abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33319509
quote:
Op donderdag 22 december 2005 17:37 schreef Nielsch het volgende:
Ik denk niet dat een rechter die zulke hoge boetes op gaat leggen ook maar een enkel positief effect heeft op de werkbereidheid van de stakers. Als er eenmaal zulke hoge boetes zijn is er geen weg meer terug en zal de staking alleen maar langer duren?

Verder, gevangenisstraffen lijken mij erg onwaarschijnlijk. Wat willen ze doen? Al het openbaar vervoer personeel opsluiten? Heb je nog steeds geen openbaar vervoer. Bovendien lijkt het mij lastig om te bewijzen wie vrijwillig heeft meegedaan aan de staking en wie tegen zijn zin in niet kon werken omdat zijn of haar collega's het werk hadden neergelegd.
Enkel de leiding van de vakbond riskeert gevangenisstraf, de werknemers kunnen wel ontslagen worden (zoals Reagan met de luchtverkeersleiders deed). Dan nemen ze wel een risico, in 1918 hebben ze bij een gelijkaardige staking ander personeel ingezet met als resultaat een ongeluk dat honderd mensen het leven kostte. Bovendien heeft elke werknemer dan recht op een individuele hoorzitting, een tijdrovende zaak als je het 33.700 keer moet doen.
pi_33320036
Oops, ik merk dat ik een 'detail' over het hoofd heb gezien.

Het optrekken van de werknemersbijdrage tot het pensioenfonds van twee naar zes percent zou enkel gelden voor nieuwe werknemers.

Als de vakbondsleiding nu verklaart dat de pensioenregeling het enige is dat een oplossing van het conflict in de weg staat, dan laten ze de huidige werknemers eigenlijk betalen voor de toekomstige vakbondsleden...
Mooi staaltje van solidariteit, daar niet van, maar ik weet niet of ik het er voor zou over hebben, de staking kost de werknemers momenteel gemiddeld 400$ per dag.

Anyway, blijkbaar hebben ze al beslist terug aan het werk te gaan.
http://news.yahoo.com/s/a(...)c_transit_strike_109
pi_33320400
In België zijn er voortdurend problemen met personeelstekort en overbevolking in gevangenissen, vooral hier in antwerpen. Bijgevolg voeren de cipiers regelmatig "acties". Die acties bestaan eruit dat ze elke dag evenveel werken als op zondag. Wat betekent dat? Dat de gevangenen hun twee uur dagelijkse wandeling niet krijgen, en dit gedurende weken. Die gevangenen zitten daar met z'n 4 op een tweepersoonscel, twee weken lang, zonder wandeling.
Ik weet niet of dat overtredingen van mensenrechten zijn, maar in ieder geval worden de nationale belgische rechten van die gevangenen systematisch geschonden. Dat kán voor mijn part niet.
Where all think alike, no one thinks very much - Walter Lippmann
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
pi_33322636
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:54 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
In België zijn er voortdurend problemen met personeelstekort en overbevolking in gevangenissen, vooral hier in antwerpen. Bijgevolg voeren de cipiers regelmatig "acties". Die acties bestaan eruit dat ze elke dag evenveel werken als op zondag. Wat betekent dat? Dat de gevangenen hun twee uur dagelijkse wandeling niet krijgen, en dit gedurende weken. Die gevangenen zitten daar met z'n 4 op een tweepersoonscel, twee weken lang, zonder wandeling.
Ik weet niet of dat overtredingen van mensenrechten zijn, maar in ieder geval worden de nationale belgische rechten van die gevangenen systematisch geschonden. Dat kán voor mijn part niet.
kan me een artikel in de GVA herinneren waarin stond dat de politie de
diensten van de bewaarders overgenomen had.
Schending van de mensenrechten was niet aan de orde of vergis ik me nu??
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
pi_33322940
Hier een artikel van de antwerpse liberalen ivm de situatie in de antwerpe gevangenissen:
http://www.vldantwerpen.be/nieuws_detail.mv?recid=177
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
pi_33323261
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:42 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
Hier een artikel van de antwerpse liberalen ivm de situatie in de antwerpe gevangenissen:
http://www.vldantwerpen.be/nieuws_detail.mv?recid=177
ok, tnhx.
Kan me wel vinden in de eindconclusie, beperkt stakingsrecht om minimale
voorzieningen in stand te houden.
pi_33325925
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:49 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

ok, tnhx.
Kan me wel vinden in de eindconclusie, beperkt stakingsrecht om minimale
voorzieningen in stand te houden.
Borginon dient een wetsvoorstel in om het stakingsrecht van de cipiers in te perken. Dat is symptoombestrijding ipv de oorzaak aan te pakken. Het zijn tenslotte de politici die bepalen hoeveel gevangenissen en cellen gebouwd worden, hoeveel cipiers aangeworven worden, welke regels er gelden voor de voorlopige hechtenis. Er is al jarenlang sprake van structurele overbevolking. Waarom de rechten van cipiers inperken omwille van fouten van politici?
pi_33326500
quote:
Op donderdag 22 december 2005 22:34 schreef Doderok het volgende:

[..]

omwille van fouten van politici?
Omwille van menselijkheid misschien.?? Nu wordt het conflict over de ruggen van
gevangen uitgevochten.
Dat de politici de schuldigen zijn staat buiten kijf.
Neemt niet weg dat ik vind dat bepaalde beroepsgroepen een beperkt stakingsrecht
zouden moeten hebben.
Recentelijk voorbeeld brandweer A'dam. Om de veiligheid van de burgers te
garanderen moesten minder goed getrainde militairen inspringen. Schandalig (imo).
pi_33327758
Stakingsrecht is een arbeidsrecht, die moeten beschermd worden, maar tot welke prijs? Onvoorwaardelijk? Daar ben ik het niet mee eens. Andere rechten moeten eveneens beschermd worden, wanneer er een "rechtenconflict" dreigt, moet je een keuze maken. Soms is het stakingsrecht belangrijker, soms minder belangrijk. Zoals bijvoorbeeld "wandelrecht" van gevangenen, of recht op een goedfunctionerend brandweerkorps zoals hierboven wordt aangehaald.
Stakingsrecht is heel leuk, maar het mag niet ten koste gaan van belangrijkere andere rechten...
pi_33329187
quote:
Op donderdag 22 december 2005 22:46 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Omwille van menselijkheid misschien.?? Nu wordt het conflict over de ruggen van
gevangen uitgevochten.
Dat de politici de schuldigen zijn staat buiten kijf.
Neemt niet weg dat ik vind dat bepaalde beroepsgroepen een beperkt stakingsrecht
zouden moeten hebben.
Recentelijk voorbeeld brandweer A'dam. Om de veiligheid van de burgers te
garanderen moesten minder goed getrainde militairen inspringen. Schandalig (imo).
Voordat zo'n wetsvoorstel erdoor komt zijn er ook weer jaren voorbij. En als de cipiers iets bereiken met hun acties, dan is dit ook gunstig voor de gevangenen. Ik vraag me af wat Borginon het ergste vindt, het ongemak voor de gevangenen, of het ongemak voor de magistraten en de politiediensten. Om een staking van een honderdtal cipiers op te vangen moet je echt niet zo veel politie inzetten dat de Belgische burger een weerloze prooi voor misdadigers wordt. (niet veel meer dan anders in ieder geval). Je zou trouwens mogen verwachten dat men voor vitale diensten reserve-capaciteit inbouwd, zeker als ze het wel nodig vinden een deel van de privacy van de burger af te nemen in het kader van de strijd tegen het terrorisme. Wat gaan we doen als er een half brandweercorps opgeblazen wordt?
pi_33329914
quote:
Op donderdag 22 december 2005 23:42 schreef Doderok het volgende:

[..]

Voordat zo'n wetsvoorstel erdoor komt zijn er ook weer jaren voorbij. En als de cipiers iets bereiken met hun acties, dan is dit ook gunstig voor de gevangenen. Ik vraag me af wat Borginon het ergste vindt, het ongemak voor de gevangenen, of het ongemak voor de magistraten en de politiediensten. Om een staking van een honderdtal cipiers op te vangen moet je echt niet zo veel politie inzetten dat de Belgische burger een weerloze prooi voor misdadigers wordt. (niet veel meer dan anders in ieder geval). Je zou trouwens mogen verwachten dat men voor vitale diensten reserve-capaciteit inbouwd, zeker als ze het wel nodig vinden een deel van de privacy van de burger af te nemen in het kader van de strijd tegen het terrorisme. Wat gaan we doen als er een half brandweercorps opgeblazen wordt?
Belgie heeft per hoofd van de bevolking de meeste politie-agenten, dus dat zal
wel loslopen. (was Europees onderzoek, ben bron ff kwijt)

De redenen voor de acties van de cipiers kan ik begrijpen, de acties zelf niet.
Nogmaals, dat er iets moet gebeuren begrijp ik maar afdwingen heeft meestal
een boemerang effect. (Ronald Reagan, luchtverkeersleiders).
Als er al toegegeven gaat worden zal het op een of andere manier toch ten
koste gaan van de gevangen en/of de cipiers. Verder zal er dan omdat de
dringende noodzaak verdwenen is (stakende cipiers) weinig veranderen.

Een half brandweerkorps wat opgeblazen wordt is een calamiteit en geen
staking dus niet te vergelijken.(imo)
pi_33331546
quote:
Op donderdag 22 december 2005 23:12 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
Stakingsrecht is een arbeidsrecht, die moeten beschermd worden, maar tot welke prijs? Onvoorwaardelijk? Daar ben ik het niet mee eens. Andere rechten moeten eveneens beschermd worden, wanneer er een "rechtenconflict" dreigt, moet je een keuze maken. Soms is het stakingsrecht belangrijker, soms minder belangrijk. Zoals bijvoorbeeld "wandelrecht" van gevangenen, of recht op een goedfunctionerend brandweerkorps zoals hierboven wordt aangehaald.
Stakingsrecht is heel leuk, maar het mag niet ten koste gaan van belangrijkere andere rechten...
Noem eens een situatie waarin het stakingsrecht in conflict is met andere rechten? Ze zullen er vast wel zijn, ik kom er zo alleen even niet op.
pi_33334509
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 00:52 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Noem eens een situatie waarin het stakingsrecht in conflict is met andere rechten? Ze zullen er vast wel zijn, ik kom er zo alleen even niet op.
Bijvoorbeeld bij stakingen in gevangenissen. In de nationale wetgevingen zijn de rechten van gevangenen bepaald. Wanneer er gestaakt wordt, krijgen ze hun wandelingen, douches, ontspanning,.. niet.
Bij de staking van het openbaar vervoer in New York. Het gaat hier om een wereldstad met 8,2 miljoen inwoners (alleen in de stad dus, niet in de staat). Daarvan pendelen er dagelijks 3 miljoen heen en weer naar hun werk. Als het openbaar vervoer wegvalt, komt hun recht op werk in het gedrang, omdat het openbaar vervoer één van de steunpilaren van het welwerken van New York is geworden.
Wanneer hulpdiensten (brandweer, politie, ziekenhuizen,...) staken, komt het recht op... naja, brandweer, politie en ziekenhuizen in het gevaar :-). Daar betalen we uiteindelijk belastingen voor.

Dat zijn toch een paar sterke voorbeelden, vind ik, waar het uitoefenen van stakingsrecht leidt tot inbreuken op andermans rechten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')