abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 december 2005 @ 15:43:13 #1
24919 Quantor
allround game addict
pi_33276626
Ik zit sinds deze week in m'n flat, heb een hoop verbouwd (badkamer, toilet en keuken). Sinds zondag avond slaap ik er en gisternacht werd ik wakker om een bepaalde behoefte op het toilet te doen en tot mijn grote verbazing gaf het ingebouwde ledspotje een beetje licht zonder ingeschakeld te zijn. Half in paniek (kortsluiting?) heb ik het volgende gedaan:
- schakelaar open gemaakt en afgekoppeld = ledlamp blijft oplichten
- groep uitgeschakeld: ledlamp is helemaal uit
- ledlamp (in de vorm van een halogeenlamp) eruit getrokken (ledlamp bleef uit )

Aangezien deze groep ook voor de douche en slaapkamer is, heb ik deze groep toch maar ingeschakeld. De overige halogeenlampen in die groep hadden verder geen rare kuren. Heeft iemand met zoiets dergelijks ervaring, is er iets aan de hand of toch niet?
*NuT5*
pi_33276786
Als je snachts een TL-buis bekijkt, geeft die ook nog een beetje licht.

LED's heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord dat ze snachts oplichten, zit er bij jullie in de buurt een stralingsbron/zendapparatuur?

Ik heb een keer een zendbak gehad waarmee je een neonbuis kon laten oplichten als ie zond.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_33277001
kijk effe of je met een multimeter kan kijken of er spanning staat op de aansluiting als de schakelaar uit staat. Mischien dat er een lekspanning over staat, al lijkt het me raar dat deze doordringt to de lamp.
Maar als het gebeurt....gebeurt het gemoedelijk (t.maasen)
  woensdag 21 december 2005 @ 16:00:32 #4
62217 TommyZ
Zelfkennis siert den Mensch
pi_33277236
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:48 schreef thefunny het volgende:
Als je snachts een TL-buis bekijkt, geeft die ook nog een beetje licht.

LED's heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord dat ze snachts oplichten, zit er bij jullie in de buurt een stralingsbron/zendapparatuur?

Ik heb een keer een zendbak gehad waarmee je een neonbuis kon laten oplichten als ie zond.
Voor neon kan dat idd, gas dat oplicht.

LED heeft daar echter niks mee te maken. Ik denk aan lekstroom (maar ben geen electricien). Als het door een vorm van straling zou komen zou het lampje ook oplichten terwijl de groep uitgeschakeld is.
I do not regret the things I've done but those I did not do
pi_33277758
Is de schakelaar wel op de fase en niet op de neutraal aangesloten. Als de schakelaar niet op de fase zit blijft er altijd stroom op staan, een beetje lekspanning zorgt voor het nagloeien.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  woensdag 21 december 2005 @ 16:27:12 #6
24919 Quantor
allround game addict
pi_33278148
Ik heb ook de groepenkast laten vervangen (ivm keramische kookplaat) en ik laat die electricien er nakijken. Mijn grootste zorg dat er kortsluiting/kans op brand is, is niet direct het geval begrijp ik uit jullie reacties?
*NuT5*
pi_33278436
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:27 schreef Quantor het volgende:
Ik heb ook de groepenkast laten vervangen (ivm keramische kookplaat) en ik laat die electricien er nakijken. Mijn grootste zorg dat er kortsluiting/kans op brand is, is niet direct het geval begrijp ik uit jullie reacties?
Je hebt naar aanleiding hiervan je groepenkast laten vervangen?

Je had beter kunnen kijken of ales goed was aangesloten.
  woensdag 21 december 2005 @ 16:44:19 #8
24919 Quantor
allround game addict
pi_33278761
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:34 schreef longinus het volgende:

[..]

Je hebt naar aanleiding hiervan je groepenkast laten vervangen?

Je had beter kunnen kijken of ales goed was aangesloten.
Nee ik heb tijdens de verbouwing ook m'n groepenkast laten vervangen (was oud en anders was er geen plaats voor de nieuwe groepen), heb zelfs nu 8 groepen (ipv 3) met allemaal moderne schakelaars en 2 aardlekschakelaars. Beetje overdreven, maar het kon redelijk goedkoop gedaan worden. (nieuwe groepen voor: kookplaat (2), wasmachine, droger, combimagnetron (omdat er een groep over was en het gemakkelijk aangelegd kon worden))
*NuT5*
pi_33281232
Misschien is er iets fout gegaan bij de aanleg, check of de fase en neutraal niet is omgedraaid.
  Moderator woensdag 21 december 2005 @ 18:03:59 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_33281465
Ik denk dat hier sprake is van een lekspanning / stroompje op die de lamp heel iets (minimaal) laat oplichten. Is dit toevallig ook het eerste lampje van de halogeenlampen die op elkaar aangesloten zijn ?
pi_33328244
Loopt er geen 220 langs de draad van je ledspot? Het kan een invloed van buitenaf zijn.
Het kan ook zijn dat de nul is geschakeld en dat je led stroom gaat trekken via de aardleiding (mits aanwezig)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_33347361
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:44 schreef Quantor het volgende:

[..]

Nee ik heb tijdens de verbouwing ook m'n groepenkast laten vervangen (was oud en anders was er geen plaats voor de nieuwe groepen), heb zelfs nu 8 groepen (ipv 3) met allemaal moderne schakelaars en 2 aardlekschakelaars. Beetje overdreven, maar het kon redelijk goedkoop gedaan worden. (nieuwe groepen voor: kookplaat (2), wasmachine, droger, combimagnetron (omdat er een groep over was en het gemakkelijk aangelegd kon worden))
hm wat was je daar voor kwijt dan?
  maandag 26 december 2005 @ 19:11:33 #13
24919 Quantor
allround game addict
pi_33419696
Is door een vriend van een collega gedaan, alle materiaal is zelfs via zijn bedrijf ingekocht. Kostte nog 700 euro ruim, maar uitbreiding van de oude meterkast kwam ook op een euro of 400 en dan ging dat ook nog niet lekker passen. En het is geen gamma/praxis spul maar een goed merk (niet dat dat mij wat zegt). Verder heeft hij ook aarde getrokken naar m'n pc stopcontact en naar de huiskamer waar alle ht apparatuur komt te staan. Die gast komt binnenkort langs om het na te meten, maar zei ook via telefoon dat het waarschijnlijk een kleine lekspanning is.
*NuT5*
pi_33431110
quote:
Op maandag 26 december 2005 19:11 schreef Quantor het volgende:
Is door een vriend van een collega gedaan, alle materiaal is zelfs via zijn bedrijf ingekocht. Kostte nog 700 euro ruim, maar uitbreiding van de oude meterkast kwam ook op een euro of 400 en dan ging dat ook nog niet lekker passen. En het is geen gamma/praxis spul maar een goed merk (niet dat dat mij wat zegt). Verder heeft hij ook aarde getrokken naar m'n pc stopcontact en naar de huiskamer waar alle ht apparatuur komt te staan. Die gast komt binnenkort langs om het na te meten, maar zei ook via telefoon dat het waarschijnlijk een kleine lekspanning is.
aah dan kom ik hier wel op de 1000 :/ onze aardlek wat overactief :/ die mag er nogal eens zonder reden uit knetteren.presteerd die zelfs als _ALLE_ groepen zijn uitgeschakeld op die aardlek.
Vriezers en koelkast kunnen het ook niet zijn, pas nieuw stond eerst een 22 jaar oude vrieskist die verdachten we al, maar het probleem blijft
  Moderator dinsdag 27 december 2005 @ 10:16:40 #15
92034 crew  Vonkenboer
  dinsdag 27 december 2005 @ 10:29:58 #16
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_33433245
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 10:16 schreef Vonkenboer het volgende:
Daarom mag je ook maximaal 4 groepen achter een aardlek installeren
Maar alleen als je twee (of meer) ALS-en hebt toch? Bij één ALS mogen er maar drie groepen achter (meen ik me te herinneren). Achterlijke regelgeving...
  Moderator dinsdag 27 december 2005 @ 11:53:38 #17
92034 crew  Vonkenboer
pi_33435095
Volgens mij mogen er maar gewoon 4 groepen achter één aardlek. Onafhankelijk van het aantal aardlekschakelaars in de meterkast.

Ik heb echter geen NEN1010 bij de hand om het even na te kijken :$
  dinsdag 27 december 2005 @ 13:52:30 #18
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_33438217
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:53 schreef Vonkenboer het volgende:
Volgens mij mogen er maar gewoon 4 groepen achter één aardlek. Onafhankelijk van het aantal aardlekschakelaars in de meterkast.

Ik heb echter geen NEN1010 bij de hand om het even na te kijken :$
Heb het net nagekeken: ik was abuis. Er mogen 4 groepen op een ALS
pi_33438788
ik heb hier 4 eindgroepen,
2 aardleks 1 van 500mA en 1 van 30mA

op de 30mA zitten 3 eindgroepen (zeg maar de leefgroepen)
op de 500mA zit 1 eindgroep met daarop de wasmachine en droogtrommel

nou springt de 30mA er nogal vaak uit.. echter vd week lagen ze er bijden! uit
ik sluit een lekstroom ergens anders niet uit, dit door de imo enorm slechte aanleg van de installatie hier bij de bouw van het huis, ( weet niet wat ze in 1980~1985 als norm hanteerden maar met de huidige nen1010 kan je de hele installatie hier volgens mij afkeuren )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')