abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33305600
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:01 schreef Avani het volgende:
Wat is nou eigenlijk het probleem? Je verdient 200 euro in de maand, krijgt waarschijnlijk 75 euro in de maand aan studiefinanciering en daar kan jij niet van rondkomen? Sorry, maar dan doe je toch echt iets fout. Afgezien van dit, denk ik dat de overheid heel redelijk is qua collegegeld. Technische studies kosten véél meer, maar door een gelijk collegegeld te vragen voor iedereen raken sommige studies niet onderbezet en wordt het mogelijk gemaakt dat iedereen kan studeren als zij hiervoor de capaciteiten hebben.

Om nog maar op de aanvullende beurs terug te komen. Mensen die een aanvullende beurs krijgen, hebben die jaren daarvoor waarschijnlijk niet met een vetpot geleefd. De ouders verdienen gewoon weinig en kunnen niet alles bekostigen voor de kinderen. Ik zie de onredelijkheid niet van een aanvullende beurs zodat ook deze mensen kunnen studeren.
Het probleem is niet dat ik niet rond kan komen. Het probleem is dat ik moet werken om hetzelfde te krijgen als bepaalde anderen.
pi_33305640
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:00 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dat is het ook. Maar waarom moet IK daar dan voor opdraaien? Ik moet mijn eigen verantwoording nemen, maar als mijn ouders dat dan niet doen, draai ik er voor op. DAT vind ik onrechtvaardig!
Het leven is ook hard en oneerlijk. Wen er maar vast aan.

Je gaat toch ook niet zeggen dat als je in een arm gezin bent opgegroeid dat het onrechtvaardig is dat jij niet de zoon of dochter van Bill Gates bent? Sommige dingen zijn zoals ze je overkomen. Afkomst is niets aan te doen. Als je ouders je slaan is het ook onrechtvaardig.
pi_33305705
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:02 schreef Seneca het volgende:

[..]

Als ik kan rondkomen zonder aanvullende beurs kunnen die mensen met ouders die weinig verdienen dat ook. Eigen verantwoording enzo
Helemaal waar, maar daar komen we weer op het punt dat er verwacht mag worden van jouw ouders die het wél kunnen betalen zorg dragen dat jij makkelijker kunt rondkomen. Jouw ouders hebben je het leven geschonken, of je het leuk vindt of niet. Die situatie bepaalt hoe je er uiteindelijk van afkomt.

En dan lijkt 't me wel weer final voor vandaag
pi_33305750
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:04 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Het leven is ook hard en oneerlijk. Wen er maar vast aan.

Je gaat toch ook niet zeggen dat als je in een arm gezin bent opgegroeid dat het onrechtvaardig is dat jij niet de zoon of dochter van Bill Gates bent? Sommige dingen zijn zoals ze je overkomen. Afkomst is niets aan te doen. Als je ouders je slaan is het ook onrechtvaardig.
Vind ik niet te vergelijken. Hier is sprake van een overheid die mensen al dan niet matst aan de hand van hun afkomst. Dat vind ik net zo goed fout als wanneer de situatie omgekeerd was (dat mensen met rijke ouders in het voordeel waren geweest).

Daarbij is die "wen er maar vast aan" uitspraak zo'n dooddoener. Dat het leven hard en oneerlijk IS, wil toch nog niet zeggen dat ik me er niet aan stoor? En dat wil al helemaal niet zeggen dat je er niks aan moet doen. Als iedereen zo dacht, dan leefden we vandaag de dag nog steeds in een dictatuur, waarin we werden uitgebuit door de bazen.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_33305762
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:02 schreef Seneca het volgende:

[..]

Als ik kan rondkomen zonder aanvullende beurs kunnen die mensen met ouders die weinig verdienen dat ook. Eigen verantwoording enzo
JIj betaalt collegeld, boeken, kleding, eten, kamerhuur allemaal zelf van een basisbeurs zonder hulp van ouders? Nou ja, als jij het zegt. Prima hoor, maar ik vind het geen rare gedachte dat de overheid ervan uitgaat dat ouders mee helpen zodat hun eigen kind normaal kan leven.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_33305774
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:06 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Helemaal waar, maar daar komen we weer op het punt dat er verwacht mag worden van jouw ouders die het wél kunnen betalen zorg dragen dat jij makkelijker kunt rondkomen. Jouw ouders hebben je het leven geschonken, of je het leuk vindt of niet. Die situatie bepaalt hoe je er uiteindelijk van afkomt.

En dan lijkt 't me wel weer final voor vandaag
Ik ben het met je eens, maar ik vind gewoon niet dat de overheid afkomst zou moeten meewegen in haar beleid omzage studiefinanciering. Gewoon iedereen een vast bedrag waar hij of zij van kan rondkomen, klaar. Krijg je meer geld van je ouders? Mooi voor jou. Eerlijk ten opzichte van de mensen die geen extraatje krijgen? Nee. Kan de overheid daar wat aan doen? Nee. Hier kan de overheid dat wel.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_33305872
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:07 schreef Seneca het volgende:
Daarbij is die "wen er maar vast aan" uitspraak zo'n dooddoener. Dat het leven hard en oneerlijk IS, wil toch nog niet zeggen dat ik me er niet aan stoor? En dat wil al helemaal niet zeggen dat je er niks aan moet doen. Als iedereen zo dacht, dan leefden we vandaag de dag nog steeds in een dictatuur, waarin we werden uitgebuit door de bazen.
Als je straks een loonslaaf wordt zal je er achter komen dat het helaas toch een beetje waar is. En inderdaad, het is een beetje een dooddoener, maar dat wil niet zeggen dat sommige dingen helaas zo zijn. Dat is geen onverschilligheid mijnerzijds, maar wel een stukje realisme.

In mijn ogen is het verschil tussen rijk en arm nodig om de boel draaiende te houden. Een dictatuur is overdreven, maar de verpoldermodeliseerde samenleving is ook niet goed voor een land.

En als je ouders (wat) rijker zijn dan gemiddeld kom je er al met al toch wel goed van af.
pi_33305920
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:08 schreef Seneca het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens, maar ik vind gewoon niet dat de overheid afkomst zou moeten meewegen in haar beleid omzage studiefinanciering. Gewoon iedereen een vast bedrag waar hij of zij van kan rondkomen, klaar. Krijg je meer geld van je ouders? Mooi voor jou. Eerlijk ten opzichte van de mensen die geen extraatje krijgen? Nee. Kan de overheid daar wat aan doen? Nee. Hier kan de overheid dat wel.
In sommige gevallen is het probleem wat je aangeeft inderdaad extreem aanwezig en 'onrechtvaardig'. Ik denk wel dat als je naar gemiddelden gaat kijken, dat je er zonder aanvullende beurs heel wat beter van af bent. Als ik kijk wat ik me kan veroorloven, en dat vergelijk met iemand met aanvullende beurs, dan heb ik een luizeleventje.
pi_33305939
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:08 schreef Avani het volgende:

[..]

JIj betaalt collegeld, boeken, kleding, eten, kamerhuur allemaal zelf van een basisbeurs zonder hulp van ouders? Nou ja, als jij het zegt. Prima hoor, maar ik vind het geen rare gedachte dat de overheid ervan uitgaat dat ouders mee helpen zodat hun eigen kind normaal kan leven.
Maar een meerderjarige student moet niks te maken hebben met de financiele positie van de ouders. EN als je die basisbeurs verhoogt kan dat best. Omdat te compenseren mag er van mij best meer belasting worden geheven over het inkomen van ouders van wie de overheid verwacht dat ze bijdragen aan de studiekosten van hun kind.
pi_33305985
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:08 schreef Avani het volgende:

[..]

Geloof het of niet. Ik krijg ongeveer 230 euro basisbeurs per maand, ik leen maandelijks 200 euro van het IBG, en ik verdien iets meer dan 200 euro per maand bij mijn werk. Dat is dus iets meer dan 630 euro per maand.

Mijn huur bedraagt 180 euro per maand, mijn collegegeld, wat ik in termijnen betaal, is een afschrijving van 125 euro per maand. Mijn ziektekostenverzekering gaat me volgend jaar iets minder dan 100 euro per maand kosten. Eten kost me 100 euro per maand, maar dan moet ik zuinig aan doen. Voor boeken heb ik 50 euro per maand uitgetrokken. Dat is niet genoeg, dus af en toe moet ik boeken lenen. Kleding geef ik iets aan 50 euro per maand uit, en dan houd ik nog zo'n 15 euro over voor ander uitgaven zoals schoonmaakspullen etc.

Nu zijn de bedragen hierboven even vlugge schattingen, maar ik kom dus wel degelijk rond zonder hulp van mijn ouders!
pi_33306027
Ouders mogen best enige verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van kinderen, in plaats van te denken 'de overheid zorgt wel voor ze'.
Wanneer kinderen geen aanvullende beurs ontvangen verdienen de ouders gewoon niet slecht. In de berekening wordt rekening gehouden met best veel factoren.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je je kind op zijn/haar 18e het huis uit schopt met de woorden 'nu kind, mag je op jezelf, zoek het verder allemaal zelf maar uit' en vervolgens 3x per jaar een vakantie boekt ed. omdat je dan 'meer tijd voor jezelf hebt'.
Het mooi kotsende meisje.
pi_33306035
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:11 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Als je straks een loonslaaf wordt zal je er achter komen dat het helaas toch een beetje waar is. En inderdaad, het is een beetje een dooddoener, maar dat wil niet zeggen dat sommige dingen helaas zo zijn. Dat is geen onverschilligheid mijnerzijds, maar wel een stukje realisme.

In mijn ogen is het verschil tussen rijk en arm nodig om de boel draaiende te houden. Een dictatuur is overdreven, maar de verpoldermodeliseerde samenleving is ook niet goed voor een land.

En als je ouders (wat) rijker zijn dan gemiddeld kom je er al met al toch wel goed van af.
Realistisch? Misschien. Zelf zie ik het meer als cynisch. Maar dat kan ook zijn omdat ik nog naief ben. Ik ben in ieder geval nog niet op de leeftijd gekomen dat ik me zomaar neerleg bij de dingen zoals ze zijn
pi_33306057
Sorry hoor, maar ik wil niet dat dit land communistische systemen gaat handhaven. Iedereen evenveel studiefinanciering, iedereen even veel belasting betalen. Dán zou Nederland pas gaan verpauperen. Afkomst zegt gewoon heel veel over een mens en niet in een discriminerende zin bedoelt. Jij wil niet benadeeld worden, omdat je uit een rijker gezin komt? Als je intelligent bent en je kan studeren, goede baan krijgen puur uit geluk omdat jij goede genen hebt, dan kan je best betalen voor mensen die niet het geluk hebben dat ze minder bekwaam geboren worden. Dit systeem is ook ten gunste van jezelf, want als iedereen een redelijk normale koopkracht heeft, is dat goed voor de economie zodat ze nog wat kunnen besteden.

Zo en dan ga ik ga nu m'n studiefinanciering erdoor heen jagen.
pi_33306062
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:15 schreef Seneca het volgende:

[..]

Geloof het of niet. Ik krijg ongeveer 230 euro basisbeurs per maand, ik leen maandelijks 200 euro van het IBG, en ik verdien iets meer dan 200 euro per maand bij mijn werk. Dat is dus iets meer dan 630 euro per maand.

Mijn huur bedraagt 180 euro per maand, mijn collegegeld, wat ik in termijnen betaal, is een afschrijving van 125 euro per maand. Mijn ziektekostenverzekering gaat me volgend jaar iets minder dan 100 euro per maand kosten. Eten kost me 100 euro per maand, maar dan moet ik zuinig aan doen. Voor boeken heb ik 50 euro per maand uitgetrokken. Dat is niet genoeg, dus af en toe moet ik boeken lenen. Kleding geef ik iets aan 50 euro per maand uit, en dan houd ik nog zo'n 15 euro over voor ander uitgaven zoals schoonmaakspullen etc.

Nu zijn de bedragen hierboven even vlugge schattingen, maar ik kom dus wel degelijk rond zonder hulp van mijn ouders!
Precies! En desnoods leen je een keer 400. Niks mis mee.
pi_33306148
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:17 schreef Avani het volgende:
Sorry hoor, maar ik wil niet dat dit land communistische systemen gaat handhaven. Iedereen evenveel studiefinanciering, iedereen even veel belasting betalen. Dán zou Nederland pas gaan verpauperen. Afkomst zegt gewoon heel veel over een mens en niet in een discriminerende zin bedoelt. Jij wil niet benadeeld worden, omdat je uit een rijker gezin komt? Als je intelligent bent en je kan studeren, goede baan krijgen puur uit geluk omdat jij goede genen hebt, dan kan je best betalen voor mensen die niet het geluk hebben dat ze minder bekwaam geboren worden. Dit systeem is ook ten gunste van jezelf, want als iedereen een redelijk normale koopkracht heeft, is dat goed voor de economie zodat ze nog wat kunnen besteden.

Ik weet niet of je op mij reageerde...maar ik pleit juist voor een hogere belasting voor mensen van wie de overheid verwacht dat ze bijdragen aan de studiekosten van hun kinderen, de mensen met hogere inkomens dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2005 13:20:32 ]
pi_33306156
Mijn stufie is al op trouwens
pi_33306161
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:17 schreef Avani het volgende:

Niks iedereen even veel belasting betalen. Als je meer gaat verdienen, mag je best meer betalen. Maar je gaat ook niet meer belasting betalen als je ouders meer verdienen. Wees dan consequent en laat de studiefinanciering afhankelijk zijn van je eigen inkomen, in plaats van dat van je ouders. Het feit dat de overheid iedereen gelijk wil trekken, ongeacht financiele afkomst, dat is pas communisme!
pi_33306231
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:20 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Ik weet niet of je op mij reageerde...maar ik pleit juist voor een hogere belasting voor mensen van wie de overheid verwacht dat ze bijdragen aan de studiekosten van hun kinderen, de mensen met hogere inkomens dus.
Wel ja, alsof die mensen nog niet genoeg belasting betalen. Hogere inkomens mogen ook meer belasting betalen, maar er is een grens hoor. Dat jouw ouders niet meer willen betalen en anderen wel moet maar gelijk doorgevoerd worden in het belastingstelsel? Stop gewoon met huilen en ga aan de slag, want dit probleem ligt toch echt bij jouw ouders en niet bij de overheid.
pi_33306348
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:22 schreef Avani het volgende:

[..]

Wel ja, alsof die mensen nog niet genoeg belasting betalen. Hogere inkomens mogen ook meer belasting betalen, maar er is een grens hoor. Dat jouw ouders niet meer willen betalen en anderen wel moet maar gelijk doorgevoerd worden in het belastingstelsel? Stop gewoon met huilen en ga aan de slag, want dit probleem ligt toch echt bij jouw ouders en niet bij de overheid.
Hoe kun je nu eisen van iemand dat hij zijn eigen verantwoordelijkheid neemt als je tegelijkertijd een deel van de verantwoording voor iemands financiele situatie bij de ouders legt?
pi_33306410
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:20 schreef Seneca het volgende:

[..]

Niks iedereen even veel belasting betalen. Als je meer gaat verdienen, mag je best meer betalen. Maar je gaat ook niet meer belasting betalen als je ouders meer verdienen. Wees dan consequent en laat de studiefinanciering afhankelijk zijn van je eigen inkomen, in plaats van dat van je ouders. Het feit dat de overheid iedereen gelijk wil trekken, ongeacht financiele afkomst, dat is pas communisme!
Studiefinanciering afhankelijk van je eigen inkomen? Wat je later gaat verdienen (niet te bepalen) of van nu (geen enkele student gaat werken)? En ik geloof dat je mij niet helemaal begrijpt, want de overheid trekt helemaal niet iedereen gelijk. Ze zorgen toch voor een aanvullende beurs.
pi_33306596
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:27 schreef Avani het volgende:

[..]

Studiefinanciering afhankelijk van je eigen inkomen? Wat je later gaat verdienen (niet te bepalen) of van nu (geen enkele student gaat werken)? En ik geloof dat je mij niet helemaal begrijpt, want de overheid trekt helemaal niet iedereen gelijk. Ze zorgen toch voor een aanvullende beurs.
Ja, alleen voor mensen die dus geen rijke ouders hebben (waarbij de overheid er dus vanuit gaat dat rijke ouders meebetalen aan de studie), zodat iedereen toch maar hetzelfde bedrag overhoudt. Dat is pas communistisch!

Dat het in de praktijk niet zo werkt omdat ouders lang niet altijd bijdragen aan de studie ziet de overheid voor het gemak maar over het hoofd. Dat ik minder geld krijg vanwege mijn afkomst is net zo onrechtvaardig als dat een rijkeluiskindje allerlei voordeeltjes krijgt vanwege zijn afkomst.
pi_33306789
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:22 schreef Avani het volgende:

[..]

Als die ouders vervolgens niet meer de studie van het kind hoeven te bekostigen komt het voor de ouders op hetzelfde neer. Voor de staat wordt het goedkoper (minder gezeik, geen uizonderingen) en voor de student wordt het rechtvaardiger.
pi_33306838
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:36 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Als die ouders vervolgens niet meer de studie van het kind hoeven te bekostigen komt het voor de ouders op hetzelfde neer. Voor de staat wordt het goedkoper (minder gezeik, geen uizonderingen) en voor de student wordt het rechtvaardiger.
En let wel, de ouders met minder inkomen betalen minder belasting, dus hoeven minder bij te dragen aan de studie van hun kind! Kan het mooier?
pi_33306974
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:37 schreef Seneca het volgende:

[..]

En let wel, de ouders met minder inkomen betalen minder belasting, dus hoeven minder bij te dragen aan de studie van hun kind! Kan het mooier?
* Tobbes gaat het tweedekamerlid van GL die verantwoordelijk is voor 'onderwijs' mailen.
pi_33307017
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:07 schreef Seneca het volgende:
Vind ik niet te vergelijken. Hier is sprake van een overheid die mensen al dan niet matst aan de hand van hun afkomst. Dat vind ik net zo goed fout als wanneer de situatie omgekeerd was (dat mensen met rijke ouders in het voordeel waren geweest).
Mensen met rijke ouders zijn per definitie al in het voordeel, doordat zij veel meer (financieel, qua milieu, qua netwerk) mogelijkheden hebben om hun talenten te ontwikkelen en daar ondersteuning bij te krijgen.

Daar hebben die studenten hun hele jeugd al profijt van gehad, en die afkomst is voor een deel ook hetgene waaraan ze te danken hebben dat ze uberhaupt kunnen gaan studeren (er is voor zover ik weet nog altijd een flinke correlatie tussen de financiele situatie van ouders en de opleiding van hun kinderen), en dan ook nog gaan mekkeren als je tijdens je studie minder geld krijgt van de overheid, omdat die verwacht dat de ouders die kunnen bijspringen, dat ook doen?

Natuurlijk plaatst dat je in een afhankelijke positie tov je ouders, natuurlijk zul je moeten werken als je geen zin hebt in die afhankelijkheid, terwijl je buurman met armere ouders het geld waarvoor jij werkt van de overheid krijgt. Zie dat dan maar als een klein stukje compensatie voor de achterstand die je buurman in de jaren daarvoor tov jou heeft gehad.

Ik zou ook liever een stelsel zien waarin elke meerderjarige een fatsoenlijke beurs krijgt, die betaald wordt van een 'studietax' (zie andere topic daarover). Zolang het nu eenmaal zover nog niet is, en dus nu eenmaal niet alle kosten voor iedereen vergoed worden, zie ik honderd keer liever dat de steun gaat naar degenen die niet bij een thuisfront aan kunnen kloppen, ipv naar degenen die wel aan kunnen, maar liever niet wilen kloppen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')