abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33301609
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:35 schreef Bupatih het volgende:

[..]

Ik had het met dat 'berichten redigeren' toch ook over het echte leven? En ja, als iemand mij iets vraagt, waar ik capabel genoeg in ben om dát te doen, dan doe ik dat.

Al moet het niet téveel aanvragen betreffen en téveel tijd kosten.
Voor mij geld precies hetzelfde. Maar nog handel ik 9 van de 10 keer uit eigen belang .
  donderdag 22 december 2005 @ 10:36:34 #152
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33301611
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:34 schreef Airelle het volgende:

[..]

Hoe ging de presentatie?

(Kijk bupa dit is geeeeen eigen belang, maar puur intresse tonen.)
Dat weet ik, Airelle. Daarom was ik ook van de weinigen die aan Orgi vroeg hoe het met hem ging, toen hij hier nog in SC vertoefde.
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
  donderdag 22 december 2005 @ 10:36:45 #153
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_33301620
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:32 schreef MissBliss het volgende:
1 down, 1 to go
Yeah baby! You work it! You work it fine!
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
  donderdag 22 december 2005 @ 10:37:38 #154
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33301634
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:35 schreef Airelle het volgende:

[..]

So true, waarom denk je dat mensen vrijwillegers werk doen? Precies omdat ze hopen daar voldoening uit te halen. Of een soort waardering.

Maar leg dat maar eens uit aan Bupa .
Ik snap jullie punt ook wel. En ik ben het ermee eens dat niemand voor de volle 100% altruïstisch kan zijn.
Maar toch kan je in sommige gevallen eens níet aan je eigenbelang denken. Dat weet ik zeker.
pi_33301645
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:36 schreef Bupatih het volgende:

[..]

Dat weet ik, Airelle. Daarom was ik ook van de weinigen die aan Orgi vroeg hoe het met hem ging, toen hij hier nog in SC vertoefde.
Ik zal het je nog sterker vertellen: Ik heb meerdere malen een avatar gemaakt voor Orgi .

Nou blij?
pi_33301665
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:37 schreef Bupatih het volgende:

[..]

Ik snap jullie punt ook wel. En ik ben het ermee eens dat niemand voor de volle 100% altruïstisch kan zijn.
Maar toch kan je in sommige gevallen eens níet aan je eigenbelang denken. Dat weet ik zeker.
Misschien niet denken, maar onbewust is het toch een soort eigen belang. Zoals dat voorbeeld van vrijwilligerswerk .
  donderdag 22 december 2005 @ 10:39:33 #157
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33301681
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:38 schreef Airelle het volgende:

[..]

Ik zal het je nog sterker vertellen: Ik heb meerdere malen een avatar gemaakt voor Orgi .

Nou blij?
Bweh. Je vraagt om voldoening en waardering!

Maar dat van mij was een licht ironische opmerking, omdat jij die ene zin tussen haakjes postte onder de vraag hoe het met MB's presentatie ging.
pi_33301697
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:39 schreef Bupatih het volgende:

[..]

Bweh. Je vraagt om voldoening en waardering!

Maar dat van mij was een licht ironische opmerking, omdat jij die ene zin tussen haakjes postte onder de vraag hoe het met MB's presentatie ging.
Nee, van mij was wel serieus .
  donderdag 22 december 2005 @ 10:41:10 #159
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33301715
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:38 schreef Airelle het volgende:

[..]

Misschien niet denken, maar onbewust is het toch een soort eigen belang. Zoals dat voorbeeld van vrijwilligerswerk .
Ik heb het over sommige gevallen

Zal ik er een noemen?

Als iemand bungelend aan een grassprietje aan de top van een ravijn hangt en jij hebt toevallig de kracht om zo iemand te redden.
Je bent wel érg 'ziek' in je kop als je op zo'n penibel moment nog aan je eigenbelang denkt.
  donderdag 22 december 2005 @ 10:41:47 #160
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33301730
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:41 schreef Bupatih het volgende:

[..]

Zal ik er een noemen?

Als iemand bungelend aan een grassprietje aan de top van een ravijn hangt en jij hebt toevallig de kracht om zo iemand te redden.
Je bent wel érg 'ziek' in je kop als je op zo'n penibel moment nog aan je eigenbelang denkt.
En nee, onbewust is dat niet handelen uit eigenbelang.

Flikker toch op, zeg.
  donderdag 22 december 2005 @ 10:42:35 #161
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_33301748
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:37 schreef Bupatih het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad, en is ook nog een erg nobel. Maar het blijft altijd een afweging van verschillende belangen, een heel natuurlijke ook. Puur altruïsme is mijn inziens iets ongezonds, omdat het uiteindelijk eigenbelang is, dat een mens (of dier, for that matter) doet overleven.

Puur altruïstisch zou bijvoorbeeld zijn: je beste vriend vermoorden omdat deze een vendetta heeft met een totale vreemdeling (voor jou dan). Het is iets dat je zelf echt niet wilt doen, iets strafbaars, iets dat je veel verdriet doet, maar je helpt er wel een ander mee, zonder dat het ook maar op enige wijze eigenbelang bij komt kijken.
pi_33301759
quote:

[..]

Zal ik er een noemen?

Bungelend aan een grasprietje? Dat lijkt me nogal sterk . Maar om inhoudelijk op je post in te gaan: Tuurlijk zou ik zo iemand dan helpen, maar dat past in mijn 1 van de 10 keer . Zie het is allemaal ingecalculeerd .
  donderdag 22 december 2005 @ 10:45:39 #163
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33301836
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:42 schreef Zhenar het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad, en is ook nog een erg nobel. Maar het blijft altijd een afweging, een heel natuurlijk ook. Puur altruïsme is mijn inziens iets ongezonds, omdat het uiteindelijk eigenbelang is, dat een mens (of dier, for that matter) doet overleven.

Puur altruïstisch zou bijvoorbeeld zijn: je beste vriend vermoorden omdat deze een vendetta heeft met een totale vreemdeling (voor jou dan). Het is iets dat je zelf echt niet wilt doen, iets strafbaars, iets dat je veel verdriet doet, maar je helpt er wel een ander mee, zonder dat het ook maar op enige wijze eigenbelang bij komt kijken.
Ik was het dan ook met je eens dat iemand niet voor de volle 100% altruïstisch kan zijn.
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:42 schreef Airelle het volgende:

[..]

Bungelend aan een grasprietje? Dat lijkt me nogal sterk . Maar om inhoudelijk op je post in te gaan: Tuurlijk zou ik zo iemand dan helpen, maar dat past in mijn 1 van de 10 keer . Zie het is allemaal ingecalculeerd .
Dan had ik toch gelijk met 'sommige gevallen'? En dáár gaf jij toen als reactie op: " Misschien niet denken, maar onbewust is het toch een soort eigen belang. Zoals dat voorbeeld van vrijwilligerswerk".

...
  donderdag 22 december 2005 @ 10:46:01 #164
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33301848
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:42 schreef Airelle het volgende:

[..]

Het is nog altijd een grassprietje, hè.
pi_33301853
quote:

[..]

Zal ik er een noemen?

Hoevaak komt zoiets eigenlijk voor? .
pi_33301869
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:46 schreef Bupatih het volgende:

[..]

Het is nog altijd een grassprietje, hè.
Geef je me dus impliciet gelijk? .
  donderdag 22 december 2005 @ 10:47:31 #167
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33301886
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:46 schreef Airelle het volgende:

[..]

Hoevaak komt zoiets eigenlijk voor? .
Nou, vorige week kon ik nog twee keer opdraven om een oud vrouwtje en een klein kind van de dood te gaan te redden...
  donderdag 22 december 2005 @ 10:47:42 #168
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33301889
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:46 schreef Airelle het volgende:

[..]

Geef je me dus impliciet gelijk? .
Nee.
  donderdag 22 december 2005 @ 10:49:05 #169
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33301923
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:47 schreef Bupatih het volgende:

[..]

Nou, vorige week kon ik nog twee keer opdraven om een oud vrouwtje en een klein kind van de dood te gaan te redden...
Ik zag een vaag teken op mijn slaapkamermuur verschijnen...

Zoiets:
pi_33301941
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:45 schreef Bupatih het volgende:

[..]

Ik was het dan ook met je eens dat iemand niet voor de volle 100% altruïstisch kan zijn.
[..]

Dan had ik toch gelijk met 'sommige gevallen'? En dáár gaf jij toen als reactie op: " Misschien niet denken, maar onbewust is het toch een soort eigen belang. Zoals dat voorbeeld van vrijwilligerswerk".

...
Mijn 9 van de 10 keer bleef staan als hoofdregel hoor. Ik probeerde alleen aan jou duidelijk te maken dat het begrip 'handelen uit eigen belang' iets breder is dan door jou verondersteld.

En het uitzonderlijke geval van een grassssssprietje-ravijn, valt daar buiten (maar zoiets komt dan ook zeer zelden voor). Maar het pas dus binnen de 1 van 10 keer dat je dus niet uit eigen belang handelt.
pi_33301948
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:34 schreef Airelle het volgende:

[..]

Hoe ging de presentatie?

(Kijk bupa dit is geeeeen eigen belang, maar puur intresse tonen.)
Wel aardig, de tweede wordt moeilijker.
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_33301969
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:49 schreef MissBliss het volgende:

[..]

Wel aardig, de tweede wordt moeilijker.
Wat zijn je onderwerpen? .
  donderdag 22 december 2005 @ 10:50:58 #173
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_33301973
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:49 schreef Bupatih het volgende:

Ik zag een vaag teken op mijn slaapkamermuur verschijnen...

Zoiets:
[afbeelding]
Heel vaak als ik dat teken zie, zie ik er een slecht onderhouden gebit in .
Moet ik echt focussen om het Batman logo erin te herkennen.

---> Weer aan het werk. Bezig met tweede alinea .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 22 december 2005 @ 10:51:21 #174
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33301981
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:49 schreef Airelle het volgende:

[..]

Mijn 9 van de 10 keer bleef staan als hoofdregel hoor. Ik probeerde alleen aan jou duidelijk te maken dat het begrip 'handelen uit eigen belang' iets breder is dan door jou verondersteld.

En het uitzonderlijke geval van een grassssssprietje-ravijn, valt daar buiten (maar zoiets komt dan ook zeer zelden voor). Maar het pas dus binnen de 1 van 10 keer dat je dus niet uit eigen belang handelt.
En tóch ben ik het niet eens met die '9 uit de 10'.

Oké, toegegeven, dat grasssssssprietje-ravijn-scenario is best....uniek
Maar toch zijn er méér gevallen waarbij ik gewoon écht niet uit eigenbelang handel (en ook niet onderbewust )
  donderdag 22 december 2005 @ 10:52:15 #175
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33302006
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:50 schreef Copycat het volgende:

[..]

Heel vaak als ik dat teken zie, zie ik er een slecht onderhouden gebit in .
Moet ik echt focussen om het Batman logo erin te herkennen.

---> Weer aan het werk. Bezig met tweede alinea .
Zo had ik het nog niet eens bekeken. !

:
pi_33302023
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:51 schreef Bupatih het volgende:

[..]

En tóch ben ik het niet eens met die '9 uit de 10'.

Oké, toegegeven, dat grasssssssprietje-ravijn-scenario is best....uniek
Maar toch zijn er méér gevallen waarbij ik gewoon écht niet uit eigenbelang handel (en ook niet onderbewust )
Dan verschillen we op dat punt van mening. Ik denk nog steeds dat het meer een onenigheid is over de breedte van het begrip. Maar als jij vaker dan 1 van 10 keer NIET uit eigen belang handelt (ook niet onbewust) kan ik dat alleen maar toejuichen .
  donderdag 22 december 2005 @ 10:59:27 #177
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33302170
Ik was net mijn visjes aan het voeren...

Dat is toch ook geen eigenbelang? True, ik heb ze ooit gekocht, omdat ik het leuk vind om ernaar te kijken (soort van eigenbelang).
Maar dat ik ze dagelijks voer, is niet omdat ik zit te wachten tot die visjes mij gaan bedanken... Want dan kan ik wachten tot ik een ons weeg.

En het geeft me ook niet een gevoel van voldoening ofzo. Ik geef die vissen voer, omdat zij zo niet verhongeren, niet omdat ik dan trots op mezelf ben, ofzo...
  donderdag 22 december 2005 @ 11:02:49 #178
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_33302249
quote:

[..]

Zal ik er een noemen?

Jij met je grassprietje.

“Je moet wel behoorlijk ziek in je hoofd zijn” als je iemand dan niet helpt, zeg je. Als je iemand aan een grassprietje ziet hangen (laten we aannemen dat het een volslagen onbekend iemand is), dan help je die niet uit altruïsme, maar omdat je de beslissing afzet tegen je eigen (opgelegd/aangeleerde) normen en waarden en besluit dat dit “zo hoort”. Dat is geen altruïsme, dat is conditionering. Je handelt volgens een patroon waarvan jij gelooft dat dit “juist” is, en daarmee handel je in eigenbelang (want je bevestigt hiermee het positieve zelfbeeld).

En dan laat ik nog het feit buiten beschouwing, dat er talloze mensen rondlopen die niets doen als er iemand voor hun neus in elkaar wordt geslagen en wellicht ook niets zouden ondernemen tijdens dit grassprietjesincident.
pi_33302283
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:59 schreef Bupatih het volgende:

Dat is toch ook geen eigenbelang? True, ik heb ze ooit gekocht, omdat ik het leuk vind om ernaar te kijken (soort van eigenbelang).
Maar dat ik ze dagelijks voer, is niet omdat ik zit te wachten tot die visjes mij gaan bedanken... Want dan kan ik wachten tot ik een ons weeg.

En het geeft me ook niet een gevoel van voldoening ofzo. Ik geef die vissen voer, omdat zij zo niet verhongeren, niet omdat ik dan trots op mezelf ben, ofzo...
Ik geef mijn konijn enzo nooit eten. Tjah krijg er tenslotte ook geen blijk van waardering voor .

Dat je ooit vissen heb gekocht, is je eigen schuld natuurlijk. Je bent een soort van verplicht (moreel gezien) om ze eten te geven. Dit heeft niets met eigen belang te maken.
  donderdag 22 december 2005 @ 11:06:28 #180
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_33302349
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:59 schreef Bupatih het volgende:

Als je vissen dood gaan is het jouw schuld. Als je ze niet voert omdat je hun gezelschap waardeert/het grappig vindt/oid, dan is het wel om jezelf niet schuldig te voelen vanwege hun dood. Of inderdaad, zoals Airelle aangeeft, omdat het "moreel juist is" en dan zijn we weer terug bij mijn eerdere verhaal over moraliteit, normen en waarden en hoe die ook eigenbelang ondersteunen. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jij inmiddels al een felle antireactie daarop gepost hebt.
  donderdag 22 december 2005 @ 11:07:18 #181
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33302374
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:02 schreef Zhenar het volgende:

[..]

Jij met je grassprietje.

“Je moet wel behoorlijk ziek in je hoofd zijn” als je iemand dan niet helpt, zeg je. Als je iemand aan een grassprietje ziet hangen (laten we aannemen dat het een volslagen onbekend iemand is), dan help je die niet uit altruïsme, maar omdat je de beslissing afzet tegen je eigen (opgelegd/aangeleerde) normen en waarden en besluit dat dit “zo hoort”. Dat is geen altruïsme, dat is conditionering. Je handelt volgens een patroon waarvan jij gelooft dat dit “juist” is, en daarmee handel je in eigenbelang (want je bevestigt hiermee het positieve zelfbeeld).

En dan laat ik nog het feit buiten beschouwing, dat er talloze mensen rondlopen die niets doen als er iemand voor hun neus in elkaar wordt geslagen en wellicht ook niets zouden ondernemen tijdens dit grassprietjesincident.
Ja, hallo. Jij met je opgelegde normen en waarden.
Zo kan je alles wel lopen verdedigen.

Altruïsme ontstaat ook juist (deels) uit opgelegde/aangeleerde normen en waarden...

Altruïsme -> onbaatzuchtigheid -> zijn eigen voordeel veronachtzamend ter wille van anderen

Dát is toch gaande op zo'n grassprietjes-moment? Of op een Joes Kloppenburg-moment?
pi_33302410
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:06 schreef Zhenar het volgende:

[..]

Als je vissen dood gaan is het jouw schuld. Als je ze niet voert omdat je hun gezelschap waardeert/het grappig vindt/oid, dan is het wel om jezelf niet schuldig te voelen vanwege hun dood. Of inderdaad, zoals Airelle aangeeft, omdat het "moreel juist is" en dan zijn we weer terug bij mijn eerdere verhaal over moraliteit, normen en waarden en hoe die ook eigenbelang ondersteunen. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jij inmiddels al een felle antireactie daarop gepost hebt.
Nee hoor, Bupa houdt even wijselijk zijn mond .
  donderdag 22 december 2005 @ 11:12:48 #183
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33302559
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:04 schreef Airelle het volgende:

[..]

Ik geef mijn konijn enzo nooit eten. Tjah krijg er tenslotte ook geen blijk van waardering voor .

Dat je ooit vissen heb gekocht, is je eigen schuld natuurlijk. Je bent een soort van verplicht (moreel gezien) om ze eten te geven. Dit heeft niets met eigen belang te maken.
Het is niet zo dat ik ze eten geef omdat ik me anders schuldig voel.
Want anders kon ik mezelf ook niet meer eerlijk aankijken, toen mijn oude visjes overleden.
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:06 schreef Zhenar het volgende:

[..]

Zoals ik net ook al tegen Airelle zei. Ik voer ze niet, om me niet schuldig te voelen. Ik voer ze, omdat ze gevoerd moeten worden. Ze hebben eten nodig. Net als jij en ik.

En tuurlijk, ik heb ze ooit gekocht, dus moet ik op de een of andere manier wel voor ze zorgen. Maar dát ik voor ze zorg, is niet omdat ik me anders schuldig ga voelen (als ik het niet doe)
  donderdag 22 december 2005 @ 11:13:09 #184
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33302569
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:08 schreef Airelle het volgende:

[..]

Nee hoor, Bupa houdt even wijselijk zijn mond .
Ik en mijn mond houden?

Nooit.
pi_33302634
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:12 schreef Bupatih het volgende:

[..]

Het is niet zo dat ik ze eten geef omdat ik me anders schuldig voel.
Want anders kon ik mezelf ook niet meer eerlijk aankijken, toen mijn oude visjes overleden.
[..]

Zoals ik net ook al tegen Airelle zei. Ik voer ze niet, om me niet schuldig te voelen. Ik voer ze, omdat ze gevoerd moeten worden. Ze hebben eten nodig. Net als jij en ik.

En tuurlijk, ik heb ze ooit gekocht, dus moet ik op de een of andere manier wel voor ze zorgen. Maar dát ik voor ze zorg, is niet omdat ik me anders schuldig ga voelen (als ik het niet doe)
DUS JIJ ZOU JE NIET SCHULDIG VOELEN ALS JE JE VISJES ZOU UITHONGEREN??? Vieze sadist, dierenhater!!!! .
pi_33302645
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:13 schreef Bupatih het volgende:

[..]

Ik en mijn mond houden?

Nooit.
Ik had het vooral over dat 'wijselijk'.
  donderdag 22 december 2005 @ 11:16:52 #187
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33302668
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:15 schreef Airelle het volgende:

[..]

DUS JIJ ZOU JE NIET SCHULDIG VOELEN ALS JE JE VISJES ZOU UITHONGEREN??? Vieze sadist, dierenhater!!!! .
"Visjes? Visjes? Oh ja! Dáár...hmm, ik had ook nog een aquarium. Al jaren niet meer naar omgekeken"
  donderdag 22 december 2005 @ 11:17:37 #188
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33302691
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:15 schreef Airelle het volgende:

[..]

Ik had het vooral over dat 'wijselijk'.
Ik en 'wijselijk' in één zin...dat is dubbelop.
pi_33302697
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:16 schreef Bupatih het volgende:

[..]

"Visjes? Visjes? Oh ja! Dáár...hmm, ik had ook nog een aquarium. Al jaren niet meer naar omgekeken"
Tuurlijk niet. Je bent nu zo'n beetje alle van nature menselijke eigenschappen aan het ontkennen .
  donderdag 22 december 2005 @ 11:18:05 #190
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33302699
Volgens mij komt Zhenar zodadelijk met een hele grote lap tekst.

En die ga ik dan -om hem te jennen- negeren.
pi_33302716
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:17 schreef Bupatih het volgende:

[..]

Ik en 'wijselijk' in één zin...dat is dubbelop.
In your dreams, baby!

Vandaag heb je niet echt bewezen moet ik zeggen .
  donderdag 22 december 2005 @ 11:20:27 #192
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33302758
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:18 schreef Airelle het volgende:

[..]

In your dreams, baby!

Vandaag heb je niet echt bewezen moet ik zeggen .
Ik hoef jullie ook niks te bewijzen.

Zolang ik het zélf maar weet.
pi_33302787
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:20 schreef Bupatih het volgende:

[..]

Ik hoef jullie ook niks te bewijzen.

Zolang ik het zélf maar weet.
Oké, blijf ook vooral zo denken .
  donderdag 22 december 2005 @ 11:25:31 #194
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33302879
Maar nu luister ik naar Alderliefste met Ramses Shaffy en Liesbeth List - Laat me / Vivre.

Want zúlke dingen moeten ook gebeuren.
pi_33302901
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:25 schreef Bupatih het volgende:
Maar nu luister ik naar Alderliefste met Ramses Shaffy en Liesbeth List - Laat me / Vivre.

Want zúlke dingen moeten ook gebeuren.
Nee hoor is puur eigen belang .
  donderdag 22 december 2005 @ 11:26:49 #196
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_33302906
Zo kan ik inderdaad alles wel gaan lopen verdedigen. :’) Ik ben er dan ook niet voor niets van overtuigd dat (puur) altruïsme niet bestaat. Zoals je al aangeeft, is altruïsme/onbaatzuchtigheid iets waaruit je zelf geen voordeel haalt. En daar wringt hem de schoen: mensen doen nooit iets (en hier geloof ik heilig in) zonder daar op een bepaalde, al is het een uiterst subtiele, manier voordeel uit te halen. Emoties spelen hierin een heel belangrijke rol: medelijden, schuldgevoel, compassie... dit soort emoties (al dan niet opgelegd) bewegen een mens tot semi-altruïsme. Maar elke daad die als nobel/aardig/heldhaftig, kortom “juist” wordt beschouwd, heeft een positief psychologisch voordeel en is daardoor niet volkom onbaatzuchtig.

Ter illustratie: wat zou je doen?
1 – Een kinderverkrachter en een brave weldoener hangen beiden aan een grassprietje bovenaan een ravijn. Je kunt slechts één van hen redden: wie kies je?
pi_33302949
Ik denk dat Bupa gaat voor de kinderverkrachter. Heb je mooi geluk Bupa, met die lap tekst.
  donderdag 22 december 2005 @ 11:29:19 #198
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_33302965
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:18 schreef Bupatih het volgende:
Volgens mij komt Zhenar zodadelijk met een hele grote lap tekst.

En die ga ik dan -om hem te jennen- negeren.
Wat ken je me goed! (al valt de lap wel mee )
  donderdag 22 december 2005 @ 11:34:21 #199
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_33303102
Iedereen denkt aan zichzelf, zo simpel is dat.
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
  donderdag 22 december 2005 @ 11:35:56 #200
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_33303155
Ik kies dan voor mezelf.

Duh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: