abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33315031
Vanmorgen ben ik heel vroeg opgestaan en op zulke dagen komen de meest vreemde vragen bij mij op...

Vanmorgen bij mijn eerste koppie koffie kwam dus weer zo'n vraag in mij op. Waarom hebben die plastic koffielepetjes 2 gaatjes in het roergedeelte ?

Is dat omdat het de beste roervorm is voor een lepeltje? Goedkoper is om te produceren? of heeft het een andere reden ?
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_33315071
Ik denk gewoon door de mal oid.
pi_33315094
Hoe kom je er op?! Nu wil ik het ook weten!
pi_33315314
Maar als het door de mal komt waarom zitten er dan gaten in de mal ? Lijkt mij niet logisch dat als je een mal maakt je zorgt voor uitsparingen die er op hun beurt weer voor zorgen dat je die gaten krijgt....
pi_33315550
waar gaat dit over
die gaatjes zijn er omdat je dan met twee van die lepeltjes een ander lepeltje kan wegschieten

das toch lóóóóóógisch!!!!
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_33315623
Oh ja tuurlijk...Ik kan ook nog wel een hoop andere redenen bedenken wat ik met die gaatjes kan doen maar waarom er moet toch een logische reden zijn dat die gaatjes erin zitten...

Buiten het feit om dat het schieten van lepeltjes er g leuk is en de gaatjes goed van pas komen wanneer je op een saaie nieuwjaarsborrel poppetje gaat smelten boven een kaars van de lepeltjes...
pi_33315636
Mijn theorie is:

De open ruimtes hoeven ze niet te vullen met plastic.
Als je dat een x aantal keer doet kan je met het bespaarde plastic nog een x aantal lepeltjes maken.

Ik weet het, het is een rare gedachten maar ik weet het anders ook niet
pi_33315671
MAAR dan vraag ik me af waarom de gaatjes dan niet volledig leeg zijn.
  donderdag 22 december 2005 @ 18:14:43 #9
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_33315691
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:11 schreef Mark_Boelen het volgende:
Mijn theorie is:

Als je dat een x aantal keer doet kan je met het bespaarde plastic nog een x aantal lepeltjes maken.

Lijkt me ook en het roert makkelijker met gaten.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33315696
Anders wordt het te zwaar voor het plastic wat al zwakker is van de hitte van de koffie en gaat het lepeltje buigen
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
pi_33315708
Gaatjes zijn altijd leeg jongen

Nee dat tussenstukje lijkt me voor het "verband / stevigheid"
pi_33315734
sukkels:

Dat dingetje in het midden van de gaatjes zorgt voor de grootste werveling acter het lepeltkje zodat alles zo snel mogelijk en zo goed mogelijk geroerd wordt.
pi_33315741
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:14 schreef Quarks het volgende:

[..]

Lijkt me ook en het roert makkelijker met gaten.
Jah dat ook, want minder oppervlakte is minder wrijving
pi_33315812
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:16 schreef Mark_Boelen het volgende:

[..]

Met een normaal theelepeltje is inderdaad bijna niet door een kop koffie heen te komen.
pi_33315834
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:16 schreef Mark_Boelen het volgende:

[..]

Het principe van roeren lijkt mij juist wrijwijng. Je wilt de boel zo snel mogelijk doorelkaar hebben dus indat geval is een zo groot mogelijk wrijving makkelijker en klopt het dus niet wat je zegt...
pi_33315905
quote:
kerel doet het niet eens

hier is het antwoord

Waarom plastieken lepeltjes gaatjes bevatten?
Als een griekse halfgod op de berg van Olympus terwijl de zon constant met mijn gezicht meedraait.
pi_33315920
waarom werkt er hier nou niemand bij een koffielepeltjes fabriek...
- ..mux.. -
pi_33315934
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:21 schreef RoaRRR het volgende:

[..]

Het principe van roeren lijkt mij juist wrijwijng. Je wilt de boel zo snel mogelijk doorelkaar hebben dus indat geval is een zo groot mogelijk wrijving makkelijker en klopt het dus niet wat je zegt...
je wilt wervels. geen vrijving.

mensen die aerodynamica/stromingsleer gehad hebben weten dat dat een verschil is
pi_33315960
* RoaRRR heeft dat dus duidelijk niet gehad
pi_33316126
Oh? Ik roer altijd met de andere kant

Dacht dat de brede kant met gaatjes voor grip in je vingers was.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_33316150
@ mcDavid: Klopt mijn theorie / onzin dan wel?
pi_33316191
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:34 schreef Casparovvv het volgende:
Oh? Ik roer altijd met de andere kant

Dacht dat de brede kant met gaatjes voor grip in je vingers was.
dude...
- ..mux.. -
pi_33316327
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:11 schreef Mark_Boelen het volgende:
Mijn theorie is:

Van alle antwoorden hier gegeven is dit het juiste

Over producten die op een dergelijke schaal geproduceerd gaan worden word heel goed nagedacht en zo veel mogelijk bespaard. goed voor het millieu en het bespaard kosten.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_33316443
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:20 schreef Thieske het volgende:

[..]

Met een normaal theelepeltje is inderdaad bijna niet door een kop koffie heen te komen.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_33316467
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:35 schreef Mark_Boelen het volgende:
@ mcDavid: Klopt mijn theorie / onzin dan wel?
ik weet het niet, heb nog nooit een stromingsmodel van een koffielepeltje gezien!

maar weerstand bestaat uit 2 delen: drukweerstand en vrijving. vrijvijng wordt hoger bij een groter oppervlak, maar is meestal bijna verwaarloosbaar t.o.v. de drukweerstand. De drukweerstand hangt volledig af van de vorm (iets over loslating van grenslagen enzo, zoek dat zelf maar uit ). daarom heeft een vierkant blok meer weerstand dan een gestroomlijnd profiel.
En die drukweerstand wordt veroorzaakt door wervels

ik kan me voorstellen dat een lepeltje zo gevormd is dat er veel wervels vanaf komen, maar eerlijk gezegd denk ik dat de makers van die plastic wegwerpdingetjes daar niet zo diep over na gedacht hebben. Het lijkt me logischer dat ze gewoon een vormpje hebben genomen dat er leuk/herkenbaar uitziet en makkelijk te produceren is. puur maketingtechnisch dus
pi_33316492
Ik vraag me altijd af waarom kauwgumlollies papieren stokjes hebben: als je even lekker aan dat ding zit te lurken breekt het stokje doormidden .
pi_33316539
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:49 schreef Henkmanz het volgende:
Ik vraag me altijd af waarom kauwgumlollies papieren stokjes hebben: als je even lekker aan dat ding zit te lurken breekt het stokje doormidden .
Nog erger, dat papier wordt zacht en je gaat het proeven
pi_33316595
Of er zitten gaatjes in omdat anders de weerstand te groot zou worden en het steeltje zou buigen/breken?
Henry darling! Mary told me the police are looking for you. What have you done?
If you must know, ACID!
Op donderdag 10 maart 2011 00:44 schreef -Will- het volgende:
*-Will- wil later wel een house met een garage in de jungle
pi_33316647
Het is van plasic en dus niet al te stevig....Als dus die gaatjes er niet waren heeft het lepeltje meer weerstand en dan kan het gewoon breken!!Simpel!
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_33316677
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:57 schreef LowJoe het volgende:
Het is van plasic en dus niet al te stevig....Als dus die gaatjes er niet waren heeft het lepeltje meer weerstand en dan kan het gewoon breken!!Simpel!
Dus het breekt als je te hard roert !
pi_33316823
precies!
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_33316940
Iemand die dat even wil proberen ? Dus gaatjes vullen en heel hard roeren ?
pi_33317000
quote:
Op donderdag 22 december 2005 19:03 schreef LowJoe het volgende:
precies!
Nou roeren doe ik ook altijd volgas hoor, dat het dan breekt is logisch...
Henry darling! Mary told me the police are looking for you. What have you done?
If you must know, ACID!
Op donderdag 10 maart 2011 00:44 schreef -Will- het volgende:
*-Will- wil later wel een house met een garage in de jungle
pi_33317040
quote:
Op donderdag 22 december 2005 19:07 schreef RoaRRR het volgende:
Iemand die dat even wil proberen ? Dus gaatjes vullen en heel hard roeren ?
heel soms heb je een misdruk, d.w.z. een (per ongeluk) geheel gevuld lepeltje, echter bij heel hard roeren, breek het niet. (je begint bij heel fanatiek roeren wel een boel koffie te morsen.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_33317607
Dat bedoel ik....hard roeren kan met een dicht lepeltje ook
pi_33318125
Maar kost meer plastic, Dus minder lepels, dus minder winst
pi_33318203
Dus dit is echt de meest winstgevende vorm die ook nog in stevig is ?

Waarom geloof ik daar nog niet helemaal in ?
pi_33318481
quote:
Op donderdag 22 december 2005 19:45 schreef RoaRRR het volgende:
Dus dit is echt de meest winstgevende vorm die ook nog in stevig is ?

Waarom geloof ik daar nog niet helemaal in ?
marketing-technisch gezien wel denk ik

op een of andere manier denk ik dat een lepeltje met verdikking met gaatjes erin onderaan, beter verkoopt dan een model dat alleen een staafje is. of dat je er iig meer geld voor kunt vragen. terwijl het eigenlijk (vrijwel) net zo goed roert. het oog wil nou eenmaal ook wat
pi_33318710
Ik gebruik nooit een lepeltje, ik houd gewoon mijn hand er op en dan schud ik.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  donderdag 22 december 2005 @ 20:06:07 #41
125126 Mr-Coffee
pissing people off since 1980
pi_33318760
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:20 schreef Thieske het volgende:

[..]

Dan wil ik niet weten hoe bij jullie de koffie eruit ziet.
Set Sail, For Fail.
JA NOU EN,IS GOED VOOR JE!!
pi_33319323
Roerstaafjes zijn gemaakt van polystyreen. Besparing op die grondstof door gaten in die staafjes te maken is onzin, want PS is zó goedkoop dat er geen besparing is omdat het maken van zo'n mal mét gaatjesveroorzaker duurder is dan zonder.
Dus moeten we het zoeken in het maken van wervelingen. Een metalen lepeltje heeft een lepelvorm en zal dus van nature de vloeistof doen wervelen door de holle vorm. De vloeistof wordt daarin samengedrukt en probeert over de rand uit te wijken.
Een plat plastic lepeltje kan dus ook een vloeistof laten wervelen en de beweging wordt versterkt door de "wervelgaten".
Voordeel van platte roerstaafjes: nemen minder ruimte in beslag.
Bijkomend voordeel van polystyreen lepeltjes: je kunt er met een oplosmiddel, bijvoorbeeld aceton of verdunner voor correctielak, geweldigde dingen van bouwen, die nog stevig zijn ook.
Ik heb stukjes ervan ook gebruikt als verstevigingsribben voor het repareren van een groter ding.
pi_33321334
JEUJ we zijn eruit denk ik.

Het zijn wervelgaten die het roeren vergemakkelijken.
Toch raar dat ik me dat zo op de vroege morgen afvraag................

Volgende keer als ik weer een vraag heb dan mogen jullie weer meehelpen denken
  donderdag 22 december 2005 @ 21:17:21 #44
125126 Mr-Coffee
pissing people off since 1980
pi_33321721
Trouwens weer het bewijs dat we hier geen vorm van sociaal bestaan hebben, als we gaan zitten ouwehoeren over koffie lepeltjes.
Set Sail, For Fail.
JA NOU EN,IS GOED VOOR JE!!
pi_33322277
Nu we het over bewijzen hebben

Wat is iets bewijzen ?

Wel een feit dat ik te vroeg op was deze morgen
pi_33323310
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:23 schreef FiveseveN het volgende:
-verhaal-
Elke besparing is een besparing, aangezien die dingen met miljoenen geproduceerd worden ga je dat toch echt merken.
Wanneer je iets ontwerpt dat in massa productie genomen word gebruik je zo min mogelijk materiaal, dat is een feit (als je slim bent/ opleiding gedaan hebt).
De kosten van een mal voor een dergelijk lepeltje zijn nihiiel, een spuitgietmal voor kunststof met lage presicie gaat héél lang mee.

Ik houd het erop dat het met kosten/millieu besparing te maken heeft, anders zouden normale theelepeltjes ook wel gaatjes of sleuven hebben.

wat een domme vraag eigenlijk
pi_33323527
En ik maar hopen op een snel en duidelijk antwoord....

Blijkbaar is niks zo eenvoudig als het lijkt....
  donderdag 22 december 2005 @ 21:55:46 #48
121825 -beyond-
Mensen gaan naar de klote!!
pi_33323611
Een roerstaafje dat minder weerstand geeft vanwege gaatjes in de pedel, zorgt er wel voor dat er makkelijker geroerd kan worden. Het laat meer koffie door tijdens de roterende beweging en is tevens lichter van gewicht in transport.
Het begin van het begin begint.....
Waar het einde van het einde eindigt....
pi_33323826
Persoonlijk denk ik dat gewicht niet veel zal uitmaken tijdens het vervoer. Tis nu niet dat die gaatjes het verschil maken in een vrachtwagen geladen met lepeltjes. Zal eerder het volume zijn.

En als het makkelijker roeren is met gaatjes in de pedel waarom hebben gewone koffielepetjes dat dan niet ?
pi_33325093
omdat die zoals eerder genoemd een "bolling" hebben waardoor de koffie oid gaat "kolken" en dus mengt
  donderdag 22 december 2005 @ 22:30:39 #51
75265 Intergalactrick
Ik ook Ik ook Ik ook Ik ook
pi_33325642
Dus het roert beter.
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
pi_33328224
juh denk ik wel
pi_33331630
okai mensen, wat het wel is laat ik ff in het midden.

maar het heeft dus niets te maken met wervelingen!

het verbeteren van wervelingen rond zo'n klein plastic kutdingetje is onnoemlijk ingewikkeld, en ook heel sterk afhankelijk van hoe men het lepeltje vasthoud of hoe men draait en dergelijke.

alleen als íedereen zijn lepeltje precies rechtop zou houden, en bij het roeren van de koffie steeds het lepeltje mee zou draaien, zodat je steeds met dezelfde kant naar voren roert, zou het misschien mogelijk zijn enigszins verbetering aan te brengen in de stromingseigenschappen. ow en vergeet niet rekening te houden met de temperatuur en viscositeit van de vloeistof.

aangezien het complete onzin is zulke berekeningen uit te voeren voor een stukkie plastic van nog geen millicent per stuk, kunnen gerust stellen dat het daar nix mee te maken heeft

misschien is het bezuiniging, ik schat dat er zo'n 1 á 2 miljoen van die lepeltjes per dag gebruikt worden in nederland, dus dan tikt dat misschien toch wel aan

of misschien is het gewoon marketing-technisch, t ziet er mooi uit, dus wordt beter verkocht!
pi_33335492
Zou ook nog productie technisch kunnen zijn, maar dan moet ik eerst zo'n ding in mn handen hebben...
  vrijdag 23 december 2005 @ 07:49:17 #55
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_33335753
quote:
ik klikte
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_33337414
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:50 schreef Mute_Me het volgende:

[..] wat een domme vraag eigenlijk
Zo'n domme vraag is het toch niet want niemand weet het antwoord
  vrijdag 23 december 2005 @ 10:39:22 #57
104963 ETA
European Travel Author
pi_33337888
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 00:55 schreef mcDavid het volgende:
okai mensen, wat het wel is laat ik ff in het midden.

maar het heeft dus niets te maken met wervelingen!

het verbeteren van wervelingen rond zo'n klein plastic kutdingetje is onnoemlijk ingewikkeld, en ook heel sterk afhankelijk van hoe men het lepeltje vasthoud of hoe men draait en dergelijke.

alleen als íedereen zijn lepeltje precies rechtop zou houden, en bij het roeren van de koffie steeds het lepeltje mee zou draaien, zodat je steeds met dezelfde kant naar voren roert, zou het misschien mogelijk zijn enigszins verbetering aan te brengen in de stromingseigenschappen. ow en vergeet niet rekening te houden met de temperatuur en viscositeit van de vloeistof.

aangezien het complete onzin is zulke berekeningen uit te voeren voor een stukkie plastic van nog geen millicent per stuk, kunnen gerust stellen dat het daar nix mee te maken heeft

misschien is het bezuiniging, ik schat dat er zo'n 1 á 2 miljoen van die lepeltjes per dag gebruikt worden in nederland, dus dan tikt dat misschien toch wel aan

of misschien is het gewoon marketing-technisch, t ziet er mooi uit, dus wordt beter verkocht!
Het is geen exacte stromingsleer ofzo..... door die gaten verbeter je de wervelingen lijkt mij aangezien je meer "randen" hebt, en de wervelingen ontstaan daar. Hoe je dat lepeltje vasthoudt zal vast wel enige invloed hebben, maar die gaten zullen nog steeds een significante positieve invloed hebben op de roerkwaliteiten (mooie zin he??!) Nauwkeurige berekeningen zijn niet nodig, tis tenslotte geen vliegtuigvleugel...

En materiaal besparingen zijn echt te verwaarlozen. De overige kosten zijn veel hoger vergeleken met de materiaalkosten
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_33338119
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:23 schreef FiveseveN het volgende:
Roerstaafjes zijn gemaakt van polystyreen. Besparing op die grondstof door gaten in die staafjes te maken is onzin, want PS is zó goedkoop dat er geen besparing is omdat het maken van zo'n mal mét gaatjesveroorzaker duurder is dan zonder.
Dus moeten we het zoeken in het maken van wervelingen. Een metalen lepeltje heeft een lepelvorm en zal dus van nature de vloeistof doen wervelen door de holle vorm. De vloeistof wordt daarin samengedrukt en probeert over de rand uit te wijken.
Een plat plastic lepeltje kan dus ook een vloeistof laten wervelen en de beweging wordt versterkt door de "wervelgaten".
Ik heb ooit bij een matrijzen makerij gewerkt waar we die matrijzen gemaakt hebben. Dat men niets kan bepsaren op matriaal kosten is totaal bullshit wat je aan het vertellen bent. In zo'n matrijs zitten 80 lepeltjes die tegelijk gevormd worden. Wij hebben na de eerste proefspuitingen steeds stukken van de matrijs moeten afslijpen om maar matriaal te besparen. Door de grote aantallen die de spuitgieter produceerde (4 van die matrijzen die per stuk om de 8 seconden 80 roerstaafjes uitstoten) haalde hij hierdoor een matriaal besparing van 50.000 euro op jaarbasis.

De kosten van deze matrijs staan bij dit soort matrijzen bijna niet in verhouding tot de productievolumes. Bij deze matrijzen geeft de matrijzenmaker een garantie op voor 1.000.000 shots gegarandeerd, maar omdat het gewoon simpele matrijzen zijn gaan deze wel 10.000.000 shots mee bij een beetje onderhoud.

Als de matrijs nog verder geoptimaliseerd wordt om de shot tijden van 8 seconden naar 5 seconden te brengen zou men mischien ook nog meer kunnen verdienen.
  vrijdag 23 december 2005 @ 12:01:53 #59
104963 ETA
European Travel Author
pi_33339787
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 10:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik heb ooit bij een matrijzen makerij gewerkt waar we die matrijzen gemaakt hebben. Dat men niets kan bepsaren op matriaal kosten is totaal bullshit wat je aan het vertellen bent. In zo'n matrijs zitten 80 lepeltjes die tegelijk gevormd worden. Wij hebben na de eerste proefspuitingen steeds stukken van de matrijs moeten afslijpen om maar matriaal te besparen. Door de grote aantallen die de spuitgieter produceerde (4 van die matrijzen die per stuk om de 8 seconden 80 roerstaafjes uitstoten) haalde hij hierdoor een matriaal besparing van 50.000 euro op jaarbasis.

De kosten van deze matrijs staan bij dit soort matrijzen bijna niet in verhouding tot de productievolumes. Bij deze matrijzen geeft de matrijzenmaker een garantie op voor 1.000.000 shots gegarandeerd, maar omdat het gewoon simpele matrijzen zijn gaan deze wel 10.000.000 shots mee bij een beetje onderhoud.

Als de matrijs nog verder geoptimaliseerd wordt om de shot tijden van 8 seconden naar 5 seconden te brengen zou men mischien ook nog meer kunnen verdienen.
Als WB'er en IO'er en als stagair van de kunststof omhullingen afdeling van Philips heb ik geleerd dat materiaal kosten een zeer klein deel van de kostprijs betreft.

Maar goed, als jij persoonlijk daar aan hebt gewerkt, kan ik weinig tegenin brengen.... Dan zal de volume toch groter zijn dan ik in gedachte had. De materiaalbesparing leek mij zo goed als verwaarloosbaar, en vooral met de grondstofprijzen. Besparingen in de shottijden, optimalisatie van het productieproces e.d. leken mij veel belangrijker dan materiaalbesparingen.

btw. delen van matrijs afhalen om materiaal te besparen? Dat kost je toch juist meer materiaal??
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_33340549
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 12:01 schreef ETA het volgende:

[..]

Als WB'er en IO'er en als stagair van de kunststof omhullingen afdeling van Philips heb ik geleerd dat materiaal kosten een zeer klein deel van de kostprijs betreft.

Maar goed, als jij persoonlijk daar aan hebt gewerkt, kan ik weinig tegenin brengen.... Dan zal de volume toch groter zijn dan ik in gedachte had. De materiaalbesparing leek mij zo goed als verwaarloosbaar, en vooral met de grondstofprijzen. Besparingen in de shottijden ed leken mij veel belangrijker dan materiaalbesparingen.
Bij normale kunststof producten klopt die theorie ook helemaal, maar bij die grote volumes dan hebben we het natuurlijk over andere getallen.

Eens even een snelle berekening hoeveel roerstaafjes ze produceren met shottijden van 8 seconden : per matrijs 600 staafjes per minuut => 36.000 per uur => 864.000 per dag => ruim 315 miljoen staafjes per jaar per matrijs. 1 staafje weegt 0.5 gram, toch wel 157.680 KG granulaat, stel dat men 10 % bespaard heeft, dus per matrijs 16.000 kilo. minder grondstof. Ik kan alleen hier op mijn werk nu even niet zo snel achter de PS prijs komen.

Besparing voor shottijden wordt alleen een heel stuk moelijker, omdat er heel veel uitwerpers in die matrijzen zitten en dus geen koelingsoptimalisatie mogelijk is.
  vrijdag 23 december 2005 @ 13:25:28 #61
104963 ETA
European Travel Author
pi_33341715
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 12:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij normale kunststof producten klopt die theorie ook helemaal, maar bij die grote volumes dan hebben we het natuurlijk over andere getallen.

Eens even een snelle berekening hoeveel roerstaafjes ze produceren met shottijden van 8 seconden : per matrijs 600 staafjes per minuut => 36.000 per uur => 864.000 per dag => ruim 315 miljoen staafjes per jaar per matrijs. 1 staafje weegt 0.5 gram, toch wel 157.680 KG granulaat, stel dat men 10 % bespaard heeft, dus per matrijs 16.000 kilo. minder grondstof. Ik kan alleen hier op mijn werk nu even niet zo snel achter de PS prijs komen.

Besparing voor shottijden wordt alleen een heel stuk moelijker, omdat er heel veel uitwerpers in die matrijzen zitten en dus geen koelingsoptimalisatie mogelijk is.
Volgens een of andere vage kunststofsite is de prijs voor een tonnetje PS granulaat rond de 1000US$. Dus bij een vol continue proces is de besparing significant, 16.000 dollar.

10% is ook wel een grote besparing. Als je naar de gaten kijkt is een besparing van enkele procenten meer waarschijnlijk. Trouwens, je gaat er van 24 uur per dag en 7 dagen per week. Draaien die dingen dus vol continue? Bij een berekening van 8 uur/5dagen, kom je maar uit op een verbruik van 37.000kg per jaar totaal, 10% = 3.700kg, en bij 5% slechts 1850kg. Deze besparingen zijn natuurlijk redelijk verwaarloosbaar.
Mijn reisfotos!
  vrijdag 23 december 2005 @ 18:36:52 #62
121825 -beyond-
pi_33350611
Ik zou dan concluderen dat op wetenschappelijke gronden, de gaatjes in de lepeltjes verantwoord kunnen worden\ vanwege de functionaliteit dat het zou kunnen hebben. Maar dat heeft in het dagelijks leven niet, tot nauwelijks consequenties.

Ondanks dit hersenspinsel, zou er toch nog steeds een reden moeten zijn waarom er op een bepaald ogenblik is gekozen voor deze gaatjes in de pedel van het lepeltje!
pi_33371698
dat was nu precies de vraag!

Aangezien we het er allemaal over eens zijn dat die lepeltjes in een mal worden gemaakt, en dat het meer werk is om een mal te maken die lepeltjes produceert met gaatjes dan zonder gaatjes....

Er zal dus toch echt een reden zijn waarom die gaatjes er zitten. Niemand die hier werkt bij een koffielepeltjes fabriek ?
  maandag 26 december 2005 @ 06:53:47 #64
121825 -beyond-
pi_33408777
Dan moet ik toch tot de conclusie komen dat dankzij de gaatjes in roerstaafjes, de substanties beter worden vermengd met elkaar.
En het verminderen van het volume is een leuke bijkomstigheid.

Anders zou ik het echt niet weten.
  maandag 26 december 2005 @ 07:10:18 #65
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_33408784
quote:
Op donderdag 22 december 2005 17:48 schreef RoaRRR het volgende:
Vanmorgen ben ik heel vroeg opgestaan en op zulke dagen komen de meest vreemde vragen bij mij op...

Vanmorgen bij mijn eerste koppie koffie kwam dus weer zo'n vraag in mij op. Waarom hebben die plastic koffielepetjes 2 gaatjes in het roergedeelte ?

Is dat omdat het de beste roervorm is voor een lepeltje? Goedkoper is om te produceren? of heeft het een andere reden ?
Je kunt je ook af gaan vragen waarom deze er maar één hebben:

- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 26 december 2005 @ 09:43:36 #66
122701 SamStar
Voorheen Da-Ali-G
pi_33409059
het zal wel iets hebben te maken met de stroming in de koffie, door de gaatjes maak je een soort turbulentie in je koffie zodat het sneller geroerd is

denk ik dan..
Hoofdpijn is het gevolg van het overmatig alcohol gebruik!
het heeft dan ook niets te maken met de zin in sex.....
  maandag 26 december 2005 @ 10:38:25 #67
121825 -beyond-
pi_33409600
quote:
Op maandag 26 december 2005 09:43 schreef SamStar het volgende:
het zal wel iets hebben te maken met de stroming in de koffie, door de gaatjes maak je een soort turbulentie in je koffie zodat het sneller geroerd is

denk ik dan..
Jah, dat is het volgens mij!

Doordat er gaatjes in de lepeltjes zitten wordt de turbelentie zodanig verlaagd, dat er minder makkelijk koffie/thee over de rand heen gemorst kan worden. De kans dat je tijdens het roeren zal knoeien wordt aanzienlijk verlaagd. Dit is voornamelijk voordelig op plaatsen waar je staand je koffie moet drinken, zoals op het station.
  maandag 26 december 2005 @ 10:40:38 #68
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_33409641
wrijving...
Remlof is een Spellings Nsb'er
pi_33410131
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 15:32 schreef RoaRRR het volgende:
dat was nu precies de vraag!

Aangezien we het er allemaal over eens zijn dat die lepeltjes in een mal worden gemaakt, en dat het meer werk is om een mal te maken die lepeltjes produceert met gaatjes dan zonder gaatjes....
Het maakt toaal niets uit of die gaatjes in het lepeltje zitten, dat scheelt geen cent in de producktiekosten van de matrijs. (het ding wat door jou mal genoemd wordt)
pi_33410245
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 13:25 schreef ETA het volgende:

[..]

Volgens een of andere vage kunststofsite is de prijs voor een tonnetje PS granulaat rond de 1000US$. Dus bij een vol continue proces is de besparing significant, 16.000 dollar.

10% is ook wel een grote besparing. Als je naar de gaten kijkt is een besparing van enkele procenten meer waarschijnlijk. Trouwens, je gaat er van 24 uur per dag en 7 dagen per week. Draaien die dingen dus vol continue? Bij een berekening van 8 uur/5dagen, kom je maar uit op een verbruik van 37.000kg per jaar totaal, 10% = 3.700kg, en bij 5% slechts 1850kg. Deze besparingen zijn natuurlijk redelijk verwaarloosbaar.
10 % besparing lijkt mischien heel veel, maar ga eens na dat men bij het ontwerp van het lepeltje eerst van een wanddikte van 2 mm uitgegaan is en men kan terug naar 1.8 mm met ongeveer een even sterk roerstaafjes dan heb je toch die 10% al gehaald.

Ga er maar vanuit dat zulke matrijzen volcontinu draaien, en door robots bemand zijn, of een goed werkend lopende band ssyteem heeft om de producten af te voeren.

Veel spuitgieters produceren allemaal in ploegen, vaak omdat het toch wel 1 uur duurt voordat de jusite procescondities weer terug zijn, dan zou het opstarten en savonds afsluiten teveel geld kosten.

Het bedrijf waar ik nu werk draait met de spuitgiet machines 3 ploegen diensten (dus 24 uur per dag van zondagnacht tm vrijdag avond), maar eigenlijk wil het managment dat ze naar 5 ploegen gaan (dus 7 dagen per week 24 uur)
  maandag 26 december 2005 @ 12:14:42 #71
121825 -beyond-
pi_33411199
quote:
Op maandag 26 december 2005 11:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

10 % besparing lijkt mischien heel veel, maar ga eens na dat men bij het ontwerp van het lepeltje eerst van een wanddikte van 2 mm uitgegaan is en men kan terug naar 1.8 mm met ongeveer een even sterk roerstaafjes dan heb je toch die 10% al gehaald.

Ga er maar vanuit dat zulke matrijzen volcontinu draaien, en door robots bemand zijn, of een goed werkend lopende band ssyteem heeft om de producten af te voeren.

Veel spuitgieters produceren allemaal in ploegen, vaak omdat het toch wel 1 uur duurt voordat de jusite procescondities weer terug zijn, dan zou het opstarten en savonds afsluiten teveel geld kosten.

Het bedrijf waar ik nu werk draait met de spuitgiet machines 3 ploegen diensten (dus 24 uur per dag van zondagnacht tm vrijdag avond), maar eigenlijk wil het managment dat ze naar 5 ploegen gaan (dus 7 dagen per week 24 uur)
Daarbij kan het productieaantal ook worden verhoogd door minder dikke roerstaafjes te spuitgieten.

Zelf werk ik ook in een spuitgietbedrijf, maar zij werken hier in 2 ploegen. Er is een systeem gemaakt waardoor het in de nacht genoeg pennen kan opvangen, zonder dat deze machine bemand dient te zijn. Het enige is dat als een machine op storing valt, het heel de nacht stil heeft gestaan. Gelukkig is dat niet te vaak. Het weegt iig niet op tegen de kosten een nachtploeg zou moeten kosten.
pi_33417770
toch leuk om te zien hoe mensen elkaar blíjven tegenspreken
  dinsdag 27 december 2005 @ 15:51:40 #73
121825 -beyond-
pi_33441637
Je hebt ook pollepels met een gat in de pedel. Hierdoor wordt alles luchtiger en het mengt beter.
Misschien dat dit voor de roerstaafjes ook geldt.
pi_33483659
Om de koffie luchtiger te maken ?
pi_33501285
waarom heeft mijn lepeltje er dan 1?
pi_33511697
ja waarom ? Vertel eens !
  donderdag 29 december 2005 @ 19:19:40 #77
78498 classpc
I don't like change
pi_33514225
Nog geen duidelijk antwoord... hebben we niemand hier die bij zo'n fabriek werkt?
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_33514607
quote:
Op donderdag 22 december 2005 18:24 schreef FB-aight het volgende:

[..]

kerel doet het niet eens

hier is het antwoord

Waarom plastieken lepeltjes gaatjes bevatten?
ik klik er nog op ook....
pi_33597083
De lokale polyplasticum fabriek hier in Steenwijk wist te melden dat het simpelweg om een vaakgebruikt design gaat omdat het de goedkoopste variant van het roerstaafje is.

Verdere informatie:
- Het plastic weerstaat temperaturen tot 105 C
- De gaatjes hebben als enige nut het besparen van plastic
- De duurdere varianten hebben een groter oppervlakte voor het roeren

Eerder genoemde redeneringen worden op de proef gesteld in het volgende artikel: http://www.iop.org/EJ/abstract/0031-9120/33/2/016
  zondag 1 januari 2006 @ 08:22:06 #80
121825 -beyond-
pi_33597510
quote:
Op zondag 1 januari 2006 05:37 schreef Vebi het volgende:
De lokale polyplasticum fabriek hier in Steenwijk wist te melden dat het simpelweg om een vaakgebruikt design gaat omdat het de goedkoopste variant van het roerstaafje is.

Verdere informatie:
- Het plastic weerstaat temperaturen tot 105 C
- De gaatjes hebben als enige nut het besparen van plastic
- De duurdere varianten hebben een groter oppervlakte voor het roeren

Eerder genoemde redeneringen worden op de proef gesteld in het volgende artikel: http://www.iop.org/EJ/abstract/0031-9120/33/2/016
Hé hé, eindelijk antwoord vanuit een (ik neem aan) koffielepeltjesmakerfabrikant.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')