abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33798454
Madame Tussaud's had ik ook nog in de planning staan maar ook hier stond een te grote rij voor. De rij schoot ook niet op leek het wel. Ik was bij de Starbucks aan de overkant en heb het een half uurtje in de gaten gehouden. Dezelfde mensen stonden nog in de rij op vrijwel dezelfde plaats, ze waren misschien een meter verhuisd. Vind 30 dollar nog wel duur trouwens. Gelukkig dat ik hem gratis had kunnen doen met de NYP. Voor hoeveel dagen hadden jullie hem? Ook 7?
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_33798739
Derde dag, 24 december.

Weer vroeg op en op tijd aan het ontbijt. Ik vond het ook erg mooi om te zien hoe het licht wordt in New York. Rustig op straat en langzaamaan komt alles weer tot leven. Om 7 uur 's ochtends zaten we op een uitgestorven Times Square bij de McDonald's te ontbijten. Er was echt bijna niemand op straat, wat ik niet verwacht had op TS.
Na het ontbijt zijn we helemaal naar het zuidelijkste puntje van Manhattan gegaan waar we de ferry naar Staten Island hebben genomen. Die tip had ik van iemand gekregen en ik kan het iedereen aanraden. Het is gratis en je hebt een schitterend uitzicht op Manhattan.

De rest van de dag hebben we wat gewinkeld. Overal natuurlijk volop kesrtsfeer met versieringen en muziek. Een beetje door lower Manhattan geslenterd. Aan hetbegin van de avond kwamen we bij St Paul's Chapel uit. Eigenlijk was ik van tevoren alleen geïnteresseerd in Trinity Church, en dan voornamelijk vanwege de film National Treasure. Van St. Paul's Chapel had ik me niet veel voorgesteld, maar het maakte wel een grote indruk op me. Het staat letterlijk aan de overkant van de straat van waar de Twin Towers hebben gestaan. Toen die naar beneden kwamen is er een enorme hoeveelheid puin alle kanten op geblazen, waardoor zelfs bomen afbraken. Maar op een of andere manier heeft dit kleine kapelletje het overleefd. Het kerkje staat er al eeuwen en heeft de grote brand van 1776 overleefd (die driekwart van New York platlegde) en 9/11. De inauguratie van George Washington vond er plaats en het is het oudste gebouwtje in Manhattan dat constant open isgeweest voor het publiek.
Na de aanslagen kwamen reddingswerkers in St. Paul's Chapel binnen voor een warme maaltijd, een massage of om even uit te huilen. Als je er binnen staat proef je echt de geschiedenis. Het voelt er heel verdrietig maar heel hoopvol tegelijk. Erg apart.
Wij waren er op kerstavond en er was een mis gaande. Er werd prachtig gezongen, overal kaarsen. Heel indrukwekkend. Het kerkje zelf is ook heel mooi, met zachtroze wanden, een lichtblauw plafond en witte bankjes en meubeltjes. Zeker een aanrader, ook al ben je niet kerkelijk. Het kerkhofje dat erbij ligt lijkt niet op zijn plaats tussen de hoge, moderne wolkenkrabbers maar dwingt zeker respect af. Alsof het zegt: I was here first and I'm not going anywhere.
pi_33798778
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 14:39 schreef Jaguarized het volgende:
Madame Tussaud's had ik ook nog in de planning staan maar ook hier stond een te grote rij voor. De rij schoot ook niet op leek het wel. Ik was bij de Starbucks aan de overkant en heb het een half uurtje in de gaten gehouden. Dezelfde mensen stonden nog in de rij op vrijwel dezelfde plaats, ze waren misschien een meter verhuisd. Vind 30 dollar nog wel duur trouwens. Gelukkig dat ik hem gratis had kunnen doen met de NYP. Voor hoeveel dagen hadden jullie hem? Ook 7?
Ja, we hadden hem ook voor 7 dagen. We hebben niet echt hoeven wachten bij Madame Tussaud's maar dat zal dan wel mazzel zijn geweest.
pi_33798802
Madame Tussauds ben ik ook nog even geweest. Tis dat het gratis was (ook NYC pass), maar vond het niet veel aan. Overigens geen wachtrij, kon zo doorlopen.
pi_33799004
Vierde dag, Christmas Day

's Ochtends eerst kadootjes uitgepakt, zoals het hoort in Amerika. Ik had voor mijn vriend wat lichtgewicht dingen meegenomen uit nederland, hij had daar wat voor mij gekocht. Ik had ook een klein kerstboompje meegenomen voor op de hotelkamer, dus het was heel gezellie.

We hadden een gospel brunch gereserveerd bij BB King's Blues Club. Ik wilde altijd al eens zo'n echte gospel horen maar om daarvoor nou 2 uur op een kerkbankje in Harlem te zitten. Dus nu hadden we de gospel met een buffet van southern food, perfecte combinatie. En ook helemaal niet zo duur: 45 dollar per persoon, en daarvoor het je het eten en een uur gospel. Het is elke zondag, maar je kunt het beste van tevoren reserveren bij ticketmaster. Was erg gezellig en lekker swingend.

Nog een beetje rondgeslenterd door Midtown en aan het eind van de middag heb ik even geschaatst op de Rink bij Rockefeller. Ik vond het geweldig. De plek, de sfeer, de Amerikanen om je heen. Als je niet op elk dubbeltje hoeft te kijken zou ik het zeker doen als je de kans krijgt. Het kost 25 dollar inclusief de huur van de schaatsen. Volgens mij mag je dan 2 uur schaatsen, maar zo lang heb ik niet volgemaakt. Het is telkens hetzelfde kleine rondje. Je moet ook echt niet gaan voor het schaatsen zelf maar meer voor het idee en de romantiek van DAAR schaatsen.
pi_33799222
De rink in Central Park was groter. Die in Bryant Park was gezelliger.
pi_33799565
Vijfde dag, 26 december.

's Ochtends op tijd naar Castle Clinton voor het Vrijheidsbeeld. Toen we er aankwamen werd omgeroepen dat er voorlopig geen ferries zouden varen vanwege de mist. Besloten om toch maar daar te wachten en dat was een goede beslissing, want een half uurtje later was de mist blijkbaar genoeg opgetrokken. Dat half uurtje wachten was nog leuk ook dankzij brutale eekhoorntjes die nergens bang voor zijn en zo uit je hand komen eten.

Om even terug te komen op een eerdere post van Jaguarized: je kunt wel in de sokkel van het Vijheidsbeeld naar boven. Daarvoor worden elke dag een bepaald aantal kaartjes uitgedeeld. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Jehoeft daar ook niet voor te betalen, is gewoon gratis voor de eerste mensen die zich melden. Wij hadden ook zo'n kaartje en het was leuk om de originele fakkel van het beeld te zien en te horen waarom die nu goud is. Hij was oorspronkelijk ook gewoon van koper, net als de rest van het beeld. Toen het beeld er eenmaal stond besloot met er een vuurtoren van te maken en daarom werden er allemaal gaten uitgezaagd en lampen in geplaatst. Het licht was echter zo zwak dat de schepen het nauwelijks konden zien. Vogels zagen het helaa wel en hun navigatie raakte erdoor in de war. Ze hebben er honderdern dode vogels uitgeplukt. Later is de fakkel dus vervangen door die die er nu op zit.
Boven in de sokkel kun je rondlopen en kijk je lady Liberty zo onder de rok. Binnenin kun je door het plafond naar boven kijken en zie je het stalen skelet en de wenteltrap naar de kroon. Daar mag sinds de aanslagen niemand meer in, maar vroeger kon je door de raampjes in de kroon naar buiten kijken. Ik dacht vroeger altijd dat er een restaurant in de kraan was, maar dat moet wel onzin zijn want daar is het veel te klein voor.
Ik vond het Vrijheidsbeeld mooi om van dichtbij te zien en ook indrukwekkend om je in te denken hoe mensen eeuw na eeuw de Hudson baai binnen kwamen varen en als eerste dat beeld zagen staan. Ik ben blij dat ik er geweest ben. Bij mijn vorige bezoek aan NY heb ik het moeten missen want dat was in september 2001 en toen was heel lower Manhattan afgesloten na de aanslagen.

's Middags een helicoptervlucht gemaakt. We hadden gereserveerd bij een bepaald bedrijf en toen we bij hun heliport aankwamen was er niemand. Er stond een mannetje van een ander bedrijfdie de eigenaar even belde. Hij kwam niet. Dus zo'n reservering is ook maar een wassen neus. Maar goed, dat mannetje was van de concurrentie en hun vlogen wel, dus wij met hem mee en alsnog een helicopter in. We hadden een vlucht van 10 minuten voor 111 dollar per persoon. Ik had nog nooit in een helicopter gezeten en vond het leuk om eens mee te maken, maar op zich kan ik het niet aanraden. Wat je ziet is eigenlijk niet veel meer dan wat je vanaf de ferries en bruggen ook ziet, alleen dan hoger. Zo'n helicopter trilt als een gek en we kwamen er misselijk uit. We waren blij dat we maar 10 minuten hadden genomen en geen 17 minuten. Het enige verschil met een langere vlucht is trouwens dat die naar het Shea Stadium vliegt (wat een eindje uit de buurt ligt). Als je geen sportfan bent en dat stadium niet hoeft te zien heb je aan 10 minuten zeker genoeg. Maar nogmaals: een echte aanrader vind ik het niet, zeker niet als je een strak budget hebt.

Wat wel een echte aanrader is, is de Brooklyn Bridge. Daar zijn we aan het begin van de avond heen geweest. Met de metro naar High Street in Brooklyn en dan over de brug heen naar Manhattan lopen. Wat een uitzicht! En heerlijk hoe het verkeer onder je doorraast.
pi_33799619
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 15:01 schreef Jaguarized het volgende:
De rink in Central Park was groter. Die in Bryant Park was gezelliger.
Die in Central Park was inderdaad veel groter, en zag er ook gezellig uit. Daar wilde ik ook nog heen maar er stond een lange wachtrij. Bij Rockefeller kon je er zo op. Ik denk dat veel mensen vanwege de prijs wegblijven.

Hoe kun je nou weten welke gezelliger was als je niet bij Rockefeller bent geweest? Anyway, ik heb ervan genoten :-)
pi_33799787
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 15:15 schreef KarinBee het volgende:

[..]

Die in Central Park was inderdaad veel groter, en zag er ook gezellig uit. Daar wilde ik ook nog heen maar er stond een lange wachtrij. Bij Rockefeller kon je er zo op. Ik denk dat veel mensen vanwege de prijs wegblijven.

Hoe kun je nou weten welke gezelliger was als je niet bij Rockefeller bent geweest? Anyway, ik heb ervan genoten :-)
Heb ze alledrie gezien en vond om de een of andere reden Bryant Park gezelliger qua entourage e.d Rockefeller is natuurlijk klassiek!
pi_33799833
Dagje museums gedaan: eerst Ellis Island. Weer de eerste boot genomen (net als toen we naar het Vrijheidsbeeld gingen) en konden overal zo doorlopen. Het loont echt de moeite om vroeg op te staan, scheelt je veel aan wachten.

Ik vond Ellis Island erg mooi om eens te zien wat het verhaal achter al die immigranten was. Veel toeristen slaan het over maar dat moet je niet doen. Het is echt interessant. Zeker als je familie in Amerika hebt, dan kun je proberen hun sporen na te trekken. En je hoeft natuurlijk niet alles uitgebreid te lezen, jekunt er ook wat sneller doorheen gaan, maar overslaan is echt zonde. Zoals Jaguarized ook al zei heb je vanaf Ellis Island ook nog eens een prachtig uitzicht op Manhattan.

s middags naar het New York Police Museum geweest. Ook erg leuk, vooral als je even niet weet wat je moet doen of je hebt een beetje tijd over. Het is niet zo groot, maar toch leuk om te zien. Antieke handboeien, een echte cel en je kunt je eigen mug shot maken. Ook het een en ander over 9/11.

Mijn vriend wilde graag naar het Intrepid, Sea, Air & Space Museum. Ik ben niet zo thuis in de vliegtuigen en boten en kan er dan ook weinig over vertellen. Het is een vliegdekschip waar je doorheen kunt wandelen en ar staan allemaal vliegtuigen, helicopters en dat soort dingen. Veel schaalmodellen van schepen (incl. de Titanic). Voor kinderen is het denk ik wel leuk want die mogen overaal aanzitten (bootsimulator besturen bijvoorbeeld en er is een klimwand als maanlandschap).
pi_33799970
Keep em coming, leuk om te lezen
pi_33799977
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 15:13 schreef KarinBee het volgende:
Om even terug te komen op een eerdere post van Jaguarized: je kunt wel in de sokkel van het Vijheidsbeeld naar boven. Daarvoor worden elke dag een bepaald aantal kaartjes uitgedeeld. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Jehoeft daar ook niet voor te betalen, is gewoon gratis voor de eerste mensen die zich melden. Wij hadden ook zo'n kaartje en het was leuk om de originele fakkel van het beeld te zien en te horen waarom die nu goud is.

Maar waar deelden ze die kaartjes uit dan? Ik heb niemand gezien die dat deed, zowel in Battery Park als op Liberty Island. Bij die grote witte tent voor het sokkel stond een gast iedereen te vertellen dat je 2 dagen van tevoren moest reserveren..
pi_33800381
American Museum of Natural History viel mij wat tegen. Er is erg veel te zien, dat wel. Maar het heeft een wat muffige, oude uitstraling. Wat ik ook irritant vond was dat je met je toegangskaartje (16 dollar of gratis met de New York Pass) een aantal exposities net zo goed niet inkomt. Die moet je dan apart bijbetalen (zoals vlinderexpositie, eentje over Dino's en eentje over Darwin).
Als je echt geïnteresseerd bent in natural history, dan zal het ongewtijfeld bij je in de smaak vallen. Trek er dan ook rustig een hele dag voor uit want het is mega groot. Wij zijn er 2 uur binnen geweest en hebben vooral Dino's en andere dieren bekeken, maar er zijn ook expo's over allerlei volkeren (wat mij niet zo boeit).

Een wandeling gemaakt door Central Park en toen een bezoek gebracht aan een van de, in mijn mening, verborgen juweeltjes van New York: Central Park Zoo. Okay, het is klein. Maar het is zo sfeervol en zo knus. De entree is ook maar 6 dollar (of gratis met de New York Pass), en zo goedkoop is nog maar weinig in New York. Je kunt de dieren echt goed bekijken, van dichtbij. Het ziet er allemaal netjes en gezellig uit. Echt leuk, zeker doen.

Nog even langs Bloomingdale's geweest. Hier viel mij ook weer op wat me bij Macy's en Barneys ook al opgevallen was: het stelt eigenlijk weinig voor. Ze zijn wereldberoemd maar eigenlijk zijn het maar simpele, oude warenhuizen met belachelijke prijzen (lees: 150 dollar voor een sjaal, 300 dollar voor een simpel truitje). En echt mooi zijn ze niet. Geef mij dan maar de Bijenkorf.

Daarna zijn we ergens heen geweest wat ik iedereen kan aanraden die nog een beetje kinderlijk is of in ieder geval wel eens zo'n bui heeft: Build-a-Bear.
Misschien heb je het al bij Oprah gezeien: een plek waar je je eigen knuffel maakt. Je kiest een leeg hulsel, in de vorm van een beer, een giraf, een hond, een kat, een kikker, een sneeuwman, of wat je maar wil (ze hebben zelfs een roze poedel). Vervolgens wordt die naar jouw wens gevuld (dus slap of zo vol dat hij bijna knapt). Je neemt een hartje in je handen, doet een wens en stopt het hartje in je beer. Die wordt dan dichtgemaakt en dan kun je hem borstelen, kleertjes aandoen, een geluidboodschap erin doen, wat je maar wil. Je beer krijgt een naam en wordt geregistreerd, en je krijgt zelfs een geboortecertificaat mee. Het is zo ongelooflijk leuk om te doen, zeker voor kinderen, maar ik ben 29 en had nog sterretjes in mijn ogen! En de prijzen vallen best mee. De beren varieren van 10 tot 25 dollar en kwa kleertjes kun je zo gek doen als je zelf wil. Ik heb een onderbroekje van 5 dollar, truitje van 6 dollar, NYPD uniformpje van 15 dollar, schoentjes van 7 dollar, ochtendjas van 10 dollar.
Echt een berengeboortehuis. Leuk om te zien en fantastisch om te doen. Ze zitten op 5th Avenue bij 46th street.
pi_33800523
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 15:26 schreef Jaguarized het volgende:

[..]

Maar waar deelden ze die kaartjes uit dan? Ik heb niemand gezien die dat deed, zowel in Battery Park als op Liberty Island. Bij die grote witte tent voor het sokkel stond een gast iedereen te vertellen dat je 2 dagen van tevoren moest reserveren..
De kaartjes om in de sokkel van het Vrijheidsbeeld te mogen worden uitgedeeld bij het kaartjes verkooppunt. Dus als je het kaartje voor de ferry koopt en je behoort tot de eerste weet-ik-hoeveel mensen, dan krijg je vanzelf zo'n kaartje erbij. Met de New York Pass is de ferry gratis en dan moet je je kaartje ophalen in de bookstore, die ernaast staat. Wij wisten dat niet dus ik meldde me eerst bij het verkooppunt. Die vrouw zei toen dat we in de bookstore moesten zijn maar gaf ons wel al zo'n kaartje erbij voor in het beeld.

Elke dag gaan er maar 2 groepen naar binnen, van naar ik schat zo'n 50 mensen. Dus de eerste honderd krijgen zo'n kaartje. Ze noemen die time passes, omdat er precies opstaat van hoe laat tot hoe laat je erin mag. Je kunt die time passes ook van te voren reserveren, maar het hoeft dus niet. Het gaat gewoon volgens op = op.
pi_33800843
Met de metro naar Coney Island. Uiteraard moet je daar in de zomer heen als het open is, nu was het maar een spook-kermis. Verlaten en koud. Zag er allemaal wat oud en ouderwets uit, maar dat zal ongetwijfeld de charme van Coney Island zijn.

Leuk om even aan de Atlantische Oceaan te staan.

Vervolgens drie meter verder naar het New York Aquarium. De entree is iets van 15 dollar of gratis met de New York Pass. Best leuk, maar eigenlijk zijn entreebegdrag niet waard. Ook hier weer geldt dat het klein is en best al wat oud. Dat is met veel dingen in Amerika en dus ook in New York; de echte gloriedagen van moderne mogendheid liggen een beetje achter ze, en het verval en de ouderdom begint zichtbaar te worden. Niet dat dat per se iets slechts is! Het geeft ook veel charme. Maar verwcaht niet zoiets als de SeaLife in Brugge, want dan zul je teleurgesteld zijn. In de zomer laten ze de walrussen en zeeleeuwen wellicht ook kunstjes doen, dat was nu niet.

Door Chinatown en Little Italy gewandeld. Je moet er van houden. Een hele eigen sfeer, al vind ik de beshrijvingen dat je denkt dat je in China bent wat ver gezocht. Er rijden nog altijd Yellow Cabs, er is nog overal Engels te lezen. Wat de koopwaar betreft is het eigenlijk bij elk winkeltje hetzelfde. Little Italy is helemaal gewoon een wijk met veel Italianen maar duidelijkin New York.
Zeker even doen deze wijken maar ik zou ze niet in mijn New york top tien zetten.
pi_33800989
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 15:41 schreef KarinBee het volgende:

[..]

De kaartjes om in de sokkel van het Vrijheidsbeeld te mogen worden uitgedeeld bij het kaartjes verkooppunt. Dus als je het kaartje voor de ferry koopt en je behoort tot de eerste weet-ik-hoeveel mensen, dan krijg je vanzelf zo'n kaartje erbij. Met de New York Pass is de ferry gratis en dan moet je je kaartje ophalen in de bookstore, die ernaast staat. Wij wisten dat niet dus ik meldde me eerst bij het verkooppunt. Die vrouw zei toen dat we in de bookstore moesten zijn maar gaf ons wel al zo'n kaartje erbij voor in het beeld.

Elke dag gaan er maar 2 groepen naar binnen, van naar ik schat zo'n 50 mensen. Dus de eerste honderd krijgen zo'n kaartje. Ze noemen die time passes, omdat er precies opstaat van hoe laat tot hoe laat je erin mag. Je kunt die time passes ook van te voren reserveren, maar het hoeft dus niet. Het gaat gewoon volgens op = op.
Hmm jammer dat ze die er dan niet gewoon bij doen voor de mensen met een NYP. Zo mis je toch behoorlijk wat moois zo te lezen. Ik ben linea recta naar de bookstore gegaan, wist ik veel dat je een extra kaartje kon krijgen.
pi_33801318
Terug naar Union Square. Toen ik eerder in New York was en niet meer naar huis kon vanwege de aanslagen, ben ik met mijn vriendinnen door een New yorker meegenomen naar Union Square, waar toen een spontane rouw- en troostplaats was ontstaan. Een zee van kaarsjes en bloemen, zingende mensen, honderden tekeningen en foto's van vermisten. Dat was toen heel indrukwekkend, en daarom wilde ik er nu weer naar terug. Voor mij persoonlijk erg fijn, voor een ander gewoon een klein parkje waar je lekker kunt zitten en de eekhoorntjes kunt voeren.

Even langs het Flatiron Building, dat helaas in de steigers stond en dus minder mooi was dan normaal. Ook hier weer eekhoorntjes gevoerd in Madison Square Park.

Eten bij Hard Rock Café op Times Square. Echt een aanrader. Het is niet heel goedkoop maar ook niet overdreven duur. We zijn er twee keer geweest en waren een keer 45 en een keer 60 dollar kwijt voor 2 personen. Goeie sfeer, mooie tent en echt lekker eten! Spare ribs....mmmmmmmmmmmm. Ik heb ook hun Texas Chili gehad, heel lekker maar heel pittig. En de chicken club sandwich, waar je echt een complete maaltijd aan hebt. Drinken wordt gratis bijgevuld.

's Avonds naar de musical The Color Purple op Braodway. Bij een reis naar New York (zeker een wat langere) hoort nou eenmaal een Braodway musical. Thuis hadden we het plan gevat om bij de TKTS op Times Square of bij de South Street Seaport op de dag zelf kaartjes te kopen, omdat je dan voor half geld een kaartje kunt kopen en eigenlijk maakte het ons weinig uit welke musical het zou worden. Goed, wij dus om 2 uur naar Times Square want om 3 uur gaat die TKTS open. Stond er al een rij van zo'n honderd mensen! Met andere woorden: tegen de tijd dat je aan de beurt bent is er alleen nog rommel over en zijn de goeie shows uitverkocht. Ze hebben daar maar een beperkt aantal kaartjes van afzeggingen en dergelijke. Je kunt dus kiezen: of je staat daar uren in de rij en hebt misschien wat je wil voor de helft van de normale prijs, of je geeft iets meer uit en kiest wat je wil.
Ik had gehoord dat er een nieuwe musical was: the Color Purple. Ik vond het boek en de film gewelidg en wilde die dus graag zien, dus op goed geluk proberen of er nog kaartjes te krijgen waren aan het theater zelf. Er waren nog kaartjes helemaal voorin in een box met "partial view", dus dat je een klein stukje van het podium niet kon zien. AChteraf viel dat erg mee en konden we alles perfect zien, we zaten bijna bij de acteurs op schoot. Kostte 111 dollar per kaartje, maar dat is nou eenmaal de prijs van een Broadway show en ik vond het het zeker waard. Als je echt goedkoper wil kun je ook een kaartje wat meer achteraan kopen, die waren er al vanaf 35 dollar.
Mijn tip is in ieder geval: maak jezelf niet afhankelijk van TKTS. Je kunt je tijd beter besteden dan daar in de rij te staan. Ik denk dat wij mazzel hebben gehad dat we op zo'n korte termijn nog de kaartjes konden krijgen die we wilden, omdat het zo'n nieuwe musical is. Volgende keer bestel ik gewoon ruim vantevoren mijn kaartjes voor precies dat wat ik wil. Kost iets meer geld maar veel minder tijd!
pi_33801543
Leuk tot zover KB!
pi_33801638
Oudjaarsdag.

Naar het wereldberoemde Katz's Delicatessen voor een broodje. Kennen jullie de film When Harry met Sally, met Meg Ryan en Billy Chrystal? Als zij dat fake orgasme doet, dat is in deze tent. Ze bestaan al sinds 1888 en menig New Yorker zweert dat dit de lekkerste broodjeszaak ter wereld is. Het hangt er vol met foto's van beroemdheden die er zijn geweest, inclusief president Clinton. Het is er een beetje rumoerig en rommelig, maar wel op en top Amerikaans. Wat de broodjes betreft: ons broodje Tuna was niet echt bijzonder maar welokay, onze Turkey Sandwich was fantastisch. Man wat lekker! En een lading vlees! Daarbij vergeleken lijkt een Big Mac een snack. Erg leuk om eens te doen, maar weer niet goedkoop. Deze twee broodjes en een flesje water voor 25 dollar. Ze zitten op Houston street bij Ludlow street, dus goed te combineren met bijvoorbeeld SoHo of Chinatown.

Weer een hele lading pinda's gekocht om eekhoorntjes te voeren in Washington Square Park. Ik vind ze zo schattig! Ze komen echt uit je hand eten. Je moet wel gewoon pinda's in schil nemen. Zeker geen gezouten ofzo! In de supermakrkt heb je voor 2 dollar een hele zak.
We vonden het wel sneu voor de duiven die ook honger hadden maar niks konden met die grote harde pinda's. Dus wij naar een dierenzaak en vragen naar duivenvoer. Ze keken ons aan alsof we gek waren. Voor New Yorkers zijn duiven ratten met vleugels en zeer ongewenst. Ze hadden dan ook geen duivenvoer, maar de beestjes bleken ook parkietenvoer te lusten en smulden er dankbaar van.

Om 15:00 uur naar Times Square voor de Ball Drop. Het was een chaos en er waren veel mensen iets te fanatiek naar mijn smaak wat duwen en schreeuwen betreft. Dat was nergens voor nodig want alles was in kleine vakken onderverdeeld. Ik ben wel wat gewend nadat ik 17 Michael Jackson concerten heb gezien met telkens 60.000 mensen publiek, en liet me dus niet gek maken. Na anderhalf uur in de natte sneeuw begon de nattigheid door al onze laagjes kleding heen te dringen en hielden we het voor gezien. Het was te koud en te chaotisch om hier nog 8 uur te blijven staan. Dus terug naar het hotel, lekker gedoucht, droge kleren aan, lekker eten en om 21:00 uur weer terug om vanuit een zijstraat toch de sfeer op Times Square te proeven.

HAPPY NEW YEAR!
pi_33801898
Waar stonden jullie eerst dan?
pi_33801995
Op nieuwjaarsdag eerst uitgeslapen en toen weer nootjes en vogelvoer gehaald en naar Central Park. Echt, doe jezelf een lol en ga met wat voer die beestjes voeren. Het is zooooo leuk. Het mag in Central Park eigenlijk niet maar wij hebben er 2 zakken pinda's en 2 zakken vogelvoer leeggegooid en niemand die er iets van zei. Er komen ook wat meer bijzondere vogels op het voer af, zoals een Blue Jaybird en een rode kardinaal. En hele hordes mussen en duiven. Voor een paar dollar heb je zo een hele middag lol!

Aan het eind van de middag naar Top of the Rocks, oftewel het observatiedek van Rockefeller Center. De entree is 16 dollar en die is het ook wel waard. Ze hebben er echt iets leuks van gemaakt. Zoals Jaguarized al zei kun je door het transparante plafond van de lift zien hoe snel je naar boven schiet.Ook krijg je tijdens het wachten filmpjes te zien over de geschiedenis van het gebouw en zijn er allerlei infoborden. Ook kun je over een smalle strook lopen waarbij er dan onder je voeten 3-D beelden zijn van hoe het is als je tijdens de bouw bovenop zo'n balk loopt.
Boven staan glazen wanden zodat je niet naar beneden kunt vallen of springen, en dat vind ik mooier dat die hekken op het Empire State Building. Helemaal bovenop heb je vrij uitzicht en ik vind het zelfs mooier dan bovenop het Empire State Building, omdat je vanaf Rockefeller het Empire State Builing in je plaatje erbij hebt! Vanaf het Empire State Building kun je natuurlijk Rockefeller weer zien maar die is niet zo bijzonder op zich. Dus als je maar 1 van de 2 gaat doen, ga dan voor Top of the Rocks. Is ook nog eens goedkoper en de wachtrijen zijn er minder lang. Behalve als je helemaal fan bent vanhet Chrysler Building, die kun je weer beter zien vanaf het Empire.
pi_33802045
Wij betaalden de 31e nog 14 dollar + tax = 15.17.
pi_33802073
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 16:25 schreef Jaguarized het volgende:
Waar stonden jullie eerst dan?
Wij stonden eerst echt op het midden van Times Square, maar nog buiten de vakken, wnat die waren nog niet open. Maar we stonden dus bij een vak midden in the action. Op een gegeven moment kwam er muziek uit de luidsprekers vlakbij ons. Veel en veel te hard en we werden ook doornat van de sneeuw, dus daar wilde ik geen 8 uur meer blijven.

Uiteindelijk stonden we om middernacht op Broadway bij 52nd street. We konden nog net de zijkant van de bal zien maar er stonden ook overal grote schermen zodat je toch kon zien wat er op TS gebeurde. Ik wed dat Mariah Carey de dag erna een blaasontsteking had ;-)
pi_33802136
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 16:30 schreef Jaguarized het volgende:
Wij betaalden de 31e nog 14 dollar + tax = 15.17.
Hahaha, ik rond af naar 16 dollar....
Wij hadden de kaartjes ook al eerder gekocht. Dat is trouwens nog een voordeel van Top of the Rocks: je kunt de kaartjes al eerder kopen voor een dag en tijdstip dat jij wilt. Doordat je echt een tijdstip hebt, kun je dan gewoon doorlopen.

Wij het Empire State Building is het gewoon aansluiten in de rij totdat je aan de beurt bent.
pi_33802180
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 16:33 schreef KarinBee het volgende:

[..]

Hahaha, ik rond af naar 16 dollar....
Wij hadden de kaartjes ook al eerder gekocht. Dat is trouwens nog een voordeel van Top of the Rocks: je kunt de kaartjes al eerder kopen voor een dag en tijdstip dat jij wilt. Doordat je echt een tijdstip hebt, kun je dan gewoon doorlopen.

Wij het Empire State Building is het gewoon aansluiten in de rij totdat je aan de beurt bent.
Inderdaad, wij zijn gewoon meteen naar boven gegaan nadat we kaartjes hebben gehaald. Echt top, nauwelijks tot geen rij en als je eenmaal boven bent kan je nog 3 verdiepingen omhoog tot aan de antennes!

Hebben jullie de 7 daagse NYP er helemaal uit gehaald?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')