Ga je dat ook aan slachtoffers van misdrijven en eventueel hun nabestaanden vertellen?quote:Op maandag 26 december 2005 16:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dus zwaar = rechtvaardig? Ik dacht nou net dat we dat soort noties in de Verlichting achter ons hadden gelaten?
Psychologie van de koude grond. Misdadigers verwachten niet gepakt te worden en bovendien hebben ze dan zoiets van: Ik heb niks te verliezenquote:Op maandag 26 december 2005 16:59 schreef Asics het volgende:
[..]
Ga je dat ook aan slachtoffers van misdrijven en eventueel hun nabestaanden vertellen?
Als er zware straffen staan op misdrijven, dan laten de meeste potentiele misdadigers het voortaan wel uit hun hoofd.
Zie Amerika...quote:Op maandag 26 december 2005 16:59 schreef Asics het volgende:
Als er zware straffen staan op misdrijven, dan laten de meeste potentiele misdadigers het voortaan wel uit hun hoofd.
Dan is de maatschappij wel lekker lang verlost van dit soort figuren en voor slachtoffers/nabestaanden is het natuurljk ook veel beter.quote:Op maandag 26 december 2005 17:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Psychologie van de koude grond. Misdadigers verwachten niet gepakt te worden en bovendien hebben ze dan zoiets van: Ik heb niks te verliezen
appels met peren vergelijkenquote:
En als ze dan terugkeren in de maatschappij zijn ze ook vijf keer zo gevaarlijk.quote:Op maandag 26 december 2005 17:27 schreef Asics het volgende:
Dan is de maatschappij wel lekker lang verlost van dit soort figuren
ow dus we moeten de huidige straffen maar halveren?quote:Op maandag 26 december 2005 17:31 schreef broer het volgende:
[..]
En als ze dan terugkeren in de maatschappij zijn ze ook vijf keer zo gevaarlijk.
Klinkt als een goed plan!
Als ze 5x zo gevaarlijk zijn gewoon vasthouden....quote:Op maandag 26 december 2005 17:31 schreef broer het volgende:
[..]
En als ze dan terugkeren in de maatschappij zijn ze ook vijf keer zo gevaarlijk.
Klinkt als een goed plan!
Dat is niet helemaal wat ik zeg, vind je wel?quote:Op maandag 26 december 2005 17:33 schreef Asics het volgende:
ow dus we moeten de huidige straffen maar halveren?
wat ik dus wil zeggen is dat ik niet geloof dat ze dan 5x zo gevaarlijk naar buiten komen.quote:Op maandag 26 december 2005 17:43 schreef broer het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal wat ik zeg, vind je wel?
Maar toch: liever halveren dan ze extra lang vasthouden. Het geld dat je daarmee uitspaart zou je in betere begeleiding kunnen steken. Misschien dat het dan iets meer helpt dan het nu doet.
Na de hervoering van de doodstraf (toch een tamelijk zware straf) in Florida en Georgia, steeg het aantal moorden aldaar met 20 - 28%.quote:Op maandag 26 december 2005 16:59 schreef Asics het volgende:
In Nederland is de doodstraf al 100 jaar afschaft en toch blijft het aantal moorden stijgen? Oftewel, een weinig zeggende statistiek...quote:Op maandag 26 december 2005 19:33 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Na de hervoering van de doodstraf (toch een tamelijk zware straf) in Florida en Georgia, steeg het aantal moorden aldaar met 20 - 28%.
Daar heb je mijn punt: streng straffen staat los van misdaadcijfers.quote:Op maandag 26 december 2005 19:57 schreef nikk het volgende:
[..]
In Nederland is de doodstraf al 100 jaar afschaft en toch blijft het aantal moorden stijgen? Oftewel, een weinig zeggende statistiek...
dat klopt niet echt. Echter, ik vind het wel rechtvaardig ten opzichte van de nabestaanden. Ik reageer dan wellicht te emotioneel ipv rationeel, maar als je een idioot hebt die een ander zijn kop inslaat op kerstavond en zijn hele familie (los van het slachtoffer zelf) een hel bezorgd... sorry, maar dan verdien je gewoon een zeer zware celstraf van minimaal 30 jaar.quote:Op maandag 26 december 2005 16:59 schreef Asics het volgende:
[..]
Ga je dat ook aan slachtoffers van misdrijven en eventueel hun nabestaanden vertellen?
Niet helemaal. De strafmaat in samenhang met de pakkans speelt een rol in de cijfers. Alleen bij zaken als moord is dat veel minder het geval aangezien de meeste moorden in opwellingen gebeuren, door psychopaten, etc.quote:Op maandag 26 december 2005 20:05 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Daar heb je mijn punt: streng straffen staat los van misdaadcijfers.
Een moord wordt per definitie niet in 'een opwelling' begaan, omdat moord voorbedachte rade in de vorm van 'koel en kalm beraad' vereist, en dat verhoudt zich bar slecht tot 'een opwelling'.quote:Op maandag 26 december 2005 20:08 schreef nikk het volgende:
[..]
Niet helemaal. De strafmaat in samenhang met de pakkans speelt een rol in de cijfers. Alleen bij zaken als moord is dat veel minder het geval aangezien de meeste moorden in opwellingen gebeuren, door psychopaten, etc.
Juridisch gezien wel inderdaad. Ik bedoelde meer 'moord' zoals het dagelijks gebruikt wordt.quote:Op maandag 26 december 2005 20:43 schreef Argento het volgende:
[..]
Een moord wordt per definitie niet in 'een opwelling' begaan, omdat moord voorbedachte rade in de vorm van 'koel en kalm beraad' vereist, en dat verhoudt zich bar slecht tot 'een opwelling'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |