abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 december 2005 @ 07:57:31 #1
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33299049
quote:
DEN HAAG - Het kabinet zal zeer waarschijnlijk donderdag toch besluiten ruim 1100 militairen te sturen naar Afghanistan. Verschillende bronnen rond het kabinet verwachtten woensdagavond dat ook de D66-ministers Brinkhorst en Pechtold daar mee kunnen instemmen.

Bronnen verwachten dat Brinkhorst en Pechtold zich niet zullen aansluiten bij het harde 'nee' dat de D66-fractie vrijdag over de missie uitsprak.
Pechtold zei dinsdag nog dat hij zijn eigen rol "zo zuiver mogelijk" zal spelen. Ook D66-leider Dittrich benadrukte de "eigenstandige" positie van de bewindslieden.

Scenario's

Woensdagavond werd er door de ministers Kamp (Defensie) en Bot (Buitenlandse Zaken) nog gewerkt aan een nieuwe versie van hun voorstel dat zij donderdag in het kabinet brengen. Verschillende scenario's doen de ronde.

Bronnen verwachten dat het kabinet donderdag niet een definitief besluit neemt, maar een "voorgenomen" besluit, waarin het definitieve besluit afhankelijk wordt gemaakt van de instemming van een meerderheid van de Tweede Kamer. De Kamer debatteert begin februari over de missie naar de provincie Uruzgan.

Bronnen

Het kabinet hoopt er op dat de LPF dan alsnog kan instemmen. Die partij is tegen een missie voor twee jaar, maar kan wellicht wel een missie voor een jaar steunen, hopen bronnen rond het kabinet. Na dat jaar wordt dan een verlenging bekeken. Als de LPF instemt, en CDA, VVD, christenunie, SGP en de Groep Wilders doen dat ook, dan ontstaat er een Kamermeerderheid van 84 zetels.

Ook is mogelijk dat het kabinet een positief besluit neemt, maar dat in februari terugtrekt vanwege een te kleine meerderheid in de Kamer. Daarmee zou het kabinet minder gezichtsverlies lijden bij de NAVO-bondgenoten.

Robuuste bewapening

Inmiddels is meer en meer duidelijk dat minister Kamp van plan is om met een zeer robuuste bewapening en een ruim mandaat naar Uruzgan te gaan. Daarin is sprake van Apache-gevechtshelikopters, F16-gevechtsvliegtuigen, mortieren en mortieropsporingsradar en ook verschillende soorten pantservoertuigen.

In de beginperiode in Uruzgan zal het overgrote deel van de militairen bestaan uit zwaarbewapende militairen en slechts een kleiner deel dat zich met de wederopbouw van de missie gaat bezighouden.

De kans is overigens groot dat Kamerleden begin januari een bezoek brengen aan de Afghaanse hoofdstad Kabul om daar te praten met generaals van de internationale troepenmacht ISAF en met vertegenwoordigers van de regering-Karzai.
En verwijt men Bos / de PvdA draaikonterij. Leuk, zo'n regeringspartij. Voor de andere coalitiepartners dan. D66 wordt waarschijnlijk weggevaagd bij de volgende verkiezingen, dus CDA & VVD kunnen alles van ze gedaan krijgen, door te dreigen de stekker uit dit Kabinet te trekken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_33299067
Alsof ze dit geen stemmen kost?
D'66 kan definitief inpakken, het is een -in mijn ogen- terechte trend
pi_33299398
Na het opgeven van "de kroonjuwelen", verwachtte ik niets meer van ze. Als je zo makkelijk je beloftes opgeeft, je idealen, om maar met je kont op het zachte pluche te blijven zitten, dan verdien je die zetel helemaal niet.
Het is ook wel lekker makkelijk. Als je meer standpunten verdedigt, is de kans groter dat je gelijk hebt. Eigenlijk is het natuurlijk gewoon gebrek aan visie en binding. Dit is niet een partij met een visie. Dit is 1 partij zonder visie, die alle kanten tegelijkertijd op wil. Zolang ze maar vriendjes blijven, want dat is de tol voor hun kabinetspositie.
Van Pechtold verwacht ik in de toekomst nog wel een stuntje, als D66 daar nog aan toe komt. Die durft de knuppel nog in het hoenderhok te gooien.
pi_33299442
quote:
Op donderdag 22 december 2005 07:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En verwijt men Bos / de PvdA draaikonterij. Leuk, zo'n regeringspartij. Voor de andere coalitiepartners dan. D66 wordt waarschijnlijk weggevaagd bij de volgende verkiezingen, dus CDA & VVD kunnen alles van ze gedaan krijgen, door te dreigen de stekker uit dit Kabinet te trekken.
Welke draaikonterij of snap jij het verschil niet tussen tweede kamer en regering niet?
  donderdag 22 december 2005 @ 08:42:36 #5
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_33299453
D66 speelt al zo lang het * zoals de wind waait, zo waait mijn jasje * spel.
Die denken niet aan landsbelangen alleen aan eigen belangen en dan is het volgens mij letterlijk : ieder voor zich , waarbij dan kortzichtigheid de hoofdrol speelt
Ze zijn bezig de partij helemaal weg te vagen en volgens mij gaat ze dat nog prima lukken óók

Hebben ze toch nog ergens succes mee
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_33300663
Jammer voor Bert Bakker (D66). Hij wist duidelijk en overtuigend over te brengen waarom D66 tegen is. Maargoed, dat is niet echt draaikonterij omdat de fractie nog steeds tegen blijft stemmen. Als de bewindslieden wel goedkeuring verlenen dan is dat een goed voorbeeld van dualisme.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_33300874
quote:
Op donderdag 22 december 2005 08:42 schreef deedeetee het volgende:
D66 speelt al zo lang het * zoals de wind waait, zo waait mijn jasje * spel.
Die denken niet aan landsbelangen alleen aan eigen belangen
Of soldatenbelangen ...
pi_33300900
quote:
Op donderdag 22 december 2005 09:58 schreef sizzler het volgende:
Jammer voor Bert Bakker (D66). Hij wist duidelijk en overtuigend over te brengen waarom D66 tegen is. Maargoed, dat is niet echt draaikonterij omdat de fractie nog steeds tegen blijft stemmen. Als de bewindslieden wel goedkeuring verlenen dan is dat een goed voorbeeld van dualisme.
Krijgen de voorstanders van de missie dan wel genoeg steun vanuit de Kamer? LPF is ook tegen geloof ik.
  donderdag 22 december 2005 @ 10:12:45 #9
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33301027
quote:
Op donderdag 22 december 2005 09:58 schreef sizzler het volgende:
Hmm. Ik herinner me een discussie over de stem van de PvdA in het Referendum debat. De Senaatsfractie stemde anders dan Bos gezegd had dat het partijstandpunt was. Maar dat was dus geen dualisme, maar draaikonterij, leugens etc etc etc. Er is zo hier en daar wat subjectiviteit in de visie op de politiek, geloof ik.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 22 december 2005 @ 10:13:51 #10
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  donderdag 22 december 2005 @ 10:22:05 #11
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_33301229
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:07 schreef WAT het volgende:

[..]

Krijgen de voorstanders van de missie dan wel genoeg steun vanuit de Kamer? LPF is ook tegen geloof ik.
Met klein christelijk erbij komen ze op 76

Maar goed, wat sizzler ook al zei. Laat het maar tot stemming komen. Ik zie er geen kwaad in.
pi_33301292
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Met klein christelijk erbij komen ze op 76

Maar goed, wat sizzler ook al zei. Laat het maar tot stemming komen. Ik zie er geen kwaad in.
Klein christelijk stemt voor?
  donderdag 22 december 2005 @ 10:25:06 #13
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_33301317
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:24 schreef WAT het volgende:

[..]

Klein christelijk stemt voor?
Het is tot op heden uberhaupt nog onduidelijk wat iedereen zal stemmen. Ook VVD en CDA hebben vragen en PvdA houdt zich op de vlakte.
  donderdag 22 december 2005 @ 10:43:50 #14
78780 deedeetee
pi_33301785
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:13 schreef Drugshond het volgende:
God-o-god.
Het lijkt wel op de SP de enigste partij op Nederlandse bodem is die wel willen vasthouden aan hun principes.
Komt omdat ze niet in regering zitten, zodra de politici macht krijgen is het enige dat nog voor hun telt die macht tot elke prijs te houden.

Macht corumpeert nietwaar ?

[ Bericht 1% gewijzigd door deedeetee op 22-12-2005 11:02:04 ]
pi_33301936
quote:
Op donderdag 22 december 2005 08:41 schreef Chewie het volgende:

[..]

Welke draaikonterij of snap jij het verschil niet tussen tweede kamer en regering niet?
Ik wilde net zeggen. Ik ben de laatste die het voor D66 wil opnemen op dit moment, maar de D66 fractie is nog steeds tegen hoor.

Ik denk overigens niet dat de regering het voorstel handhaaft wanneer klein christelijk + LPF vóór stemt, en de PvdA, D66, GL en SP tegen. Ik neem aan dat de D66 fractie dat als voorwaarde heeft gesteld, en anders stappen ze uit dit kabinet. Of er komt natuurlijk een nieuw paasakkoord.

over principes gesproken.... van het laatste paasakkoord is toch niets meer over?
pi_33302182
Wat een partij zonder ruggengraat, ze kunnen nu definitief inpakken na 2007.
  donderdag 22 december 2005 @ 11:05:07 #17
78780 deedeetee
pi_33302307
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:49 schreef Toad het volgende:

en anders stappen ze uit dit kabinet.
jawel, dat hebben we al eerder gezien

als pasen en pinksteren op één dag valt en eerder stappen ze er niet uit hoor
pi_33302352
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:05 schreef deedeetee het volgende:

[..]

jawel, dat hebben we al eerder gezien

als pasen en pinksteren op één dag valt en eerder stappen ze er niet uit hoor
Dat is weer een andere discussie. Ze zijn op dit moment nog niet van mening veranderd.
pi_33302424
Nog niet, maar het zou geen verrassing zijn als ze straks ineens wel instemmen met een missie. Het zou natuurlijk wel groot gezichtsverlies zijn richting de kiezer.
pi_33302469
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:08 schreef ThomasBerge het volgende:
Nog niet, maar het zou geen verrassing zijn als ze straks ineens wel instemmen met een missie. Het zou natuurlijk wel groot gezichtsverlies zijn richting de kiezer.
Dan kan die partij idd. maar zichzelf beter opheffen. De draaien van D66 zijn inmiddels legendarisch:

"Nee, we stappen niet in het kabinet"
"Nee, Borssele blijft niet open"

pi_33302514
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:10 schreef Toad het volgende:

[..]

Dan kan die partij idd. maar zichzelf beter opheffen.
Ach waarom, dat doet de kiezer wel voor ze
pi_33302580
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:11 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik ben bang dat we in 2007 allemaal van die partijen hebben met 1 zetel. Denk aan WIlders, LPF, D66, Dieren....

OT:
Is de ministerraad al aan het vergaderen of beginnen ze vanmiddag/vanavond pas?
  donderdag 22 december 2005 @ 11:14:17 #23
78780 deedeetee
pi_33302605
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:11 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat is nog maar de vraag, sommige mensen stemmen gewoon altijd het zelfde omdat ze dat nu eenmaal gewend zijn. En die mensen zijn écht nog niet allemaal dood hoor
pi_33302656
In principe hoeft het parlement het niet goed te keuren. Het opperbevel ligt namelijk de regering, niet het parlement. Maar ja het is wel netjes natuurlijk
pi_33302681
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:16 schreef Ultrawuft het volgende:
In principe hoeft het parlement het niet goed te keuren. Het opperbevel ligt namelijk de regering, niet het parlement. Maar ja het is wel netjes natuurlijk
Ik weet dat dat bij 'geheime' missies geldt (zoals die commando's die nu in Afghanistan zitten). Maar is dat ook zo bij deze missie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')