Bronquote:Kaasplankje
In Frankrijk is het de gewoonste zaak van de wereld om na de maaltijd gebruik te maken van het kaasplateau of de kaasplank. Maar ook in Nederland komt dit steeds meer in.
Maar welke kazen leg ik op het kaasplateau of de kaasplank?
Voor het samenstellen van de kazen moet je in ieder geval de regel hanteren van harmonie, verscheidenheid en eenvoud. De kazen moeten goed op elkaar zijn afgestemd.
Wordt de kaas als dessert opgediend, dan adviseer ik niet meer dan 3 à 4 kaassoorten.
Hieronder geef ik u een paar voorbeelden voor een kaasplakje als dessert.
Hollands kaasplankje
Roomkaas
Kernhem
Belegen Goudse kaas
Oude Edammer kaas
Geitenkaasplankje
Zachte verse jonge geitenkaas
Zachte verse pittige geitenkaas
Harde jonge geitenkaas
Geitenkaas met kruiden
Frans kaasplankje
Brie
Chaumes
Port Salut
Roquefort
Engels kaasplankje
Cheddar
Five Counties
Huntsman
Stilton met port
Italiaans kaasplankje
Bel Paese
Magor
Taleggio
Gorgonzola
En wat zitten er dan voor kazen bij?quote:Op zondag 18 december 2005 23:20 schreef Knoekie het volgende:
Bij AH kan je ze kant en klaar kopen geloof ik
Geen idee, maar ik zie ze weleens voorbij komen.quote:Op zondag 18 december 2005 23:21 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En wat zitten er dan voor kazen bij?
En wat ga je er aan drank bij serveren?quote:Op maandag 19 december 2005 19:51 schreef Barb het volgende:
Ik kies voor Kerst voor een combi van kazen i.p.v. een thema, omdat wij alledrie nou eenmaal een écht andere smaakvoorkeur hebben:
1) Pere Joseph
2) Harde geitenkaas met koriander
3) Roombrie
4) Gormas
Beetje geit, beetje room, beetje smaak en een beetje blauw.
Super combiquote:Op maandag 19 december 2005 00:07 schreef Thorical het volgende:
Martijn je hebt gelijk dat je je met een kaasplankje op een thema kan richten .
Maar ik zou het eerder in structuren zien dan in afkomsten. bv. een mei kaasje, een belegen beemster en een oude friesche nagelkaas.
Een glaasje oude port en mijn dag is weer kompleet.
Als laatste nemen ze een blauschimmelkaas maar die vind ik persoonlijk met een port er bij niet lekker. Ga dan liever voor de oude of extra belegen kazenquote:Op woensdag 21 december 2005 22:55 schreef Bluezz het volgende:
Hier staat een minicursus kaasplankje, stukje uit de Telegraaf
http://www.telegraaf.nl/common/jsp/print/printTemplate.jsp?artId=22514881&secId=25131
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |