Gaan jullie over het algemeen voor bijv. 1/4 van de tijd en een 6 of voor 4/4 van de tijd en een 8-10? Mensen op HBO / WO niveau?
Hoewel het bij mij bij sommige vakken wel verschilt, heb ik over het algemeen wel een 1/4 voor 6 mentaliteit wat betreft schoolresultaten geloof ik. Met de gedachte dat het dan meer om de tijd gaat dan "intelligentie" als je met bijv. 3 uurtjes leren een 6 kan halen, met het risico dat je dan weleens een 5 haalt btw, wil je dan echt 12 uur leren voor een 8? Ik maak dan wel goede samenvattingen etc om het leren makkelijker te maken, maar standaard geloof ik niet dat ik de afgelopen 5 jaar ooit voor een tentamen meer dan 3 uur heb geleerd. En soms scoor je dan redelijk goed, een 8 bijv, maar doorgaans schiet het echt richting de 6-7.
Deze mentaliteit wordt ook niet bepaald versterkt door het feit dat er enkele vakken zijn waar je later (of zelfs het jaar daarna) toch geen drol meer aan hebt. En zelfs als ze dan later van pas komen dat je dat toch "opnieuw" moet leren om weer te snappen hoe het precies zit.
Nadeel is dan echter dat je af en toe een 5 scoort en dan even depri bent met een "had ik maar meer dan 3 uur moeten besteden aan het leren", maar dat maak je bij de herkansing weer goed.
Meer mensen die op deze manier werken, of ben ik gewoon een (luie) uitzondering?