Wat een gillerquote:117 Teletekst vr 16 dec
Media boycotten nieuwe spelling
HILVERSUM Drie landelijke dagbladen en
vier weekbladen gaan de nieuwe spelling
niet invoeren.Ze vinden de regels die
volgend jaar in augustus moeten ingaan,
verwarrend,onlogisch en onwerkbaar.
Ze snappen bijvoorbeeld niet waarom
Middeleeuwen met een kleine letter moet
worden geschreven,en bevrijdingsdag met
een hoofdletter.De dagbladen zijn De
Volkskrant,NRC Handelsblad en Trouw.De
Telegraaf gaat de regels wel invoeren.
Van de weekbladen voeren Elsevier,Vrij
Nederland,de Groene Amsterdammer en HP/
De Tijd de nieuwe regels niet in.Ook de
NOS doet niet mee.De Vereniging voor
Letterkundigen ondersteunt de actie.
Ik zou echt graag terug willen naar echte Oud-Nederlands. Geen Breezahrs meerquote:Op vrijdag 16 december 2005 23:15 schreef __Saviour__ het volgende:
Het oude Nederlandsch is inderdaad veel beter
'van' is al eeuwen constant.quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:19 schreef Marietje_34 het volgende:
Het wordt er idd niet duidelijker op
Ik snap het ook niet, waarom is het nou nodig om van telkens weer wijzigingen door te voeren?
of er zit ergens een groepje verwaande Neerlandica vreselijk belangrijke nieuwe spellingsregeltjes te bedenken... en dat nodig hebben om hun ego in stand te houden. Ofzo.quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:36 schreef japigeman het volgende:
Ik vind het erg moeilijk om te geloven dat die hele taalzooi allemaal alleen om geld draait, edoch is het de enige reden die ik zelf kan bedenken. Het is toch van de zotte.
Neerlandici?quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:38 schreef Marietje_34 het volgende:
een groepje verwaande Neerlandica
Het zal inderdaad wel zo'n woord zijn dat twee meervoudsvormen heeft. Maar daar verandert nu dus ook niets aan.quote:
Als je die lijst ziet springen de tranen in je ogen. Wáárom al deze wijzigingen? Wie wordt daar blij van? Producenten van het Groene boekje en van schoolboeken, die verdienen er meer door, maar voorderest? (Of tegenwoordig voor-de-rest of voor derest of voorde rest of voor de rest)quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:47 schreef freako het volgende:
[..]
Het zal inderdaad wel zo'n woord zijn dat twee meervoudsvormen heeft. Maar daar verandert nu dus ook niets aan.
De woorden in het Groene Boekje waarvan de spelling wél verandert, staan in deze lijst:
http://taalunieversum.org(...)ht_veranderingen.doc.
Ik doe er niet aan mee, ik voel me al voldoende ingeburgerd.quote:
Niet apenlazarus?quote:Op zaterdag 17 december 2005 02:24 schreef Keromane het volgende:
Het is duidelijk dat men zich het apelazerus gewerkt heeft. Pardon, het apelazarus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |