Ik heb geen paint op mijn Mac, maar ik had er graag een voorbeeld bij getekendquote:
Snapte ikquote:Op woensdag 21 december 2005 22:18 schreef ChOas het volgende:
Duh; Ik bedoel het probleem wat je beschrijft uitgetekend
Jouw logica:quote:Op woensdag 21 december 2005 22:14 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En je meet je snelheid. Zonder tijd kun je ook geen snelheid meten. Als een draad met 1m/sec t.o.v jou kan bewegen kun je ook stellen dat jij 1m/sec t.o.v. de draad beweegt.
is totaal geen rechtvaardigheid van jouw stelling.quote:Als een draad met 1m/sec t.o.v jou kan bewegen kun je ook stellen dat jij 1m/sec t.o.v. de draad beweegt.
En mocht je de vraag niet begrijpen, dan wil ik hem ook nog op een andere manier stellen:quote:Op woensdag 21 december 2005 22:09 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zolang hij het draad meeneemt, legt hij helemaal geen enkele kilometer af ten opzichte van het draad. Waarom denk je dat hij wél ten opzichte van het draad afstand aflegt? Waar blijft het draad?
Alle waarnemers zouden ook een draad met 1m/sec achter kunnen laten. Desnoods lopen ze met 1m/sec rondjes in hun schip, of loopt iemand met 1m/sec een rondje rond de wereld terwijl 2 anderen met een raket ergens heen vliegen. Dat maakt niets uit. We stellen hypothetisch dat we met 1m/sec bewegen. Je staat nooit absoluut stil, stilstand is relatief omdat alle massa beweegt.quote:Op woensdag 21 december 2005 22:32 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En mocht je de vraag niet begrijpen, dan wil ik hem ook nog op een andere manier stellen:
Als jouw ruimtereiziger met zijn ruimteschip vertrekt, hoeveel afstand legt hij dan af ten opzichte van zijn ruimteschip? En waarin verschilt dit met de afstand die hij ten opzichte van het draad aflegt?
Op al deze vragen wil ik héél graag jouw antwoord, rude.
Misschien is dit niet volledig, ik stel gewoon dat iedere waarnemer ervan uit gaat dat hij zowiezo met 1m/sec beweegt. Verder verschillen hun snelheden natuurlijk nog wel, maar een minimale snelheid van 1m/sec is mijn inziens erg aannamelijk aangezien alles zowiezo beweegt. Absolute rust bestaat niet voor massa.quote:Op woensdag 21 december 2005 22:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Alle waarnemers zouden ook een draad met 1m/sec achter kunnen laten. Desnoods lopen ze met 1m/sec rondjes in hun schip, of loopt iemand met 1m/sec een rondje rond de wereld terwijl 2 anderen met een raket ergens heen vliegen. Dat maakt niets uit. We stellen hypothetisch dat we met 1m/sec bewegen. Je staat nooit absoluut stil, stilstand is relatief omdat alle massa beweegt.
Je beantwoord mijn vragen niet, je draait er om heen.quote:Op woensdag 21 december 2005 22:45 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Misschien is dit niet volledig, ik stel gewoon dat iedere waarnemer ervan uit gaat dat hij zowiezo met 1m/sec beweegt. Verder verschillen hun snelheden natuurlijk nog wel, maar een minimale snelheid van 1m/sec is mijn inziens erg aannamelijk aangezien alles zowiezo beweegt. Absolute rust bestaat niet voor massa.
t.o.v het ruimteschip legt hij geen afstand af en staat hij stil, net als dat wij stilstaan t.o.v. de aarde.quote:Op woensdag 21 december 2005 22:32 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En mocht je de vraag niet begrijpen, dan wil ik hem ook nog op een andere manier stellen:
Als jouw ruimtereiziger met zijn ruimteschip vertrekt, hoeveel afstand legt hij dan af ten opzichte van zijn ruimteschip? En waarin verschilt dit met de afstand die hij ten opzichte van het draad aflegt?
Op al deze vragen wil ik héél graag jouw antwoord, rude.
Eerder zeg je dat degene die uitrolt ten opzichte van het draad beweegt. Nu doe je alsof hij beweegt. Dat is in tegenspraak met elkaar.quote:Op woensdag 21 december 2005 22:54 schreef rudeonline het volgende:
[..]
t.o.v het ruimteschip legt hij geen afstand af en staat hij stil, net als dat wij stilstaan t.o.v. de aarde.
De draad die rollen we met 1m/sec uit, we doen net alsof we 1m/sec bewegen.
Zowel de aardbewoner als de ruimtereiziger kunnen zeggen dat zij stilstaan. Beide weten dat zij niet absoluut stilstaan en stellen zich gewoon voor dat zij 1m/sec bewegen t.o.v een hypotetisch punt.
? Beweging is toch relatief, wat maak je het jezelf nu moeilijk.quote:Op woensdag 21 december 2005 23:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Eerder zeg je dat degene die uitrolt ten opzichte van het draad beweegt. Nu doe je alsof hij beweegt. Dat is in tegenspraak met elkaar.
Beweging is relatief. Maar je kunt niet doen alsof een draad beweegt ten opzichte van degene die hem afrolt, terwijl diegene de draad de hele tijd bij zich houdt. Dan beweeg je niet ten opzichte van de draad.quote:Op woensdag 21 december 2005 23:25 schreef rudeonline het volgende:
[..]
? Beweging is toch relatief, wat maak je het jezelf nu moeilijk.
Een draad beweegt 1m/sec, 1m staat voor 300.000km ( lichtsnelheid), wat is het punt?
Dan rol je die draad gewoon uit.. over een hele lange weg.quote:Op woensdag 21 december 2005 23:27 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Beweging is relatief. Maar je kunt niet doen alsof een draad beweegt ten opzichte van degene die hem afrolt, terwijl diegene de draad de hele tijd bij zich houdt. Dan beweeg je niet ten opzichte van de draad.
Ik doe niet moeilijk, jij praat onzin.
Je snapt het echt niet. Zoals jij je experiment beschrijft, doe je niets meer of minder dan secondes tellen op een andere manier.quote:Op woensdag 21 december 2005 23:32 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dan rol je die draad gewoon uit.. over een hele lange weg.![]()
Ik heb nog 1 vraag eigenlijk..quote:Op woensdag 21 december 2005 23:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je snapt het echt niet. Zoals jij je experiment beschrijft, doe je niets meer of minder dan secondes tellen op een andere manier.
Je kunt niet een draad ergens aan vastmaken om een absolute snelheid te meten. Zodra je 'm ergens aan vastmaakt meet je je snelheid ten opzichte van dat punt. Je kunt dat niet willekeurig bepalen op 1 meter/s.Heb je twee mensen die hun snelheid willen meten ten opzichte van dat punt, dan moeten beide aan hetzelfde punt hun touwtje vastknopen en meten dan hun snelheid. Touw blijft dan achter. Hou je het touw bij, blijft het touw niet achter en beweeg je niet ten opzichte van het touw, heb je dus geen snelheid ten opzichte van het touw, en zegt de lengte van het touw niets over de afgelegde afstand.
Het is je nu al 1500x uitgelegd, op 300 verschillende manieren en we komen niets verder.
Iedereen in dit topic vindt dat je geen punt hebt.
Slotje zou ik zeggen.
Nou?quote:Op woensdag 21 december 2005 22:50 schreef thabit het volgende:
Zeg rudeonline, weet je hoe je een gek nieuwsgierig maakt?
D'OH!quote:
Tja, als alles je voorstellingsvermogen te boven gaat...quote:Op woensdag 21 december 2005 23:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je snapt het echt niet. Zoals jij je experiment beschrijft, doe je niets meer of minder dan secondes tellen op een andere manier.
Je kunt niet een draad ergens aan vastmaken om een absolute snelheid te meten. Zodra je 'm ergens aan vastmaakt meet je je snelheid ten opzichte van dat punt. Je kunt dat niet willekeurig bepalen op 1 meter/s.Heb je twee mensen die hun snelheid willen meten ten opzichte van dat punt, dan moeten beide aan hetzelfde punt hun touwtje vastknopen en meten dan hun snelheid. Touw blijft dan achter. Hou je het touw bij, blijft het touw niet achter en beweeg je niet ten opzichte van het touw, heb je dus geen snelheid ten opzichte van het touw, en zegt de lengte van het touw niets over de afgelegde afstand.
Het is je nu al 1500x uitgelegd, op 300 verschillende manieren en we komen niets verder.
Iedereen in dit topic vindt dat je geen punt hebt.
Slotje zou ik zeggen.
NEE, elke seconde wikkel je 300.000km touw af! En dat is het ENIGE wat je meet.quote:Op donderdag 22 december 2005 02:54 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Tja, als alles je voorstellingsvermogen te boven gaat...
Stel dat dat touw met 300.000km/sec wordt uitgerolt, begrijp je het dan misschien wel. De lichtsnelheid werkt dan iid gewoon als een klok. Elke seconde leggen we 300.000km af.
Het begin van het touw is dan een nulpunt, iedere waarnemer kan dat punt als beginpunt nemen.
Het valt me wel op inderdaad. Jij, Dionysuz, Haushofer, Wotsit en een hoop anderen komen met een goed opgebouwd betoog, wat voor mij als leek goed te volgen is. Maar iedere keer als ik denk: "ja, ze hebben gelijk, hier kan Rude zich niet meer uitpraten", komt Rude weer met een post waarvan ik geen idee heb wat hij er mee bedoelt, maar wat dan in wezen gewoon een herformulering blijkt te zijn van een van zijn eerdere posts. Maar waar jullie met een duidelijk verhaal komen vervalt Rude in suggestieve vragen als: "probeer je dit nu eens voor te stellen" en tegenspraken als "er is geen absolute snelheid" en "licht staat stil". En dan begint het verhaaltje weer van voren af aan.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:01 schreef trancethrust het volgende:
Rude's filosofie: If you can't convince them, confuse them.
Alhoewel hij de laatste tijd bij sommige posts niet eens meer de moeite neemt iets raars te antwoorden; zou dat een goed teken zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |