quote:
Ja maar we zijn daar als individu en samenleving in een onderlinge chantage cirkelredenering terecht gekomen die de samenleving (en het 'vrije' individu) langzaam maar zeker de nek omdraait.
We hebben bezit maar en we rekenen ons daarmee rijk, maar ondertussen zijn we slaven geworden van de 'winnaars' die op hun beurt weer bang zijn om 'te verliezen' en zodoende dekken we ons bureaucratisch en juridisch in. Helaas is dit voor 85 procent gebasseerd op angst.
Dit gaat uiteindelijk tegen een gezonde onderlinge zelfregulering door vrije individuele burgers in.
Het geloof in winst is een fantatische motor gebleken om de samenleving aan de praat te krijgen, inmiddels zijn we in een fase aangekomen waar we meer en meer zicht krijgen welke ravage we aanrichten achter ons. Maar daar hebben we geen tijd voor want de winst ligt voor ons en zo houden we ons gevangen in een mechanisme dat te vergelijken is met de machine van Charlie Chaplin in Modern Times. De 'realiteit' is nu eenmaal zo, dus pas ik me maar aan.
Ik zou zeggen probeer zelf na te denken over het feit of dit een vrije burger waardig is, die streeft naar een rechtvaardige samenleving voor hem/haar zelf en medemensen. Vrijheid is aan ons, een keuze die we vrij zijn om te maken.
quote:
[..]
Dat is me allemaal iets te esoterisch. En dat gaan verwarren met de realiteit lijkt me niet zo zinnig.
Gezond verstand is voldoende Nikk en volgens mij heb je dat wel.