quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:10 schreef dutchie het volgende:Puckzzz
![]()
. Ik snap dat het even slikken voor je is om dit te posten, maar ik vind het heel goed dat je het doet.
Hoop dat er bij sommigen toch goede gedachten losmaakt en dat men inderdaad voorzichtig is.
Want jullie weten het hè:
je bent een rund als je met vuurwerk stunt!En dan kun je voor jezelf wel denken dat je veilig bent, maar andere mensen kunnen ook gevaar lopen. Dus mensen hou daar rekening mee! En laat het gewoon een gezellig O & N worden zonder
met het laagste aantal vuurwerkslachtoffers
sinds jaren.
![]()
Voor iedereen die vuurwerk afsteekt, al is het maar een sterretje, denk na wat je doet.
Dus:
- Geen alcohol/verdovende medicijnen (reactiesnelheid neemt af)
- Zet potten/cakes vast tussen een aantal bakstenen, om te voorkomen dat ze omvallen. Dit gebeurt regelmatig, en wil jij het op je geweten hebben dat de buurvrouw een oog kwijt is? Zet ze niet té klem, als de buisjes dichtgedrukt worden kan de lading in de buis ontploffen waardoor de pot explodeerd.
- Pijlen niet vanuit de wijnfles die op het etiket aangeraden wordt. Dit valt gegarandeerd eens om. Sla een aluminium pijp in de grond, of doe zand in een grote emmer (10L) en stop daar een pijp of fles in.
-
NOOIT met je hoofd boven een pijl of pot bij het neerzetten/aansteken. Mensen die denken dat iets wat met tientallen meters per seconde gelanceerd wordt terug gekopt kan worden zitten fout.
- Zoals al eerder gemeld is: Geen nylon jassen. Ook geen capuchons (vuurwerk dat erin blijft hangen). Draag lang haar ook niet los. Goede schoenen (niet op 1meter afstand van een brandende pot op de gladde straat op je smoel gaan
![]()
) en eventueel leren handschoenen, voor rondspattende vonken van lontjes.
- Aanstekers en lucifers zijn gevaarlijk, en onhandig. Aansteeklonten zijn al beter maar nog steeds onhandig en onveilig. Het beste kun je Pyro-torches gebruiken. Bij veel dealers te koop, soms onder een andere naam, vraag ernaar!. Deze geven een monotone vlam van 1500 graden, die niet flakkerd als een aansteker, en ook niet uitgaat. Erg handig.
Je kan niet voorzichtig genoeg zijn!!Wellicht klinkt dit overdreven, maar ik heb meerdere foto's van verminkingen gezien, veroorzaakt door doodgewoon Nederlands vuurwerk.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.