De lengte van de draad hangt af van je snelheid....quote:Op woensdag 21 december 2005 17:31 schreef trancethrust het volgende:
[..]
voor de hardlerendeunderstatement onder ons:
De afgelegde afstand tov de afgelegde afstand van het licht, van zowel de persoon met het korte draad als de persoon met het lange draad, is louter en alleen afhankelijk van de snelheden van die personen, en dus niet van de lengte van het draad.
En zij wacht op antwoord van jou. Ga er eens op antwoorden in in plaats van steeds weer dezelfde vragen te stellen.quote:Op woensdag 21 december 2005 17:27 schreef rudeonline het volgende:
Ik wacht op antwoord van Gyan, niet op one liners die niks toevoegen..
Nee, de lengte van de draad hangt af van de tijd...quote:Op woensdag 21 december 2005 17:33 schreef rudeonline het volgende:
[..]
De lengte van de draad hangt af van je snelheid....
Beide waarnemers meten gewoon elke seconde 1 meter touw. Dat touw mag gewoon rondjes draaien om een wiel. Het gaat er alleen maar om dat ze voor elke seconde 1 meter touw tellen.quote:Op woensdag 21 december 2005 17:07 schreef Gyan het volgende:
Waarom reageer je niet op mijn post, maar kom je met een nieuw voorbeeld? Je maakt het alleen maar ingewikkelder.
Om er toch maar op in te gaan:
Ik heb een aantal vragen over dit voorbeeld. Kan het touw breken? De katrol waarvan het touw af wordt gewikkelt blijft altijd constant touw afwikkelen?
Als dat zo is komt er een punt waar het touw de schepen verhindert om op hun originele snelheid verder te gaan. Ik zie niet wat dit te maken heeft met de lichtsnelheid?
quote:Op woensdag 21 december 2005 17:36 schreef Modwire het volgende:
[..]
Nee, de lengte van de draad hangt af van de tijd...
Maw, het gaat erom dat je de tijd meet.quote:Op woensdag 21 december 2005 17:41 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Beide waarnemers meten gewoon elke seconde 1 meter touw. Dat touw mag gewoon rondjes draaien om een wiel. Het gaat er alleen maar om dat ze voor elke seconde 1 meter touw tellen.
Nee. Als dat touw gewoon onder je valt of ergens rond een wiel laat draaien die ten alle tijde op een vaste afstand van je staat, dan leg je dus ook niet elke seconde 1 meter af tov het touw.quote:Je kunt je dan voorstellen dat je eigenlijk elke seconde 1 meter aflegt t.o.v het touw.
En als je gewoon die 'meters' zou tellen, dan tel je per definitie 'gewoon' de secondesquote:Om het nou ook letterlijk helemaal uit te rollen is gewoon te omslachtig, in praktijk maakt het niet zoveel uit of je gewoon de meter telt of dat je hem ook letterlijk uitrolt..
Ja, dat zou erg leuk zijn om te proberen. Want wat gebeurt er op het moment dat je het touw niet viert terwijl je met 80% van de lichtsnelheid gaat? Juist, het knapt. Weet je waarom? Je kunt met een touw niet de afstand en de tijd tegelijk meten.quote:Het mooist zou zijn om een touw tussen elkaar te verbinden.
Niet dus.quote:Als beide waarnemers dan elke seconde het touw laten vieren dan zul je zien dat het touw uiteindelijk het hards beweegt bij de persoon op aarde.
Personen kunnen geen lichtsnelheid halen, weet je nog? Zoek maar in je history hier op fok of op de talloze andere fora waar het vast ook wel is opgemerkt, voor het geval dat je alweer vergeten bent waarom dat niet kon.quote:De persoon met lichtsnelheid laat dan geen enkele meter touw meer vieren..
Wat je onderzoek noemtquote:Op woensdag 21 december 2005 17:52 schreef Dromenvanger het volgende:
Je stuurt je theorie niet aan, je boekt totaal geen vooruitgang in je eigen onderzoek.
Nou, ik laat iedereen vrij in zijn eigen onderzoek. Dus als iemand voor zichzelf wat wilt bewijzen dan noem ik dat onderzoek, al slaat het nergens op als het nergens op slaat.quote:
Dat zeg ik niet. Voor het transformeren van snelheden is een andere formule. Deze formule is afgeleid van formules voor plaats- en tijdtransformaties en is:quote:Op woensdag 21 december 2005 17:10 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Probeer hier dan te begrijpen wat je zegt..
In het ruimteschip gaat het licht eigenlijk 300.000km / 1.7sec. Het licht gaat dus eigenlijk trager.
Ook zonder de formule van tijdsdilatie kan ik mijn stelling bewijzen. Daarom stel ik dat 2 waarnemers voor iedere seconde die voor hen voorbij gaat zij 1 meter touw tellen. Ze stellen dus eigenlijk dat ze beide een snelheid hebben van 1m/sec. Verder mogen ze geen enkel referentie punt gebruiken omdat elk referentiepunt wat je verder neemt ook beweegt. Als ze nu beide een reis gaan maken, desnoods doe je dit in space met 2 ruimteschepen onderling, dan moeten ze gewoon beide voor 1 sec 1meter touw tellen. Als ze aan het eind van de dag elkaar weer tegenkomen en beide touwen zijn niet exact evenlang dan weet je precies wie de lanste weg heeft afgelegd zonder verder nog een ander referentiepunt te gebruiken. Minder touw is minder kilometers. Het ultieme zou zijn om i.p.v 1m/sec touw gewoon de lichtsnelheid als constante te nemen. Dat heeft echter veel praktische bezwaren. Daarom stel ik voor om die lengte van 1m/sec te zien als 300.000km/sec. Voor de verdere "totale afgelegde weg maakt dat niets uit.quote:Op woensdag 21 december 2005 18:23 schreef Gyan het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Voor het transformeren van snelheden is een andere formule. Deze formule is afgeleid van formules voor plaats- en tijdtransformaties en is:
u = (u'+V)/(1+u'V/c^2)
Dit is voor een deeltje met een snelheid u' in een stelsel S' (dat een snelheid V heeft).
u is de snelheid van dat deeltje in het ruststelsel S (bijv. op aarde).
We nemen voor het bewegende stelsel S' het ruimteschip, met bijvoorbeeld een snelheid van 0,8c en voor het deeltje een foton met snelheid c. Vul deze snelheden in in de formule en zie dat de snelheid van het foton ook gezien van de aarde c is.
De achterliggende gedachte van Lorentz-transformaties is oa dat licht een constante snelheid heeft en dit komt dan ook naar voren in berekeningen.
Wil je aantonen dat de lichtsnelheid niet constant is, dan moet je geen gebruik maken van concepten als tijddilatatie etc., want dan kom je er niet.
Ik begin een beetje het vermoeden te krijgen dat jouw thoerie nu bestaat uit 'magisch touw' en dat het voor de rest alleen maar vager en waziger wordt.quote:
Kan je dan je theorie ook mét de formule tijdsdilatatie bewijzen, want dat impliceer je wel.quote:Op woensdag 21 december 2005 18:55 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ook zonder de formule van tijdsdilatie kan ik mijn stelling bewijzen. Daarom stel ik dat 2 waarnemers voor iedere seconde die voor hen voorbij gaat zij 1 meter touw tellen. Ze stellen dus eigenlijk dat ze beide een snelheid hebben van 1m/sec. Verder mogen ze geen enkel referentie punt gebruiken omdat elk referentiepunt wat je verder neemt ook beweegt. Als ze nu beide een reis gaan maken, desnoods doe je dit in space met 2 ruimteschepen onderling, dan moeten ze gewoon beide voor 1 sec 1meter touw tellen. Als ze aan het eind van de dag elkaar weer tegenkomen en beide touwen zijn niet exact evenlang dan weet je precies wie de lanste weg heeft afgelegd zonder verder nog een ander referentiepunt te gebruiken. Minder touw is minder kilometers. Het ultieme zou zijn om i.p.v 1m/sec touw gewoon de lichtsnelheid als constante te nemen. Dat heeft echter veel praktische bezwaren. Daarom stel ik voor om die lengte van 1m/sec te zien als 300.000km/sec. Voor de verdere "totale afgelegde weg maakt dat niets uit.
Elke meter touw staat voor 300.000km afgelegde weg t.o.v. het licht.
Minder touw is een kortere weg als een lang touw..
De formule van tijdsdilatie klopt gewoon, hij bewijst dat de tijd stilstaat bij de lichtsnelheid.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:08 schreef Gyan het volgende:
[..]
Kan je dan je theorie ook mét de formule tijdsdilatatie bewijzen, want dat impliceer je wel.
Dan heb ik nog een aantal vragen:
Waarom is één touw korter?
In welk stelsel definieer je de seconde en de meter?
Verwerp je de relativiteitstheorie?
Yay.. ik doe alsof ik vanmiddag van de campus naar Hasseler Es en weer terug heb gevlogen.. Hoever vloog ik?quote:Op woensdag 21 december 2005 14:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Heel simpel, en er zijn geen formules voor nodig. Niemand weet onze exacte snelheid door het heelal omdat elke snelheid die wij meten altijd t.o.v iets is wat ook beweegt. We kunnen bewegen t.o.v da aarde, maar ook de aarde beweegt.
Als 2 waarnemers dan stellen dat ze beide met 1m/sec bewegen ( het touw) dan kun je aan de afgelegde touwlengte zien wie er uiteindelijk de meeste kilometers heeft afgelegd. Aangezien beide deden alsof ze met 1m/sec gingen bepaalt de touwlengte wie er meer heeft bewogen. t.o.v het touw bewogen ze immers even snel. Als je dan een langer touw hebt, dan heb je ook meer bewogen.
300.000km/sec... hoeveel secondes legde je af?quote:Op woensdag 21 december 2005 19:29 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Yay.. ik doe alsof ik vanmiddag van de campus naar Hasseler Es en weer terug heb gevlogen.. Hoever vloog ik?
300.000km/sec... hoeveel centimeter duurde het?quote:Op woensdag 21 december 2005 19:33 schreef rudeonline het volgende:
[..]
300.000km/sec... hoeveel secondes legde je af?
Ik denk zeven meter touw.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:35 schreef Quarks het volgende:
[..]
300.000km/sec... hoeveel centimeter duurde het?
Absolute snelheid bestaat niet.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:42 schreef rudeonline het volgende:
Zolang je een lichtsnelheid meet van 300.000km/sec, dan beweeg jij ook met die snelheid t.o.v het licht. Als de persoon die met het vliegtuig ging een klokje heeft wat uiteindelijk achterloopt t.o.v de waarnemer "achterbleef" heeft hij uiteindelijk toch minder km afgelegd. Misschien niet t.o.v. de aarde, maar t.o.v. het licht zeer zeker wel.
Inderdaad, snelheid is t.o.v iets anders. Daar ben je het toch mee eens?quote:Op woensdag 21 december 2005 19:59 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Absolute snelheid bestaat niet.
Snelheid is ALTIJD tov iets anders.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:59 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Inderdaad, snelheid is t.o.v iets anders. Daar ben je het toch mee eens?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |