FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Snelheidsmeter van auto's moeten in knopen
BloodhoundFromHellzaterdag 24 december 2005 @ 11:46
Ik vind het raar dat er met meer maten wordt gemeten. Altijd als je in de autostapt word je weer geconfronteerd met een snelheidsmeter in km/h Waarom niet gewoon ter land, zee en in de lucht 1 aanduiding gebruiken voor afstanden en snelheden. Het meest logisch is dan de knoop te gebruiken, omdat dit een vast en mooie term is. Het is toch veel makkelijker te zeggen, "ik reed 100 knopen" als " ik reed 184 kilometers per uur" Ik ga bij mijn volgende auto vragen of er niet een knopenmeter in mijn auto kan ipv een snelheidsmeter in km/.h. en dan ook de kilometerteller in nautical miles.
Swetseneggerzaterdag 24 december 2005 @ 11:51
Dus... als je een knopenmeter in je auto hebt, rij je ALTIJD 100 knopen?
optifreezaterdag 24 december 2005 @ 11:52
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 11:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind het raar dat er met meer maten wordt gemeten. Altijd als je in de autostapt word je weer geconfronteerd met een snelheidsmeter in km/h Waarom niet gewoon ter land, zee en in de lucht 1 aanduiding gebruiken voor afstanden en snelheden. Het meest logisch is dan de knoop te gebruiken, omdat dit een vast en mooie term is. Het is toch veel makkelijker te zeggen, "ik reed 100 knopen" als " ik reed 184 kilometers per uur" Ik ga bij mijn volgende auto vragen of er niet een knopenmeter in mijn auto kan ipv een snelheidsmeter in km/.h. en dan ook de kilometerteller in nautical miles.
Dat is geen verstandig idee, omdat mensen gewend zijn om 100km/u te rijden. Op het moment dat je de schaal veranderd naar knopen (wil je alleen de nautical miles gebruiken of ook andere metingen?), krijg je het effect dat mensen 50 knopen/u gaat rijden op een 50km/u weg doordat de verschillen in nieuwere auto's minder goed merkbaar zijn.

Het omgekeerde doen kan wel, dat je in eens op de snelweg 150 xx/u mag op de snelweg. Dan zit je namelijk boven de 120 en onder de psychologische grens van 200.
tho_Omaszaterdag 24 december 2005 @ 11:52
BloodhoundFromHellzaterdag 24 december 2005 @ 11:53
voor de standaardisering zou het wel goed zijn denk ik.
sungaMsunitraMzaterdag 24 december 2005 @ 11:54
Doe dan liever alles in meters per seconde
Enige probleem is dan dat 33,3333 m/s veel langzamer klinkt dan 120 km/u, dus dan gaat iedereen weer harder rijden.

Puik BHFH-topique trouwens
longinuszaterdag 24 december 2005 @ 11:54
Zo is een keer een fransman onder zijn boete uitgekomen, omdat het niet voor hem duidelijk was of 100 ook 100 km/u was of 100 miles per uur.
Hyperdudezaterdag 24 december 2005 @ 11:56
Wat moet je nou met Nautical Miles op het droge?
Domme landrot
Conflictzaterdag 24 december 2005 @ 11:57
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 11:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik ga bij mijn volgende auto vragen of er niet een knopenmeter in mijn auto kan
Scepsiszaterdag 24 december 2005 @ 11:57
BHFH moet weer eens gaan rellen cq. hij heeft weer aandacht nodig.
Mikkiezaterdag 24 december 2005 @ 11:57
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 76% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 16:39:18 ]
optifreezaterdag 24 december 2005 @ 11:58
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 11:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
voor de standaardisering zou het wel goed zijn denk ik.
Echter zijn de mijlen een engels systeem wat afwijkt van het europese metrische systeem. Dat ze in de lucht en scheepvaart nog gebruikt worden heeft andere redenen.
sungaMsunitraMzaterdag 24 december 2005 @ 12:01
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 11:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik ga bij mijn volgende auto vragen of er niet een knopenmeter in mijn auto kan ipv een snelheidsmeter in km/.h.
Knoop in je zakdoek auto
JohanV.zaterdag 24 december 2005 @ 12:02
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 11:52 schreef optifree het volgende:

[..]

Dat is geen verstandig idee, omdat mensen gewend zijn om 100km/u te rijden. Op het moment dat je de schaal veranderd naar knopen (wil je alleen de nautical miles gebruiken of ook andere metingen?), krijg je het effect dat mensen 50 knopen/u gaat rijden op een 50km/u weg doordat de verschillen in nieuwere auto's minder goed merkbaar zijn.

Het omgekeerde doen kan wel, dat je in eens op de snelweg 150 xx/u mag op de snelweg. Dan zit je namelijk boven de 120 en onder de psychologische grens van 200.
we waren ook gewend om met de gulden te betalen, tegen wil en dank hebben we nu de euro. en kijk eens naar de economie.
RIQYzaterdag 24 december 2005 @ 12:05
en dan wil je zeker ook dat we 120 kn/h mogen rijden, of doelde je daar niet naar
asconazaterdag 24 december 2005 @ 12:14
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 12:02 schreef JohanV. het volgende:

[..]

we waren ook gewend om met de gulden te betalen, tegen wil en dank hebben we nu de euro. en kijk eens naar de economie.
ja en die is dus naar de klote he
SONICzaterdag 24 december 2005 @ 12:31
En hoe duid je dan de afgelegde afstand aan ?

Je rijdt 100 kilometer per uur. je hebt een uur gereden, dus 100 kilometer afgelegd.

Als je dan 100 knopen rijdt ?
JohanV.zaterdag 24 december 2005 @ 12:34
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 12:31 schreef SONIC het volgende:


Je rijdt 100 kilometer per uur. je hebt een uur gereden, dus 100 kilometer afgelegd.
dat is de grootste misvatting die er bestaat.
Klonkzaterdag 24 december 2005 @ 12:35
ik ken nog wel meer wat in knopen moet, maar das dan gelijk een doodsverwensing
Catch22-zaterdag 24 december 2005 @ 13:06
Je kan beter een knoop in je lul laten leggen, want je gebruikt hem toch niet waar het voor bedoeld is

Maar waarom wil je dit? Een kilometer is toch ook wel een redelijke standaardwaarde..
Googolplexianzaterdag 24 december 2005 @ 14:05
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 13:06 schreef Catch22- het volgende:
Je kan beter een knoop in je lul laten leggen, want je gebruikt hem toch niet waar het voor bedoeld is

Maar waarom wil je dit? Een kilometer is toch ook wel een redelijke standaardwaarde..
Aarde = 40.000 km in omtrek
De evenaar = een circel van 360 graden
Elke graad = 60 minuten

40.000 / 360 / 60 = 1.851,85 meter oftewel 1 Nautische Mijl

1 nautische mijl per uur = 1 knoop

Het beste is natuurlijk om een zo nauwkeurig mogelijke schaal (in eenheden) aan te houden.
Kilometer < Imperial Mile < Nautical Mile.
Kilometer is dus de meest nauwkeurige eenheid en dus de meest logische om te gebruiken.

NM gebruik je voornamelijk om (echt) te navigeren en da's op de weg zelden nodig.

edit: Verders zijn mijlen (zowel nautisch als imperial) gebaseerd op het metrische systeem. (omtrek aarde > NM » 1 inch = 2,54 cm exact)

en BHFH ... gebruik minder wiet

[ Bericht 0% gewijzigd door Googolplexian op 24-12-2005 14:17:31 ]
RIQYzaterdag 24 december 2005 @ 14:22
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 14:05 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Aarde = 40.000 km in omtrek
De evenaar = een circel van 360 graden
Elke graad = 60 minuten

40.000 / 360 / 60 = 1.851,85 meter oftewel 1 Nautische Mijl

1 nautische mijl per uur = 1 knoop

Het beste is natuurlijk om een zo nauwkeurig mogelijke schaal (in eenheden) aan te houden.
Kilometer < Imperial Mile < Nautical Mile.
Kilometer is dus de meest nauwkeurige eenheid en dus de meest logische om te gebruiken.

NM gebruik je voornamelijk om (echt) te navigeren en da's op de weg zelden nodig.

edit: Verders zijn mijlen (zowel nautisch als imperial) gebaseerd op het metrische systeem. (omtrek aarde > NM » 1 inch = 2,54 cm exact)

en BHFH ... gebruik minder wiet
dat klinkt logisch als je et mij vraagt, alleen zijn we et niet gewend en daarom lijkt et zo raar
AtraBiliszaterdag 24 december 2005 @ 14:25
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 14:22 schreef RIQY het volgende:

[..]

dat klinkt logisch als je et mij vraagt, alleen zijn we et niet gewend en daarom lijkt et zo raar
Alleen die 360 is zo arbitrair. Beter nog om iets te maken dat gebaseerd is op radialen.
tupolev141zaterdag 24 december 2005 @ 14:32
Niet vergeten jongens dat een 1kt/h een ZEEmijl per uur is.

1 zeemijl: Is de afstand van 1 minuut van 1 lengtegraad op de aardbol aan de evenaar. Er zijn 360 graden, en elke graad heeft 60 minuten. Totale omtrek van de aardkloot aan de evenaar is dus 21.600 nautical miles. De benaming knoop komt van het feit dat op zee de snelheid werd gemeten met een touw met knopen erin dat overboord werd gegooid, en men mat het aantal knopen op het touw dat overboord ging binnen een bepaalde tijd. 1 zeemijl = 1852 meter
De luchtvaart is zo'n beetje een voortzeting van de zeevaart historisch gezien, dus die gebruiken ook het bautische systeem. (Behalve zweefvliegers want dat is ontstaan in Duitsland na de oorlog)

1 statute mile: Dit is een wettelijk vastgelegde afstand. De redenering is dat 1 mijl 1000 passen zijn. En in Engeland ( en dus het hele British Empire) betekende dat 5280voet oftewel 1609 meter.

edit: Googoplexian was me voor

Ben het wel niet eens dat nautische mijlen afgeleid zijn van het metrische systeem. Ik dacht dat het metrische systeem gewwon weer een streek was van Napoleon
Googolplexianzaterdag 24 december 2005 @ 14:49
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 14:32 schreef tupolev141 het volgende:
Niet vergeten jongens dat een 1kt/h een ZEEmijl per uur is.
1 NM/h = 1 knoop. 1 kt = 1 knot = 1 knoop 1 kt/h zou een acceleratie aanduiden
quote:
Ben het wel niet eens dat nautische mijlen afgeleid zijn van het metrische systeem. Ik dacht dat het metrische systeem gewwon weer een streek was van Napoleon
wel apart dan dat 21.600 nautische mijlen precies 40.000 km is
Er wordt namelijk uitgegaan van de omtrek van de evenaar in kilometers (gedeeld door boogminuten)

P.S.: dat de nauwkeurigheid van GPS satelieten vaak niet onder de 900 cm² (30 x 30) komt ligt ook aan deze schaalverdeling. (1852 meter / 60 boogseconden = 30.86 cm ... nauweuriger laat de navigatie-schaal niet toe dus veel exacter dan dat is de positie van een sateliet (en andersom) niet te bepalen m.b.v. navigatie)
Mad-Mattzaterdag 24 december 2005 @ 14:50


echt veel meer wil ik er niet over zeggen
Googolplexianzaterdag 24 december 2005 @ 15:00
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 14:32 schreef tupolev141 het volgende:
Ik dacht dat het metrische systeem gewwon weer een streek was van Napoleon
Klopt Alleen was het metrische systeem zoveel logischer dan het (al meer dan 1000 jaar oude) dat gaandeweg de miles en inches wat korter zijn geworden (aangepast aan het metrische systeem)
quote:
On April 5, 1893 the inch was redefined as precisely 1/39.37 meter, and in a very real sense we have been using the metric system ever since. In 1959 the length of the inch was shortened slightly to its present definition of 2.540 000 000 centimeters.
Sterke_Yerkezaterdag 24 december 2005 @ 17:47
Die amerikanen moeten oprotten met hun miles, cubic inches, gallons, dat is pas irritant
Ozzizaterdag 24 december 2005 @ 19:01
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 11:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind het raar dat er met meer maten wordt gemeten. Altijd als je in de autostapt word je weer geconfronteerd met een snelheidsmeter in km/h Waarom niet gewoon ter land, zee en in de lucht 1 aanduiding gebruiken voor afstanden en snelheden. Het meest logisch is dan de knoop te gebruiken, omdat dit een vast en mooie term is. Het is toch veel makkelijker te zeggen, "ik reed 100 knopen" als " ik reed 184 kilometers per uur" Ik ga bij mijn volgende auto vragen of er niet een knopenmeter in mijn auto kan ipv een snelheidsmeter in km/.h. en dan ook de kilometerteller in nautical miles.
Je mag in nederland helemaal geen 100 knopen
Intergalactrickzaterdag 24 december 2005 @ 19:10
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 17:47 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Die amerikanen moeten oprotten met hun miles, cubic inches, gallons, dat is pas irritant
Of die Engelsen dan!

Geen euro, links rijden, miles!
Crazyivanzaterdag 24 december 2005 @ 19:15
Ja er moet wat gestandariseerd worden. Het is allebei wel logisch dus word lastig. Vooral leuk zaken doen met bedrijven die met inches en miles werken. Die luchtballon van Mannekoor Karrespoor is ook 2.54 keer te groot geworden.
itsontodayzaterdag 24 december 2005 @ 20:11
Ja maar die Fiat Panda. Heb je nog last van windgeruis?
frenkckzaterdag 24 december 2005 @ 21:08
Niks geen knopen, laten de boten maar overstappen op km/h. Dat is tenminste een goedgekeurde eenheid in het SI.
Googolplexianzaterdag 24 december 2005 @ 21:09
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:08 schreef frenkck het volgende:
Niks geen knopen, laten de boten maar overstappen op km/h. Dat is tenminste een goedgekeurde eenheid in het SI.
maar waardeloos met navigatie
Sterke_Yerkezaterdag 24 december 2005 @ 21:22
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:09 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

maar waardeloos met navigatie
vertel
Googolplexianzaterdag 24 december 2005 @ 21:26
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:22 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

vertel
Nautische mijlen en knopen hebben een direkt verband met de gradenboog op de aarde.
Afstanden en reistijden uitrekenen tussen coördinaat A,B en coördinaat X,Y is makkelijk als een minuut op de gradenboog gelijk staat aan een NM.
itsontodayzaterdag 24 december 2005 @ 21:50
Met die Panda haal je de 100 knopen niet eens.
Sterke_Yerkezaterdag 24 december 2005 @ 22:04
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:26 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Nautische mijlen en knopen hebben een direkt verband met de gradenboog op de aarde.
Afstanden en reistijden uitrekenen tussen coördinaat A,B en coördinaat X,Y is makkelijk als een minuut op de gradenboog gelijk staat aan een NM.
Dat wist ik niet.

Maar het schijnt dat de term/ eenheid 'knopen' ooit is bepaald door het aantal knopen wat per tijdseenheid van een haspel werden getrokken. Was de afstand van de knopen toen al bepaald door de gradenboog van de aarde?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Knoop_%28zeevaart%29
Jojogirlzaterdag 24 december 2005 @ 22:06
Waarom niet gewoon meter/seconde, dat zijn tenminste SI-eenheden.
ikbeneenkiwizaterdag 24 december 2005 @ 22:07
vliegtuigen en boten moeten zich maar aanpassen aan de auto. alles in kilometers dus.
Sterke_Yerkezaterdag 24 december 2005 @ 22:08
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 22:06 schreef Jojogirl het volgende:
Waarom niet gewoon meter/seconde, dat zijn tenminste SI-eenheden.
Ik denk dat het hier om gaat, als je bijv wil schatten hoe lang je over een rit van 200 km doet, is het makkelijk te bepalen, je doet ongeveer 100 km gemiddeld dus ben je er in ca. 2 uur. Maar als je nu zegt 30 m/s, dan zie je niet zo snel dat je 2 uur doet over een afstand van 200 km.
Stuartzaterdag 24 december 2005 @ 22:14
Goed plan
BloodhoundFromHellzaterdag 24 december 2005 @ 22:29
hier de omrekening naar mph: (zoals in de meeste auto's)
Quarkszaterdag 24 december 2005 @ 23:58
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 22:08 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Ik denk dat het hier om gaat, als je bijv wil schatten hoe lang je over een rit van 200 km doet, is het makkelijk te bepalen, je doet ongeveer 100 km gemiddeld dus ben je er in ca. 2 uur. Maar als je nu zegt 30 m/s, dan zie je niet zo snel dat je 2 uur doet over een afstand van 200 km.
Meter per seconde = kilometer per uur (niet exact, maar de eenheden zijn gelijk om te rekenen).
Knopen zijn ouderwets en is niet een SI afgeleide eenheid.
Fulcrum_Xzondag 25 december 2005 @ 00:08
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 11:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind het raar dat er met meer maten wordt gemeten. Altijd als je in de autostapt word je weer geconfronteerd met een snelheidsmeter in km/h Waarom niet gewoon ter land, zee en in de lucht 1 aanduiding gebruiken voor afstanden en snelheden. Het meest logisch is dan de knoop te gebruiken, omdat dit een vast en mooie term is. Het is toch veel makkelijker te zeggen, "ik reed 100 knopen" als " ik reed 184 kilometers per uur" Ik ga bij mijn volgende auto vragen of er niet een knopenmeter in mijn auto kan ipv een snelheidsmeter in km/.h. en dan ook de kilometerteller in nautical miles.
Anders ga je effe naar Engeland om te zeuren waarom ze rechts rijden enzo..
Repeatzondag 25 december 2005 @ 00:10
Dat mensen hier nog op ingaan
Refragmentalzondag 25 december 2005 @ 00:17
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 12:34 schreef JohanV. het volgende:

[..]

dat is de grootste misvatting die er bestaat.
Je maakt een grapje zeker?

100km/u brengt je gewoon na 1 uur 100km verder hoor.
Repeatzondag 25 december 2005 @ 00:39
quote:
Op zondag 25 december 2005 00:17 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Je maakt een grapje zeker?

100km/u brengt je gewoon na 1 uur 100km verder hoor.
zoals de naam al zegt: 100 kilometer per uur

Hoe kan daar uberhaupt een misvatting over ontstaan? Het zit al in de naam dat het klopt
Googolplexianzondag 25 december 2005 @ 01:22
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 23:58 schreef Quarks het volgende:

[..]

Meter per seconde = kilometer per uur (niet exact, maar de eenheden zijn gelijk om te rekenen).
Knopen zijn ouderwets en is niet een SI afgeleide eenheid.
???? niet exact? 1 m/s = 3,6 km/h EXACT

Verder is er niets ouderwets aan knopen behalve de naam.
Googolplexianzondag 25 december 2005 @ 01:24
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 14:32 schreef tupolev141 het volgende:
Ik dacht dat het metrische systeem gewwon weer een streek was van Napoleon
Nog even opgezocht (ik dacht het namelijk ook) maar het tegenovergestelde blijkt waar te zijn:
quote:
1795 France officially adopted the metric system.
1812 Napoleon temporarily suspended the compulsory provisions of the 1795 metric system adoption.
1840 The metric system reinstated as the compulsory system in France.
LennyKravitzzondag 25 december 2005 @ 01:58
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 12:34 schreef JohanV. het volgende:

[..]

dat is de grootste misvatting die er bestaat.
Dit meen je niet... vertel!

Alcyonezondag 25 december 2005 @ 10:25
Ik zou ook liever het metrische systeem zien in de luchtvaart en scheepvaart.
Quarkszondag 25 december 2005 @ 11:23
quote:
Op zondag 25 december 2005 01:22 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

???? niet exact? 1 m/s = 3,6 km/h EXACT

Verder is er niets ouderwets aan knopen behalve de naam.
Ik bedoel dat de schaalverdeling hetzelfde is.

En oud is het zeker.
Vroeger werd op zeilschepen de snelheid gemeten door een houtblok van de achtersteven in het water te gooien.
Het blok bleef tamelijk onbeweeglijk in het water liggen.
Via een kabel en een haspel kwam het blok steeds verder achter het varende schip te hangen.
In de kabel zaten knopen met een onderlinge afstand van 47 feet en 3 inches.
Deze knopen passeerden de hand van een bemanningslid.
Deze werden geteld, terwijl een collega een zandloper van 28 seconden vasthield om de tijd te meten.
De telgegevens werden vervolgens gerapporteerd aan de bootsman die zo wist hoeveel 'knopen' het schip voer en met deze gegevens kon navigeren.

Het is tegewoordig een geaccepteerde niet-SI eenheid net zoals de nautisch mijl, are, hectare, bar, ångström.
Wel jammer dat de nautische mijl geen internationaal geaccepteerd symbool heeft.
BloodhoundFromHellzondag 25 december 2005 @ 11:56
Bedankt voor de info quarks, dit wist ik niet dus, interessant
M5zondag 25 december 2005 @ 15:04
Een knoop is een nautische mijl, of te wel: zee-mijl gebruikt in scheepvaart en luchtvaart. En dat mogen ze daar houden. Het liefst zie ik alles naar meter per seconde gaan. (m/s) Dat is de normale term voor snelheid.
itsontodayzondag 25 december 2005 @ 15:41
Is dit het eerste BHFH topic dat serieus genomen wordt?
ikbeneenkiwizondag 25 december 2005 @ 15:43
quote:
Op zondag 25 december 2005 15:41 schreef itsontoday het volgende:
Is dit het eerste BHFH topic dat serieus genomen wordt?
ik ben nog niet eerder een topic tegengekomen waar dat gebeurde... memorabel moment in de geschiedenis van Fok!
Quarkszondag 25 december 2005 @ 16:10
quote:
Op zondag 25 december 2005 15:04 schreef M5 het volgende:
Een knoop is een nautische mijl, of te wel: zee-mijl gebruikt in scheepvaart en luchtvaart. En dat mogen ze daar houden. Het liefst zie ik alles naar meter per seconde gaan. (m/s) Dat is de normale term voor snelheid.
Een knoop is een nautische mijl per uur.
M5zondag 25 december 2005 @ 16:13
quote:
Op zondag 25 december 2005 16:10 schreef Quarks het volgende:

[..]

Een knoop is een nautische mijl per uur.
oh ja.

foutje
Chokemezondag 25 december 2005 @ 22:22
quote:
Op zondag 25 december 2005 15:41 schreef itsontoday het volgende:
Is dit het eerste BHFH topic dat serieus genomen wordt?
Mja wees eerlijk wel een interessant topic toch
tupolev141dinsdag 27 december 2005 @ 00:52
Damn, Napoleon heeft me bedrogen bedankt voor de rechtzetting Goog
Rooliodinsdag 27 december 2005 @ 01:30
Je snelheidsmeter ombouwen naar knopen is niet zo moeilijk hoor, kwest van een kortonnetje met knopen achter je naald plakken..
Repeatdinsdag 27 december 2005 @ 12:51
quote:
Op zondag 25 december 2005 15:04 schreef M5 het volgende:
Een knoop is een nautische mijl, of te wel: zee-mijl gebruikt in scheepvaart en luchtvaart. En dat mogen ze daar houden. Het liefst zie ik alles naar meter per seconde gaan. (m/s) Dat is de normale term voor snelheid.
Right En als jij dan 200 km moet gaan rijden kan jij ff lekker met je rekenmachine gaan zitten uitrekenen hoelang je daar ongeveer over doet met 33m/s
ixiodinsdag 27 december 2005 @ 12:53
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 12:34 schreef JohanV. het volgende:

[..]

dat is de grootste misvatting die er bestaat.
Nu ben ik toch wel benieuwd naar je uitleg.