abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33722289
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 10:14 schreef -Guppie- het volgende:
Ik zal ze evengoed wel kopen,maar het is niet zo'n leuk vooruitzicht
Waarom daar? Zo support je een fokker die moedwillig zieke cavia's op de wereld zet.
pi_33722345
maar het is toch niet zeker dat deze dat ook hebben of krijgen ?
pi_33722663
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 11:02 schreef -Guppie- het volgende:
maar het is toch niet zeker dat deze dat ook hebben of krijgen ?
Jawel, je stond toch op het punt ze te kopen of ben ik nou mis?

P.s.: Er zitten ook nog heel veel caafjes in een opvang te wachten, kijk anders of je een opvang in je buurt hebt!
pi_33722834
nee ik bedoel dat het toch niet zeker is dat ze die ziekte hebben of krijgen
pi_33723066
Wel bijna vrijwel zeker hoor, je kan het zelf ook zien als je goed kijkt. Er zit een bepaalde glans over.
Vaak zijn het ook witte cavia's.
Heb je die website met info trouwens al gelezen? Lijkt me erg nuttig om je eerst even te informeren over een huisdier ipv achteraf.
Een cavia is geen 'huisdier', dat is een investering
pi_33723212
dus jullie denken serieus dat deze 2 ziek worden
nou ik zit nu wel te twijfelen hoor
zag ze op de foto staan en vond ze zo leuk,maar had nog nooit van die ziekte gehoord
pi_33724148
Wat geweldig al die lieve foto's! Ik heb zelf helaas geen cavia's meer. Heb er wel een hoop gehad. Mijn grote lieveling was Mr. Pink. Hij zag er niet uit, met alle kleuren van de regenboog. Geweldig beestje met een enorm ego. Hij is acht jaar geworden. En nu ligt hij helaas in de tuin...

donderdag 5 januari 2006 @ 14:48:17 #108
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_33728953
Zoeperzazke hoe kun je weten of een cavia satijndragend is?
Mijn Nova heeft ook een bepaalde glans op de kop zitten.
Zie [centraal] Cavia's met foto's deel 3 , of is dat gezond?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_33729662
Guppie, bel die fokker eens op en vraag naar zijn verhaal.
Als hij heel die ziekte ontkent, zou ik er niet aan beginnen.
Al zijn deze nog zo lief, de fokkers moeten gewoon gaan nadenken en dat doen ze pas als je hun cavia's niet meer koopt.

Zolang je bij ze blijft kopen, zullen ze hun schouders ophalen en er om lachen dat ze weer een paar tientjes verdiend hebben.

Voor jezelf lijkt het me ook verstandiger om gezonde cavia's te kopen, want dat zal je een hoop verdriet en geld besparen.
Kijk eens bij de opvang, of kijk wat rond op caviaforums, daar zitten d ebetrouwbare mensen en als je persé jonge cavia's wilt, die zjn daar ook genoeg.
pi_33730621
Ik heb het al afgezegd en heb 2 sheltie's besteld bij een ander..
voor de zekerheid...geen satijn meer voor mij dus (zo leer je nog eens wat hier)
heb geen zin in dat mijn 1e cavia's die ik koop meteen zulke zieke beestjes worden (als is het natuurlijk niet zeker dat ze ziek worden,en kan in principe iedere cavia ziek worden i know)

maar ze zagen er zo mooi uit,maar ja ze moeten ook gezond zijn natuurlijk
pi_33730871
Goed nieuws!!
pi_33733279
Satijnziekte... Er zijn enkele gevallen bekend van cavia's die 5 jaar zijn en nog geen tekenen vertonen, maar helaas is dit eerder uitzindering dan regel. De satijntjes die bij knoevel woonden en gewoond hebben (en dat zijn er behoorlijk wat) hebben het allemaal vroeg of laat gekregen.
Op zich zijn satijncavia's wel gezond, het is alleen een erfelijke afwijking, en dat is het gemene... de cavia's en het baasje kunnen er helemaal niets aan doen, al hebben ze het nog zo goed, het is gewoon hun botstructuur...
Sorry dat ik je misschien zo laat 'schrikken' met je eerste caafjes, satijn is helaas een van de venijnigste dingen in cavialand op het moment, veel DA's hebben ook nog nooit van satijnziekte gehoord... Heb je al een foto van de andere caafjes? Ik hoop maar dat dit wel een gezond koppel is waar je jarenlang plezier van mag hebben!

P_Ev, het is niet waar dat vooral witte caafs het hebben. Bij stalletjes zie je het overwegend in de kleuren goud/lilac (de kleuren die gup gereserveerd had), maar er zijn ook veel zwarte satijncavia's. Het grote probleem is echter dat het bij zwart amper iets toevoegd en de glans nauwelijks te onderscheiden is van de 'gezonde' glans. Bij de witte caaf die ik hiervoor postte kun je het wel duidelijk zien, haast doorschijnend wit (de haren zijn ook hol van binnen), bij zwart valt het veel minder op omdat de huid ook zwart is.

Oxy, aan de hand van de foto's die je gepost hebt lijkt het er niet op dat je caaf(s) satijn is/zijn. Als me dat was opgevallen had ik er wel direct op gereageerd
Satijndragend is trouwens iets anders dan satijn. Alleen cavia's die echt satijn zijn kunnen de ziekte krijgen. Satijndragende cavia's, die dus zelf geen satijnvacht hebben, maar dit wél aan hun kinderen door kunnen geven, kunnen de ziekte (gelukkig) niet krijgen.

Als je eens een satijncavia in het echt gezien hebt, dan kun je ze verder altijd wel herkennen. Misschien is het eens de moeite om naar een show te gaan? Op 26, 27 en 28 januari is de kleindierexpo in de veemarkthallen van Utrecht. Deze show is ongelooflijk groot. Op zich is er voor de 'leken' niet zo heel veel aan, maar als je eens heel erg veel caviarassen wilt zien om je eens te verdiepen (en een rondje konijnen, duiven en kippen leuk vindt) en satijn eruit te pikken, is het wel de moeite waard om eens te gaan kijken. Meer info op www.kleindierenexpo.nl

Sluit ik deze post af met een nieuwe dikke-buiken-foto van Jewel! Vanochtend woog ze iets over de 1370 gram, mijn God, wat gaat dat hard! Vanaf volgende week kan ik de ukkies verwachten!

I had a signature once. It was awful.
pi_33733575
Roodbonte sheltie, satijn (gemaakt door Comb. Maja in Amerika: (let bij de langharen goed op de glans op de kop!)

roodbonte sheltie NIET satijn:

crème gladhaar, satijn:

crème gladhaar, niet satijn, van Caviastal Mito

donderdag 5 januari 2006 @ 18:02:10 #114
136830 Nenootje
severely detached
pi_33736687
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 07:54 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Hm, dat vind ik wel meevallen, maar het verschilt ook per cavia. Maar ratten bungelen voor j e het weer aan je vinger (liefst rondom je ring geklemd), cavia's zullen, zolang ze daar geen reden toe hebben, niet snel bijten.
Dierenwinkel-ratten misschien ja... Maar ratten die bij een rattery vandaan komen en vanaf dag 1 opgepakt zijn bijten vrijwel nooit (per ongeluk ja, of als er wat mis is in hun hoofd). Koop je ratten dus bij een goede rattery of opvang (Subtiel even tussendoor.)

Ik heb trouwens een cavia die een hapje vinger wel lekker vindt. Hij doet het niet hard, maar als het uit nieuwsgierigheid is, is hij niet al te snugger (Hij doet het al anderhalf jaar.) Ik weet nog dat ik verliefd op 'm werd de eerste keer dat ik hem zag omdat hij naar m'n vinger toekwam... Nu weet ik ook waarom
Hoera, wat is het leuk dat ik besta.
  donderdag 5 januari 2006 @ 18:16:05 #115
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_33737133
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 07:54 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Hm, dat vind ik wel meevallen, maar het verschilt ook per cavia. Maar ratten bungelen voor j e het weer aan je vinger (liefst rondom je ring geklemd), cavia's zullen, zolang ze daar geen reden toe hebben, niet snel bijten. Wel kun je soms hun tandjes voelen, waarmee ze over je vingers schrapen (dus niet doorbijten). Dit is heel lief bedoeld, caafs doen dit namelijk ook bij elkaar als soort 'vachtverzorging', en ze denken dat dat bij ons ook zo werkt. Ze weten niet dat wij geen laagje haar hebben en het voor ons iets pijnlijker aan kan voelen, maar ze bedoelen het niet kwaad.

Pas als je ze flink irriteert of een klein stukje wortel in je hand houdt en ze vergissen zich zullen ze gaan bijten.
Ja tuurlijk valt het wel mee, maar ze zullen je net zosnel bijten als een ander dier, het zal vooral aan zijn/haar karakter liggen, en wat je met je cavia uitspookt, als je te weinig aandacht geeft, zullen ze sneller bijten dan anders bv, of raar druk doet. En 'vergissen' valt natuurlijk niet onder bijten
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_33738799
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 18:02 schreef Nenootje het volgende:

[..]

Dierenwinkel-ratten misschien ja... Maar ratten die bij een rattery vandaan komen en vanaf dag 1 opgepakt zijn bijten vrijwel nooit (per ongeluk ja, of als er wat mis is in hun hoofd). Koop je ratten dus bij een goede rattery of opvang (Subtiel even tussendoor.)
Excuses Mijn ervaring met ratten reikt tot de agrarische school waarop mijn pa werkt, waar ik het heerlijk vind om naast de caafs wel eens wat met ratjes te 'knuffelen' of 'spelen'. Dat zijn wel tamme ratjes, maar niet volledig handtam en dus waarschijnlijk bijeteriger dan een goede rat De hummels daar vonden het het allerleukst om rondom mijn ring te bijten en daar aan te gaan hangen Maar het zal wel weer Ratten zijn erg leuk en erg intelligent, maar niet echt 'mijn' beestjes

Overigens ligt het bij caafs echt aan het dier, ik merk steeds meer dat Owen ook een echte bijter aan het worden is. NIet helemaal doorbijten, maar toch wel harder dan nodig en normaal. En waarom? Hm... denk dat de hitsige meneer z'n 'chickies' mist
  donderdag 5 januari 2006 @ 19:45:49 #117
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_33740168
Bedankt Zoeperzazke voor het antwoord. Ik kan niet naar zo'n tentoonstelling gaan omdat dat te druk is voor mij. Gelukkig zijn mijn cavia's waarschijnlijk geen satijnharigen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
pi_33742067
Mijn cavia's hebben me alleen een enkele keer gebeten als ze aan 't vechten waren en ik ze uit elkaar moest halen, dus misschien dat ze op de tegenstander mikten. Flip heeft wel een keer aan m'n ring gehangen, liet 'ie ook niet los Heb later nog gekeken of z'n tandjes niet kapot waren maar die kunnen wel een stootje hebben geloof ik. Mijn vinger niet
Tap tap tap
pi_33742384
Ik ben 1x gebeten door cavia Ollie. Die wilde niet terug in de kooi. Obelix heeft nog nooit gebeten, en de anderen eigenljik ook niet!
pi_33756764
Nee heb nog geen foto's.... 13-1 ga ik ze ophalen..dus volgend weekend heb ik foto's van mijn nieuwe cavia's.
Het zijn 2 Shelty beertjes.

Hoe kan ik ze het best vervoeren ??
Die mensen wonen niet echt om de hoek waar ik ze ga kopen
pi_33757564
mijn huidige caaf Roxy bijt enkel als waarschuwing en alleen naar anderen eigenlijk. zelden naar mij. Ze bijt eigenlijk bijna nooit hard enkel om te laten weten als ze op dat moment ergens geen zin in heeft. Om als voorbeeld te nemen: soms vind ze het lekker om over der buikje geaaid te worden en soms heeft ze dat liever niet.

Mijn vorige twee caafs die beten echt nooit! waren zo enorm tam! en die ik daarvoor had die beet juist weer heel hard en gemeen! Het ligt echt aan het karakter van zo'n beestje!

Maar het is wel een enorm knaagding overal en alles moet ze in der mond nemen om het even te proeven en ff te knagen. als het lekker is om te knaggen gaat ze daar goed mee door
pi_33758857
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 09:53 schreef -Guppie- het volgende:
Nee heb nog geen foto's.... 13-1 ga ik ze ophalen..dus volgend weekend heb ik foto's van mijn nieuwe cavia's.

Ik heb een city caddy gekocht bij de DW, wel ietwat prijzig maar erg handig omdat ie van bovenaf open kan. Het is eigenlijk voor katten, maar prima voor 2 (grotere) caafs. Toen de caafjes nog klein waren had ik een kleiner reisbakje van Ferplast.

Dit is de city caddy (eigenlijk voor een kat)

En dit zijn die kleinere bakjes:
pi_33758981
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 09:53 schreef -Guppie- het volgende:

Ik vraag me nogsteeds af of je behalve het ras ook de nuttige informatie over cavia's gelezen hebt. Voer, de grootte van de kooi, wat ze wel en niet mogen..?
pi_33759005
denk je dat ik achterlijk ben ofzo
pi_33759285

ik vond nog een grappige foto Zo ligt ze heel vaak op het kussen naast me op het bureau. vind ze heerlijk...
pi_33759363
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 11:24 schreef -Guppie- het volgende:
denk je dat ik achterlijk ben ofzo
Geen idee, ik ken je persoonlijk niet.
pi_33759428
ik weet wel wat jij denkt hoor,maar je hebt het mis
dat ik toevallig nog nooit van die satijnziekte gehoord had,wil niet zeggen dat ik niks over cavia's opgezocht heb en alleen maar plaatjes gekeken heb .Ik heb wel 3823920 cavia sites bekeken de afgelopen dagen.
pi_33766922
BlueCurl: Geweldige foto!!! Echt super super lief!!!

P_Ev & Gup, ga nou geen ruzie maken Hopelijk heeft Guppie zich goed verdiept en heeft ze al een kooi van minimaal 100x50, met daarin een drinkflesje met schoon water en een bakje met voer met voldoende vitamine C klaarstaan

De reisboxjes die Inkie showde zijn heel geschikt voor cavia's. Ik heb zelf twee curver-achtige bakken met deksel omgetoverd tot reisbox: het deksel is doorboort met gaten.
Als je de caafs lang buiten moet vervoeren met dit weer, raad ik je aan om een handdoek om de reisboxjes heen te slaan (wel zo dat er nog lucht bijkan), ter extra isolatie. Een tweede handdoek kan ook in de box zelf, maar pas er wel mee op dat de caaf zichzelf er niet mee wurgt. Ik ken een verhaal van iemand die haar caaf helemaal slap terugvond, nadat deze zichzelf klem gewurmd had in de handdoek. Gelukkig was ze er net op tijd bij en heeft het beestje er niets aan overgehouden.
je kunt beter een heel erg dik pak hooi erin doen, waar ze goed in kunnen gaan zitten.

Veel plezier alvast!!
pi_33767237
nee ga geen ruzie maken in een caviatopic zal wel heel triest zijn haha
en ik heb een hele grote kooi met alles er op en er aan op het oog,dus komt goed!
pi_33767636
Inderdaad het reisboxje beschermen met een handdoek of een jas.
Het is nu erg koud en van de tocht worden ze zo snel ziek.

Veel plezier met je caafjes, ben benieuwd naar de foto's.
Zijn het 2 vrouwtjes?
pi_33767752
ik kijk wel even of ik zoiets kan lenen van iemand bedankt voor de tips
nee het zijn 2 jonge beertjes..
pi_33767851
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 15:22 schreef -Guppie- het volgende:
nee ga geen ruzie maken in een caviatopic zal wel heel triest zijn haha
en ik heb een hele grote kooi met alles er op en er aan op het oog,dus komt goed!
Gelukkig, er worden namelijk heel veel kooien als 'caviakooi' bestempeld terwijl ze 50x35 zijn ofzo.. 100x50 is echt de minimale maat.
Verder: vitamine C druppels in het water heeft geen zin, ook al zul je misschien te horen krijgen van wel. Je kunt beter iedere dag een vitmaine C tabletje geven van Roter, die ook voor mensen geschikt zijn.
En iedere dag een lekkere dot groenvoer, oppassen met sla en koolsoorten.
En ohja, zorg dat ze uit de tocht staan

Dat zijn de basisregels zo'n beetje, is te doen toch?
pi_33767960
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 15:33 schreef -Guppie- het volgende:
ik kijk wel even of ik zoiets kan lenen van iemand bedankt voor de tips
nee het zijn 2 jonge beertjes..
Spannend, ik ben heeeel erg benieuwd naar ze! Heb je al namen?
En als je nog vragen hebt kun je ze altijd stellen hier!
pi_33768465
Ik weet niet of je het programma zaai kent
?

Maar daar spelen Siemen,Ingrid en Irma in

en mijn parkiet heet Siemen ook al is het een vrouwtje
dus deze 2 heren gaan Irma en Ingrid heten slaat nergens op maar ja

o ik zag trouwens dat de verkoper 1 van de cavia's nog op een paginamarkt heeft staan
dus ik heb wel een foto van eentje

pi_33768497
ik hoop niet dat jullie bij deze foto ook allerlei enge ziektes herkennen
  vrijdag 6 januari 2006 @ 15:54:28 #136
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_33768647
Die lijkt op mijn cavia Lune alleen heeft Lune rode ogen
pi_33769130
Neehoor, geen ziektes Het ziet er uit als een vreselijk mooi sneeuwwit bolletje, met een klein randje pigment aan zijn oor (is niets ernstigs, mag alleen niet voor de show)
Vind hem vreselijk lief!! Welke kleur heeft de ander?
pi_33770064
die is ook wit,maar heeft lichtbruine vlekken en iets korter haar als die andere.

laten jullie je cavia's gewoon rondlopen in de woon/slaapkamer ?
Of knagen ze aan alle snoeren enzo

?
pi_33771433
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 16:30 schreef -Guppie- het volgende:
die is ook wit,maar heeft lichtbruine vlekken en iets korter haar als die andere.

?
Wat een schatje,zo'n wit bolletje.
Die van mij lopen wel regelmatig los maar zorg dat ze niet bij draden of iets kunnen.Ook zijn ze niet ech t zindelijk en plassen/poepen ze dus echt overal...das echt jammer wou dat ik ze dat kon afleren.
01-08-2008
pi_33771678
luiertjes
pi_33775298
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 15:31 schreef Troeta het volgende:
Inderdaad het reisboxje beschermen met een handdoek of een jas.
Het is nu erg koud en van de tocht worden ze zo snel ziek.

Veel plezier met je caafjes, ben benieuwd naar de foto's.
Zijn het 2 vrouwtjes?
Ik zelf heb 2 kanten van de city caddy afgeplakt met theedoekstof (gewoon kapotgeknipt!) zodat het niet tocht En idd lekker veel hooi erin!

Bluecurl wat een lieve foto lekker lui!!!
En Guppie wat een lief wit bolletje Heb je al namen?
pi_33775374
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 16:30 schreef -Guppie- het volgende:

Ik laat ze niet echt helemaal loslopen. Ik gebruik zo'n hekjes-rennetje zoals zoeperzazke die al liet zien, en dan 2 setjes aan elkaar! Lekker groot!
pi_33777104
Ik had het in de SC al verteld, maar Obelix heeft sinds kort een nieuw maatje. Ik hoop echt dat deze twee lang en gelukkig samen zullen zijn!!!

Het is een schimmel-borstel beertje en hij heet voluit:
Idefix Prrrtukje Woekiewoekie
Idefix heb ik hem genoemd, Prrrrrt zo noemt obelix heb en ik noem hem ook ukje, dus vandaar Prrrtukje en woekiewoekie is zijn koosnaampje!!

vrijdag 6 januari 2006 @ 20:12:05 #144
136830 Nenootje
severely detached
pi_33777570
Ow, wat een lieverdje Hopelijk is dit nu hét vriendje voor Obelix... Hij wordt wel een hele sociale cavia zo
Hoera, wat is het leuk dat ik besta.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 20:15:45 #145
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_33777680
Idefix hijs zo kjoet
Hoop echt dat Obelix en Idefix voor mekaar bestemd zijn. De namen passen iig goed
Nou moet ik eigenlijk nog een cavia nemen en die Panoramix noemen
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_33778092
Wat lief
Als ik zeker wist dat ik 8 jaar voor 2 cavia's kon zorgen had ik ze allang weer gehad
Tap tap tap
pi_33778638
kun je gewoon een te verwende caaf samen doen met een jonkie eigenlijk. ik heb enkel of caafs ghad die hun hele leven alleen waren en ze gewoon elke dag goed veel geknuft.. of caafs die vanaf hun geboorte al bij elkaar zaten tot aan het overlijden..

nu ben ik benieuwd of je een goed geknufde (vrouwtjes) caaf die nogal verwaand kan doen ook samen kunt zetten met een jonkie. of word dat jonkie dan weggepest?
pi_33779580
Twee jonge beertjes:
Gaat vaak in het begin goed: kan op latere leeftijd nog wel gaan vechten om de rangorde te bepalen.

Twee oude beertjes:
Kans op slagen is wat kleiner. Oudere beren gaan vaak met elkaar vechten. Mijn Owen heeft bij zijn vorige baasje al twee keer flink geruziet met een beer van gelijke leeftijd.

Een oud en een jong beertje::
Gaat bijna altijd goed. Het kleintej staat automatisch onderaan in de rangorde. Dezelfde Owen kon bijvoorbeeld wél prima 2 jonge beertjes om hem heen hebben zonder te gaan vechten. Wel kan er op latere leeftijd wat ruzie ontstaan over de rangorde, maar vaak minder heftig dan bij twee oudee beren.

Bij beren geldt dit overigens vooral als ze geen zeugjes ruiken of in de buurt hebben. Een zeug bij meer beren gaat gegarandeerd fout: de beren beschouwen elkaar direct als concurrent en willen de enige zijn die het zeugje mag 'hebben'.

------------------

Twee jonge zeugjes
Gaat eigenlijk gewoon altijd goed.

Twee oude zeugjes
Kunnen wel flink gaan ruziën om de rangorde, maar als ze aan elkaar gewend zijn komt dat wel goed.

Een oud en een jong zeugje
Er wordt gezegd dat het vaak goed gaat maar mijn eigen ervaring is dat de jongere caaf erg afgesnauwd wordt. Er is echter geen vechten bij gekomen, het is gewoon de rangorde. Zolang er geen bloed vloeit gaat kun je ze prima samen laten zitten. Soms kan de oudere caaf zich ook ontpoppen als een echte mama voor het kleintje.

Dit zijn ongeveer de standaard richtlijnen, maar uitzonderingen vind je overal. Over het algemeen geldt dus gewoon: lekker samenzetten, zolang er geen gewonden vallen zo houden. Dreigen, sproeien, klappertanden en elkaar berijden moet je gewoon laten gebeuren, dat heeft allemaal met de rangorde te maken. is die eenmaal bepaald, gaat het er rustiger aan toe, totdat een 'lagere' caaf hogerop wil komen omdat hij/zij bv ouder is geworden.
pi_33782773
Wat zoeperzazke zegt!! Ik kan uit ervaring zeggen dat een volwassen beer en een jong beertje heel goed gaan, maar nu is obelix ook wel een scheet
Maar ik hoor eigenlijk altijd dat het goed gaat. Met zeugjes heb ik helemaal geen ervaring.
pi_33784531
Zoeper, Zoeper, wat heb je weer het hoogste woord!!

Ik plaats een foto en jij raadt wie ik ben, goed????

Age is something you grow on
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')