Ik ben benieuwd wat hij hier nou exact mee bedoeld. Ik ben ervoor dat verschillende godsdiensten worden behandeld op school, bijvoorbeeld onder een vak als maatschappijleer. Ik ben echter tegen invloed van welke religie dan ook op het lesprogramma van de school, geloven doe je maar thuis, kinderen zijn tezeer vormbaar hiervoor.quote:Donner: Geloof hoort op elke school te worden onderwezen
De 'beste politicus van het jaar', CDA-minister Piet Hein Donner, vindt dat godsdienstonderwijs eigenlijk op alle scholen moet worden gegeven. Dit bevordert volgens hem de integratie omdat door zulk onderwijs kinderen kunnen leren om te gaan met geloofsverscheidenheid. Donner zei dit afgelopen zaterdag op een bijeenkomst van zijn partij in Amsterdam.
Volgens de CDA'er voelen veel Nederlanders zich bedreigd door de opkomst van de islam. ''Daarom moet er een nieuw antwoord worden gevonden op de vraag naar de rol van religie in de samenleving. Ik ben ongelukkig met het 'moderne denken' dat godsdienst tot een privé-zaak wil verklaren. Dit is struisvogelgedrag dat de publieke rol van religie ontkent'', aldus Donner.
De minister benadrukte dat religie en geloof juist een belangrijke rol spelen in de samenleving. Ook moeten Nederlanders accepteren dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Deze acceptatie is volgens hem noodzakelijk voor een goede integratie.
Een woordvoerster van het ministerie van Justitie benadrukt desgevraagd dat Donner op persoonlijke titel sprak en niet namens de regering.
Aangezien in het stukje wat je citeert "geloofsverscheidenheid" wordt genoemd lijkt het me dat het eerste bedoeld wordt.quote:Op maandag 19 december 2005 18:14 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat hij hier nou exact mee bedoeld. Ik ben ervoor dat verschillende godsdiensten worden behandeld op school, bijvoorbeeld onder een vak als maatschappijleer. Ik ben echter tegen invloed van welke religie dan ook op het lesprogramma van de school, geloven doe je maar thuis, kinderen zijn tezeer vormbaar hiervoor.
En how about de scheiding tussen kerk en staat?
Scheiding tussen kerk en staat is wat anders dan scheiding tussen religie en politiek.quote:Op maandag 19 december 2005 18:14 schreef DionysuZ het volgende:
En how about de scheiding tussen kerk en staat?
Als dat de bedoeling is ben ik het er mee eens. Maar dan wel onder een vak als bijvoorbeeld maatschappijleer en niet, zoals roobje al opmerkte over het wel/niet bestaan van god en consorten.quote:Op maandag 19 december 2005 19:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Scheiding tussen kerk en staat is wat anders dan scheiding tussen religie en politiek.
Klinkt misschien gek uit de mond van een verstokt atheist als ik maar als Donner bedoelt dat op iedere school evenveel aandacht moet worden gegeven aan elke religie ben ik het er nog mee eens ook.
Geloof het of niet DionysuZ maar dan zijn we het helemaal met elkaar eens !!!quote:Op maandag 19 december 2005 19:30 schreef DionysuZ het volgende:
Als dat de bedoeling is ben ik het er mee eens. Maar dan wel onder een vak als bijvoorbeeld maatschappijleer en niet, zoals roobje al opmerkte over het wel/niet bestaan van god en consorten.
Ik ben het wel met Donner eens! Veel van de problemen die er nu zijn worden veroorzaakt door onbekendheid met de verschillende religies. Als iedereen ook maar een beetje op de hoogte is van de denkwijzen van de mensen om hun heen zal dat een hoop onbegrip wegnemen.quote:Op maandag 19 december 2005 19:08 schreef roobje het volgende:
Ik vind het wel okee als religie wordt onderwezen als een soort van geschiedenis; feiten leren dus en misschien een beetje filosoferen. Maar ze moeten niet tegen die kinderen gaan zeggen dat de bijbel/koran 'de waarheid' is. Het beste is om het bestaan van een god/jezus/etc. in het midden te laten anders gaat het snel richting indoctrinatie.
Helemaal mee eens. Kennis van alle grote wereldgeloven vind ik net zo goed bij je opvoeding horen als kennis van de aarde, biologie en geschiedenis.quote:Op maandag 19 december 2005 19:30 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Als dat de bedoeling is ben ik het er mee eens. Maar dan wel onder een vak als bijvoorbeeld maatschappijleer en niet, zoals roobje al opmerkte over het wel/niet bestaan van god en consorten.
Dat deel kan ik ook prima in meekomenquote:Op maandag 19 december 2005 19:33 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Geloof het of niet DionysuZ maar dan zijn we het helemaal met elkaar eens !!!
Dit dan weer nietquote:(Al horen scholen natuurlijk eigenlijk gewoon geprivatiseerd te worden en hoort niemand zich te bemoeien met wat je er dan op wil onderwijzen....of verpest ik het nou weer?)
Niet mee eens, geloven doe je maar thuis in de privésfeer.quote:Op maandag 19 december 2005 20:47 schreef lionsguy18 het volgende:
Gewoon christelijk onderwijs.
Er is geen plaats voor exoten.
We wonen tenslotte niet in tenten.
Waarom ga je niet missiewerk doen in Congo ofzo? Jij blij, wij blij.quote:Op maandag 19 december 2005 20:47 schreef lionsguy18 het volgende:
Waarom alleen Christelijk? En niet boedistisch?quote:Op maandag 19 december 2005 20:47 schreef lionsguy18 het volgende:
Je zal kinderen toch een levensbeschouwing mee moeten geven en neutraliteit daarin is uiteindelijk niet mogelijk, ik weet er alles van als ex-openbaar scholier. Ik heb er hier wat meer over geschreven: Laten we het openbaar onderwijs afschaffen.quote:Op maandag 19 december 2005 18:14 schreef DionysuZ het volgende:
Ik ben echter tegen invloed van welke religie dan ook op het lesprogramma van de school, geloven doe je maar thuis, kinderen zijn tezeer vormbaar hiervoor.
Die is niet volledig in Nederland.quote:En how about de scheiding tussen kerk en staat?
Dat kan natuurlijk niet, je levensbeschouwing draag je altijd bij je.quote:Op maandag 19 december 2005 20:51 schreef DionysuZ het volgende:
Niet mee eens, geloven doe je maar thuis in de privésfeer.
That's Dutch tolerance for you: doe wat je wil en val me er niet mee lastig!quote:Op dinsdag 20 december 2005 10:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk niet, je levensbeschouwing draag je altijd bij je.
Tuurlijk draag je die mee. Maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan ook op school onderwezen als feit moet krijgen.quote:Op dinsdag 20 december 2005 10:02 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk niet, je levensbeschouwing draag je altijd bij je.
Weet je wat me niet bevalt aan dit stukje?quote:Donner: Geloof hoort op elke school te worden onderwezen
De 'beste politicus van het jaar', CDA-minister Piet Hein Donner, vindt dat godsdienstonderwijs eigenlijk op alle scholen moet worden gegeven. Dit bevordert volgens hem de integratie omdat door zulk onderwijs kinderen kunnen leren om te gaan met geloofsverscheidenheid. Donner zei dit afgelopen zaterdag op een bijeenkomst van zijn partij in Amsterdam.
Volgens de CDA'er voelen veel Nederlanders zich bedreigd door de opkomst van de islam. ''Daarom moet er een nieuw antwoord worden gevonden op de vraag naar de rol van religie in de samenleving. Ik ben ongelukkig met het 'moderne denken' dat godsdienst tot een privé-zaak wil verklaren. Dit is struisvogelgedrag dat de publieke rol van religie ontkent'', aldus Donner.
De minister benadrukte dat religie en geloof juist een belangrijke rol spelen in de samenleving. Ook moeten Nederlanders accepteren dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Deze acceptatie is volgens hem noodzakelijk voor een goede integratie.
Een woordvoerster van het ministerie van Justitie benadrukt desgevraagd dat Donner op persoonlijke titel sprak en niet namens de regering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |