Voor mij geld precies hetzelfde. Maar nog handel ik 9 van de 10 keer uit eigen belangquote:Op donderdag 22 december 2005 10:35 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Ik had het met dat 'berichten redigeren' toch ook over het echte leven?En ja, als iemand mij iets vraagt, waar ik capabel genoeg in ben om dát te doen, dan doe ik dat.
Al moet het niet téveel aanvragen betreffen en téveel tijd kosten.
Dat weet ik, Airelle.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:34 schreef Airelle het volgende:
[..]
Hoe ging de presentatie?
(Kijk bupa dit is geeeeen eigen belang, maar puur intresse tonen.)
Yeah baby! You work it! You work it fine!quote:
Ik snap jullie punt ook wel.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:35 schreef Airelle het volgende:
[..]
So true, waarom denk je dat mensen vrijwillegers werk doen? Precies omdat ze hopen daar voldoening uit te halen. Of een soort waardering.
Maar leg dat maar eens uit aan Bupa.
Ik zal het je nog sterker vertellen: Ik heb meerdere malen een avatar gemaakt voor Orgiquote:Op donderdag 22 december 2005 10:36 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Dat weet ik, Airelle.Daarom was ik ook van de weinigen die aan Orgi vroeg hoe het met hem ging, toen hij hier nog in SC vertoefde.
Misschien niet denken, maar onbewust is het toch een soort eigen belang. Zoals dat voorbeeld van vrijwilligerswerkquote:Op donderdag 22 december 2005 10:37 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Ik snap jullie punt ook wel.En ik ben het ermee eens dat niemand voor de volle 100% altruïstisch kan zijn.
Maar toch kan je in sommige gevallen eens níet aan je eigenbelang denken. Dat weet ik zeker.
Bweh.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:38 schreef Airelle het volgende:
[..]
Ik zal het je nog sterker vertellen: Ik heb meerdere malen een avatar gemaakt voor Orgi.
Nou blij?
Nee, van mij was wel serieusquote:Op donderdag 22 december 2005 10:39 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Bweh.Je vraagt om voldoening en waardering!
Maar dat van mij was een licht ironische opmerking, omdat jij die ene zin tussen haakjes postte onder de vraag hoe het met MB's presentatie ging.
![]()
Ik heb het over sommige gevallenquote:Op donderdag 22 december 2005 10:38 schreef Airelle het volgende:
[..]
Misschien niet denken, maar onbewust is het toch een soort eigen belang. Zoals dat voorbeeld van vrijwilligerswerk.
En nee, onbewust is dat niet handelen uit eigenbelang.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:41 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Ik heb het over sommige gevallen
Zal ik er een noemen?
Als iemand bungelend aan een grassprietje aan de top van een ravijn hangt en jij hebt toevallig de kracht om zo iemand te redden.
Je bent wel érg 'ziek' in je kop als je op zo'n penibel moment nog aan je eigenbelang denkt.
Dat kan inderdaad, en is ook nog een erg nobel. Maar het blijft altijd een afweging van verschillende belangen, een heel natuurlijke ook. Puur altruïsme is mijn inziens iets ongezonds, omdat het uiteindelijk eigenbelang is, dat een mens (of dier, for that matter) doet overleven.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:37 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Ik snap jullie punt ook wel.En ik ben het ermee eens dat niemand voor de volle 100% altruïstisch kan zijn.
Maar toch kan je in sommige gevallen eens níet aan je eigenbelang denken. Dat weet ik zeker.
Bungelend aan een grasprietje? Dat lijkt me nogal sterkquote:Op donderdag 22 december 2005 10:41 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Zal ik er een noemen?
Als iemand bungelend aan een grassprietje aan de top van een ravijn hangt en jij hebt toevallig de kracht om zo iemand te redden.
Je bent wel érg 'ziek' in je kop als je op zo'n penibel moment nog aan je eigenbelang denkt.
Ik was het dan ook met je eens dat iemand niet voor de volle 100% altruïstisch kan zijn.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:42 schreef Zhenar het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad, en is ook nog een erg nobel. Maar het blijft altijd een afweging, een heel natuurlijk ook. Puur altruïsme is mijn inziens iets ongezonds, omdat het uiteindelijk eigenbelang is, dat een mens (of dier, for that matter) doet overleven.
Puur altruïstisch zou bijvoorbeeld zijn: je beste vriend vermoorden omdat deze een vendetta heeft met een totale vreemdeling (voor jou dan). Het is iets dat je zelf echt niet wilt doen, iets strafbaars, iets dat je veel verdriet doet, maar je helpt er wel een ander mee, zonder dat het ook maar op enige wijze eigenbelang bij komt kijken.
Dan had ik toch gelijk met 'sommige gevallen'? En dáár gaf jij toen als reactie op: " Misschien niet denken, maar onbewust is het toch een soort eigen belang. Zoals dat voorbeeld van vrijwilligerswerk".quote:Op donderdag 22 december 2005 10:42 schreef Airelle het volgende:
[..]
Bungelend aan een grasprietje? Dat lijkt me nogal sterk. Maar om inhoudelijk op je post in te gaan: Tuurlijk zou ik zo iemand dan helpen, maar dat past in mijn 1 van de 10 keer
. Zie het is allemaal ingecalculeerd
.
Het is nog altijd een grassprietje, hè.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:42 schreef Airelle het volgende:
[..]
Bungelend aan een grasprietje? Dat lijkt me nogal sterk. Maar om inhoudelijk op je post in te gaan: Tuurlijk zou ik zo iemand dan helpen, maar dat past in mijn 1 van de 10 keer
. Zie het is allemaal ingecalculeerd
.
Hoevaak komt zoiets eigenlijk voor?quote:Op donderdag 22 december 2005 10:41 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Zal ik er een noemen?
Geef je me dus impliciet gelijk?quote:Op donderdag 22 december 2005 10:46 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Het is nog altijd een grassprietje, hè.
Nou, vorige week kon ik nog twee keer opdraven om een oud vrouwtje en een klein kind van de dood te gaan te redden...quote:Op donderdag 22 december 2005 10:46 schreef Airelle het volgende:
[..]
Hoevaak komt zoiets eigenlijk voor?.
Nee.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:46 schreef Airelle het volgende:
[..]
Geef je me dus impliciet gelijk?.
Ik zag een vaag teken op mijn slaapkamermuur verschijnen...quote:Op donderdag 22 december 2005 10:47 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Nou, vorige week kon ik nog twee keer opdraven om een oud vrouwtje en een klein kind van de dood te gaan te redden...
Mijn 9 van de 10 keer bleef staan als hoofdregel hoor. Ik probeerde alleen aan jou duidelijk te maken dat het begrip 'handelen uit eigen belang' iets breder is dan door jou verondersteld.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:45 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Ik was het dan ook met je eens dat iemand niet voor de volle 100% altruïstisch kan zijn.
[..]
Dan had ik toch gelijk met 'sommige gevallen'? En dáár gaf jij toen als reactie op: " Misschien niet denken, maar onbewust is het toch een soort eigen belang. Zoals dat voorbeeld van vrijwilligerswerk".
...
Wel aardig, de tweede wordt moeilijker.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:34 schreef Airelle het volgende:
[..]
Hoe ging de presentatie?
(Kijk bupa dit is geeeeen eigen belang, maar puur intresse tonen.)
Wat zijn je onderwerpen?quote:Op donderdag 22 december 2005 10:49 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Wel aardig, de tweede wordt moeilijker.
Heel vaak als ik dat teken zie, zie ik er een slecht onderhouden gebit inquote:Op donderdag 22 december 2005 10:49 schreef Bupatih het volgende:
Ik zag een vaag teken op mijn slaapkamermuur verschijnen...
Zoiets:
[afbeelding]
En tóch ben ik het niet eens met die '9 uit de 10'.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:49 schreef Airelle het volgende:
[..]
Mijn 9 van de 10 keer bleef staan als hoofdregel hoor. Ik probeerde alleen aan jou duidelijk te maken dat het begrip 'handelen uit eigen belang' iets breder is dan door jou verondersteld.
En het uitzonderlijke geval van een grassssssprietje-ravijn, valt daar buiten (maar zoiets komt dan ook zeer zelden voor). Maar het pas dus binnen de 1 van 10 keerdat je dus niet uit eigen belang handelt.
Zo had ik het nog niet eens bekeken.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:50 schreef Copycat het volgende:
[..]
Heel vaak als ik dat teken zie, zie ik er een slecht onderhouden gebit in.
Moet ik echt focussen om het Batman logo erin te herkennen.
---> Weer aan het werk. Bezig met tweede alinea.
Dan verschillen we op dat punt van mening. Ik denk nog steeds dat het meer een onenigheid is over de breedte van het begrip. Maar als jij vaker dan 1 van 10 keer NIET uit eigen belang handelt (ook niet onbewust) kan ik dat alleen maar toejuichenquote:Op donderdag 22 december 2005 10:51 schreef Bupatih het volgende:
[..]
En tóch ben ik het niet eens met die '9 uit de 10'.
Oké, toegegeven, dat grasssssssprietje-ravijn-scenario is best....uniek
Maar toch zijn er méér gevallen waarbij ik gewoon écht niet uit eigenbelang handel (en ook niet onderbewust)
quote:Op donderdag 22 december 2005 10:41 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Zal ik er een noemen?
Ik geef mijn konijn enzo nooit eten. Tjah krijg er tenslotte ook geen blijk van waardering voorquote:Op donderdag 22 december 2005 10:59 schreef Bupatih het volgende:
Ik was net mijn visjes aan het voeren...
Dat is toch ook geen eigenbelang?True, ik heb ze ooit gekocht, omdat ik het leuk vind om ernaar te kijken (soort van eigenbelang).
Maar dat ik ze dagelijks voer, is niet omdat ik zit te wachten tot die visjes mij gaan bedanken...Want dan kan ik wachten tot ik een ons weeg.
En het geeft me ook niet een gevoel van voldoening ofzo.Ik geef die vissen voer, omdat zij zo niet verhongeren, niet omdat ik dan trots op mezelf ben, ofzo...
Als je vissen dood gaan is het jouw schuld. Als je ze niet voert omdat je hun gezelschap waardeert/het grappig vindt/oid, dan is het wel om jezelf niet schuldig te voelen vanwege hun dood. Of inderdaad, zoals Airelle aangeeft, omdat het "moreel juist is" en dan zijn we weer terug bij mijn eerdere verhaal over moraliteit, normen en waarden en hoe die ook eigenbelang ondersteunen. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jij inmiddels al een felle antireactie daarop gepost hebt.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:59 schreef Bupatih het volgende:
Ik was net mijn visjes aan het voeren...
Dat is toch ook geen eigenbelang?True, ik heb ze ooit gekocht, omdat ik het leuk vind om ernaar te kijken (soort van eigenbelang).
Maar dat ik ze dagelijks voer, is niet omdat ik zit te wachten tot die visjes mij gaan bedanken...Want dan kan ik wachten tot ik een ons weeg.
En het geeft me ook niet een gevoel van voldoening ofzo.Ik geef die vissen voer, omdat zij zo niet verhongeren, niet omdat ik dan trots op mezelf ben, ofzo...
Ja, hallo.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:02 schreef Zhenar het volgende:
[..]Jij met je grassprietje.
“Je moet wel behoorlijk ziek in je hoofd zijn” als je iemand dan niet helpt, zeg je. Als je iemand aan een grassprietje ziet hangen (laten we aannemen dat het een volslagen onbekend iemand is), dan help je die niet uit altruïsme, maar omdat je de beslissing afzet tegen je eigen (opgelegd/aangeleerde) normen en waarden en besluit dat dit “zo hoort”. Dat is geen altruïsme, dat is conditionering. Je handelt volgens een patroon waarvan jij gelooft dat dit “juist” is, en daarmee handel je in eigenbelang (want je bevestigt hiermee het positieve zelfbeeld).
En dan laat ik nog het feit buiten beschouwing, dat er talloze mensen rondlopen die niets doen als er iemand voor hun neus in elkaar wordt geslagen en wellicht ook niets zouden ondernemen tijdens dit grassprietjesincident.
Nee hoor, Bupa houdt even wijselijk zijn mondquote:Op donderdag 22 december 2005 11:06 schreef Zhenar het volgende:
[..]
Als je vissen dood gaan is het jouw schuld. Als je ze niet voert omdat je hun gezelschap waardeert/het grappig vindt/oid, dan is het wel om jezelf niet schuldig te voelen vanwege hun dood. Of inderdaad, zoals Airelle aangeeft, omdat het "moreel juist is" en dan zijn we weer terug bij mijn eerdere verhaal over moraliteit, normen en waarden en hoe die ook eigenbelang ondersteunen. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jij inmiddels al een felle antireactie daarop gepost hebt.![]()
Het is niet zo dat ik ze eten geef omdat ik me anders schuldig voel.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:04 schreef Airelle het volgende:
[..]
Ik geef mijn konijn enzo nooit eten. Tjah krijg er tenslotte ook geen blijk van waardering voor.
Dat je ooit vissen heb gekocht, is je eigen schuld natuurlijk. Je bent een soort van verplicht (moreel gezien) om ze eten te geven. Dit heeft niets met eigen belang te maken.
Zoals ik net ook al tegen Airelle zei. Ik voer ze niet, om me niet schuldig te voelen. Ik voer ze, omdat ze gevoerd moeten worden. Ze hebben eten nodig. Net als jij en ik.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:06 schreef Zhenar het volgende:
[..]
Als je vissen dood gaan is het jouw schuld. Als je ze niet voert omdat je hun gezelschap waardeert/het grappig vindt/oid, dan is het wel om jezelf niet schuldig te voelen vanwege hun dood. Of inderdaad, zoals Airelle aangeeft, omdat het "moreel juist is" en dan zijn we weer terug bij mijn eerdere verhaal over moraliteit, normen en waarden en hoe die ook eigenbelang ondersteunen. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jij inmiddels al een felle antireactie daarop gepost hebt.![]()
Ik en mijn mond houden?quote:Op donderdag 22 december 2005 11:08 schreef Airelle het volgende:
[..]
Nee hoor, Bupa houdt even wijselijk zijn mond.
DUS JIJ ZOU JE NIET SCHULDIG VOELEN ALS JE JE VISJES ZOU UITHONGEREN??? Vieze sadist, dierenhater!!!!quote:Op donderdag 22 december 2005 11:12 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Het is niet zo dat ik ze eten geef omdat ik me anders schuldig voel.
Want anders kon ik mezelf ook niet meer eerlijk aankijken, toen mijn oude visjes overleden.
[..]
Zoals ik net ook al tegen Airelle zei. Ik voer ze niet, om me niet schuldig te voelen. Ik voer ze, omdat ze gevoerd moeten worden. Ze hebben eten nodig. Net als jij en ik.
En tuurlijk, ik heb ze ooit gekocht, dus moet ik op de een of andere manier wel voor ze zorgen. Maar dát ik voor ze zorg, is niet omdat ik me anders schuldig ga voelen (als ik het niet doe)
"Visjes?quote:Op donderdag 22 december 2005 11:15 schreef Airelle het volgende:
[..]
DUS JIJ ZOU JE NIET SCHULDIG VOELEN ALS JE JE VISJES ZOU UITHONGEREN??? Vieze sadist, dierenhater!!!!.
Ik en 'wijselijk' in één zin...dat is dubbelop.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:15 schreef Airelle het volgende:
[..]
Ik had het vooral over dat 'wijselijk'.
Tuurlijk niet. Je bent nu zo'n beetje alle van nature menselijke eigenschappen aan het ontkennenquote:Op donderdag 22 december 2005 11:16 schreef Bupatih het volgende:
[..]
"Visjes?Visjes? Oh ja! Dáár...hmm, ik had ook nog een aquarium.
Al jaren niet meer naar omgekeken"
In your dreams, baby!quote:Op donderdag 22 december 2005 11:17 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Ik en 'wijselijk' in één zin...dat is dubbelop.
Ik hoef jullie ook niks te bewijzen.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:18 schreef Airelle het volgende:
[..]
In your dreams, baby!
Vandaag heb je niet echt bewezen moet ik zeggen.
Oké, blijf ook vooral zo denkenquote:Op donderdag 22 december 2005 11:20 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Ik hoef jullie ook niks te bewijzen.
Zolang ik het zélf maar weet.
Nee hoor is puur eigen belangquote:Op donderdag 22 december 2005 11:25 schreef Bupatih het volgende:
Maar nu luister ik naar Alderliefste met Ramses Shaffy en Liesbeth List - Laat me / Vivre.
Want zúlke dingen moeten ook gebeuren.
quote:Op donderdag 22 december 2005 11:18 schreef Bupatih het volgende:
Volgens mij komt Zhenar zodadelijk met een hele grote lap tekst.
En die ga ik dan -om hem te jennen- negeren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |