abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin woensdag 30 november 2005 @ 19:43:40 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32705638
Oftewel hoe de geschiedenis verkracht wordt.
Het zou HET verhaal worden over het kerstbestand in 1914.

Recensie van het NRC van vandaag:

Niet alle voetbal is oorlog
Door Dana Linssen

Joyeux Noël/Merry Christmas.

Regie: Christian Carion. Met: Diane Kruger, Benno Fürman, Gary Lewis, Dany Boon, Daniel Brühl. In: 8 bioscopen.

De laatste soldaat die het heeft meegemaakt is vorige week overleden.

Schot Alfred Anderson had drie eeuwen gezien, toen hij op 109-jarige leeftijd stierf in zijn slaap. Maar hij was vooral de laatste die kon vertellen hoe op Kerstavond 1914 in de loopgraven een spontaan staakt-het-vuren tot stand kwam. Er werden kerstliedjes gezongen. Duitse en geallieerde tegenstanders schudden elkaar de hand. Officieren hieven samen het glas. De doden werden begraven.

En, voor iedereen die denkt dat voetbal oorlog is: er werden spontane partijtjes voetbal gespeeld.

Uiteindelijk zou dit ‘Kerstbestand’ zich als een olievlek verbreiden over het meer dan 700 kilometer lange front van de Eerste Wereldoorlog.

Dit verhaal is zo dramatisch groots in zijn menselijke eenvoud, dat het je verbaast dat het nog niet eerder verfilmd is. En wees blij dat niet Jean-Pierre Jeunet er de hand op heeft weten te leggen, die van WOI in Un long dimanche de fiançailles vorige jaar nog iets joligs wist te maken. Of Hollywood, al is het de vraag hoe lang dat nog duurt, nu Joyeux Noël de Franse inzending voor de niet-Engelstalige Oscar is.

Christian Carion (1963) die in het festivalcircuit al indruk maakte met de pure toon van zijn debuutfilm Une hirondelle a fait le printemps (2001), heeft er geen behoefte aan gehad het verhaal van zijn film grootser, mooier of romantischer te willen maken dan de geschiedenis van zichzelf al is. Dienend en de valkuilen van sentimentaliteit omzeilend is zijn film. Er vond wel dramatische verdichting plaats. Zo ontsproot de Duitse operaster Nikolaus Sprink (Benno Fürmann) die bezoek krijgt van zijn Deense vrouw (Diane Kruger) aan de fantasie van de regisseur. Er is de Franse kapper die elke ochtend om tien uur de wekker laat afgaan om in gedachten koffie te drinken met zijn moeder. Er is een Schotse priester die zijn misdienaar ziet sterven, een Duitse officier die zijn vriend-geworden-vijanden aanbiedt bij hem te schuilen tegen een artillerieaanval, en de loopgravenkat Felix/Nestor, die wegens hoogverraad gevangen werd gezet.

Het ‘Kerstbestand’ duurde op sommige plaatsen aan het front vele weken, totdat de hoogste militaire instanties een einde maakten aan deze ‘illegale’ verbroedering, tot stand gebracht met de wapens van poëzie en muziek. Joyeux Noël biedt een mooie kans om die geschiedenis van menselijkheid, hoop en troost te herinneren.

Waarbij het vele malen niet zal lukken de ogen droog te houden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tot zover de recensie.
quote:
Christian Carion (1963) die in het festivalcircuit al indruk maakte met de pure toon van zijn debuutfilm Une hirondelle a fait le printemps (2001), heeft er geen behoefte aan gehad het verhaal van zijn film grootser, mooier of romantischer te willen maken dan de geschiedenis van zichzelf al is. Dienend en de valkuilen van sentimentaliteit omzeilend is zijn film.
En dan:
quote:
Zo ontsproot de Duitse operaster Nikolaus Sprink (Benno Fürmann) die bezoek krijgt van zijn Deense vrouw (Diane Kruger) aan de fantasie van de regisseur.
De recensent vergeet erbij te vermelden dat de dame in dunne avondjurk en dunne cape IN de loopgraven was en overnachtte... het vroor dat het kraakte.
Ik kan honderden idiote fouten aanwijzen, de regisseur heeft totaal geen benul van de geschiedenis van deze gebeurtenis en heeft er een totale soap van gemaakt.
Op het eind stuurt hij de gestrafte troepen naar 2 bestemmingen, een was de ellende al voorbij en de ander duurde nog 2 jaar voor de ellende begon...
Maar ach, de namen klonken zo bekend.
Ja, je hield de ogen niet droog,
van het lachen.
Eerste helft van de film was acceptabel, maar daarna trok hij alles wat hij maar aan idiotie en onkunde tevoorschijn kon halen uit de kast.

De geschiedenis van het Kerstbestand was al groots genoeg, daar is een nog grotere mythevorming niet voor nodig.
Maar ach, het zal wel een grote hit worden, zooooooooooooooo romantisch...

http://www.joyeuxnoel-lefilm.com/
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin woensdag 30 november 2005 @ 19:57:45 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32706143
Nog zo'n misser:
quote:
Dit verhaal is zo dramatisch groots in zijn menselijke eenvoud, dat het je verbaast dat het nog niet eerder verfilmd is. En wees blij dat niet Jean-Pierre Jeunet er de hand op heeft weten te leggen, die van WOI in Un long dimanche de fiançailles vorige jaar nog iets joligs wist te maken
Un long Dimanche is een van de betere WO1-films, alle details klopten, sommige recensenten zou je moeten verbieden ergens over te mogen schrijven.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_32706512
sja, je moet toegeven dat het in het echt natuurlijk ook wel zot was hé
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  Admin woensdag 30 november 2005 @ 20:14:46 #4
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32706710
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:08 schreef Virus3000 het volgende:
sja, je moet toegeven dat het in het echt natuurlijk ook wel zot was hé
Oh?
Zo zot was het kerstbestand niet, zotter is het dat een regisseur zonder enige kennis van zaken het verhaal even verkloot.

Ga nou maar kijken en kom dan maar terug, en vertel me of je het droog gehouden hebt...
van het lachen.

pi_32707392
Goed.... ik zou zeggen lees morgen maar mjin review over deze film maar is, ik heb deze film als 20 jarige 'leek' vorige week gezien... en vond hem erg goed, of hij nou romantisch was of niet, ik vond het een zeer fascinerend en ook mooi 'kerst' verhaal...

en nee ik heb niet op de historische informatie/feiten gelet, gewoon genoten van deze film zoals dat hoort!

verkondigen dat joyeux noël een slechte film is, slaat nergens op imo

[ Bericht 16% gewijzigd door 7eVeNL op 30-11-2005 20:46:53 ]
  Admin woensdag 30 november 2005 @ 20:55:33 #6
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32708143
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:35 schreef 7eVeNL het volgende:
Goed.... ik zou zeggen lees morgen maar mjin review over deze film maar is, ik heb deze film als 20 jarige 'leek' vorige week gezien... en vond hem erg goed, of hij nou romantisch was of niet, ik vond het een zeer fascinerend en ook mooi 'kerst' verhaal...

en nee ik heb niet op de historische informatie/feiten gelet, gewoon genoten van deze film zoals dat hoort!

verkondigen dat joyeux noël een slechte film is, slaat nergens op imo
De regisseur pretendeerde HET verhaal verfilmd te hebben:

"Yoyeux Noël is een waar gebeurd oorlogsverhaal dat zich afspeelt op een stuk land dat "No-One's Land" wordt genoemd."
En dat mijn waarde, is dus slechts ten dele waar, de rest is utter bullshit.
En ik mag toch werkelijk hopen dat ik ook een mening over een film mag en kan hebben?

woensdag 30 november 2005 @ 21:08:07 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32708571
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:35 schreef 7eVeNL het volgende:
Ook al verkracht dat de film?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_32708807
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:08 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ook al verkracht dat de film?
Dit is gewoon de film over die gebeurtenis met hier en daar wat verdraaide feitjes.... ik ging zonder achtergrond informatie naar die film, ik kende de basis van het verhaal, de verbroedering tijdens WOI, dat was één van de redenen dat ik deze film wilde zien en reviewen... nu dat ik weet dat er sommige dingen niet kloppen betekent dat dan toch niet dat de film in ene slecht is? het acteer werk, de regie. de muziek en het verhaal zijn uiteraard allemaal factoren die mee spelen in zo'n film....

[ Bericht 1% gewijzigd door 7eVeNL op 30-11-2005 21:19:36 ]
  woensdag 30 november 2005 @ 22:03:05 #9
92823 RuneRose
Tony, de zieke pony!
pi_32710633
Nou, ik heb me gisteravond prima vermaakt hoor.

Ik heb het trouwens wel droog gehouden.
  Admin donderdag 1 december 2005 @ 16:00:25 #10
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32728294
Het Parool komt met een betere recensie:
http://www.hetparool.nl/f(...)-merrychristmas.html EN een betere "waardering"
quote:
Laatstgenoemde is een operazanger, die in de loopgraven bezoek krijgt van zijn Deense vriendin Anna, een operazangeres (Diane Kruger). Geloofwaardig? Niet bepaald, maar Anna is nodig om van de film ook een liefdesverhaal te maken.

Merry Christmas heeft een intrigerend onderwerp, dat weinig subtiel is uitgewerkt. Alles wordt uitgelegd, niets wordt aan de verbeelding overgelaten. Kort nadat we soldaten massaal naar een geïmproviseerde kerkdienst in de openlucht hebben zien toestromen, legt de priester uit dat men massaal op het altaar afkwam, omdat men de oorlog even wilde vergeten. Fijn, dat hij de scène voor ons duidt. Na een slachtpartij zegt Anna dat het leven voor de familie van de omgekomen soldaten nooit meer hetzelfde zal zijn. Daar kijken we van op! Het ene oorlogscliché buitelt over het andere in Merry Christmas.

Hebben we de getraumatiseerde soldaat al genoemd? Ook hij, natuurlijk met verwilderde ogen, ontbreekt niet, evenals de bullebak van een commandant, die zijn manschappen de dood in stuurt. Alleen de vraag wie verantwoordelijk was voor de oorlog blijft liggen. Dat heeft dan weer weinig met de oorlog, maar alles met de filmproductie te maken, want Merry Christmas is gefinancierd door Frankrijk, Duitsland, Engeland, België en Roemenië.

pi_32891959
Ik denk dat het anders meer een documantaire was geworden en dat er dan minder publiek voor was geweest
Een paar man weet maar de echte feiten t.o.v. het grote publiek en met de pure kale koude feiten zou de film minder succesvol geweest zijn denk ik zo
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
pi_32891983
O, ik ben maar een weekje te laat
  Admin woensdag 7 december 2005 @ 15:11:51 #13
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32892286
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:01 schreef Manneke_Pils het volgende:
Ik denk dat het anders meer een documantaire was geworden en dat er dan minder publiek voor was geweest
Een paar man weet maar de echte feiten t.o.v. het grote publiek en met de pure kale koude feiten zou de film minder succesvol geweest zijn denk ik zo
Zelfs de meest grote n00b kan zich nog voorstellen dat er toch echt geen opgedirkte vrouw in de voorste linies voorkwam, luchtigjes gekleed
Kijk als er huiselven worden weggelaten uit Harry Potter is de wereld te klein, maar waarom is het dan wel acceptabel dat je in ene hisorische film ridicule zaken mag bijverzinnen?

pi_32892652
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:11 schreef yvonne het volgende:

[..]

Zelfs de meest grote n00b kan zich nog voorstellen dat er toch echt geen opgedirkte vrouw in de voorste linies voorkwam, luchtigjes gekleed
Kijk als er huiselven worden weggelaten uit Harry Potter is de wereld te klein, maar waarom is het dan wel acceptabel dat je in ene hisorische film ridicule zaken mag bijverzinnen?
Romantiek
Sfeer
Hallo, we komen weer richting kerst, dan weet je dat dat erbij zit

Begrijp me goed, ik vind het ook niks, maar je moet ook snappen dat die gozer voor de cash die film maakt en voor een zo groot mogelijk publiek, omdat hij anders wel een documantaire maakt die realistisch is.

Zo ongeveer iedere oorlogsfilm is wel geromantiseerd, met als ultieme voorbeeld Pearl Harbor.
Je denkt, ik ga naar een oorlogsfilm, is het een of ander dom drama met af en toe een paar bommen tussendoor
  Admin woensdag 7 december 2005 @ 15:31:20 #15
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32892859
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2710 Hiero, wat achtergrond, had je toch een mooie film, zonder dat het een documentaire wordt, van maken?

pi_33015608
"Wat achtergrond" ?

Man Vrouw, dit is een heel boekwerk!

Ik heb het even vluchtig doorgelezen, maar hier staat idd. wel info in, waarmee je een realistische film zou kunnen maken.

Alleen het probleem met zulk soort films, is dat er geen publiek voor is!
Mensen willen alleen oorlogs-films die geromantiseerd zijn, want dat andere 'is allemaal al lang voorbij' en 'wat boeit mij dat nou'. "Met Kerst wil ik naar de bios voor een mooie film, niet voor alleen maar schieten, bloed en modder".

In je eigen omgeving nooit gehoord? Ik heb het hier al, als ik Band of Brothers aanzet, dat ik in mijn eentje kan gaan kijken, want: "Bah, weer zo'n oorlogsfilm "

Een select publiek zou een realistische film mooi vinden, denken 'Eindelijk eens een normale film' terwijl 90% denkt, nou dat was weer niks, weer alleen schieten

En die regisseur moet ook zn geld verdienen, dus vandaar dat hij deze keuze heeft gemaakt denk ik
  Admin maandag 12 december 2005 @ 15:19:50 #17
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33015662
Dan mottie niet zeggen HET verhaal gemaakt te hebben

pi_33015701
Jij bent snel

Maar het klopt wel wat je zegt, vooral zulke dingetjes zijn gewoon triest en hadden makkelijk realistisch gekunt:
quote:
Op het eind stuurt hij de gestrafte troepen naar 2 bestemmingen, een was de ellende al voorbij en de ander duurde nog 2 jaar voor de ellende begon...
Maar ach, de namen klonken zo bekend.
pi_33024981
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:14 schreef 7eVeNL het volgende:
Dit is gewoon de film over die gebeurtenis met hier en daar wat verdraaide feitjes....
Jij vond U-571 zeker ook een goeie film. Waarin heldhaftige Amerikanen in WOII een Enigma codeermachine van de Duitsers bemachtigen.
I intend to live forever, or die trying.
pi_33025574
quote:
Op maandag 12 december 2005 20:19 schreef dwerg het volgende:

[..]

Jij vond U-571 zeker ook een goeie film. Waarin heldhaftige Amerikanen in WOII een Enigma codeermachine van de Duitsers bemachtigen.
Die vond ik nog beter dan Pearl Harbor.
pi_33037513
Jeetje, een film die zich niet volledig aan de geschiedenis houdt... Nounou.

<enter signature>
  Admin dinsdag 13 december 2005 @ 11:09:20 #22
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33038372
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 10:27 schreef FremantleDockers het volgende:
Jeetje, een film die zich niet volledig aan de geschiedenis houdt... Nounou.

Ook jij snapt er geen drol van,
Een historische/film die zich totaal niet aan historische feiten houdt.

[ Bericht 2% gewijzigd door yvonne op 13-12-2005 11:17:30 ]

pi_33041671
Volgens mij snap je hetzelf ook niet helemaal.
En film is ficte en hoeft zich op een enkele manier aan de werkelijkheid te houden ook al roept regisseur nog zo hard alsof hij dat doet. Er komen jaarlijks een heleboel films uit die dit doen, iedereen weet dat. Maaromdat jij toevallig een boekje hebt gelezen over WOI moet er ineens een drama van gemaakt worden en Dana Linssen, een van de betere recensenten van het NRC, weggezet worden als iemand die van niks weet omdat ze de film op zijn eigen merites beoordeeld, zoals het hoort.
pi_33042083
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 13:27 schreef Mudman het volgende:
Volgens mij snap je hetzelf ook niet helemaal.
En film is ficte en hoeft zich op een enkele manier aan de werkelijkheid te houden ook al roept regisseur nog zo hard alsof hij dat doet. Er komen jaarlijks een heleboel films uit die dit doen, iedereen weet dat. Maaromdat jij toevallig een boekje hebt gelezen over WOI moet er ineens een drama van gemaakt worden en Dana Linssen, een van de betere recensenten van het NRC, weggezet worden als iemand die van niks weet omdat ze de film op zijn eigen merites beoordeeld, zoals het hoort.
Dit ben ik iig. niet met je eens.

Als je dit dan leest namelijk.
quote:
Christian Carion (1963) die in het festivalcircuit al indruk maakte met de pure toon van zijn debuutfilm Une hirondelle a fait le printemps (2001), heeft er geen behoefte aan gehad het verhaal van zijn film grootser, mooier of romantischer te willen maken dan de geschiedenis van zichzelf al is. Dienend en de valkuilen van sentimentaliteit omzeilend is zijn film.
pi_33042716
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 11:09 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ook jij snapt er geen drol van,
Een historische/film die zich totaal niet aan historische feiten houdt.
Je kunt je hoogstens kwaadmaken over de pretenties van een filmmaker, niet over de film zelf. Hij heeft wat romantische elementen toegevoegd, een standaard-truc om dit soort films wat interesanter te maken voor het publiek. Big deal. En dat er wat plaatsnamen niet kloppen is ook niet echt vreselijk te noemen. Die recensie uit het parool die je aanhaalt gaat trouwens ook alleen over film-technische aspecten (stereotype verhaaltrucs e.d.) maar loopt ook niet te zeiken over de historische accuraatheid. Die begrijpen namelijk het verschil tussen film en documentaire.
Persoonlijk vind ik het vooral belangrijk dat de sfeer van de tijd/plaats/gebeurtenis goed wordt neergezet. Ik heb de film nog niet gezien, dus daar oordeel ik pas daarna over. Maar het lijkt er verdacht veel op dat je stokpaardje gekrenkt wordt, en dan ga je zeuren over dingen die bij veel andere films nooit een probleem waren. Of heb je ook lopen mekkeren bij Titanic?

<enter signature>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')