eam Gauloises de Rooy niet van start in DAKAR 2006
December 30, 2005
17 Teleurgestelde mannen op weg naar huis.
Ook Team Hans Bekx terug naar Mariaheide
De beide DAF Teams zullen de grote afwezigen zijn tijdens DAKAR 2006.
Maandenlang is er tussen de FIA en de DAF Teams contact geweest over de homologatie van de voertuigen. Alles leek in orde tot 23 december. Toen stuurde de FFSA, de Franse automobiel bond, bericht dat als de DAF teams met de nieuwe rallytruck zouden komen die afweek van de homologatie en dat die trucks dan niet voldeden aan de regels van Dakar. Een merkwaardige zaak nadat een FFSA vertegenwoordiger op 7 december de voertuigen in Son inspecteerde en akkoord had bevonden. Geharrewar over de homologatie van de voertuigen had er reeds toe geleid dat de beide DAF Teams besloten hadden gebruik te maken van de bestaande homologatie.
Voor een aantal wijzigingen om de voertuigen te verbeteren waren via de daartoe geëigende wegen toestemming gevraagd. Juist daar bleek de FIA laks en weinig plooibaar, waardoor vlak voor Kerstmis de eerder genoemde brief bij de DAF Teams aankwam.
Koortsachtig telefonisch overleg tussen de FIA, FFSA en ASO enerzijds en de DAF Teams anderzijds leidde er toe dat de DAF teams toch de reis naar Lissabon maakten, om te kijken of daar de administratieve en technische afhandeling voor deelname alsnog kon plaatsvinden.
Twee dagen lang is er door de teamcaptains en advocaat Breus van der Horst alles aan gedaan om deelname bespreekbaar en mogelijk te maken, maar ASO en FFSA durfden het uiteindelijk niet aan om de DAF Teams een startbewijs te geven. De hulp die van de FIA had moeten komen bleef uit.
Ondanks de belofte dat de verantwoordelijke functionaris van deze organisatie zich naar Genève zou begeven om de inmiddels toegestuurde aanvraag voor homologatie te bekijken, bleef deze op zijn vakantie adres, waardoor behandeling eerst 2 januari 2006, dus te laat kon plaatsvinden.
De beide teamleiders en Breus van der Horst probeerden vervolgens ASO te overtuigen dat zowel het FIA reglement als hun eigen reglement de mogelijkheid bood om de teams alsnog toe te laten, ook al moesten de teams daarvoor enige aanpassingen aan de voertuigen plegen. Tevergeefs, want de ASO besloot zich uiteindelijk achter de FIA te verschuilen, met als motivatie: geen stempel op de wijziging van de homologatie dan ook niet deelnemen.
Raadselachtig, dat de geweldige inspanningen die de teams zich getroost hebben om goed voorbereid aan de start te verschijnen zo weggepoetst konden worden. Een belediging voor de teams, een belediging voor de sponsors, maar bovenal een belediging voor de leden van de DAF teams die maandenlang dag en nacht bezig geweest zijn om goed voorbereid aan hun avontuur te beginnen.
De stemming was dan ook te snijden na de bekendmaking van de beslissing.
Wat dit voor DAKAR 2007 en de DAF teams betekent, daarover valt op dit moment nog niets te vertellen.
Wordt vervolgd . . . . .
bron