abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33398350
Het vormsel wordt gegeven op je elfde of twaalfde
een leeftijd dat je niet na kan denken over wat je wil, je doet het (ik doe het) maar omdat het "zo hoort" ik ben van mening dat ze de leeftijd van het heilig vormsel moeten verplaatsen naar een leeftijd dat je zelf kan na denken, 15, 16 of zoiets, nu weet ik waarom ze ons bij de kerk schapen noemen, we gaan als een mak schaap achter ze aan

wat vinden jullie van mijn stelling?
IK HEB EEN SCHEET GELATEN
pi_33398376
Als je niet meer gelooft dan maakt je dat ritueel niks meer uit. Je houdt er namelijk geen blijvende schade aan over.
nuff said.
pi_33398432
wel als je thuis woont
quote:
mijn moeder zegt altijd:
je bent gevormd dus je moet en zal mee naar de kerk gaan
pi_33398433
quote:
Op zondag 25 december 2005 18:37 schreef 0 het volgende:
Als je niet meer gelooft dan maakt je dat ritueel niks meer uit. Je houdt er namelijk geen blijvende schade aan over.
alles waar je geen blijvende schade aan overhoudt moet maar toegestaan zijn?
ik ben vroeger gedoopt, en ik heb een schurfthekel aan het katholieke geloof. als ik toen had kunnen weigeren had ik dat zeker gedaan.
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_33398591
quote:
Op zondag 25 december 2005 18:42 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

alles waar je geen blijvende schade aan overhoudt moet maar toegestaan zijn?
ik ben vroeger gedoopt, en ik heb een schurfthekel aan het katholieke geloof. als ik toen had kunnen weigeren had ik dat zeker gedaan.
Wat vind je er van dat je ouders je hebben voorgelogen met sinterklaas?
Moet dat ook niet verboden worden?
nuff said.
pi_33398600
quote:
Op zondag 25 december 2005 18:42 schreef raregast het volgende:
wel als je thuis woont
[..]
Dan zou ik het niet doen. Tenzij je wel gelooft.
nuff said.
pi_33398613
quote:
Op zondag 25 december 2005 18:57 schreef 0 het volgende:

[..]

Wat vind je er van dat je ouders je hebben voorgelogen met sinterklaas?
Moet dat ook niet verboden worden?
sinterklaas is wel even iets anders dan een symbolische verbintenis met een religie.
pi_33399030
hier zat ik gister aan te denken IN DE KERK
pi_33399047
quote:
Op zondag 25 december 2005 19:31 schreef raregast het volgende:
hier zat ik gister aan te denken IN DE KERK
Later als je op je zelf kunt wonen wordt alles beter.
  zondag 25 december 2005 @ 21:39:04 #10
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_33400983
het is ten eerste een schromelijke onderschatting van het kind (alsof twaalf jarigen niet kunnen nadenken.) Heet is ten tweede een schromelijke overschatting van volwassenen (alsof je op 18 jaar al een volledig beeld hebt van wat religie voor jou kan betekenen. Je persoonlijke conflictueuze relatie met de religie duurt volgens mij een leven lang.)

En zo goed als elke religie heeft een overgangsritueel bij het aanvangen van de pubertijd. Waarom zouden katholieken dat niet mogen hebben?
pi_33401134
quote:
Op zondag 25 december 2005 19:32 schreef fallrite het volgende:

[..]

Later als je op je zelf kunt wonen wordt alles beter.
Whoohaa!! Sukkel! Het wordt pas echt beter als je dood bent. Of meisje.
Mu!
  zondag 25 december 2005 @ 21:54:22 #12
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_33401228
quote:
Op zondag 25 december 2005 18:42 schreef raregast het volgende:

mijn moeder zegt altijd:
je bent gevormd dus je moet en zal mee naar de kerk gaan..]
Als je het vormsel niet kon/mocht weigeren is dat niet zo'n sterk argument. Je hebt het geloof immers niet zelf gekozen ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zondag 25 december 2005 @ 22:48:41 #13
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33402105
Kinderen moeten gevrijwaard worden van religie, want kinderen kunnen er niet voor kiezen. Voor kinderen is het heel moeilijk om het verschil tussen religie-werkelijkheid te zien. Ook krijgen mensen die hun geloof vaarwel willen zeggen vaak psychologische problemen. Weg met de religie uit het onderwijs.
pi_33403132
quote:
Op zondag 25 december 2005 21:47 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Whoohaa!! Sukkel! Het wordt pas echt beter als je dood bent. Of meisje.
Je hebt het moeilijk in deze tijd van het jaar?
pi_33403565
quote:
Op zondag 25 december 2005 23:32 schreef fallrite het volgende:

[..]

Je hebt het moeilijk in deze tijd van het jaar?
Op de man spelen is een zwaktebod, en het leidt maar al te vaak tot een flamewar, probeer het dus niet te doen.
Mu!
pi_33404452
quote:
Op zondag 25 december 2005 23:49 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Op de man spelen is een zwaktebod, en het leidt maar al te vaak tot een flamewar, probeer het dus niet te doen.
Ik mag aannemen dat je de PI gezien hebt toch?
pi_33405176
we leven in een vrij land, dus je mag aannemen wat je wilt. Behalve sex van minderjarigen.
Mu!
pi_33475687
toen ik 12 was, ben ik gevormd omdat het zo hoorde, niet onder dwang, maar omdat iedereen het deed, op 15 of 16 jarige leeftijd kan je er beter over nadenken, that's all folks
pi_33476134
Misschien handig om uit te leggen wat 'vormsel' is Maakt de topic wat completer.
pi_33476910
Ik ben het wel eens met de TS wat betreft het idee dat je als het ware naar het vormsel wordt 'gedrukt'. Maar niet met het voorstel om die leeftijdsgrens te verschuiven. Ik ben zelf gevormd, omdat ik dat zelf "wilde". Mijn ouders hebben het mij heel neutraal gevraagd en ik wilde het graag. Maar waarom wilde ik het? Omdat mijn vriendjes het ook deden en omdat het toch wel min of meer van je werd verwacht. In die zin kun je het gewoonweg geen vrije keuze noemen. Als ik daar nu wel eens over begin tegen mijn moeder bijvoorbeeld, zegt ze dat het mijn eigen keuze is geweest.

Dat lijkt voor haar misschien zo, maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Maar om nu het tweede punt te behandelen. Ik vind het altijd wat sneu wanneer mensen er zo'n groot probleem van maken. Bijna alsof ze gebrandmerkt zijn voor het leven . Zulke mensen zijn zeikerds. Ik zou er nu niet meer voor hebben gekozen, maar je denkt toch niet serieus dat ik me druk ga lopen maken over het feit dat ik destijds ben gevormd en daarvoor de heilige communie heb gedaan en daarvoor gedoopt ben? Dat was toen en ik leef nu en ik ben veranderd, net zoals ieder mens verandert.

Mijn ouders hebben altijd gedaan wat in hun ogen het beste was en ik respecteer hun keuzen, ook al zou ik het zelf anders doen met mijn eigen kinderen. Mensen die hun ouders bekritiseren om dit soort pietluttige zaken verdienen slaag.
pi_33476938
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:51 schreef DaForZz het volgende:
Misschien handig om uit te leggen wat 'vormsel' is Maakt de topic wat completer.
Met het vormsel maak je als jonge katholiek voor jezelf de keuze of je wel of niet verder wilt als een ware katholiek. Je geeft je dan zeg maar vrijwillig en zelf over aan het katholicisme.
pi_33477052
quote:
Op woensdag 28 december 2005 18:24 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Met het vormsel maak je als jonge katholiek voor jezelf de keuze of je wel of niet verder wilt als een ware katholiek. Je geeft je dan zeg maar vrijwillig en zelf over aan het katholicisme.
En je krijgt cadeautjes van familieleden
nuff said.
pi_33477120
quote:
Op woensdag 28 december 2005 18:28 schreef 0 het volgende:

[..]

Jaaaaa klopt , het was een gezellige dag ook.
pi_33477238
quote:
Op woensdag 28 december 2005 18:28 schreef 0 het volgende:

[..]

zieltjes kopen
pi_33477323
quote:
Op woensdag 28 december 2005 18:35 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

zieltjes kopen
Niemand van mijn familie is vroom. Degenen die wel eens naar de kerk gaan doen dat meer vanuit traditie en gewoonte en sociaal contact en algemeen gevoelsgeloof, maar niet vanuit spirituele motieven. Daarnaast is er een anti-groep in mijn familie die van tijd tot tijd activiteiten onderneemt om het katholieke geloof in de ogen van de andere familieleden af te breken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')