abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33273099
Ik heb twee bezwaren tegen de wijze van financieren van de studie en vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken.

1. Ik vind het bijzonder dat een psychologie student (die misschien 8 uur per week colleges/ondersteuning heeft) evenveel betaalt als een geneeskunde student (die de hele week in de weer is en ook nog eens veel practica doet). Dit werkt zelfs nog dubbel omdat ik na enige navraag geconcludeerd heb dat een 'alpha' student die veel zelfstudie moet verrichten meer geld aan boeken kwijt is.

2. Waarom krijgen uitwonenden studenten meer studiefinanciering? De staat betaalt toch de boodschappen ook niet die mijn moeder voor mij moet doen. Op zich vind ik het niet erg, zeker aangezien ik zelf ook op kamers ga in de loop van volgend jaar. Maar ik denk even vanuit maatschappelijk belang.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2005 14:08:37 ]
pi_33273271
Wat ook krom is, is dat men aan 1 kant zegt, goh je bent volwassen en financieel onafhankelijk, aan andere kant verwacht men van rijke ouders dat men bijdraagt. Dat ouders een hoog inkomen hebben houdt nog niet in dat ze ook automatisch meer geld te besteden hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_33273366
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:54 schreef raptorix het volgende:
Wat ook krom is, is dat men aan 1 kant zegt, goh je bent volwassen en financieel onafhankelijk, aan andere kant verwacht men van rijke ouders dat men bijdraagt. Dat ouders een hoog inkomen hebben houdt nog niet in dat ze ook automatisch meer geld te besteden hebben.
Wat is daar krom aan?

Ik vind het overigens ook niet helemaal fair dat kinderen uit 'minder bedeelde' gezinnen meer krijgen. Maar het is meteen wel heel veel meer. En ik vernam dat mensen die een aanvullende beurs krijgen slechts de basisbeurs hoeven terug te betalen als ze de studie niet halen! Kan iemand dit bevestigen? Dat zou betekenen dat je winst kunt maken...
  woensdag 21 december 2005 @ 14:00:03 #4
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33273420
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:57 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Wat is daar krom aan?

Ik vind het overigens ook niet helemaal fair dat kinderen uit 'minder bedeelde' gezinnen meer krijgen. Maar het is meteen wel heel veel meer. En ik vernam dat mensen die een aanvullende beurs krijgen slechts de basisbeurs hoeven terug te betalen als ze de studie niet halen! Kan iemand dit bevestigen? Dat zou betekenen dat je winst kunt maken...
Het is krom wanneer de (rijke) ouders niet willen bijdragen...
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_33273500
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:00 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Het is krom wanneer de (rijke) ouders niet willen bijdragen...
Ja. Maar dat betekent nog niet dat ouders recht zijn. KInderen van rijker bedeelden ouders zijn en blijven dan wel afhankelijk van hun ouders.

Ik denk dan ook dat er wat voor te zeggen valt om mensen wanneer ze 18+ zijn los van hun ouders te zien.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2005 14:04:07 ]
  woensdag 21 december 2005 @ 14:06:50 #6
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_33273583
Erger is dat jij suggereert naar de universiteit te gaan terwijl je duidelijk geen benul hebt van het verschil tussen een persoonsvorm en een voltooid deelwoord.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_33273597
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:06 schreef DoctorB het volgende:
Erger is dat jij suggereert naar de universiteit te gaan terwijl je duidelijk geen benul hebt van het verschil tussen een persoonsvorm en een voltooid deelwoord.
ik zag het ja
pi_33273996
Belachelijk is ook de wijze waarop een universiteit geld geeft aan faculteiten. Zit ik als student in Utrecht te wachten op gebouw Paard waar een handjevol diergeneeskunde-freaks een veulen kunnen adopteren om te verzorgen? Kost bakken met geld en een faculteit als rechtsgeleerdheid, met veel meer studenten, moet zwaar bezuinigen!
  woensdag 21 december 2005 @ 14:26:00 #9
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_33274071
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:47 schreef Tobbes het volgende:
Ik heb twee bezwaren tegen de wijze van financieren van de studie en vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken.

2. Waarom krijgen uitwonenden studenten meer studiefinanciering? De staat betaalt toch de boodschappen ook niet die mijn moeder voor mij moet doen. Op zich vind ik het niet erg, zeker aangezien ik zelf ook op kamers ga in de loop van volgend jaar. Maar ik denk even vanuit maatschappelijk belang.
Hint: kamerhuur.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_33274242
Dat alle studies even duur zijn lijkt me logisch: dit komt omdat anders alleen rijke mensen geneeskunde gaan studeren en de arme mensen dan allemaal psychologen worden. Daar is dan een enorm overschot in, zodat een groot deel onder het niveau werkt of werkloos is. Dit schiet niet op.

Dat je extra geld krijgt voor uitwonen lijkt me dat anders de mensen die in landelijke gebieden wonen minder vaak zullen gaan studeren, omdat de reistijd niet te overbruggen is en je door je huur nu eenmaal meer kosten hebt. Uitwonende beurs is dan ook niet dekkend voor de meeste mensen.
Stel je je ook eens de OV/verkeersdrukte voor wanneer (bijna) alle studenten nog thuis zouden wonen. Daar zou je niet blij van worden of wel?
Het mooi kotsende meisje.
pi_33274396
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:26 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Hint: kamerhuur.
Dus? Studenten kiezen er toch zelf voor om 'op kamers' te gaan? Vaak ook terwijl het qua afstand niet eens noodzakelijk is. Als ik er nou voor 'kies' thuis te blijven wonen; waarom krijg ik dan minder?
pi_33274448
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:31 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Dat alle studies even duur zijn lijkt me logisch: dit komt omdat anders alleen rijke mensen geneeskunde gaan studeren en de arme mensen dan allemaal psychologen worden. Daar is dan een enorm overschot in, zodat een groot deel onder het niveau werkt of werkloos is. Dit schiet niet op.

Dat je extra geld krijgt voor uitwonen lijkt me dat anders de mensen die in landelijke gebieden wonen minder vaak zullen gaan studeren, omdat de reistijd niet te overbruggen is en je door je huur nu eenmaal meer kosten hebt. Uitwonende beurs is dan ook niet dekkend voor de meeste mensen.
Stel je je ook eens de OV/verkeersdrukte voor wanneer (bijna) alle studenten nog thuis zouden wonen. Daar zou je niet blij van worden of wel?
Wat dat woon/werkverkeer betreft denk ik dat het wel mee zal vallen. Maar waarom kan dat 'extra' geld niet in de vorm van een lening worden verschaft? Het wordt zo wel erg makkelijk gemaakt om op kamers te gaan.
  woensdag 21 december 2005 @ 14:40:09 #13
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_33274535
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:35 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Dus? Studenten kiezen er toch zelf voor om 'op kamers' te gaan? Vaak ook terwijl het qua afstand niet eens noodzakelijk is. Als ik er nou voor 'kies' thuis te blijven wonen; waarom krijg ik dan minder?
Definieer ' noodzakelijk'?

Ik ben op kamers gegaan omdat ik anders 2u heen en 2u terug moest reizen. Kan het? ja. Dus was het noodzakelijk dat ik op kamers ging?

Verder draagt het ook behoorlijk bij aan je ontwikkeling.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_33274559
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:40 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Definieer ' noodzakelijk'?

Ik ben op kamers gegaan omdat ik anders 2u heen en 2u terug moest reizen. Kan het? ja. Dus was het noodzakelijk dat ik op kamers ging?

Verder draagt het ook behoorlijk bij aan je ontwikkeling.
Dat spreek ik allemaal niet tegen. Maar is de overheid degene die jouw woonlasten moet ophoesten?
pi_33274567
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:35 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Omdat jij bij je ouders gratis kan inwonen, bij buurvrouw Neeltje in de grote stad Amsterdam niet. Dat zijn minstens 300 euro kosten per maand die je, als je thuis woont, juist niet hebt.

Oftewel: uitwoners hebben te kampen met hoge huurkosten die thuisblijvers niet hebben. En om in die kosten te voorzien...vul zelf maar in.
pi_33274605
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:41 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Omdat jij bij je ouders gratis kan inwonen, bij buurvrouw Neeltje in de grote stad Amsterdam niet. Dat zijn minstens 300 euro kosten per maand die je, als je thuis woont, juist niet hebt.

Oftewel: uitwoners hebben te kampen met hoge huurkosten die thuisblijvers niet hebben. En om in die kosten te voorzien zou de overheid de mogelijkheid tot rentevrije staatslening moeten scheppen om een reeel bestaan voor uitwonenden studenten te garanderen.
pi_33274614
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:37 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Wat dat woon/werkverkeer betreft denk ik dat het wel mee zal vallen. Maar waarom kan dat 'extra' geld niet in de vorm van een lening worden verschaft? Het wordt zo wel erg makkelijk gemaakt om op kamers te gaan.
Verzaak jij maar eens langer dan een jaartje op de universiteit; moet je eens kijken wat voor lening je dan opeens hebt.
pi_33274636
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:42 schreef Tobbes het volgende:
Tot twee jaar na je afstuderen is je lening nog renteloos.
Tenminste, bij mij wel.
pi_33274673
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:42 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Verzaak jij maar eens langer dan een jaartje op de universiteit; moet je eens kijken wat voor lening je dan opeens hebt.
Maar dat doe je dan toch zelf Tuurlijk, ik studeer zelf ook en zou ook een studietijd zoals mijn vader dat genoot (10 jaar studeren en eigenlijk niet studeren ) willen. Maar er moet zoveel bezuinigd worden zogenaamd in Nederland, dus dan vind ik ook dat studenten de kans gegeven moet worden om binnen een beperkt aantal jaar de studie af te ronden, maar meer ook niet.

[ Bericht 37% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2005 14:46:39 ]
  woensdag 21 december 2005 @ 14:46:32 #20
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_33274731
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:44 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Mogelijk een euro of 20.000 na je studie.
Die betaal je toch zo af

Als je zo'n lening hebt kun je die later ook vast makkelijk terugbetalen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_33274766
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:46 schreef popolon het volgende:

[..]

Die betaal je toch zo af

Als je zo'n lening hebt kun je die later ook vast makkelijk terugbetalen.
Nee. Tuurlijk is het veel geld...moet je nagaan wat het de overheid kost.
pi_33274826
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:44 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Maar dat doe je dan toch zelf Tuurlijk, ik studeer zelf ook en zou ook een studietijd zoals mijn vader dat genoot (10 jaar studeren en eigenlijk niet studeren ) willen. Maar er moet zoveel bezuinigd worden zogenaamd in Nederland, dus dan vind ik ook dat studenten de kans gegeven moet worden om binnen een beperkt aantal jaar de studie af te ronden, maar meer ook niet.
Dat is ook allang zo?
pi_33274836
En juist die lening van 'een eurootje of 20.000' is een reden voor mensen om niet te gaan studeren, of (te) veel bij te werken, zodat de studiedruk in het geding komt.
Het is inderdaad wel zo dat de aanvullende beurs vreemd geregeld is. Vorig jaar kreeg ik 170 van m'n ouders en 260 stufi. Dit jaar 70 van ouders en 400 stufi.
Dat het meer is komt door de zorgverzekering, maar het enige verschil in berekening schijnt te zijn dat m'n broertje nu op de middelbare school zit! Dat maakt dus een hoop uit en dat is wel dubieus.
Het mooi kotsende meisje.
pi_33274872
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:49 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Dat is ook allang zo?
Ja, maar het kan nog wel wat strakker
pi_33274955
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:50 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Ja, maar het kan nog wel wat strakker