abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33304918
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:39 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Nee dat zeg ik helemaal niet. Ik geef aan dat hij niet meer stufie verdient dan ik omdat hij een boerenzoon is.
Waarom haalde je in eerste instantie zijn eigen inkomen erbij dan? Dat is dan geheel niet relevant omdat het niet in je argumenten gebruikt wordt.
pi_33304981
LE-ZEN
pi_33304985
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:42 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Goeie vraag Ik krijg toch ook geen korting op de belastingheffing als mijn ouders een minder inkomen hebben.
Helemaal leuk is het als je gescheiden ouders hebt. Dan krijg je je basisbeurs, aanvullende beurs EN alimentatie. Ik ken een jongen die krijgt per maand 3x zo veel geld als ik. Ik moet 20 uur in de week werken en kom niet eens bij dat bedrag in de buurt!
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_33305004
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:42 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Goeie vraag Ik krijg toch ook geen korting op de belastingheffing als mijn ouders een minder inkomen hebben.
Als je ouders het niet willen betalen dan is er nogmaals die procedure. Als je ouders maar een klein deel van het verschil ophoesten dan heb je als student zijnde inderdaad pech. Er mag verwacht worden dat de ouders die hun kinderen kunnen laten studeren dit ook doen.
Het is altijd nog een verantwoordelijkheid van de ouders, en waar nodig springt de overheid bij.

Ik heb geluk, mijn vader heeft mij lange tijd voorzien in huur (¤200) en de betaling van het collegegeld. Alle extra dingen werk ik zelf voor. Momenteel betaal ik collegelegd ook gewoon zelf.
pi_33305114
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:45 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Als je ouders het niet willen betalen dan is er nogmaals die procedure. Als je ouders maar een klein deel van het verschil ophoesten dan heb je als student zijnde inderdaad pech. Er mag verwacht worden dat de ouders die hun kinderen kunnen laten studeren dit ook doen.
Het is altijd nog een verantwoordelijkheid van de ouders, en waar nodig springt de overheid bij.

Ik heb geluk, mijn vader heeft mij lange tijd voorzien in huur (¤200) en de betaling van het collegegeld. Alle extra dingen werk ik zelf voor. Momenteel betaal ik collegelegd ook gewoon zelf.
Ik ben daarvoor naar het IBG geweest. Die vrouw achter de balie wist mij te vertellen dat ik of al 4 jaar geen contact meer moest hebben met mijn ouders, of dat mijn vader mij niet moet erkennen. De enige andere mogelijkheid is dat een van mijn ouders een brief schrijft met een goede reden waarom ze mijn aanvullende beurs niet willen betalen, maar ja, gierigheid zal daar wel niet onder vallen.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_33305122
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:44 schreef Seneca het volgende:

[..]

Helemaal leuk is het als je gescheiden ouders hebt. Dan krijg je je basisbeurs, aanvullende beurs EN alimentatie. Ik ken een jongen die krijgt per maand 3x zo veel geld als ik. Ik moet 20 uur in de week werken en kom niet eens bij dat bedrag in de buurt!
Mijn ouders zijn gescheiden, ik krijg alleen maar een basisbeurs. Mijn moeder verdient weinig genoeg om voor een volledige aanvullende beurs in aanmerking te komen. Ik krijg ook geen alimentatie of andere zaken.
Mijn vader verdient boven de grens voor de aanvullende beurs, en ik krijg gewoon een basisbeurs uitwonend.
pi_33305160
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:45 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Maar leg mij dan eens duidelijk uit wat mijn studie met het inkomen/vermogen van mijn ouders te maken? Op het moment dat de staat geld aan me wil verdienen betaal ik toch ook niet minder of meer belasting, afhankelijk van het inkomen van mijn ouders.
pi_33305168
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:48 schreef Seneca het volgende:

[..]

Ik ben daarvoor naar het IBG geweest. Die vrouw achter de balie wist mij te vertellen dat ik of al 4 jaar geen contact meer moest hebben met mijn ouders, of dat mijn vader mij niet moet erkennen. De enige andere mogelijkheid is dat een van mijn ouders een brief schrijft met een goede reden waarom ze mijn aanvullende beurs niet willen betalen, maar ja, gierigheid zal daar wel niet onder vallen.
Belachelijk dat de gierigheid van jouw ouders door belastingbetalers opgehoest moet worden. Terecht dus dat je niets meer krijgt.

Je zou blij moeten zijn met elke stuiver die je van je ouders krijgt! Mensen moeten zelf meer verantwoordelijkheid nemen, en indien nodig hulp van de overheid krijgen.
pi_33305214
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:49 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Belachelijk dat de gierigheid van jouw ouders door belastingbetalers opgehoest moet worden. Terecht dus dat je niets meer krijgt.
Je hebt daar wel een punt, maar ergens knaagt het toch. Anderen krijgen veel meer geld dan ik, puur en alleen omdat mijn OUDERS veel verdienen. Ik ben 21 jaar, dan ben ik voor de wet toch financieel onafhankelijk? Waarom bepaalt het inkomen van mijn ouders dan de hoogte van mijn studiebeurs?

Oh, en daarbij, ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid hoor. Ik werk 20 uur in de week om rond te komen. En daarnaast studeer ik er zo'n 40. Ik zou ook kunnen gaan lenen, maar dat is tegen mijn principes.
pi_33305234
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:49 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Je zou blij moeten zijn met elke stuiver die je van je ouders krijgt! Mensen moeten zelf meer verantwoordelijkheid nemen, en indien nodig hulp van de overheid krijgen.
Niet zo belachelijk als dat de belastingbetaler jouw energie en waterrekening moet ophoesten

En daarbovenop: ouders zijn ook belastingbetalers.
pi_33305268
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:51 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Niet zo belachelijk als dat de belastingbetaler jouw energie en waterrekening moet ophoesten

Sterker nog, die studiebeurs betaal ik later dubbel en dwars terug door de extra belasting die ik de staat ga opleveren!
pi_33305272
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:49 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Maar leg mij dan eens duidelijk uit wat mijn studie met het inkomen/vermogen van mijn ouders te maken? Op het moment dat de staat geld aan me wil verdienen betaal ik toch ook niet minder of meer belasting, afhankelijk van het inkomen van mijn ouders.
Om het vooral nog gecompliceerder te maken haal je er nog een paar andere systemen bij. Het is al ingewikkeld genoeg. Dat jij later meer belasting betaalt als je veel verdient is gewoon naar draagkracht. Je kan het daar mee eens zijn of niet, maar dat is een andere discussie (Ik ben het er slechts gedeeltelijk mee eens, maar dat terzijde). Het gaat hier om de hulp die de overheid biedt aan studenten die het redelijkerwijs niet zlef zouden kunnen bekostigen.

Hierbij leg ik nogmaals de nadruk op het feit dat OUDERS verantwoordelijk zijn voor de kinderen die ze op de wereld zetten (zeker met opleidingen, trek het nou niet in het extreme door) en er mag dus ook verwacht worden dat deze hun steentje bijdragen.
pi_33305328
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:53 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Het gaat hier om de hulp die de overheid biedt aan studenten die het redelijkerwijs niet zelf zouden kunnen bekostigen.
Ik wil je niet op een woordje pakken, maaruh...
pi_33305351
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:51 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Als het goed is houd ik, tegen de tijd dat ik werk, de economie (samen met andere mensen) in balans. Beter nu een bijdrage aan mijn uitwonende kosten (want dekkend is het zéker niet) zodat ik kan studeren, dan dat later blijkt dat er te weinig hoogopgeleiden zijn.
pi_33305358
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:53 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Om het vooral nog gecompliceerder te maken haal je er nog een paar andere systemen bij. Het is al ingewikkeld genoeg. Dat jij later meer belasting betaalt als je veel verdient is gewoon naar draagkracht. Je kan het daar mee eens zijn of niet, maar dat is een andere discussie (Ik ben het er slechts gedeeltelijk mee eens, maar dat terzijde). Het gaat hier om de hulp die de overheid biedt aan studenten die het redelijkerwijs niet zlef zouden kunnen bekostigen.

Hierbij leg ik nogmaals de nadruk op het feit dat OUDERS verantwoordelijk zijn voor de kinderen die ze op de wereld zetten (zeker met opleidingen, trek het nou niet in het extreme door) en er mag dus ook verwacht worden dat deze hun steentje bijdragen.
Daar ben ik het dus gewoon niet mee eens. Nogmaals, ik ben 21, ik ben voor de wet financieel onafhankelijk, heb stemrecht, mag mijn eigen beslissingen maken, en zelf overeenkomsten aangaan. Waarom is de hoogte van mijn studiebeurs dan afhankelijk van het inkomen van mijn ouders, waar ik voor de wet niet meer afhankelijk van ben? Je wil dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen, terwijl je in mijn geval een deel van die verantwoordelijkheid bij mijn ouders legt. Dat snap ik niet.
pi_33305389
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:55 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Als het goed is houd ik, tegen de tijd dat ik werk, de economie (samen met andere mensen) in balans. Beter nu een bijdrage aan mijn uitwonende kosten (want dekkend is het zéker niet) zodat ik kan studeren, dan dat later blijkt dat er te weinig hoogopgeleiden zijn.
Waarom zouden je ouders die energie en waterrekening dan niet kunnen betalen?
pi_33305398
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:54 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Ik wil je niet op een woordje pakken, maaruh...
Dan moet je de alinea daaronder nog eens lezen, daar staat dat je ouders de bijdrage moeten leveren om het zélf te kunnen bekostigen. Zelf is dus niet alleen door eigen inkomen van werk, maar omvat ook de steun die je van huis uit zou moeten ontvangen.
pi_33305440
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:56 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Dan moet je de alinea daaronder nog eens lezen, daar staat dat je ouders de bijdrage moeten leveren om het zélf te kunnen bekostigen. Zelf is dus niet alleen door eigen inkomen van werk, maar omvat ook de steun die je van huis uit zou moeten ontvangen.
maar waarom? en moeten opa en oma dan ook helpen bekostigen? En de buurvrouw die geen kinderen heeft maar toch profiteert van de afgestudeerden?
pi_33305451
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:56 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Eens. Maar als ik die steun niet krijg, dan kan ik het dus niet zelf bekostigen, buiten mijn eigen schuld om. Toch vind je dat ik dan geen recht heb op overheidssteun.
pi_33305455
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:56 schreef Seneca het volgende:

[..]

Waarom zouden je ouders die energie en waterrekening dan niet kunnen betalen?
Het gaat nu niet om wat er wel en niet door de IB-groep betaald moet worden, maar om het verschil dat er is.
pi_33305466
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:58 schreef Seneca het volgende:

[..]

Eens. Maar als ik die steun niet krijg, dan kan ik het dus niet zelf bekostigen, buiten mijn eigen schuld om. Toch vind je dat ik dan geen recht heb op overheidssteun.
Is de schuld van je ouders. Daarbij, al zou ik niets krijgen, dan zou ik het nog zelf kunnen betalen. Hierbij ga ik er van uit dat ik wel m'n basisbeurs gewoon houd.
pi_33305495
Maar ik merk dat mijn argumenten t.o.v. lacoste steeds vager, wateriger en complexer worden...dat komt eigenlijk omdat ik alles al gezegd heb en de discussie telkens weer terugslaat op de kwestie '"ouders verantwoordelijk of niet".
pi_33305499
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:58 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Is de schuld van je ouders. Daarbij, al zou ik niets krijgen, dan zou ik het nog zelf kunnen betalen.
Dat is het ook. Maar waarom moet IK daar dan voor opdraaien? Ik moet mijn eigen verantwoording nemen, maar als mijn ouders dat dan niet doen, draai ik er voor op. DAT vind ik onrechtvaardig!
pi_33305537
Wat is nou eigenlijk het probleem? Je verdient 200 euro in de maand, krijgt waarschijnlijk 75 euro in de maand aan studiefinanciering en daar kan jij niet van rondkomen? Sorry, maar dan doe je toch echt iets fout. Afgezien van dit, denk ik dat de overheid heel redelijk is qua collegegeld. Technische studies kosten véél meer, maar door een gelijk collegegeld te vragen voor iedereen raken sommige studies niet onderbezet en wordt het mogelijk gemaakt dat iedereen kan studeren als zij hiervoor de capaciteiten hebben.

Om nog maar op de aanvullende beurs terug te komen. Mensen die een aanvullende beurs krijgen, hebben die jaren daarvoor waarschijnlijk niet met een vetpot geleefd. De ouders verdienen gewoon weinig en kunnen niet alles bekostigen voor de kinderen. Ik zie de onredelijkheid niet van een aanvullende beurs zodat ook deze mensen kunnen studeren.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_33305567
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:01 schreef Avani het volgende:
Wat is nou eigenlijk het probleem? Je verdient 200 euro in de maand, krijgt waarschijnlijk 75 euro in de maand aan studiefinanciering en daar kan jij niet van rondkomen? Sorry, maar dan doe je toch echt iets fout. Afgezien van dit, denk ik dat de overheid heel redelijk is qua collegegeld. Technische studies kosten véél meer, maar door een gelijk collegegeld te vragen voor iedereen raken sommige studies niet onderbezet en wordt het mogelijk gemaakt dat iedereen kan studeren als zij hiervoor de capaciteiten hebben.

Om nog maar op de aanvullende beurs terug te komen. Mensen die een aanvullende beurs krijgen, hebben die jaren daarvoor waarschijnlijk niet met een vetpot geleefd. De ouders verdienen gewoon weinig en kunnen niet alles bekostigen voor de kinderen. Ik zie de onredelijkheid niet van een aanvullende beurs zodat ook deze mensen kunnen studeren.
Als ik kan rondkomen zonder aanvullende beurs kunnen die mensen met ouders die weinig verdienen dat ook. Eigen verantwoording enzo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')