abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 december 2005 @ 18:14:42 #1
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33221494
quote:
Donner: Geloof hoort op elke school te worden onderwezen

De 'beste politicus van het jaar', CDA-minister Piet Hein Donner, vindt dat godsdienstonderwijs eigenlijk op alle scholen moet worden gegeven. Dit bevordert volgens hem de integratie omdat door zulk onderwijs kinderen kunnen leren om te gaan met geloofsverscheidenheid. Donner zei dit afgelopen zaterdag op een bijeenkomst van zijn partij in Amsterdam.

Volgens de CDA'er voelen veel Nederlanders zich bedreigd door de opkomst van de islam. ''Daarom moet er een nieuw antwoord worden gevonden op de vraag naar de rol van religie in de samenleving. Ik ben ongelukkig met het 'moderne denken' dat godsdienst tot een privé-zaak wil verklaren. Dit is struisvogelgedrag dat de publieke rol van religie ontkent'', aldus Donner.

De minister benadrukte dat religie en geloof juist een belangrijke rol spelen in de samenleving. Ook moeten Nederlanders accepteren dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Deze acceptatie is volgens hem noodzakelijk voor een goede integratie.

Een woordvoerster van het ministerie van Justitie benadrukt desgevraagd dat Donner op persoonlijke titel sprak en niet namens de regering.
Ik ben benieuwd wat hij hier nou exact mee bedoeld. Ik ben ervoor dat verschillende godsdiensten worden behandeld op school, bijvoorbeeld onder een vak als maatschappijleer. Ik ben echter tegen invloed van welke religie dan ook op het lesprogramma van de school, geloven doe je maar thuis, kinderen zijn tezeer vormbaar hiervoor.

En how about de scheiding tussen kerk en staat?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_33221979
Ik ben voor een aantal godsdienst lessen, zo kun je met een verhaal toch bepaalde normen en waarden uitleggen. Heel simpel en ook begrijpbaar...
pi_33222088
quote:
Op maandag 19 december 2005 18:14 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd wat hij hier nou exact mee bedoeld. Ik ben ervoor dat verschillende godsdiensten worden behandeld op school, bijvoorbeeld onder een vak als maatschappijleer. Ik ben echter tegen invloed van welke religie dan ook op het lesprogramma van de school, geloven doe je maar thuis, kinderen zijn tezeer vormbaar hiervoor.

Aangezien in het stukje wat je citeert "geloofsverscheidenheid" wordt genoemd lijkt het me dat het eerste bedoeld wordt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 19 december 2005 @ 19:08:34 #4
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_33222699
Ik vind het wel okee als religie wordt onderwezen als een soort van geschiedenis; feiten leren dus en misschien een beetje filosoferen. Maar ze moeten niet tegen die kinderen gaan zeggen dat de bijbel/koran 'de waarheid' is. Het beste is om het bestaan van een god/jezus/etc. in het midden te laten anders gaat het snel richting indoctrinatie.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_33223011
quote:
Scheiding tussen kerk en staat is wat anders dan scheiding tussen religie en politiek.

Klinkt misschien gek uit de mond van een verstokt atheist als ik maar als Donner bedoelt dat op iedere school evenveel aandacht moet worden gegeven aan elke religie ben ik het er nog mee eens ook.
  maandag 19 december 2005 @ 19:30:52 #6
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33223114
quote:
Op maandag 19 december 2005 19:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Scheiding tussen kerk en staat is wat anders dan scheiding tussen religie en politiek.

Klinkt misschien gek uit de mond van een verstokt atheist als ik maar als Donner bedoelt dat op iedere school evenveel aandacht moet worden gegeven aan elke religie ben ik het er nog mee eens ook.
Als dat de bedoeling is ben ik het er mee eens. Maar dan wel onder een vak als bijvoorbeeld maatschappijleer en niet, zoals roobje al opmerkte over het wel/niet bestaan van god en consorten.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_33223190
quote:
Op maandag 19 december 2005 19:30 schreef DionysuZ het volgende:
Als dat de bedoeling is ben ik het er mee eens. Maar dan wel onder een vak als bijvoorbeeld maatschappijleer en niet, zoals roobje al opmerkte over het wel/niet bestaan van god en consorten.
Geloof het of niet DionysuZ maar dan zijn we het helemaal met elkaar eens !!!

(Al horen scholen natuurlijk eigenlijk gewoon geprivatiseerd te worden en hoort niemand zich te bemoeien met wat je er dan op wil onderwijzen....of verpest ik het nou weer? )
pi_33224731
quote:
Op maandag 19 december 2005 19:08 schreef roobje het volgende:
Ik vind het wel okee als religie wordt onderwezen als een soort van geschiedenis; feiten leren dus en misschien een beetje filosoferen. Maar ze moeten niet tegen die kinderen gaan zeggen dat de bijbel/koran 'de waarheid' is. Het beste is om het bestaan van een god/jezus/etc. in het midden te laten anders gaat het snel richting indoctrinatie.
Ik ben het wel met Donner eens! Veel van de problemen die er nu zijn worden veroorzaakt door onbekendheid met de verschillende religies. Als iedereen ook maar een beetje op de hoogte is van de denkwijzen van de mensen om hun heen zal dat een hoop onbegrip wegnemen.

Ik heb vooral op openbare scholen gezeten. En daar heb ik inderdaad godsdienst gehad in de vorm van geschiedenis en er over praten ik vond het vreselijk interessant, vond het uurtje in de week zelfs veel te weinig

De vorm van godsdienst zoals die op het bijzonder onderwijs wordt gegeven (voor zover ik weet wat daar verteld wordt, ik denk idd op de manier dat hun godsdienst de waarheid is) vind ik niet goed. Dus leer over van alles wat en laat iedereen zijn/haar eigen mening vormen
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  maandag 19 december 2005 @ 20:37:59 #9
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_33225052
quote:
Op maandag 19 december 2005 19:30 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Kennis van alle grote wereldgeloven vind ik net zo goed bij je opvoeding horen als kennis van de aarde, biologie en geschiedenis.
pi_33225316
quote:
Op maandag 19 december 2005 19:33 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Geloof het of niet DionysuZ maar dan zijn we het helemaal met elkaar eens !!!
Dat deel kan ik ook prima in meekomen .
quote:
(Al horen scholen natuurlijk eigenlijk gewoon geprivatiseerd te worden en hoort niemand zich te bemoeien met wat je er dan op wil onderwijzen....of verpest ik het nou weer? )
Dit dan weer niet .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_33225399
Gewoon christelijk onderwijs.
Er is geen plaats voor exoten.
We wonen tenslotte niet in tenten.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
  maandag 19 december 2005 @ 20:51:50 #12
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33225532
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:47 schreef lionsguy18 het volgende:
Niet mee eens, geloven doe je maar thuis in de privésfeer.
  maandag 19 december 2005 @ 20:53:30 #13
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_33225580
quote:
Waarom ga je niet missiewerk doen in Congo ofzo? Jij blij, wij blij.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_33231231
quote:
Waarom alleen Christelijk? En niet boedistisch?

En wat is er mis met in tenten wonen? Er is niks mooiers dan camperen..
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  maandag 19 december 2005 @ 23:07:19 #15
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_33231279

Het moet zijn: religie hoort thuis op geen enkele school.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_33231520
quote:
Ik ben echter tegen invloed van welke religie dan ook op het lesprogramma van de school, geloven doe je maar thuis, kinderen zijn tezeer vormbaar hiervoor.
Je zal kinderen toch een levensbeschouwing mee moeten geven en neutraliteit daarin is uiteindelijk niet mogelijk, ik weet er alles van als ex-openbaar scholier. Ik heb er hier wat meer over geschreven: Laten we het openbaar onderwijs afschaffen.
quote:
Die is niet volledig in Nederland.
pi_33231990
Donner verkondigt dat godsdienstles op alle scholen onderwezen zou moeten worden. En er zijn zowaar mensen die denken dat dit best een interessante gedachte is. Maar... als het slechts de bedoeling is om te onderwijzen *dat* er verschillende godsdiensten bestaan en *wat* deze inhoudelijk voorstellen, zonder onze tere kinderzieltjes daarbij direct aan God of Allah te verkopen, dan heb je gewoon voldoende aan MAATSCHAPPIJLEER!

En dat bestaat al. Duh!

Alles wat speelt in onze maatschappij en wat belangrijk is om mee te geven aan onze kindertjes behoort in het vak MAATSCHAPPIJLEER onderwezen te worden. Als je Godsdienstles apart gaat zetten van maatschappijleer, dan moet je datzelfde natuurlijk ook met Filosofie doen, en noem maar op. En dat lijkt me allemaal een beetje teveel van het Goede voor onze kindertjes.

Donner is natuurlijk niet voor niks uitgeroepen tot politicus van het jaar. Het is gewoon een slinkse manier om het Christendom aan de man te brengen. Hij brengt het namelijk op zo'n manier dat de hele linkse kerk zegt: "goh, daar zit best wel wat in". Links wordt gewoon genaaid zonder dat ze het door hebben. Briljant!
--
Ministerie van Speciale Zaken: Afdeling Informatie
http://www.govert.info
  maandag 19 december 2005 @ 23:36:56 #18
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33232443
Er zijn in Nederland al Katholieke scholen, Christelijke/Protestantse scholen, Islamitische scholen en Openbare scholen.

Ik heb zelf op een Katholieke basisschool gezeten bijvoorbeeld, en daar wordt dan wanneer de tijd rijp is uitgebreid aandacht besteed aan de 1e Heilige Communie, (in groep 4 geloof ik) en aan het Heilig Vormsel (in groep 8). Op de Protestante en Islamitische scholen zal denk ik op gelijke wijze gekeken worden naar belangrijke evenementen binnen die religie.

Ik weet van mijn katholieke school dat er ook gebeden werd bij bepaalde gebeurtenissen, zoals Pasen en Kerstmis, en dat er ook zo 1 keer per jaar ofzo de pastoor op bezoek kwam en eeb verhaaltje kwam houden.

Op de openbare school wordt in principe geen religie gebruikt in het onderwijs.

Ik denk dat het een keus van de ouders moet zijn met welke religie het kind opgevoed moet worden, en ik denk dat je in Nederland voldoende keuzes hebt wat dat betrefd.

Wat ik wel vindt is dat in scholen onderwijs moet worden gegeven over ALLE religies, en al vanaf de basisschool. Ik denk dat het in Nederland helemaal geen kwaad kan om bijv. al op de basisschool kinderen te onderwijzen over wat bijvoorbeeld de Islam is, en wat het Hindoeisme is, etc, etc..... Ook op een openbare school kan het mijns inziens geen kwaad om op z'n minst de grote godsdiensten eens te behandelen als lesonderwerp. En als Donner dat bedoeld, heb ik daar niet zo'n problemen mee moet ik zeggen.

Maar verplicht Christelijk onderwijs terwijl je zelf Atheist of Islamiet bent of men juist voor een openbare school gekozen heeft om niet Christelijk les te krijgen.... lijkt me geen strak plan. Er zijn in de meeste gemeenten voldoende keuzes qua scholen als je middels een bepaalde religie les wil krijgen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_33238098
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:51 schreef DionysuZ het volgende:
Niet mee eens, geloven doe je maar thuis in de privésfeer.
Dat kan natuurlijk niet, je levensbeschouwing draag je altijd bij je.
pi_33238598
Ben het er wel mee eens. Ik heb niets met geloof, heb er zelfs een afkeer van. Maar dat neemt niet weg dat het goed is om te weten wat de grote geloven inhouden. Acceptatie van de islam lijkt me ook een heel gezond streven voor dit land. Maar mensen hier zeiken liever af wat ze niet kennen op basis van een kleine minderheid die onevenredig veel vertegenwoordigd is in het nieuws. Hiermee creeer je een veel groter probleem...
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  dinsdag 20 december 2005 @ 11:54:38 #21
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_33240592
Eigenlijk is godsdienst, wanneer het is bedoeld om inzicht te geven in de verscheidenheid van religie's een verlengstuk van maatschappijleer. Lijkt me uiterst nuttig om dat dus op iedere school te geven: je hoeft het zelf niet te geloven, als je maar iets meer inzicht krijgt in wat anderen denken, en waarom. Dat is wat anders dan dat je in die godsdienst wordt opgevoed, want daarvoor is meer nodig dan alleen godsdienstles.
  dinsdag 20 december 2005 @ 11:55:54 #22
131980 kippenek
Ik mis Jezus.
pi_33240636
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 10:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

That's Dutch tolerance for you: doe wat je wil en val me er niet mee lastig!
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
  dinsdag 20 december 2005 @ 12:02:53 #23
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33240853
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 10:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Tuurlijk draag je die mee. Maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan ook op school onderwezen als feit moet krijgen.
  dinsdag 20 december 2005 @ 12:08:27 #24
121825 -beyond-
Mensen gaan naar de klote!!
pi_33241007
quote:
Donner: Geloof hoort op elke school te worden onderwezen

De 'beste politicus van het jaar', CDA-minister Piet Hein Donner, vindt dat godsdienstonderwijs eigenlijk op alle scholen moet worden gegeven. Dit bevordert volgens hem de integratie omdat door zulk onderwijs kinderen kunnen leren om te gaan met geloofsverscheidenheid. Donner zei dit afgelopen zaterdag op een bijeenkomst van zijn partij in Amsterdam.

Volgens de CDA'er voelen veel Nederlanders zich bedreigd door de opkomst van de islam. ''Daarom moet er een nieuw antwoord worden gevonden op de vraag naar de rol van religie in de samenleving. Ik ben ongelukkig met het 'moderne denken' dat godsdienst tot een privé-zaak wil verklaren. Dit is struisvogelgedrag dat de publieke rol van religie ontkent'', aldus Donner.

De minister benadrukte dat religie en geloof juist een belangrijke rol spelen in de samenleving. Ook moeten Nederlanders accepteren dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Deze acceptatie is volgens hem noodzakelijk voor een goede integratie.

Een woordvoerster van het ministerie van Justitie benadrukt desgevraagd dat Donner op persoonlijke titel sprak en niet namens de regering.
Weet je wat me niet bevalt aan dit stukje?
Dat er eigenlijk wordt gezegd dat de nederlanders de islam moeten accepteren als noodzaak voor een goede integratie.

Het is niet zozeer de Nederlanders die de islam niet willen accepteren, veel van de personen die niet goed integreren accepteren juist geen andere geloof!
Buitenlanders moeten andere geloven accepteren als noodzaak voor een goede integratie en niet andersom.

Dus ik zou zeggen begin met een goed godsdienst onderwijs elders!
Het begin van het begin begint.....
Waar het einde van het einde eindigt....
pi_33241582
De geschiedenis van religies hoort thuis op elke school, de intolerantie, de vervolgingen, de leugens. En natuurlijk de ontstaansgeschiedenis van religies, waar al die verhaal-thema's vandaan komen. Maria en Jezus als een vrijwel exacte kopie van de Isis en Horus verering in Egypte, dat soort dingen. Lijkt me heel nuttig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')