1 miljoen is een belachelijk bedrag voor een A-international. Diegene die echt zielig is, is Ajax die sneaky op een dood moment in de contractperiodes Vlaar tracht weg te kapen. Die jongen speelde pas voor het eerst in het 1e een maandje of 8 geleden, daar ging plots een goed WK-20 overheen, en toen AZ deze zomer wou verlengen hield ie zelf de boot af. Vlaar is talent-af, is gewoon international, en moet qua transfersom zo betaald worden. Als je het over een jeugdspeler hebt dan is 1 miljoen doorgaans acceptabel voor de opleidingsgkosten, maar de situatie ligt bij Ron gewoon anders.
AZ wil Vlaar helemaal niet kwijt in de wetenschap dat ze hem na de zomer nodig hebben als Mathijsen en Opdam mogelijk weggekocht is. In Alkmaar zijn ze niet zo dom als in Amsterdam door die spelers allemaal voor niks weg te laten lopen. Vlaar mag echt wel weg is ie dat perse wil, maar dan moet gewoon een miljoen of 4 tot 5 op de tafel komen. En dat bedrag is volkomen normaal voor een 20jarige speler die bij elke andere eredivisie club in de basis zou staan, en ook bij oranje zich op de training moeiteloos staande houdt. Die speler gaat over 3 jaar gewoon 10 tot 15 miljoen opleveren, en is straks idd de nieuwe Jaap Stam. Tot die tijd moet ie nog veel leren en zich koest houden. Ajax mag dokken of wegwezen dus.
quote:
Van Gaal wil verder met Ron Vlaar
Door PETER VAN DUYL
ALKMAAR - Louis van Gaal ziet voor Ron Vlaar nog altijd toekomst bij AZ. De jonge verdediger haalde deze week ongenadig hard uit naar zijn trainer, maar Van Gaal ziet desondanks geen enkele aanleiding om de deur voor de speler definitief dicht te slaan. ,,Of wij nog samen verder kunnen? Hoezo niet?”
De ervaren oefenmeester nam donderdag, ver na afloop van het duel met Grasshoppers, de tijd om zijn visie op de ‘affaire Vlaar’ uiteen te zetten. Hij deed dat beheerst, bedaard en beschaafd. Al te gevoelige vragen over de jeugdige international legde hij naast zich neer. ,,Laten we die jongen nou eerst maar eens rust gunnen”, klonk het ingetogen.
Tegelijkertijd maakte Van Gaal wel duidelijk dat hij zich niets kon voorstellen bij de kritiek die Vlaar aan zijn adres heeft gespuid. De speler zei dat hij zich door zijn trainer onder druk gezet voelde. Hij gebruikte zelfs het woord chantage. ,,De buitenwacht zal nooit precies weten hoe het zit. Het is zijn woord tegen dat van mij”, liet de trainer weten. ,,Maar ik zou zeggen: leg mijn daden van de afgelopen vier maanden naast de woorden van Ron en dan kan iedereen zelf oordelen.”
Van Gaal had wel een verklaring voor het beeld dat bij Vlaar leeft. Hij gebruikte een ingewikkelde term, hem ooit ingefluisterd door Ajax-dokter Piet Bon: interpretatie-divergentie. ,,Iedereen bekijkt dingen vanuit een andere hoek. Het is de interpretatie van hem en zijn omgeving die anders is.
Maar ik denk niet dat andere spelers zich door mij onder druk gezet voelen.” Het woord ‘jammer’ was de term die in de vroege nacht van Alkmaar het meest viel. Van Gaal nam het woord in de mond, ook verschillende spelers typeerden de uitlatingen van Vlaar op die manier. ,,Dit is zo jammer”, vond Joris Mathijsen. ,,We hebben zo’n leuke groep, het gaat hartstikke goed en dan komt dit er tussendoor, doodzonde.”
Helemaal onlogisch, betoogde Van Gaal, is het niet dat de Alkmaarse idylle plotseling zo ruw verstoord is. ,,Het gaat te goed met de club”, zei hij. ,,We hebben 24 fitte spelers. Dan gaan er jongens buiten de boot vallen, dan krijg je emotie en dit soort artikelen. Het is jammer dat het gebeurt. Ik heb er wel met de groep over gesproken, omdat dit invloed kan hebben op het groepsproces en teamgevoel.”
Maandag zullen Vlaar en een afvaardiging van AZ (‘Ron heeft de regels overtreden’) zich over de problemen onderhouden. Van Gaal denkt, of doet in elk geval voorkomen, dat er voor de verdediger nog altijd toekomst is in Alkmaar. ,,Ik zou niet weten waarom niet”, zei Van Gaal, toch een beetje bits. ,,Het probleem is: een voetballer wordt nooit vergeleken met zichzelf. Hij wordt altijd vergeleken met de kwaliteiten van zijn medespelers.”
Of de spelersgroep Vlaar straks zomaar weer in de armen zal sluiten, is nog onduidelijk. Mathijsen: ,,Ron is nu ziek, het zal een moeilijk moment zijn als hij straks de kleedkamer weer instapt. Ik weet niet of de groep dat zomaar accepteert.”
quote:
Louis van Gaal oordeelt mild over Ron Vlaar
Van onze speciale verslaggevers
ALKMAAR, zaterdag
AZ-trainer Louis van Gaal reageerde na de UEFA Cup-wedstrijd tegen Grasshoppers (1-0) opvallend rustig op de uithaal van Ron Vlaar, die vond dat de trainer hem links liet liggen en het gevoel had dat Van Gaal hem chanteerde. Als de international niet bijtekende, zou de trainer hem volgens Vlaar niet meer opstellen. „Het is het beste dat ik vertrek”, zei de Hensbroeker in deze krant. Van Gaal liep niet vooruit op eventuele sancties. „Ik wil die jongen eerst de rust gunnen om tot zichzelf te komen. Maandag hebben we een gesprek.”
De trainer reageerde geīrriteerd op de vraag of er nog een basis was voor een verdere samenwerking. „Waarom niet? Ik vind deze vraagstelling geen niveau hebben.” Na het verschijnen van het openhartige interview riep Van Gaal in het trainingskamp in Alkmaar direct zijn spelers bij elkaar. „De uitspraken van Ron hebben geen invloed gehad op de voorbereiding op deze wedstrijd, maar op de lange termijn wel op het groepsproces.”
Dat Vlaar zijn onvrede uitte, verraste Van Gaal niet. „Dit heb ik in mijn carričre als trainer al zo vaak meegemaakt. Ik beschik nu over 24 fitte spelers en moet keuzes maken. Het is niet de eerste speler, die teleurgesteld reageert en helaas ook niet de laatste. Tot dit soort uitspraken kom je als je niet zo sterk in je schoenen staat.”
En. „Het is heel moeilijk om op het verhoogde podium, waarop hij nu speelt om de juiste keuzes en stappen te maken. Ron ziet een aantal dingen anders dan ze zijn en daarbij spelen een heleboel factoren een rol. De media, zijn omgeving, vader en moeder, zaakwaarnemer, de kwaliteit van de spelersgroep van AZ, maar ook de selectie voor Oranje op het moment dat hij bij AZ níét speelde, zorgen ervoor dat hij dingen uit een bepaalde hoek ziet.”