abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33135191
Gaan jullie over het algemeen voor bijv. 1/4 van de tijd en een 6 of voor 4/4 van de tijd en een 8-10? Mensen op HBO / WO niveau?

Hoewel het bij mij bij sommige vakken wel verschilt, heb ik over het algemeen wel een 1/4 voor 6 mentaliteit wat betreft schoolresultaten geloof ik. Met de gedachte dat het dan meer om de tijd gaat dan "intelligentie" als je met bijv. 3 uurtjes leren een 6 kan halen, met het risico dat je dan weleens een 5 haalt btw, wil je dan echt 12 uur leren voor een 8? Ik maak dan wel goede samenvattingen etc om het leren makkelijker te maken, maar standaard geloof ik niet dat ik de afgelopen 5 jaar ooit voor een tentamen meer dan 3 uur heb geleerd. En soms scoor je dan redelijk goed, een 8 bijv, maar doorgaans schiet het echt richting de 6-7.

Deze mentaliteit wordt ook niet bepaald versterkt door het feit dat er enkele vakken zijn waar je later (of zelfs het jaar daarna) toch geen drol meer aan hebt. En zelfs als ze dan later van pas komen dat je dat toch "opnieuw" moet leren om weer te snappen hoe het precies zit.

Nadeel is dan echter dat je af en toe een 5 scoort en dan even depri bent met een "had ik maar meer dan 3 uur moeten besteden aan het leren", maar dat maak je bij de herkansing weer goed.

Meer mensen die op deze manier werken, of ben ik gewoon een (luie) uitzondering?
  vrijdag 16 december 2005 @ 15:42:39 #2
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_33136249
ik ga altijd voor de 5,5. mocht het lager uitvallen, kan je altijd een leraar omkopen.
mocht ie het geld niet aannemen, moet je een mes onder z'n neus duwen. dan pakt ie je geld wel aan. Of eventueel je zusje aanbieden, dat is minder geweldadig.
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
pi_33136530
Hehe, ik herken het TS... ik heb precies hetzelfde
pi_33137107
Als je in de les goed meedoet zijn eigenlijk alle vakken te halen zonder extra "leren"; Dat is i.i.g. mijn kijk op de zaken. Helaas let ik nooit op in de les en moet ik dus voor het tentamen alle stof min of meer zelf uit het boek leren. Dan kan de leertijd oplopen tot een uur of 4. Dit verschilt per vak natuurlijk.
Het enige wat ik doe in die "leertijd" is het oefenen van de sommen, zodat ik ze niet voor het eerst maak op het tentamen (uit ervaring heb ik geleerd dat dit kan lijden tot nog meer rekenfouten).
Verder is verreweg het meerendeel van de fouten op een tentamen altijd te wijten aan rekenfouten. Ik ben gewoon erg slordig.

Samengevat: nee je bent niet de enige, ik denk dat 90% van de leerlingen precies dezelfde mentaliteit hebben, en zelfs nog vele malen erger. (Ik heb zelf nog nooit een samenvatting gemaakt of wat dan ook, ook nooit aantekeningen gemaakt.) En gelukkig op de universiteit (nog) geen onvoldoendes hehaald.
pi_33137888
Overigens doel ik dit wel met nadruk op, inderdaad: (kennis)tentamens. Daar heb ik namelijk steeds minder respect voor.

Echter ben ik wel weer dol op (groeps)opdrachten. Dat vind ik nou wel heel leerzaam en vaak creatief zonder dat je domweg alles in je hoofd probeert te stampen en te onthouden voor 24 uur. Beetje samenwerken met anderen en sociaal zijn is ook altijd wel prettig.

Dat met opletten in de les is ook vaak heel herkenbaar, al zijn sommige (kennis)vakken toch moeilijk om het op die manier af te ronden. Daar komt nog bij dat je van die docenten hebt die 2-4 uur lang staan te babbelen en als je aan het eind de les uitloopt dat je echt zoiets hebt van "Waar ging dat nou weer over?". Met rekenkundige vakken (wiskunde/economie) kan ik mij daar echter wel wat bij voorstellen.

Maar geen samenvattingen maken voor een 2-3 urige leersessie vind ik weer een beetje te lijp. Ik ben lui wat dat betreft, maar niet zo lui. Ik maak vrijwel altijd samenvattingen om beter (of jah, minder) en efficienter te kunnen leren/onthouden. Het leren van een onderwerp plan ik meestal een week van tevoren in maar schuif het altijd door tot de laatste dag / ochtend. En dan kan je samenvattingen echt goed gebruiken
  Moderator vrijdag 16 december 2005 @ 16:41:59 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_33138116
6 mentaliteit de laatste tijd, opzich heb ik regelmatig 2/4e van de tijd en een 7
Ik heb er niet veel zin in soms, nee dankje, dan maar een lager cijfer..
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_33139558
Kon je met 12 uur maar een 8 halen...
  zaterdag 17 december 2005 @ 08:03:06 #8
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_33154947
Kon je met 3 uur leren maar een 6 halen... Ik mis die goede oude tijd.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_33156665
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 08:03 schreef ethiraseth het volgende:
Kon je met 3 uur leren maar een 6 halen... Ik mis die goede oude tijd.
Dat betreft dan zeker pauperstudies
pi_33159499
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 11:26 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dat betreft dan zeker pauperstudies
Nah dat valt in principe wel mee :p

Als je degelijke samenvattingen kan maken en beetje bij kan improviseren nadat je het 3 uur hebt geleerd is een 6 goed mogelijk

Ik kan me wel voorstellen dat dat bij medische studies en bijv rechten iets anders werkt :p
pi_33162470
Middelbare school was 1/8 voor 6, op uni nu meer het laatste al kan het nog beter.
pi_33163001
Voor vakken die me niet interesseren heb ik de 6-mentaliteit. Daar het geen zin heeft om wel naar colleges te gaan en niet op te letten ga ik dus nooit, houd niks bij, en 5 dagen van te voren ren ik de bieb in om zo'n 8 uur per dag leren om dan krampachtig de 5.7 binnen te koppen.

Van vakken die me wel interessen volg ik actief álle colleges, houd de stof bij, doe mn best voor eventuele opdrachten en zonder al te veel leren haal ik meestal een 7 of een 8. Eigenlijk is dit veel prettiger.

Moet zeggen dat deze mentaliteit pas de laatste twee jaar aan de oppervlakte is verschenen, dus mijn eerste twee jaar eigenlijk alleen maar 6en en 7s gehaald

Oh ja, studeer Econometrie, universiteit.
pi_33171378
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 15:07 schreef Seiruu het volgende:
Meer mensen die op deze manier werken, of ben ik gewoon een (luie) uitzondering?
Ja zo ga ik ook te werk, ik haal alleen geen enkel tentamen
the best is yet to come undone
  dinsdag 20 december 2005 @ 17:40:51 #14
39604 SouthernSun
het zonnetje in huis
pi_33250020
gehaald=gehaald tenzij het me echt interesseert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')