De rest staat op:quote:I thought WW1 was walk in the park just like all the Australian men that volunteered to go thought it would be! A boat ride, shoot off a few rounds, have a few beers, shoot off a few more rounds and then go home.
I always suspected that it may have been about heads being blown off and bodies being blown to smithereens etc etc etc. I thought that there may be a bit of senseless death involved, a smidgen of agression, a wee bit of fear, some terror, a tiny bit of horror and a quagmire resembling a seething shitty hell on earth!
Maybe even a few tears thrown in. A scream here and there. A shout of 'mother! sounded out at regular intervals would have been the icing on the cake I reckon.
Jep en ik vond het niks:quote:Op dinsdag 20 december 2005 20:44 schreef el_hombre het volgende:
Yvonne, ik heb ergens gelezen dat er nu een film is gemaakt over de kerstmis wapenstilstand.
Heb jij die al gezien?
idd. alsof je foto's nodig zou moeten hebben om te beseffen wat oorlog inhoudtquote:Op donderdag 22 december 2005 01:39 schreef ThE_ED het volgende:
Eigenlijk vraag ik me af hoe wereldvreemd je moet zijn om WO1 te zien als een "walk in the park"
Interssant is daarbij dat het juist de snelle nieuwsvoorziening is, het CNN effect, welke ook het begrip van oorlog 'klinisch' heeft gemaakt....quote:Op donderdag 22 december 2005 02:34 schreef Clairvaux het volgende:
Vroeger werd op school nog wel eens het boek van Remarque aanbevolen
door de geschiedenisleraar om een indruk te krijgen van WO I.
Jammer dat de huidige generatie daar weinig interesse in heeft.
Die kennen beelden van loopgraven en de verschrikking van chemische wapens
alleen van de playstation of computerspel.
Tsja, naief, ik weet het niet, bedenk dat we zo gehouden worden en met name de Britse landen, dossiers blijven dicht en zijn zelfs recent verlengd, het leeft nog enorm daar.quote:Op woensdag 21 december 2005 00:31 schreef MrX1982 het volgende:
Indrukwekkende foto's en het laat wederom zien dat oorlog geen pretje is of een walk in the park.
Ik moet zeggen dat ik het vrij naïef vind als je denkt dat het allemaal niet zo afschuwelijk geweest is. Jammer genoeg wordt zo'n illusie in stand gehouden door het Imperial War museum in Londen als ik het stukje van Rob Ruggenberg mag geloven.
Je zou verwachten dat ze het ware gezicht van de oorlog laten zien en het niet verbloemen door de dood te bagatelliseren. Want op die manier blijf je in een vicieuze cirkel van onwetenheid bij de massa.
Geschiedenis zou een veel belangrijkere plek moeten innemen op school.
Lees "Regeneration"Van Pat Barker maar eens.quote:Op donderdag 22 december 2005 01:28 schreef rutger05 het volgende:
Ik heb beelden gezien uit WO1 van soldaten met 'shell-shock'. Deze beelden die indruk hebben gemaakt op mij, laten naar mijn mening goed zien welke verwoestende effecten oorlog kan hebben op de psyche van een individuele soldaat.
Dat vind ik ook. Maar er is wel meer dat niet onderwezen wordt. Neem de gehele Napoleontische tijd. Er vliegt dan een Bataafsche Republiek voorbij en dat is het dan. Of neem de Gouden Eeuw: er wordt meer gesproken over Lodewijk XIV garderobe dan wat er werkelijk in Europa gebeurde.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:39 schreef Megumi het volgende:
Ik vindt het triest. WOI en WOII zijn met elkaar verbonden. En het zou gewoon onderwezen moeten worden.
Ook voor jou dan maar een keer, heb jij op school geleerd dat je soldaten (nu nog) terugvindt met alleen een romp?quote:Op donderdag 22 december 2005 01:39 schreef ThE_ED het volgende:
Eigenlijk vraag ik me af hoe wereldvreemd je moet zijn om WO1 te zien als een "walk in the park" zelfs al gebruik je dat als ietwat overdreven zin. Wat heb je dan gedaan op school vraag ik me af... (Of hadden wij nu zo'n goede (overigens belgische) leraar?) Volgens mij is WO1 toch niet echt veel aan bod gekomen, zeker niet in Nederland waar men het toch graag ziet als die oorlog waar wij niet aan mee deden. Maar een beetje in een stomme loopgraaf die meer een soort drekkige troep is zitten en bestookt worden met nog meer crap dat vereist toch niet veel meer diepere kennis om in te zien dat het een hel zou moeten zijn.
(En als je dan wel een diepre interesse toont dan kom je natuurlijk een stuk verder dan die oppervlakkige constateringen, maar ik wil maar aangeven dat zelfs een oppervlakkige kennis toch wel aan zou moeten geven dat het geen pretje was, to say the least. Achja net zoals WOII nu ook al een beetje zal dit allemaal uiteindelijk welk (helaas) wegzinken in een soort vergetelheid zodat we ons straks weer fijn storten in WOIII.)
Het is ook niet voor niets een Wereldoorlog en de tijd dat men een beetje netjes op een veldje met twee legertjes afsprak was al een tijd voorbij. (Zo die al heel erg bestaan heeft.)
Net zoals rutger05 heb ik ook eens van die beelden van Soldaten met shell-shock gezien. Echt iets waar je je niet iets bij voor kunt stellen; het ziet er vreselijk uit, maar hoe kom je zo ver? Gelukkig weet ik niet hoe je zo ver kunt geraken.
Lieve WF, we weten beide dat Geschiedenis een ondergeschoven kindje in het onderwijs is, helaasquote:Op donderdag 22 december 2005 10:50 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Dat vind ik ook. Maar er is wel meer dat niet onderwezen wordt. Neem de gehele Napoleontische tijd. Er vliegt dan een Bataafsche Republiek voorbij en dat is het dan. Of neem de Gouden Eeuw: er wordt meer gesproken over Lodewijk XIV garderobe dan wat er werkelijk in Europa gebeurde.
Ja, die heb je, want je KUNT je er gewoon geen voorstelling van maken...quote:Op donderdag 22 december 2005 01:41 schreef BennyNL het volgende:
[..]
idd. alsof je foto's nodig zou moeten hebben om te beseffen wat oorlog inhoudt![]()
Of Jünger en dan liefst in het duitsquote:Op donderdag 22 december 2005 02:34 schreef Clairvaux het volgende:
Vroeger werd op school nog wel eens het boek van Remarque aanbevolen
door de geschiedenisleraar om een indruk te krijgen van WO I.
Jammer dat de huidige generatie daar weinig interesse in heeft.
Die kennen beelden van loopgraven en de verschrikking van chemische wapens
alleen van de playstation of computerspel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |