abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 december 2005 @ 20:12:14 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33224280
'Mens moet terug naar zijn oervoeding'

GRONINGEN - De mens moet terug naar zijn voedingspatroon uit de oertijd. Dat stelt klinisch chemicus F. Muskiet van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). De mens heeft zijn eetpatroon in duizenden jaren drastisch gewijzigd, terwijl de genetische bouw van de mens niet is veranderd.

Dit verkeerde moderne eetpatroon kan leiden tot chronische aandoeningen als hart- en vaatziekten, overgewicht, diabetes, broze botten en zelfs kanker, aldus Muskiet maandag. De moderne mens zou onder meer minder vlees, vetten, eiwitten en koolhydraten moeten eten en meer vissen en weekdieren.

Volgens zijn oertheorie zijn onder meer fastfood en kant-en-klaarmaaltijden erg slecht voor het lichaam van de moderne mens.

Bron: De Telegraaf

---

En blijkbaar, als je lijdt aan het fenomeen winterdepressie, wordt er aangeraden om meer vis en minder vlees te eten.

En blijkbaar, heeft men in Azië (vis-eters) nauwelijks last van depressies, terwijl men in Frankrijk (vlees-eters) juist veel last heeft van depressies.

En blijkbaar, is omega-6, een vetzuur dat in vlees zit, niet goed voor je neuronetwerk, dit zou sneller eroderen dan wel oxyderen door teveel omega-6 in het lichaam, terwijl omega-3, een vetzuur dat in vis zit, dit neuronetwerk juist smeert en de werking ervan bevordert.

Ja, best bizar, het menselijk lichaam heeft smeerolie nodig.

En als je echt verzot bent op vlees, scoor dan wat omega-3 capsules als voedingssupplement, gewoon te krijgen bij de supermarkt of eventueel bij de drogist of apotheek.

Wel zorgen dat er dan meer EPA dan DHA in zit, anders heeft het geen effect.

Eetsmakelijk verders

Voor o.a. meer informatie over hoe belangrijk uw dieet is voor uw algemene gezondheid en tevens voor uw algemene MENTALE gemoedsrust, zie het boek "Uw Brein Als Medicijn", ISBN: 9021538490, dit als persoonlijke tip, het is geen spam, ik kreeg de tip van mijn mama, en geef hem bij deze door
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  maandag 19 december 2005 @ 20:18:14 #2
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33224416
Vergeet ik nog wat AHA!-informatie...

In de documentaire Super Size Me werd o.a. verteld over een experiment gehouden op een school en in een gevangenis in de VS.

Scholieren en gevangenen kregen voor de verandering eens een VOEDZAAM dieet voorgeschoteld, en wat denkt u?

De hoeveelheid ruzie en geweld, nam af, de hoeveelheid concentratie, rust en prestatie nam toe.

Het is wat, is het niet?

Nou alleen nog even een massaal verzet starten tegen de fastfood industrie, die bij scholen en gevangenissen maar wat graag zoveel mogelijk pallets aan junkfood afzet
  maandag 19 december 2005 @ 20:19:42 #3
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_33224442
Veel vlees dus.

Vind het maar een rare stelling.

Volgens mij heeft de mens van tegenwoordig een prima gebalanceerde voeding, mits men er op let, alleen wordt er veel te weinig bewogen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_33224469
En blijkbaar, schrijf jij best irritant.

Hoewel ik het er wel mee eens ben dat ik wat beter zou moeten eten :87
[████████████████████]100% Finished loading....
baggeraccount, slotje!
  maandag 19 december 2005 @ 20:22:30 #5
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33224498
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:19 schreef popolon het volgende:
Veel vlees dus.
Als je zo snel mogelijk wilt veranderen in een uptight druktemakertje en van plan bent om reeds op vroege leeftijd te gaan dementeren wel ja.
  maandag 19 december 2005 @ 20:23:53 #6
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33224552
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:21 schreef the900 het volgende:
Thanks Bob
quote:
Daar ben ik het wat mijzelf betreft ook wel mee eens ja, die magnetron menu's ook altijd...

Hoewel ik wel vaak voor vis kies, lang leve de AH stoommenu's
  Donald Duck held maandag 19 december 2005 @ 20:24:19 #7
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_33224563
wat een gezeur. Dieren zijn er om op te eten
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_33224577
Ik eet anders aardig wat vlees en toch heb ik geen last van depressies. Hoe kan dat dan?

Enne:

maandag 19 december 2005 @ 20:25:17 #9
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33224593
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:24 schreef __Saviour__ het volgende:
wat een gezeur. Dieren zijn er om op te eten
Well, I got some news for you, vissen zijn ook dieren tegenwoordig
  Donald Duck held maandag 19 december 2005 @ 20:26:37 #10
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_33224642
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:25 schreef Hallulama het volgende:
Well, I got some news for you, vissen zijn ook dieren tegenwoordig
owja
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 19 december 2005 @ 20:26:49 #11
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33224656
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:24 schreef schatje het volgende:
Ik eet anders aardig wat vlees en toch heb ik geen last van depressies. Hoe kan dat dan?
De uitzondering bevestigt de regel eh.

Ik wil het ook absoluut niet zo zwart/wit stellen als dat ik net deed.

Maar het punt is duidelijk, vis is op vele vlakken gezonder dan vlees, niet op alle vlakken natuurlijk, want als je spieren wilt kweken, zul je waarschijnlijk beter af zijn met vlees.

Tenzij je veel haaien eet?
pi_33224670
Dit lijkt me een volledig logische conclusie die bij mijn weten niet nieuw is. Ik ben een die-hard vleesfan, en volgens mij is het prima om vlees te eten zolang alles in goede (pro)porties blijft.

Zonder vlees geen maaltijd.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_33224704
ik doe mijn best, maar ik ga niet elke dag vlees eten hoor. ik eet ook wel eens noten. en vlees eigenlijk maar hoogstens een paar keer per week
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_33224718
Goed gezegd Heiden6 .
  maandag 19 december 2005 @ 20:28:31 #15
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33224722
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:27 schreef heiden6 het volgende:
Dit lijkt me een volledig logische conclusie die bij mijn weten niet nieuw is. Ik ben een die-hard vleesfan, en volgens mij is het prima om vlees te eten zolang alles in goede (pro)porties blijft.

Daar heb je gelijk in, het gaat uiteindelijk om de verhouding van de betrokken vetzuren, qua aanwezigheid in uw lichaam.

Meer EPA dan DHA, dacht ik.
  maandag 19 december 2005 @ 20:29:27 #16
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33224754
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:28 schreef electricity het volgende:
ik doe mijn best, maar ik ga niet elke dag vlees eten hoor. ik eet ook wel eens noten. en vlees eigenlijk maar hoogstens een paar keer per week
De stelling is juist dat minder vlees eten gezonder is voor je lijf en mentale staat, dus da's prima.
pi_33224806
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:27 schreef heiden6 het volgende:

volgens mij hebben mannen over het algemeen ook meer vlees nodig zo lijkt het.
pi_33224907
Hmz, bier en vis dus?
pi_33224917
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:21 schreef the900 het volgende:

Welke user was jij ook weer?
  maandag 19 december 2005 @ 20:35:56 #20
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33224977
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:31 schreef fokje het volgende:

volgens mij hebben mannen over het algemeen ook meer vlees nodig zo lijkt het.
Vroeger wellicht, maar tegenwoordig hoeven we niet meer te jagen.

Hoewel, er blijft nog één soort jagen over, een soort waarbij spiermassa ook best handig is, maar dan slechts vanuit estetisch oogpunt, niet meer vanuit praktisch oogpunt.

Tenzij ze er op staat dat je haar over de drempel tilt van het nieuwe huis.
pi_33225517
Terug naar de oervoeding is overbodig, vooral de laatste 50 jaar is het hard de verkeerde kant opgegaan. En over die visoliecapsules, vroeger kregen we in de winter een lepel levertraan dus zo nieuw is dat niet.
  maandag 19 december 2005 @ 20:53:25 #22
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_33225577
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:29 schreef Hallulama het volgende:

[..]

De stelling is juist dat minder vlees eten gezonder is voor je lijf en mentale staat, dus da's prima.
We moesten toch terug naar onze 'oervoeding' ?

Da's voornamelijk vlees.

Gezeur altijd:

Gewoon gevarieerd en matig eten, en lekker blijven bewegen.

Kijk, daar hoef ik geen jaren studie over te doen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_33226479
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:12 schreef Hallulama het volgende:

GRONINGEN - De mens moet terug naar zijn voedingspatroon uit de oertijd. Dat stelt klinisch chemicus F. Muskiet van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). De mens heeft zijn eetpatroon in duizenden jaren drastisch gewijzigd, terwijl de genetische bouw van de mens niet is veranderd.

[afbeelding]

Dit verkeerde moderne eetpatroon kan leiden tot chronische aandoeningen als hart- en vaatziekten, overgewicht, diabetes, broze botten en zelfs kanker, aldus Muskiet maandag. De moderne mens zou onder meer minder vlees, vetten, eiwitten en koolhydraten moeten eten en meer vissen en weekdieren.

Volgens zijn oertheorie zijn onder meer fastfood en kant-en-klaarmaaltijden erg slecht voor het lichaam van de moderne mens.

Bron: De Telegraaf

---

En blijkbaar, als je lijdt aan het fenomeen winterdepressie, wordt er aangeraden om meer vis en minder vlees te eten.

En blijkbaar, heeft men in Azië (vis-eters) nauwelijks last van depressies, terwijl men in Frankrijk (vlees-eters) juist veel last heeft van depressies.

En blijkbaar, is omega-6, een vetzuur dat in vlees zit, niet goed voor je neuronetwerk, dit zou sneller eroderen dan wel oxyderen door teveel omega-6 in het lichaam, terwijl omega-3, een vetzuur dat in vis zit, dit neuronetwerk juist smeert en de werking ervan bevordert.

Ja, best bizar, het menselijk lichaam heeft smeerolie nodig.

En als je echt verzot bent op vlees, scoor dan wat omega-3 capsules als voedingssupplement, gewoon te krijgen bij de supermarkt of eventueel bij de drogist of apotheek.

Wel zorgen dat er dan meer EPA dan DHA in zit, anders heeft het geen effect.

Eetsmakelijk verders

Voor o.a. meer informatie over hoe belangrijk uw dieet is voor uw algemene gezondheid en tevens voor uw algemene MENTALE gemoedsrust, zie het boek "Uw Brein Als Medicijn", ISBN: 9021538490, dit als persoonlijke tip, het is geen spam, ik kreeg de tip van mijn mama, en geef hem bij deze door
Zowel omega-6 als omega-3 vetzuren zijn erg belangrijk voor het menselijk lichaam. Als ik me niet vergis werken de twee ook samen in het lichaam.

Heb hier wel vaker over gehoord. Heel leuk natuurlijk, maar aten nu opeens alle mensen vis en weekdieren? Lijkt me persoonlijk vrij sterk.

Ik doe lekker mn dingetje en vind het wel best zo.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_33227298
boeie
als al deze bullshit waar zou zijn, dan zou de mensheid al lang uitgestorven zijn
pi_33228058
Juist...

maandag 19 december 2005 @ 21:53:50 #26
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33228067
quote:
Op maandag 19 december 2005 21:34 schreef thedude0 het volgende:
boeie
als al deze bullshit waar zou zijn, dan zou de mensheid al lang uitgestorven zijn
Geen idee, schopje Cultuur & Historie ?

Joehoe, moderator ?
  maandag 19 december 2005 @ 21:54:14 #27
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33228092
quote:
Op maandag 19 december 2005 21:53 schreef FuTilE het volgende:
Juist...

[afbeelding]
360 over 240, now we're talking !
pi_33235137
Goed zo Hallulama!
  dinsdag 20 december 2005 @ 02:31:16 #29
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_33235988
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:24 schreef schatje het volgende:

Enne:

[afbeelding]

Zo ziet hij er op de folder uit... maar in werkelijkheid is het een gebakken spons (of een aangereden hond). Whatever.
  dinsdag 20 december 2005 @ 07:54:03 #30
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33236789
He yak, ik heb nou niet zo'n trek om insecten te knagen
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_33236948
Verkapt vega topic?
  dinsdag 20 december 2005 @ 08:49:11 #32
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_33237155
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 08:22 schreef dewd het volgende:
Verkapt vega topic?
Nee, vis en schaaldieren staan niet op een menu van een vegetariër/veganist...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_33237651
Gewoon stug volhouden, dan past ons lichaam zich vanzelf wel aan
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_33237952
Komt dat nu slecht uit, ben gek op die fastvoedsel maaltijden
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_33238265
Het oerdieet bevat ook veel minder granen en daardoor een minder eenzijdig aanbod aan eiwitten (veel gevarieerdere voeding, want mensen verbouwden niet maar verzamelden).
Tevens bevatte het oerdieet een seizoensgebondenheid (elk seizoen heeft andere vruchten/groentes) en een periodieke schommeling in gewicht (na de zomer hebben de vrouwen weer borsten en billen -> tijd om te trouwen!).
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_33238531
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 10:13 schreef Mwanatabu het volgende:
Het oerdieet bevat ook veel minder granen en daardoor een minder eenzijdig aanbod aan eiwitten
Dit snap ik niet zo goed...
pi_33238728
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 10:29 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Dit snap ik niet zo goed...
In het oerdieet werden er geen verbouwde granen gegeten, maar slechts wilde varianten als die gevonden werden tijdens het verzamalen. Het aandeel van elk voedingsmiddel was zo variabel van dag tot dag, seizoen tot seizoen. Dit gold voor alles eigenlijk, waardoor het aanbod van verschillende voedingsstoffen (o.a. eiwitten) veel gevarieerder was ivm nu.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_33238780
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 10:40 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

In het oerdieet werden er geen verbouwde granen gegeten, maar slechts wilde varianten als die gevonden werden tijdens het verzamalen. Het aandeel van elk voedingsmiddel was zo variabel van dag tot dag, seizoen tot seizoen. Dit gold voor alles eigenlijk, waardoor het aanbod van verschillende voedingsstoffen (o.a. eiwitten) veel gevarieerder was ivm nu.
Maar de meeste eiwitten haal je uit vlees, vis en zuivel en noten. Niet uit graan producten. Dus kan me moeilijk voorstellen dat de variatie van eiwitten het grote probleem is. Denk dan eerder het overschot aan (enkelvoudige) koolhydraten.
  dinsdag 20 december 2005 @ 10:51:23 #39
131980 kippenek
Ik mis Jezus.
pi_33238973
Ehhh, even kijken, FOK! was het he?

Ahja, dan gaan er nu allerlei mensen roepen dat ze GVD zelf wel ff uitmaken wat ze eten en dat je een groenlinkse boomknuffelaar bent die dood moet. Gok ik.

Je hebt trouwens wel gelijk. We vergiftigen onszelf. Mea culpa, trouwens.
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
pi_33239434
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 10:42 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Maar de meeste eiwitten haal je uit vlees, vis en zuivel en noten. Niet uit graan producten.
Klopt, zette het wat ongelukkig neer: bedoelde eigenlijk dat graan een lager aandeel had en alle voedingsmiddelen een variabel aanbod hadden
quote:
Dus kan me moeilijk voorstellen dat de variatie van eiwitten het grote probleem is. Denk dan eerder het overschot aan (enkelvoudige) koolhydraten.
Dat ook zeker. Het vergrote aandeel van en gebrek aan variatie in eiwitten is echter wel een probleem.
  dinsdag 20 december 2005 @ 12:10:04 #41
114696 foktastic
U can't win 'em all
pi_33241047
Een verkeerde aanpak van het gezondheidsproblematiek, aangezien men hier te veel ervan uitgaat dat voeding de doorslaggevende factor is voor een gezonder/fitter lichaam. En het onderzoek gaat al helemaal de mist in om ons voedingspatroon te vergelijken met die van de oermens. Ze vergeten voor het gemak de rol van voldoende lichaamsbeweging dat even zwaar, zo niet zwaarder weegt dan voeding alleen.
'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
pi_33241216
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 12:10 schreef foktastic het volgende:
Een verkeerde aanpak van het gezondheidsproblematiek, aangezien men hier te veel ervan uitgaat dat voeding de doorslaggevende factor is voor een gezonder/fitter lichaam. En het onderzoek gaat al helemaal de mist in om ons voedingspatroon te vergelijken met die van de oermens. Ze vergeten voor het gemak de rol van voldoende lichaamsbeweging dat even zwaar, zo niet zwaarder weegt dan voeding alleen.
Ga er maar eens goed over lezen... De meeste voeding schaadt het lichaam. En niet zo zuinig ook. Toch heb je het nodig.

Perfect uitgebalanceerde voeding is veel belangrijker dan lichaamsbeweging.

Tijdje terug was er een onderzoek met ratten of muizen die een soort supergeconcentreerde astronauten voeding kregen. Zeer hoge voedingswaarde maar nauwelijks volume. Die beesten werden bijna twee keer zo oud als normaal, omdat ze geen onnodige zooi binnen kregen. Dat beperkt de schade aan het lichaam.
pi_33241292
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 12:10 schreef foktastic het volgende:
Fysiek gezien zijn wij nog steeds hetzelfde op metabolisch vlak. Dus zo gek is dat vergelijk niet.
Jagen en verzamelen is trouwens al een verzekering van voldoende voeding.
pi_33246280
Dat gezeur over verzadigde en onverzadigde vetzuren moet je ook niet altijd geloven volgens dit document: www.vegashopping.nl/prodimages/NH542.pdf

Kort samengevat: kokosolie en rode palmolie (mits extra vierge) zijn verzadigde vetzuren maar verschrikkelijk gezond voor je body. Die margarine uit de schappen van de supermarkt kun je beter laten liggen, niet goed voor je.

De Hartstichting mag terug naar de schoolbanken!

ZONDER CHOLESTEROL GEEN SEX MENSEN!!!
  dinsdag 20 december 2005 @ 15:32:55 #45
131980 kippenek
Ik mis Jezus.
pi_33246314
Alles leuk en aardig, maar zijn er (realistische) 'dieten' bekend op basis van deze oervoeding? Hoe ziet zoiets er van dag tot dag uit? Zijn er bijwerkingen en beperkingen bekend? Wie doet dit al?
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
  dinsdag 20 december 2005 @ 17:31:32 #46
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_33249747
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 15:32 schreef kippenek het volgende:
Alles leuk en aardig, maar zijn er (realistische) 'dieten' bekend op basis van deze oervoeding?
Ja hoor. Minder vlees en meer vis.
quote:
Hoe ziet zoiets er van dag tot dag uit?
Minder vlees en meer vis.
quote:
Zijn er bijwerkingen en beperkingen bekend?
Af en toe stink je uit je bek naar haring.
quote:
Wie doet dit al?
Hele volksstammen.

Sjezus, jij hebt echt te lang in de snackbar gezeten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 20 december 2005 @ 19:12:33 #47
262 Re
Kiss & Swallow
pi_33252641
terug naar de levertraan
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 20 december 2005 @ 19:14:10 #48
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33252692
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 15:32 schreef kippenek het volgende:

Wie doet dit al?
Azië
  dinsdag 20 december 2005 @ 20:00:28 #49
131980 kippenek
Ik mis Jezus.
pi_33254226
Hmm, niet goed gelezen, ik dacht eigenlijk dat dit ging om het 'noten en vruchten onderzoek' van een tijdje terug. Daarin kwam naar voren dat de mens oorspronkelijk overleefde op veelal een dieet van noten en vruchten, evt. aangevuld met vis.

My bad.
pi_33254915
Sinds wanneer eet de mensch visch eigenlijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')