de geschiedenisdocenten hadden meer interesse in de egyptische slaven en "kurkedillen"quote:Op zondag 25 december 2005 10:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Daar had ik dus tot nog toe nooit van gehoord.![]()
De Diggersquote:Op zaterdag 31 december 2005 01:24 schreef Clairvaux het volgende:
Onderstaande link is van een groep Belgische slagveldarcheologen. Op hun site
staan zeer veel foto's wat ze zoal bij opgravingen terugvinden.
Vond het wel interessant.
http://www.wo1.be/diggers/N/activiteiten/welkom.htm
Yep, Den Vaaderlandsche geschiedenisch werd op lagere en middelbare school doorgefietst, maar de laatste 100 jaar was alleen de tweede wereldoorlog een thema.quote:Op zondag 25 december 2005 13:33 schreef petre86 het volgende:
[..]
de geschiedenisdocenten hadden meer interesse in de egyptische slaven en "kurkedillen"
om zich bezig te houden met de geschiedenis van nog geen 100 jaar geleden, die een flinke rol speelde bij de huidige verhoudingen van europa..
Vergeten dramaquote:Op zondag 25 december 2005 10:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je naar al die gruwelen kijkt van de eerste wereldoorlog en de politieke, culturele en maatschappelijke impact die dit heeft gehad, dan is het zo vreemd dat de "Spaanse Griep" die aan het eind van deze oorlog rondging meer slachtoffers heeft geeist dan alle slachtvelden bij elkaar in die gruwelijke oorlog, maar dat veel mensen nog nooit daarvan hebben gehoord, en dat dit pas de laatste jaren bij een breed publiek bekend begint te worden.
Ik snap dat je met clean doelt dat er nog nauwelijks burgers betrokken waren bij de oorlogsvoering, maar het gebruik van mosterdgas en de ellende van loopgraven zou ik de oorlog toch nauwelijks clean noemen, zeker dan niet voor de soldaten. Volgens mij was deze oorlog voor soldaten extra slopend, omdat er nauwelijks beweging in de fronten was en je maar moest wachten en vrezen in die loopgravenquote:Op zondag 25 december 2005 10:35 schreef Drugshond het volgende:
De eerste oorlog staat in mijn ogen gelijk aan het einde van de traditionele oorlogsvoering.
-Zet twee legers lijnrecht tegen over elkaar, en begin te vechten -... tacktiek![]()
De eerste wereldoorlog was nog redelijk 'clean'.. totdat de volgende oorlog(en) zich meer en meer tegen de burgers begon te keren. En nu dankzij de media in de huiskamers is binnengedrongen.
Qua slagveld, militair gezien... is WO-1 nauwelijks te beschrijven en enigzinds onderbelicht.
(bijna 100 jr geleden)
BBC besteed er meer aandacht aan. Vergeet niet dat Nederland "Neutraal" was tijdens deze oorlog, met andere woorden, onze industrie en handel gingen allemaal naar Duitsland, de Rotterdamse Haven heeft hier zijn enorme uitbouw aan te danken. Er waren overslag bedrijven die destijds meer dan 100% divident uit betaalden.quote:Op zaterdag 31 december 2005 10:25 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik snap dat je met clean doelt dat er nog nauwelijks burgers betrokken waren bij de oorlogsvoering, maar het gebruik van mosterdgas en de ellende van loopgraven zou ik de oorlog toch nauwelijks clean noemen, zeker dan niet voor de soldaten. Volgens mij was deze oorlog voor soldaten extra slopend, omdat er nauwelijks beweging in de fronten was en je maar moest wachten en vrezen in die loopgraven.
Het klopt dat deze Wereldoorlog onderbelicht wordt. Bij mij met geschiedenis is het wel behandeld gelukkig: niet zeer uitgebreid, maar je weet wel de hoofdlijnen van het waarom WO I, hoe, etcetera.
Maar ik denk dat juist er in de pers weinig aandacht besteed wordt. Tijdje terug zag ik er een docu op Twee Vandaag over WO I (helaas vergeten waar het over ging), maar toen viel me pas op dat je er zo weinig van hoort. Misschien dat dat wel verandert met over zo'n 10 jaar, want dan was WO I zo'n 100 jaar geleden...
Ja, die hebben een schatkamer vol!quote:Op zaterdag 31 december 2005 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Een docu van Andere Tijden over de Spaansche Griep,
http://geschiedenis.vpro.(...)leveringen/16386003/
Zie nu pas je topic over de Diggers.quote:Op zaterdag 31 december 2005 06:43 schreef yvonne het volgende:
[..]
De Diggers
Een dagje bij de Diggers/Slagveld archeologie
De site waar je naar verwijst is de oude site van de Diggers en die wordt niet meer onderhouden en komen geen updates meer bij.
De Diggers hebben nu een eigen plek gekregen en wel hier:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewforum.php?f=53
Hier komen de wekelijkse updates van opgravingen, foto's, verhalen etc etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |