quote:mijn moeder zegt altijd:
je bent gevormd dus je moet en zal mee naar de kerk gaan
alles waar je geen blijvende schade aan overhoudt moet maar toegestaan zijn?quote:Op zondag 25 december 2005 18:37 schreef 0 het volgende:
Als je niet meer gelooft dan maakt je dat ritueel niks meer uit. Je houdt er namelijk geen blijvende schade aan over.
Wat vind je er van dat je ouders je hebben voorgelogen met sinterklaas?quote:Op zondag 25 december 2005 18:42 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
alles waar je geen blijvende schade aan overhoudt moet maar toegestaan zijn?
ik ben vroeger gedoopt, en ik heb een schurfthekel aan het katholieke geloof. als ik toen had kunnen weigeren had ik dat zeker gedaan.
sinterklaas is wel even iets anders dan een symbolische verbintenis met een religie.quote:Op zondag 25 december 2005 18:57 schreef 0 het volgende:
[..]
Wat vind je er van dat je ouders je hebben voorgelogen met sinterklaas?
Moet dat ook niet verboden worden?
Later als je op je zelf kunt wonen wordt alles beter.quote:Op zondag 25 december 2005 19:31 schreef raregast het volgende:
hier zat ik gister aan te denken IN DE KERK
Whoohaa!! Sukkel! Het wordt pas echt beter als je dood bent. Of meisje.quote:Op zondag 25 december 2005 19:32 schreef fallrite het volgende:
[..]
Later als je op je zelf kunt wonen wordt alles beter.
Als je het vormsel niet kon/mocht weigeren is dat niet zo'n sterk argument. Je hebt het geloof immers niet zelf gekozen ?quote:Op zondag 25 december 2005 18:42 schreef raregast het volgende:
mijn moeder zegt altijd:
je bent gevormd dus je moet en zal mee naar de kerk gaan..]
Je hebt het moeilijk in deze tijd van het jaar?quote:Op zondag 25 december 2005 21:47 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Whoohaa!! Sukkel! Het wordt pas echt beter als je dood bent. Of meisje.
Op de man spelen is een zwaktebod, en het leidt maar al te vaak tot een flamewar, probeer het dus niet te doen.quote:Op zondag 25 december 2005 23:32 schreef fallrite het volgende:
[..]
Je hebt het moeilijk in deze tijd van het jaar?![]()
Ik mag aannemen dat je de PI gezien hebt toch?quote:Op zondag 25 december 2005 23:49 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Op de man spelen is een zwaktebod, en het leidt maar al te vaak tot een flamewar, probeer het dus niet te doen.
Met het vormsel maak je als jonge katholiek voor jezelf de keuze of je wel of niet verder wilt als een ware katholiek. Je geeft je dan zeg maar vrijwillig en zelf over aan het katholicisme.quote:Op woensdag 28 december 2005 17:51 schreef DaForZz het volgende:
Misschien handig om uit te leggen wat 'vormsel' isMaakt de topic wat completer.
En je krijgt cadeautjes van familieledenquote:Op woensdag 28 december 2005 18:24 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Met het vormsel maak je als jonge katholiek voor jezelf de keuze of je wel of niet verder wilt als een ware katholiek. Je geeft je dan zeg maar vrijwillig en zelf over aan het katholicisme.
Jaaaaa kloptquote:Op woensdag 28 december 2005 18:28 schreef 0 het volgende:
[..]
En je krijgt cadeautjes van familieleden
zieltjes kopenquote:Op woensdag 28 december 2005 18:28 schreef 0 het volgende:
[..]
En je krijgt cadeautjes van familieleden
Niemand van mijn familie is vroom. Degenen die wel eens naar de kerk gaan doen dat meer vanuit traditie en gewoonte en sociaal contact en algemeen gevoelsgeloof, maar niet vanuit spirituele motieven. Daarnaast is er een anti-groep in mijn familie die van tijd tot tijd activiteiten onderneemt om het katholieke geloof in de ogen van de andere familieleden af te breken.quote:
En het niet meer geloven in Sinterklaas kan andere keuzes maken opeens een stuk duidelijker makenquote:Op zondag 25 december 2005 18:59 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
sinterklaas is wel even iets anders dan een symbolische verbintenis met een religie.
het stelt niet zo veel voor voor mensen die niks hebben met het christendom, voor mensen die echt prakiserend christelijk zijn is het wel "belangrijk". zover ik weet is het een van de heilige sacramenten die je kan ontvangenquote:Op woensdag 28 december 2005 20:15 schreef roobje het volgende:
Maar wat gebeurt er dan precies met het vormsel? Ik ben gedoopt en heb de eerste communie gedaan, verder niet. Blij van achteraf. Ik vond die eerste communie al zo vaag, ik had een mapje gekregen met allerlei bijbelverhaaltjes etc., soort van huiswerk, maar dat interesseerde me totaal niet. Heb er dus ook maar niks mee gedaan![]()
Ik denk niet dat het vormsel pas later gegeven hoeft te worden, als ik het goed begrijp stelt het niet zoveel voor? Daarnaast kunnen kinderen op 15 jaar misschien wel wat beter oordelen etc. maar als ze al die jaren constant naar de kerk gaan dan zullen ze het op 15 jaar denk ik ook niet weigeren, toch?
wat ik me van mn vormsel kon herinneren is dat ik moest overdenken wat het christendom voor me betekende en waarom er in wilde doorgaan. ik heb geen flauw idee meer wat ik toen heb gezegd. ik weet wel dat het werken naar het vormsel, en ook naar de eerste communie, een ontzettend leuke tijd was, het werd allemaal op een heel "speelse" manier gebracht, de ideeen achter de bijbel, het bestaan van god in je leven, vooral verschrikkelijk veel liefde.quote:http://www.katholiek.nl/chap/Sacramenten/Vormsel/Vormsel.htm
De christelijke initiatie voltooid
Het Vormsel is een sacrament dat als vervolg op het Doopsel wordt toegediend. Het voltooit de christelijke inwijding en schenkt aan de gedoopte genade en kracht van de Heilige Geest om het christelijke geloof standvastig tegenover anderen te belijden en te verdedigen. Het geloof verdedigen was vroeger misschien niet zo vaak nodig, maar naarmate de Kerk in onze maatschappij meer en meer beschouwd wordt als een vreemd en achterhaald verschijnsel, zullen mensen op steeds dringender wijze verantwoording vragen aan diegenen die haar geloof nog steeds belijden en neemt om die reden de betekenis van dit sacrament toe.
Jesus Christus zelf is de insteller van het bezegelingssacrament
De Katholieke Kerk heeft altijd geleerd dat het Vormsel teruggaat op Jesus en de Apostelen en een waarlijk sacrament is, ook toen dat door de reformatoren in de 16e eeuw ontkend werd. Voor Luther was het niet meer dan een kerkelijke plechtigheid die in de loop der jaren ingegroeid was. Protestanten en moderne wetenschappers hebben met elkaar gemeen dat zij geen vertrouwen stellen in de traditie van de Kerk die deze geloofswaarheden doorgeeft, maar liever op grond van wetenschappelijk onderzoek tot eigen conclusies komen. Historische wetenschappen echter, vooral wanneer de bronnen schaars zijn, neigen in de praktijk tot veel gespeculeer en onzekere conclusies.
Liever dan op kleinmenselijke overtuigingen te bouwen, houdt de Heilige Kerk vast aan de door de Heilige Geest beschermde zekerheid van de traditie, die ons verzekert dat het H.Vormsel sinds de oudste tijden in de Kerk heeft bestaan. Hier geldt de oude regel van Augustinus, dat wanneer in de Kerk een vaste gewoonte bestaat, die niet aanwijsbaar door een Concilie of Kerkvergadering is ingesteld, moet worden aangenomen, dat deze gewoonte op apostolische tijden teruggaat. De instelling van het sacrament van het Vormsel is geen bewerkingsproces van de Kerk geweest, maar een direkte handeling van Jesus Christus
gewoon gelóven, dat is voor mij altijd een probleem geweest en zal het waarschijnlijk altijd zijn, welke religie ik ook praktiseer.quote:Ik geloof in God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde.
En in Jezus Christus, Zijn enige Zoon, onze Heer.
Die ontvangen is van de heilige Geest, geboren uit de maagd Maria,
die geleden heeft onder Pontius Pilatus,
is gekruisigd, gestorven en begraven.
Die nedergedaald is ter helle, de derde dag verrezen uit de doden,
die opgestegen is ten hemel,
zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader.
Vandaar zal Hij komen oordelen, de levenden en de doden.
Ik geloof in de heilige Geest,
de heilige katholieke kerk,
de gemeenschap van de heiligen,
de vergeving van de zonden,
de verrijzenis van het lichaam
en het eeuwig leven.
Amen.
Niet mee eens, het is een onderdeel van de cultuur van je familie. Het is in de eerste plaats culturele bagage. Je kunt altijd nog de keuze maken om de kerk of zelfs het geloof te verlaten. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat, met name, je ouders dat accepteren en niet, zoals het vooral bij de strengere geloofsorden gebeurt, dat je wordt afgestoten en met de nek wordt aangekeken.quote:Op donderdag 29 december 2005 03:18 schreef DionysuZ het volgende:
mensen zouden pas met religie in aanraking moeten komen als ze oud genoeg zijn om zelf te kunnen oordelen wat waarheid is en wat niet. Dan kunnen ze ook voor een religie kiezen als ze dat willen.
Ik snap wat je bedoelt maar het gaat om de manier waarop je het brengt aan je kinderen. Als je ze vertelt dat de bijbel de waarheid is en als je jezus niet omarmt als je redder dat je dan naar de hemel gaat dan zullen ze heus de kerk / het geloof niet verlaten. Er zijn mensen die het er niet mee eens zijn maar ik blijf het indoctrinatie vinden en dan kunnen ze als ze ouder zijn nooit een zelfstandige keuze maken.quote:Op donderdag 29 december 2005 06:55 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Niet mee eens, het is een onderdeel van de cultuur van je familie. Het is in de eerste plaats culturele bagage. Je kunt altijd nog de keuze maken om de kerk of zelfs het geloof te verlaten. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat, met name, je ouders dat accepteren en niet, zoals het vooral bij de strengere geloofsorden gebeurt, dat je wordt afgestoten en met de nek wordt aangekeken.
Hoewel ik niet echt geloof, denk ik wel dat ik mijn kinderen christelijk (katholiek) zal willen opvoeden. Uit een soort traditioneel eerbetoon aan de familie.
Je kunt ze ook dezelfde normen en waarden bijbrengen zonder ze te indoctrineren. Je kunt later de keuze maken om de kerk te verlaten, maar er is ook een grote kans dat je zó geindoctrineerd bent dat je gewoon gelooft, niet omdat dat jouw keuze is geweest maar omdat je daarmee opgevoed bent.quote:Op donderdag 29 december 2005 06:55 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Niet mee eens, het is een onderdeel van de cultuur van je familie. Het is in de eerste plaats culturele bagage. Je kunt altijd nog de keuze maken om de kerk of zelfs het geloof te verlaten. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat, met name, je ouders dat accepteren en niet, zoals het vooral bij de strengere geloofsorden gebeurt, dat je wordt afgestoten en met de nek wordt aangekeken.
Hoewel ik niet echt geloof, denk ik wel dat ik mijn kinderen christelijk (katholiek) zal willen opvoeden. Uit een soort traditioneel eerbetoon aan de familie.
De vraag is: is dat echt heel erg?quote:Op donderdag 29 december 2005 14:51 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Je kunt ze ook dezelfde normen en waarden bijbrengen zonder ze te indoctrineren. Je kunt later de keuze maken om de kerk te verlaten, maar er is ook een grote kans dat je zó geindoctrineerd bent dat je gewoon gelooft, niet omdat dat jouw keuze is geweest maar omdat je daarmee opgevoed bent.
quote:Op donderdag 29 december 2005 19:53 schreef releaze het volgende:
we worden sowieso verschrikkelijk geindoctrineerd in deze maatschappij, geloof is er maar een facet van, en geloof is een van de weinigen waar je afstand van kan doen, zelf kan beslissen, waarvan mensen ook een ander denkbeeld respecteren, vooral als je ouder wordt.
geloof of spiritualiteit is iets heel persoonlijks en iedereen bewandelt daar z'n eigen weg in, richt het op zijn manier in, en de kerk, de nederlandse / westeuropese kerk, weet dat ook.
ik vind zelf dat er van het christendom en de christenen nog een ontzettend middeleeuws beeld bestaat, of nog het beeld vanuit de verzuiling, terwijl, vooral de jonge generatie west-europese christenen, imo niet aan dat beeld voldoen. Voor velen is het een bewuste keuze, een bewuste omarming, en respecteren ze alle mensen met een ander geloof, of ongeloof.
ik vind nederlanders zelf zo geloof-fobisch dat ze nieteens meer naar de gelovige mensen willen of kunnen kijken zonder vast te houden aan hun vooroordelen, enkele concepten van een geloof die behoorlijk gedateerd zijn. de kerk word steeds dynamischer, de islam zoals ie door vele jonge moslims hier in nederland beleefd wordt verschilt ook van de islam van 40 jaar terug, maar dat blijkt zo weinig uit te maken omdat iemand, ooit heeft gezegd zonder hoofddoek ben je een hoer en als je niet geloofd in jezus zal je branden in de hel.
Dat godsdienstbeeld is, in nederland, bij de jonge generatie gelovigen, behoorlijk achterhaald.
quote:Op donderdag 29 december 2005 20:43 schreef nickybol het volgende:
1 zin. God bestaat niet. Iedereen weet nog welke trauma`s men heeft gehad toen men ontdekte dat sinterklaas niet bestond. Dat soort trauma`s krijgen deze kinderen als ze zich later willen afsplitsen van de kerk. Het is belachelijk om kinderen op te voeden met een placebo. Met een leugen. Met eeuwenlang bedrog. Met onderdrukking.
god mag dan (misschien) niet bestaan (ik geloof er ook niet in) maar dat hoeft nog niet te betekenen dat er niet zoiets is als spiritualiteit. spiritualiteit is vele malen waarschijnlijker dan een absolute god, omdat spiritualiteit open is voor alles, eigen ervaringen, eigen gedachten, niemand of niets dat zegt dat Iets Zo Is.quote:Op donderdag 29 december 2005 20:43 schreef nickybol het volgende:
1 zin. God bestaat niet. Iedereen weet nog welke trauma`s hij of zij heeft toen men ontdekte dat sinterklaas niet bestond. Dat soort trauma`s krijgen deze kinderen als ze zich later willen afsplitsen van de kerk. Het is belachelijk om kinderen op te voeden met een placebo. Met een leugen. Met eeuwenlang bedrog. Met onderdrukking.
nee, dat zijn ze niet, dat vind jij. dat geloof jij, en jouw geloof is net zo zeer waarheid als alle andere geloof is. persoonlijk, van absolute waarde van die persoon. jij zal je kinderen waarschijnlijk opvoeden met dat geloof, ze zullen misschien wel trauma's krijgen omdat zij wel spiritueel besef willen ontwikkelen, en jij dat als achterlijk verklaart. die uit- of afstoting is voor het individu net zo kwalijk als de uit- of afstoting van iemand die stopt met het geloven in de enige geaccepteerde religie. Wat je dan doet is precies hetzelfde.quote:Op donderdag 29 december 2005 21:44 schreef nickybol het volgende:
Ik vind het belachelijk maken van mensen die wel geloven helemaal niet zo belachelijk. Deze mensen hebben een niet al te hoge intelligentie en daardoor is het waarschijnlijk niet de moeite waard om met ze om te gaan. Als je met de moderne wetenschap nog in zoiets als het Christendom, de Islam of Shiva gelooft, ben je behoorlijk achterlijk.
Hmm, ik kan zo gauw niet echt iets wetenschappelijks bedenken dat een god uitsluit.quote:Op donderdag 29 december 2005 22:02 schreef nickybol het volgende:
Atheïsme is dan tot nu toe wel de enige levensbeschouwing die enige wetenschappelijke onderbouwing kent.
De evolutietheorie zegt niks over een god. En als de wetenschap iets niet ondersteunt, betekent niet meteen dat het niet bestaat. Vaak wel, maar niet altijd.quote:Op donderdag 29 december 2005 22:12 schreef nickybol het volgende:
Het atheïsme gaat er vanuit dat er geen god is, omdat er niet bewezen kan worden dat het wel zo is, en dat de moderne wetenschap dit niet ondersteunt (denk aan de evolutietheorie, verklaringen van bijna-doodervaringen, verklaringen van andere religieuze ervaringen, feitelijke onjuistheden in zowel bijbel als koran, etc, etc.)
Dit ben ik met je eens.quote:Logisch nadenken levert als resultaat op dat er geen god kan bestaan.
Ik zou niet durvenquote:Bewijs jij nu maar eens dat er wel een god bestaat.
dat vind ik ook moeilijk om te geloven. wetenschap bestaat al eeuwen, en iedere dag ontdekken we iets nieuws. de kennis die we nu hebben is veel beperkter dan de kennis die we over tweehonderd jaar hebben. stel je voor dat er dan wel een geestenwereld "bewezen" is (wetenschappelijke ondersteuning van de verhalen van een zeer groot gedeelte van de aardse bevolking) hebben we nu heel intolerant 200 jaar lang uit volle borst meegeblerd, HET BESTAAT NIET!quote:Op donderdag 29 december 2005 22:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De evolutietheorie zegt niks over een god. En als de wetenschap iets niet ondersteunt, betekent niet meteen dat het niet bestaat. Vaak wel, maar niet altijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |