Gewoonweg schandalig is dit. Een normale staking komt voort uit een conflict tussen werknemer en werkgever. Stakingen waren, oorspronkelijk bedoelt, gericht tegen de werkgever.quote:Zo'n 34.000 medewerkers van het openbaar vervoer in New York zijn vanmorgen in staking gegaan. Hierdoor is in de stad, waar dagelijks zeven miljoen mensen de metro, trein of bus pakken, grote chaos ontstaan.
De Transport Workers Union, de vakbond voor medewerkers van het openbaar vervoer van New York, besloot een staking te organiseren nadat onderhandelingen met de directie van het OV-bedrijf Metropolitan Transportation Authority (MTA) vastliepen. De eis van de vakbond was, naast betere pensioensvoorwaarden, een jaarlijkse salarisstijging van acht procent. Gisteren bood de bond aan de eis te verlagen naar zes procent, maar ook dat weigerde de MTA.
De schade wordt door burgemeester Bloomberg geschat op 400 miljoen dollar (zo'n 335 miljoen euro) per dag dat het openbaar vervoer plat ligt. Hij heeft aangekondigd juridische stappen te zullen ondernemen. Het stakende personeel kan op een fikse boete rekenen, gezien het feit dat het in New York verboden is het werk neer te leggen
Productiekosten verlagen door de lonen laag te houden terwijl de kosten van het levensonderhoud van werknemers stijgen, wil iedere werkgever wel... Iedereen heeft zo zijn belangen.quote:Op dinsdag 20 december 2005 18:50 schreef McCarthy het volgende:
een hoger loon willen we allemaal, betaalt je baas dat niet dan ga je maar op zoek naar een andere baan.
Hard aanpakken die kut stakers
Het principe blijft gewoon hetzelfde; als ze bij AH gaan staken, kan ik ook geen boodschappen doen. Het is vast niet het doel van de stakers om de mensen in de stad te treffen, maar dit is het enige middel om de bestuurders onder druk te zetten. Die mensen werken echt onder slechte omstandigheden, tegen bijzonder slecht loon, anders wordt er geen 8 procent loonsverhoging geeist.quote:Op dinsdag 20 december 2005 17:08 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
[..]
Gewoonweg schandalig is dit. Een normale staking komt voort uit een conflict tussen werknemer en werkgever. Stakingen waren, oorspronkelijk bedoelt, gericht tegen de werkgever.
Maar de dag van vandaag draaien stakingen niet om je werkgever nekken door zijn fabriek (of whatever) plat te leggen, nee, stakingen de dag van vandaag proberen de gewone burger te nekken, maatschappelijke chaos te zaaien. Principieel heb ik niks tegen stakingsrecht, het is zelfs een goede zaak, maar voor een aantal sectoren moet dat dringend 's aangepast worden. Het kan niet hoeveel macht openbaar vervoer of hulpdiensten hebben als ze gewoon stoppen met werken.
Hmz, dit schiet ook niet echt op.quote:A judge imposed a $1 million a day fine on the transit union.
dan ga je toch op zoek naar een andere baan.quote:Die mensen werken echt onder slechte omstandigheden, tegen bijzonder slecht loon, anders wordt er geen 8 procent loonsverhoging geeist.
de arbo regels vervallen dan meteen?quote:Stakingsrecht afschaffen is pas echt een slechte maatregel, dan geef je de bazen onbeperkte macht.
Nee, dat was de verlaagde eis die ook afgewezen was.quote:Op dinsdag 20 december 2005 19:10 schreef Yildiz het volgende:
6% loonsverhoging per jaar niet genóeg!?
voor het openbaar vervoer wel ja.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:22 schreef Klummie het volgende:
Stakingen bij wet verboden? De grootste democratie ter wereld was de USA toch?
Ja die liggen voor het oprapen en al was dat niet zo, ze zullen het vast breed genoeg hebben om hun gezin te onderhouden zonder inkomen.quote:Op woensdag 21 december 2005 00:08 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dan ga je toch op zoek naar een andere baan.
Nee joh, die gasten hier leven allemaal in het perfect liebertarische utopia, banen liggen voor het oprapen, iedereen die wil kan binnen een maand van baan veranderen, niemand heeft een hypotheek en gezin om voor te zorgen en werkgevers zijn je beste maatjes.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:35 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ja die liggen voor het oprapen en al was dat niet zo, ze zullen het vast breed genoeg hebben om hun gezin te onderhouden zonder inkomen.
aan de andere kant: werknemers liggen ook niet voor het oprapen.quote:Op woensdag 21 december 2005 15:04 schreef kippenek het volgende:
[..]
Nee joh, die gasten hier leven allemaal in het perfect liebertarische utopia, banen liggen voor het oprapen,
en dit keer dus de werkgeverquote:Op woensdag 21 december 2005 19:11 schreef McCarthy het volgende:
[..]
aan de andere kant: werknemers liggen ook niet voor het oprapen.
Wat ik duidelijk prober te maken: de een partij heeft niet meer macht dan de andere. Soms moet jij schikken, soms de ander.
precies. Op dit moment is de werkgever de zwakkere, omdat de werknemers een collectief besluit hebben genomen.quote:Op woensdag 21 december 2005 20:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en dit keer dus de werkgever
Er bestaat een reële mogelijkheid dat de vakbondsleiders tot gevangenisstraffen veroordeeld worden omdat ze de staking niet willen stopzetten.quote:Michael A. Cardozo, New York City's corporation counsel, asked the judge to issue an order directing union members to return to work. If the order is granted, Cardozo said, the city could ask for $25,000-a-day fines per worker — a punishment that goes beyond the docked-pay penalty that workers already are experiencing for the illegal strike.
en je gaat trouwens ook niet voor een flauwigheid staken als het ze in het begin zoveel geld gaat kostenquote:Op donderdag 22 december 2005 00:46 schreef Doderok het volgende:
De staking kost de werknemers ook veel geld. Twee dagen loon boete per stakingsdag, de vakbond een boete van een miljoen dollar per dag. En de werkgever spreekt over hogere boetes, nl. 25000$ per dag per werknemer.
[..]
Er bestaat een reële mogelijkheid dat de vakbondsleiders tot gevangenisstraffen veroordeeld worden omdat ze de staking niet willen stopzetten.
Blijkbaar gaat het niet enkel om salarisstijging, de TMA wil de pensioensgerechtigde leeftijd voor nieuwe werknemers optrekken van 55 naar 62 jaar.
Verder heeft de MTA wel een loonsverhoging van 3 percent voor volgend jaar aangeboden, maar ze vragen meteen dat de werknemersbijdrage tot het pensioenfonds wordt opgetrokken van 2 naar 6 percent, zodat de de werknemers er op achteruit zouden gaan (en dan houden we nog geen rekening met de inflatie).
De MTA had dit jaar trouwens een 'overschot' van een miljard dollar.
Enkel de leiding van de vakbond riskeert gevangenisstraf, de werknemers kunnen wel ontslagen worden (zoals Reagan met de luchtverkeersleiders deed). Dan nemen ze wel een risico, in 1918 hebben ze bij een gelijkaardige staking ander personeel ingezet met als resultaat een ongeluk dat honderd mensen het leven kostte. Bovendien heeft elke werknemer dan recht op een individuele hoorzitting, een tijdrovende zaak als je het 33.700 keer moet doen.quote:Op donderdag 22 december 2005 17:37 schreef Nielsch het volgende:
Ik denk niet dat een rechter die zulke hoge boetes op gaat leggen ook maar een enkel positief effect heeft op de werkbereidheid van de stakers. Als er eenmaal zulke hoge boetes zijn is er geen weg meer terug en zal de staking alleen maar langer duren?
Verder, gevangenisstraffen lijken mij erg onwaarschijnlijk. Wat willen ze doen? Al het openbaar vervoer personeel opsluiten? Heb je nog steeds geen openbaar vervoer. Bovendien lijkt het mij lastig om te bewijzen wie vrijwillig heeft meegedaan aan de staking en wie tegen zijn zin in niet kon werken omdat zijn of haar collega's het werk hadden neergelegd.
kan me een artikel in de GVA herinneren waarin stond dat de politie dequote:Op donderdag 22 december 2005 20:54 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
In België zijn er voortdurend problemen met personeelstekort en overbevolking in gevangenissen, vooral hier in antwerpen. Bijgevolg voeren de cipiers regelmatig "acties". Die acties bestaan eruit dat ze elke dag evenveel werken als op zondag. Wat betekent dat? Dat de gevangenen hun twee uur dagelijkse wandeling niet krijgen, en dit gedurende weken. Die gevangenen zitten daar met z'n 4 op een tweepersoonscel, twee weken lang, zonder wandeling.
Ik weet niet of dat overtredingen van mensenrechten zijn, maar in ieder geval worden de nationale belgische rechten van die gevangenen systematisch geschonden. Dat kán voor mijn part niet.
ok, tnhx.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:42 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
Hier een artikel van de antwerpse liberalen ivm de situatie in de antwerpe gevangenissen:
http://www.vldantwerpen.be/nieuws_detail.mv?recid=177
Borginon dient een wetsvoorstel in om het stakingsrecht van de cipiers in te perken. Dat is symptoombestrijding ipv de oorzaak aan te pakken. Het zijn tenslotte de politici die bepalen hoeveel gevangenissen en cellen gebouwd worden, hoeveel cipiers aangeworven worden, welke regels er gelden voor de voorlopige hechtenis. Er is al jarenlang sprake van structurele overbevolking. Waarom de rechten van cipiers inperken omwille van fouten van politici?quote:Op donderdag 22 december 2005 21:49 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
ok, tnhx.
Kan me wel vinden in de eindconclusie, beperkt stakingsrecht om minimale
voorzieningen in stand te houden.
Omwille van menselijkheid misschien.?? Nu wordt het conflict over de ruggen vanquote:Op donderdag 22 december 2005 22:34 schreef Doderok het volgende:
[..]
omwille van fouten van politici?
Voordat zo'n wetsvoorstel erdoor komt zijn er ook weer jaren voorbij. En als de cipiers iets bereiken met hun acties, dan is dit ook gunstig voor de gevangenen. Ik vraag me af wat Borginon het ergste vindt, het ongemak voor de gevangenen, of het ongemak voor de magistraten en de politiediensten. Om een staking van een honderdtal cipiers op te vangen moet je echt niet zo veel politie inzetten dat de Belgische burger een weerloze prooi voor misdadigers wordt. (niet veel meer dan anders in ieder geval). Je zou trouwens mogen verwachten dat men voor vitale diensten reserve-capaciteit inbouwd, zeker als ze het wel nodig vinden een deel van de privacy van de burger af te nemen in het kader van de strijd tegen het terrorisme. Wat gaan we doen als er een half brandweercorps opgeblazen wordt?quote:Op donderdag 22 december 2005 22:46 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
Omwille van menselijkheid misschien.?? Nu wordt het conflict over de ruggen van
gevangen uitgevochten.
Dat de politici de schuldigen zijn staat buiten kijf.
Neemt niet weg dat ik vind dat bepaalde beroepsgroepen een beperkt stakingsrecht
zouden moeten hebben.
Recentelijk voorbeeld brandweer A'dam. Om de veiligheid van de burgers te
garanderen moesten minder goed getrainde militairen inspringen. Schandalig (imo).![]()
Belgie heeft per hoofd van de bevolking de meeste politie-agenten, dus dat zalquote:Op donderdag 22 december 2005 23:42 schreef Doderok het volgende:
[..]
Voordat zo'n wetsvoorstel erdoor komt zijn er ook weer jaren voorbij. En als de cipiers iets bereiken met hun acties, dan is dit ook gunstig voor de gevangenen. Ik vraag me af wat Borginon het ergste vindt, het ongemak voor de gevangenen, of het ongemak voor de magistraten en de politiediensten. Om een staking van een honderdtal cipiers op te vangen moet je echt niet zo veel politie inzetten dat de Belgische burger een weerloze prooi voor misdadigers wordt. (niet veel meer dan anders in ieder geval). Je zou trouwens mogen verwachten dat men voor vitale diensten reserve-capaciteit inbouwd, zeker als ze het wel nodig vinden een deel van de privacy van de burger af te nemen in het kader van de strijd tegen het terrorisme. Wat gaan we doen als er een half brandweercorps opgeblazen wordt?
Noem eens een situatie waarin het stakingsrecht in conflict is met andere rechten? Ze zullen er vast wel zijn, ik kom er zo alleen even niet op.quote:Op donderdag 22 december 2005 23:12 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
Stakingsrecht is een arbeidsrecht, die moeten beschermd worden, maar tot welke prijs? Onvoorwaardelijk? Daar ben ik het niet mee eens. Andere rechten moeten eveneens beschermd worden, wanneer er een "rechtenconflict" dreigt, moet je een keuze maken. Soms is het stakingsrecht belangrijker, soms minder belangrijk. Zoals bijvoorbeeld "wandelrecht" van gevangenen, of recht op een goedfunctionerend brandweerkorps zoals hierboven wordt aangehaald.
Stakingsrecht is heel leuk, maar het mag niet ten koste gaan van belangrijkere andere rechten...
Bijvoorbeeld bij stakingen in gevangenissen. In de nationale wetgevingen zijn de rechten van gevangenen bepaald. Wanneer er gestaakt wordt, krijgen ze hun wandelingen, douches, ontspanning,.. niet.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:52 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Noem eens een situatie waarin het stakingsrecht in conflict is met andere rechten? Ze zullen er vast wel zijn, ik kom er zo alleen even niet op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |