Waar het mij om gaat is het stukje dat ik de quote vet gemaakt heb. "Preventief fouilleren" noemen ze zoiets. Toen deze wet werd ingevoerd was veel tegenstand van mensen die bang waren dat dit te pas en te onpas gebruikt werd. Het verweer van de politiek was dat het alleen toegestaan zou worden in gebieden die waren uitgeroepen tot risicogebied.quote:DRIEBERGEN - Bij een verkeerscontrole op de A1 vrijdagavond en zaterdagochtend vroeg hebben de politie en andere diensten 82 bekeuringen uitgedeeld en 748 snelheidsovertredingen geconstateerd. Dat heeft het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) zaterdag laten weten.
Drie personen werden aangehouden. Een daarvan bleek een openstaande boete niet te kunnen betalen en bovendien onder invloed achter het stuur te zitten terwijl hij een rij-ontzegging had. Een andere arrestant had een imitatie vuurwapen tussen zijn broeksband. De derde werd aangehouden wegens belediging.
Het was voor de 50e keer dat een dergelijke actie onder de naam Ochtendgloren werd gehouden. Tussen half elf vrijdagavond en half vijf zaterdagochtend controleerden ruim honderd medewerkers van onder meer politie, douane en justitie 848 personenauto's en 45 vrachtwagens. Dat gebeurde op een stuk snelweg in de gemeente Rijssen-Holten waarbij zoveel mogelijk voertuigen in beide richtingen werden bekeken.
De meeste bekeuringen (41) werden uitgedeeld omdat chauffeurs van personenauto's geen rij- of kentekenbewijs bij zich hadden. Drie bestuurders hadden teveel gedronken. Verder klopten onder meer bij acht voertuigen de verlichting niet en hadden vijf bestuurders geen verzekering voor hun vierwieler. Bij de vrachtwagens hadden de meeste bekeuringen (12) betrekking op te weinig rust.
Omdat het gebied waar de controle plaatsvond tijdelijk tot veiligheidsrisicogebied was uitgeroepen, kon de politie ook mensen fouilleren. Dat leidde onder meer tot de vondst van twee wapens (een mes en het imitatiepistool) en kleine hoeveelheden drugs.
WOW!!!! dat is heftig... een beetje drugs voor eigen gebruik, een mes (misschien had die persoon het wel nodig voor zijn werk) en een imitatiepistool voor iemand die bang is overvallen te worden.quote:Dat leidde onder meer tot de vondst van twee wapens (een mes en het imitatiepistool) en kleine hoeveelheden drugs.
quote:Op zaterdag 17 december 2005 10:33 schreef RiDo78 het volgende:
Het moet niet gekker worden, nog even en de politie komt bij jouw aan de deur: "Jaaa, deze straat is nu risicogebied, we komen iedereen bij jouw thuis even fouilleren" waarna ze vertrekken met een groot gedeelte van je bestekservies.
Ach onzin. Het maakt mij niks uit en ik heb ook niks te verbergen. Iemand die wel wat te verbergen heeft maakt het wel wat uit. En dus is het gerechtvaardigd om het als argument te gebruiken. Ik wil wel eens weten waarom iemand die niks te verbergen heeft er tegen is. Afgezien van het argument dat het tijd kost dan. Controle is nu eenmaal nodig in een maatschappij anders zijn de rapen gaar.quote:Op zaterdag 17 december 2005 10:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En dat geneuzel van "Als je niks te verbergen hebt maakt het niks uit" komt ook mijn strot uit. Ik woon goddomme niet in een oud Oostblokland waar de staat bepaalt wat ze met me doen.
Dit is wel een beetje kinderachtig idd. Veiligheid zou het om moeten gaan en niet regelneuken. Ik ben jaren voor flexibele snelheden op de snelweg (dus snachts 140 is ok).quote:Op zaterdag 17 december 2005 10:53 schreef Mikkie het volgende:
Ik vind die 748 snelheidsovertredingen ook behoorlijk, maar dat krijg je als je als een stelletje naainichten gaat controleren in de berm, zonder dat iemand het ziet, midden in de nacht. Helden
Oh, dat kan ik je heel snel uitleggen, hoor. Ik ben ertegen dat er willekeurig wordt bepaald dat er gefouilleerd mag worden (zoals hier op een stuk snelweg), omdat het de Overheid een macht in handen geeft die veel en veel te makkelijk misbruikt kan worden. Ik heb niks tegen controle. Als ik s nachts op de Oude Binnenweg wandel waar regelmatig wat gebeurt en er is zo'n controle aan de gang met fouilleren, geen probleem. Maar midden in de nacht op de A1? Nee, sorry, daar zie ik het nut niet van in. En zoals gezegd: Bij invoering zijn duidelijke regels opgesteld voor het aanwijzen van risicogebieden. Hier wordt dus duidelijk de hand mee gelicht en ik vind dat zorgelijk.quote:Op zaterdag 17 december 2005 10:55 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ik wil wel eens weten waarom iemand die niks te verbergen heeft er tegen is.
Bullshit! Ik weet niet om wat voor mes het ging, dat staat er niet bij. Maar ik draag zelf regelmatig een vlijmscherp zakmes bij mij, die hangt dan aan een beschermhoesje aan mijn broekriem.quote:Op zaterdag 17 december 2005 10:53 schreef Mikkie het volgende:
En dat preventief fouilleren is niks mis mee. Ik bedoel, iemand heeft niet zomaar een mes op zak, als je dat voor je werk hebt ligt het verpakt in een beschermhoes achterin, maar da's sowieso een ander soort mes. Dit is meer richting de vlindermessen enzo...
Je beargumentatie raakt kant nog wal. Een appel is fruit, maar fruit is niet per definitie een appel. Het is dus niet zo dat iemand die het wel wat uit maakt per definitie wat te verbergen heeft.quote:Op zaterdag 17 december 2005 10:55 schreef livEliveD het volgende:
Ach onzin. Het maakt mij niks uit en ik heb ook niks te verbergen. Iemand die wel wat te verbergen heeft maakt het wel wat uit. En dus is het gerechtvaardigd om het als argument te gebruiken.
Als mijn geheugen over de geschiedenislessen mij niet in de steek laat, hadden de joden voor de tweede wereldoorlog niets te verbergen. Ze kregen zelfs het recht om hun symbool van hun geloof op hun identiteitsbewijs te laten zetten. Fantastisch natuurlijk, je kunt iedereen laten zien dat jij voor je geloof uit komt!quote:Ik wil wel eens weten waarom iemand die niks te verbergen heeft er tegen is. Afgezien van het argument dat het tijd kost dan.
Onzin, wat moet er gebeuren? Wie zou jouw nu kwaad willen doen? Denk je dat er iemand is die 's ochtens bij het opstaan denkt: "Vandaag gaan we livEliveD van kant maken." ??quote:Controle is nu eenmaal nodig in een maatschappij anders zijn de rapen gaar.
Denk even aan de controles in Rotterdam, waar alles mee begonnen is. Daar kan ik overigens nog wel iets bij indenken, als je bezopen bent denk je niet meer goed na en is dat mes wat je bij je hebt ook een mooie oplossing om die irritante eikel even zijn bek te snoeren. Het geeft gewoon een erg veilig gevoel dat je ergens uit kunt gaan en en zeker van zijn dat er geen idioten met wapens rondhangen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 11:28 schreef Mikkie het volgende:
Is dat zo joh? Daar ben ik niet van op de hoogte, ik dacht dat er wel nog in het redelijk gebleven werd... dan vind ik één mes nog meevallen, als ze zó rigide controleren zou je verwachten dat ze meer in beslag nemen...d'r lopen echt wel meer mensen rond met een zakmes ofzo. Hmm...apart.
Je weet ten eerste niet om wat voor drugs het hier gaat, ten tweede doe je zelf de aanname dat de drugs voor eigen gebruik was. Ik zie dat nergens in het verhaal terug, toch doe je die aanname. Vervolgens betuttel je het in het bezit hebben van verboden zaken (de mes en het imitatiepistool) door te roepen dat de persoon het mes misschien wel nodig had voor het werk.quote:Op zaterdag 17 december 2005 10:33 schreef RiDo78 het volgende:
WOW!!!! dat is heftig... een beetje drugs voor eigen gebruik, een mes (misschien had die persoon het wel nodig voor zijn werk) en een imitatiepistool voor iemand die bang is overvallen te worden.
Het moet niet gekker worden, nog even en de politie komt bij jouw aan de deur: "Jaaa, deze straat is nu risicogebied, we komen iedereen bij jouw thuis even fouilleren" waarna ze vertrekken met een groot gedeelte van je bestekservies.
risico betekent volgens mij het gevaar voor iets. Is niet gezegd dat dat gevaar aanwezig moet zijn. Je hebt risicovoetbalwedstrijden, omdat er in het verleden incidenten bij die voetbalwedstrijden hebebn plaatsgevonden. Betekent niet dat de volgende risicowedstrijd ook uitloopt op rellen. Dat houdt volgens mij 'risico' in.quote:Op zaterdag 17 december 2005 11:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De oogst van die fouilleringen geeft al aan dat het aanwijzen als risicogebied grote onzin was. Er was geen enkele reden om daar te gaan fouilleren, anders was de oogst echt wel groter geweest
En welk risico zie jij op een snelweg? Mensen die uit rijdende auto's messen naar elkaar ghooien of zo?quote:Op zaterdag 17 december 2005 11:52 schreef Redux het volgende:
[..]
risico betekent volgens mij het gevaar voor iets. Is niet gezegd dat dat gevaar aanwezig moet zijn. Je hebt risicovoetbalwedstrijden, omdat er in het verleden incidenten bij die voetbalwedstrijden hebebn plaatsgevonden. Betekent niet dat de volgende risicowedstrijd ook uitloopt op rellen. Dat houdt volgens mij 'risico' in.
10 jaar geleden was het ook onvoorstelbaar dat je auto op een willekeurige snelweg zonder directe aanleiding overhoop gehaald kon worden.quote:Op zaterdag 17 december 2005 10:47 schreef livEliveD het volgende:
Overigens draaf je door met het 'stel je voor dat' gedeelte. Eerst zien, dan klagen.
Bijvoorbeeld de groepen polen die ons land via de a1 binnenkomen en vervolgens met een bestellijst in hun hand diverse winkels en huizen beroven. Er is een heel onderzoeksteam (ongetwijfeld weet je dit wel) die hier enkele jaren geleden al op gezet is.quote:Op zaterdag 17 december 2005 11:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En welk risico zie jij op een snelweg? Mensen die uit rijdende auto's messen naar elkaar ghooien of zo?
Alsof boeven via B-wegen van Amsterdam naar Rotterdam rijden.quote:Op zaterdag 17 december 2005 11:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En welk risico zie jij op een snelweg? Mensen die uit rijdende auto's messen naar elkaar ghooien of zo?
Dan kun je dus heel Nederland als risicogebied aanwijzen en overal en altijd gaan fouilleren. Kul-argument dus.quote:Op zaterdag 17 december 2005 11:58 schreef Captain_Chaos het volgende:
[..]
Alsof boeven via B-wegen van Amsterdam naar Rotterdam rijden.
Dat het een asfaltstrip zonder bebouwing is wil niet zeggen dat er geen boeven overheen rijden.
Dat met die polen is geen kul argument.quote:Op zaterdag 17 december 2005 12:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dan kun je dus heel Nederland als risicogebied aanwijzen en overal en altijd gaan fouilleren. Kul-argument dus.
Vind ik wel een kul-argument. Hou dan alleen Poolse auto's aan en zorg dat je douane bij je hebt, die mogen auto's doorzoeken. En dan nog: Dan zal je 4 Polen in een auto vinden met een lijstje in hun zak. De intentie tot een misdaad is nog steeds niet strafbaar en bovendien niet te bewijzen. Dus je kunt er nog steeds niks mee.quote:Op zaterdag 17 december 2005 12:01 schreef Redux het volgende:
[..]
Dat met die polen is geen kul argument.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |