Wat is daar krom aan?quote:Op woensdag 21 december 2005 13:54 schreef raptorix het volgende:
Wat ook krom is, is dat men aan 1 kant zegt, goh je bent volwassen en financieel onafhankelijk, aan andere kant verwacht men van rijke ouders dat men bijdraagt. Dat ouders een hoog inkomen hebben houdt nog niet in dat ze ook automatisch meer geld te besteden hebben.
Het is krom wanneer de (rijke) ouders niet willen bijdragen...quote:Op woensdag 21 december 2005 13:57 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Wat is daar krom aan?
Ik vind het overigens ook niet helemaal fair dat kinderen uit 'minder bedeelde' gezinnen meer krijgen. Maar het is meteen wel heel veel meer. En ik vernam dat mensen die een aanvullende beurs krijgen slechts de basisbeurs hoeven terug te betalen als ze de studie niet halen!Kan iemand dit bevestigen? Dat zou betekenen dat je winst kunt maken...
Ja. Maar dat betekent nog niet dat ouders recht zijn. KInderen van rijker bedeelden ouders zijn en blijven dan wel afhankelijk van hun ouders.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:00 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Het is krom wanneer de (rijke) ouders niet willen bijdragen...
quote:Op woensdag 21 december 2005 14:06 schreef DoctorB het volgende:
Erger is dat jij suggereert naar de universiteit te gaan terwijl je duidelijk geen benul hebt van het verschil tussen een persoonsvorm en een voltooid deelwoord.
Hint: kamerhuur.quote:Op woensdag 21 december 2005 13:47 schreef Tobbes het volgende:
Ik heb twee bezwaren tegen de wijze van financieren van de studie en vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken.
2. Waarom krijgen uitwonenden studenten meer studiefinanciering? De staat betaalt toch de boodschappen ook niet die mijn moeder voor mij moet doen. Op zich vind ik het niet erg, zeker aangezien ik zelf ook op kamers ga in de loop van volgend jaar. Maar ik denk even vanuit maatschappelijk belang.
Dus? Studenten kiezen er toch zelf voor om 'op kamers' te gaan? Vaak ook terwijl het qua afstand niet eens noodzakelijk is. Als ik er nou voor 'kies' thuis te blijven wonen; waarom krijg ik dan minder?quote:
Wat dat woon/werkverkeer betreft denk ik dat het wel mee zal vallen. Maar waarom kan dat 'extra' geld niet in de vorm van een lening worden verschaft? Het wordt zo wel erg makkelijk gemaakt om op kamers te gaan.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:31 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Dat alle studies even duur zijn lijkt me logisch: dit komt omdat anders alleen rijke mensen geneeskunde gaan studeren en de arme mensen dan allemaal psychologen worden. Daar is dan een enorm overschot in, zodat een groot deel onder het niveau werkt of werkloos is. Dit schiet niet op.
Dat je extra geld krijgt voor uitwonen lijkt me dat anders de mensen die in landelijke gebieden wonen minder vaak zullen gaan studeren, omdat de reistijd niet te overbruggen is en je door je huur nu eenmaal meer kosten hebt. Uitwonende beurs is dan ook niet dekkend voor de meeste mensen.
Stel je je ook eens de OV/verkeersdrukte voor wanneer (bijna) alle studenten nog thuis zouden wonen. Daar zou je niet blij van worden of wel?
Definieer ' noodzakelijk'?quote:Op woensdag 21 december 2005 14:35 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Dus? Studenten kiezen er toch zelf voor om 'op kamers' te gaan? Vaak ook terwijl het qua afstand niet eens noodzakelijk is. Als ik er nou voor 'kies' thuis te blijven wonen; waarom krijg ik dan minder?
Dat spreek ik allemaal niet tegen. Maar is de overheid degene die jouw woonlasten moet ophoesten?quote:Op woensdag 21 december 2005 14:40 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Definieer ' noodzakelijk'?
Ik ben op kamers gegaan omdat ik anders 2u heen en 2u terug moest reizen. Kan het? ja. Dus was het noodzakelijk dat ik op kamers ging?
Verder draagt het ook behoorlijk bij aan je ontwikkeling.
Omdat jij bij je ouders gratis kan inwonen, bij buurvrouw Neeltje in de grote stad Amsterdam niet. Dat zijn minstens 300 euro kosten per maand die je, als je thuis woont, juist niet hebt.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:35 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Dus? Studenten kiezen er toch zelf voor om 'op kamers' te gaan? Vaak ook terwijl het qua afstand niet eens noodzakelijk is. Als ik er nou voor 'kies' thuis te blijven wonen; waarom krijg ik dan minder?
quote:Op woensdag 21 december 2005 14:41 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Omdat jij bij je ouders gratis kan inwonen, bij buurvrouw Neeltje in de grote stad Amsterdam niet. Dat zijn minstens 300 euro kosten per maand die je, als je thuis woont, juist niet hebt.
Oftewel: uitwoners hebben te kampen met hoge huurkosten die thuisblijvers niet hebben. En om in die kosten te voorzien zou de overheid de mogelijkheid tot rentevrije staatslening moeten scheppen om een reeel bestaan voor uitwonenden studenten te garanderen.
Verzaak jij maar eens langer dan een jaartje op de universiteit; moet je eens kijken wat voor lening je dan opeens hebt.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:37 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Wat dat woon/werkverkeer betreft denk ik dat het wel mee zal vallen. Maar waarom kan dat 'extra' geld niet in de vorm van een lening worden verschaft? Het wordt zo wel erg makkelijk gemaakt om op kamers te gaan.
Tot twee jaar na je afstuderen is je lening nog renteloos.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:42 schreef Tobbes het volgende:
Maar dat doe je dan toch zelfquote:Op woensdag 21 december 2005 14:42 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Verzaak jij maar eens langer dan een jaartje op de universiteit; moet je eens kijken wat voor lening je dan opeens hebt.
Die betaal je toch zo afquote:Op woensdag 21 december 2005 14:44 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Mogelijk een euro of 20.000 na je studie.
Nee. Tuurlijk is het veel geld...moet je nagaan wat het de overheid kost.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:46 schreef popolon het volgende:
[..]
Die betaal je toch zo af
Als je zo'n lening hebt kun je die later ook vast makkelijk terugbetalen.
Dat is ook allang zo?quote:Op woensdag 21 december 2005 14:44 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Maar dat doe je dan toch zelfTuurlijk, ik studeer zelf ook en zou ook een studietijd zoals mijn vader dat genoot (10 jaar studeren en eigenlijk niet studeren
) willen. Maar er moet zoveel bezuinigd worden zogenaamd in Nederland, dus dan vind ik ook dat studenten de kans gegeven moet worden om binnen een beperkt aantal jaar de studie af te ronden, maar meer ook niet.
Vind jij 5 jaar redelijk?quote:Op woensdag 21 december 2005 14:50 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Ja, maar het kan nog wel wat strakker
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |