abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34459177
quote:
Op zondag 22 januari 2006 23:35 schreef ginder het volgende:
.
.Ook in Brabant woon je alleen langs je buren tijdens een aardbeving en anders ernaast.
Dat is dus in grote delen van Brabant niet het geval.
  donderdag 26 januari 2006 @ 16:06:34 #197
83740 ginder
Voulez vous couchez oder was?
pi_34484714
Goed gezien
' We all are laying in the gutter,
but some of us are looking at the stars.'
Oscar Wilde
pi_34485195
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 20:15 schreef m021 het volgende:

[..]

Aanrijden kan ook wel, maar dan betekent het aankomen, en niet wegrijden.

juist andersom.. het betekent wegrijden, niet aankomen.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_34485547
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 16:19 schreef crossover het volgende:

[..]

juist andersom.. het betekent wegrijden, niet aankomen.
Dude, lees het topic nog even.

"Ik kom aanrijden" betekent in ABN "Ik sta bijna bij je voor de deur" o.i.d.
"Ik kom aanrijden" betekent in het Brabants ('gewestelijk Nederlands' volgens de Van Dale) "Ik vertrek nu"

Dat je geen Nederlands kan, OK, maar dan andere mensen fout verbeteren...
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_34486768
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 18:50 schreef crossover het volgende:
aanrijden kan wel gewoon hoor..
aanlopen kan toch ook?

(zo staat het iig in de VanDale)
Volgens mij betekent aanlopen dat iets stroef gaat, "mijn fiets loopt aan". "Ik loop aan" is Brabants of eventueel betekent het dat je nodig gesmeerd moet worden.

Uit de online Van Dale:
aan·lo·pen (onov.ww.)
1 (van een bewegend deel van een werktuig) een ander deel licht raken en daardoor in de loop gestuit worden
2 kleuren, de genoemde kleur krijgen
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  donderdag 26 januari 2006 @ 17:42:05 #201
83740 ginder
Voulez vous couchez oder was?
pi_34487928
.
In "de Peel" zegt men:

"Hij lupt an" en bedoelt:

1 Hij bloost: krijgt een kleur.
2 Hij vertrekt.
' We all are laying in the gutter,
but some of us are looking at the stars.'
Oscar Wilde
  Moderator donderdag 26 januari 2006 @ 17:58:20 #202
18653 crew  D.
pi_34488481
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 16:29 schreef m021 het volgende:

[..]

Dude, lees het topic nog even.

"Ik kom aanrijden" betekent in ABN "Ik sta bijna bij je voor de deur" o.i.d.
"Ik kom aanrijden" betekent in het Brabants ('gewestelijk Nederlands' volgens de Van Dale) "Ik vertrek nu"

Dat je geen Nederlands kan, OK, maar dan andere mensen fout verbeteren...
dat klopt niet.

aanrijden is vertrekken, maar aan komen rijden is de de bestemming naderen

en dan anderen op hun taalgebruik wijzen
pi_34489173
Bels ipv België.
Hullie, gullie en zullie.

Ik praat niet Brabants, maar termen als aanrijden en de tafel ophalen gebruik ik wel.
pi_34499271
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 17:58 schreef D.Rose het volgende:

dat klopt niet.

aanrijden is vertrekken, maar aan komen rijden is de de bestemming naderen

en dan anderen op hun taalgebruik wijzen
Kom op, meen je dit serieus? Na alle woordenboekcitaten in dit topic ben je er nog steeds van overtuigd dat aanrijden niet naderen betekent?

Nog maar een citaat dan, deze keer uit Kramers':
aan'rijden (reed aan, h. en is aangereden)
(...)
rijdend naderen
(...)
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
  zondag 29 oktober 2006 @ 16:25:27 #205
148823 znarch
ondertitel
pi_43039017
ik woon al heel mijn leven in brabant en geen van de termen die jullie hier noemen komt mij bekend voor

aanrijden
langs iemand wonen
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_43040055
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 22:36 schreef m021 het volgende:

[..]

Kom op, meen je dit serieus? Na alle woordenboekcitaten in dit topic ben je er nog steeds van overtuigd dat aanrijden niet naderen betekent?

Nog maar een citaat dan, deze keer uit Kramers':
aan'rijden (reed aan, h. en is aangereden)
(...)
rijdend naderen
(...)
Je kan het serieus ook als vertrekken gebruiken. Ik kom er zo aangereden , ik ga zo aanrijden, dat gebruik ik als Brabander vaak zat
pi_43059835
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 16:25 schreef znarch het volgende:
ik woon al heel mijn leven in brabant en geen van de termen die jullie hier noemen komt mij bekend voor
Dat heb ik ook... Ik heb nog nooit van mijn leven het werkwoord 'aanrijden' gebruikt om te zeggen dat ik vertrek. Ook heb een hekel aan uitspraken als 'ons mam' en 'langs elkaar zitten'.

Laatst hoorde ik trouwens dat iets 'op hebben' (als in: heb jij die taart nu al op?' iets is dat ze alleen in het zuiden zeggen. Klopt dat?
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
  maandag 30 oktober 2006 @ 10:39:13 #208
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43059864
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 10:37 schreef bladibladibla het volgende:

[..]

Dat heb ik ook... Ik heb nog nooit van mijn leven het werkwoord 'aanrijden' gebruikt om te zeggen dat ik vertrek. Ook heb een hekel aan uitspraken als 'ons mam' en 'langs elkaar zitten'.

Laatst hoorde ik trouwens dat iets 'op hebben' (als in: heb jij die taart nu al op?' iets is dat ze alleen in het zuiden zeggen. Klopt dat?
Wat dat laatste betreft: je voorbeeld is niet goed, want die betekenis is algemeen Nederlands. Het is Brabants (of zuidelijk) in de betekenis van 'ik heb dat nog nooit op', d.w.z. 'ik heb dat nog nooit gegeten'.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 30 oktober 2006 @ 10:41:57 #209
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_43059937
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 17:03 schreef Maisnon het volgende:

[..]

Je kan het serieus ook als vertrekken gebruiken. Ik kom er zo aangereden , ik ga zo aanrijden, dat gebruik ik als Brabander vaak zat
Ja ik kan het ook als synoniem voor broodje poep gebruiken, maar dat maakt het nog niet goed Nederlands.
[KNE]-Mod
pi_43059969
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 10:39 schreef Lienekien het volgende:
Wat dat laatste betreft: je voorbeeld is niet goed, want die betekenis is algemeen Nederlands. Het is Brabants (of zuidelijk) in de betekenis van 'ik heb dat nog nooit op', d.w.z. 'ik heb dat nog nooit gegeten'.
Ah, dus daar was mijn Amsterdamse gepsrekpartner over aan het doorzagen. Ik kon haar al niet helemaal volgen, omdat zij het later zelf gebruikte om te zeggen dat haar taart op was

Op mijn werk kreeg ik laatst een compliment dat ik zo goed Nederlands praatte voor iemand zie uit Brabant kwam. Ik wist niet of ik me beledigd of vereerd moest voelen...
pi_43060770
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 10:41 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ja ik kan het ook als synoniem voor broodje poep gebruiken, maar dat maakt het nog niet goed Nederlands.
Ja maar het ging hier ook meer om de posts erboven over komen aanrijden etc. Ik zeg niet dat het goed Nederlands is, dat is het gewoon niet, maar in Brabant wel algemeen geaccepteerd
  maandag 30 oktober 2006 @ 11:19:08 #212
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_43060851
Nog een variatie op dat 'aanrijden' waar ik wel wat Brabantse meningen over wil horen, is het 'aandrinken'. Dat gebruikte de Brabantse ex-vriend van een vriendin van me vaak en dat leverde dan altijd veel -blikken op bij ons Westerlingen.

"Ik kom je aandrinken" zei hij dan geloof ik altijd en dat betekende dan iets van dat hij kwam borrelen? Of je complete drankvoorraad plunderen of zo? Kennen jullie het?
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 30 oktober 2006 @ 11:20:53 #213
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_43060898
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 11:15 schreef Maisnon het volgende:

[..]

maar in Brabant wel algemeen geaccepteerd
Ik kan me anders niet herinneren dat ik het in West Brabant ooit heb gehoord anders.
[KNE]-Mod
  maandag 30 oktober 2006 @ 11:23:08 #214
15869 gr8w8
Better by design.
pi_43060958
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 11:19 schreef Jane het volgende:
Nog een variatie op dat 'aanrijden' waar ik wel wat Brabantse meningen over wil horen, is het 'aandrinken'. Dat gebruikte de Brabantse ex-vriend van een vriendin van me vaak en dat leverde dan altijd veel -blikken op bij ons Westerlingen.

"Ik kom je aandrinken" zei hij dan geloof ik altijd en dat betekende dan iets van dat hij kwam borrelen? Of je complete drankvoorraad plunderen of zo? Kennen jullie het?
Nooit van gehoord.
Welkom bij de V&D der webfora.
  maandag 30 oktober 2006 @ 11:30:44 #215
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_43061141
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 11:23 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Nooit van gehoord.
ik ook niet
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  maandag 30 oktober 2006 @ 11:31:27 #216
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_43061160
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 10:37 schreef bladibladibla het volgende:

[..]

Nee.
  maandag 30 oktober 2006 @ 11:32:18 #217
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43061189
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 11:31 schreef pfaf het volgende:

[..]

Nee.
Dat is al vakkundig uitgelegd.
  maandag 30 oktober 2006 @ 11:32:36 #218
15869 gr8w8
Better by design.
pi_43061197
Wel van het opmaken van andermans drankvoorraad voor we naar de stad aanreden overigens.
  maandag 30 oktober 2006 @ 11:35:05 #219
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_43061269
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 11:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat is al vakkundig uitgelegd.
Hmm, zie ik nu ook. Compleet overheen gelezen. Excuus.
  maandag 30 oktober 2006 @ 19:06:21 #220
101811 Nicky_Rincon
ilharaka baraka
pi_43075711
schotelslet
bud
mèrt
zeiveren
'n háúwènt (weet nie hoe je het schrijft, heb het zo goed mogelijk proberen te translittereren)
korts
schon
wanne
kúkske
schup

We hebben zelfs een eigen dialect-woordenboek van ons dorp, maar dat zal niet uniek zijn denk ik
(Someren)
la taqta il-amal
pi_43077020
En natuurlijk kun je wauwelen en meukelen niet vergeten
  maandag 30 oktober 2006 @ 19:39:14 #222
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_43077075
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 19:06 schreef Nicky_Rincon het volgende:
kúkske
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_43083894
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:37 schreef Thieske het volgende:
En "sebiet" is dat ook Brabants?
"Sebiet" is inderdaad typisch Brabants en het is niet hetzelfde als "subiet" wat in heel Nederland mogelijk is. De betekenis is ook verschilldend (tegenovergesteld zelfs).

"Sebiet" betekent "straks".
"Subiet" betekent "nu meteen!".

Misschien zegt dat verschil ook wel iets over de Brabantse mentaliteit.

En nog mooier dan èèrpels: èèrbezies!
Always shoot for the moon!
Even if you miss, you'll land among the stars.
pi_43085367
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 09:50 schreef gr8w8 het volgende:
"Vur welleke club bende gaai"
ik ben voor helmond sport! ik ben voor helmond sport!

nja, nie ech dan, mgoe.

en idd, brabants is kei gaaf!

lag bekant plat na 't leze van dit topic.

en idd, bekend is afgewerkt, toen ik zei dat ik pas later hier terug was (in enschede) omdat ik pas laat afgewerkt was ('thuis in ons broabant) keek de boel me hier raar aan ^^.

Houdoe hè!
  maandag 30 oktober 2006 @ 22:46:15 #225
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43086061
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 19:37 schreef bladibladibla het volgende:
En natuurlijk kun je wauwelen en meukelen niet vergeten
Een ouwmeuten en ouwbetten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:58:57 #226
101811 Nicky_Rincon
ilharaka baraka
pi_43094403
tis nog seund da't brabans zo ondergewaardeerd wordt
la taqta il-amal
pi_43235501
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 09:58 schreef Nicky_Rincon het volgende:
tis nog seund da't brabans zo ondergewaardeerd wordt
Je moet het ook alleen gebruiken als je gezelschap ook Brabants is, dan wordt het wel gewaardeerd. Ik word soms ziek van Brabanders die het de hele dag over 'aanrijden', 'ons mam', 'jij zit langs mij' en 'houdoe' hebben. Het is gewoon geen ABN.
Ik spreek Amsterdammers ook niet aan in het Limburgs...
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  zaterdag 4 november 2006 @ 21:33:58 #228
15869 gr8w8
Better by design.
pi_43244677
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:43 schreef Serendips het volgende:

[..]

Je moet het ook alleen gebruiken als je gezelschap ook Brabants is, dan wordt het wel gewaardeerd. Ik word soms ziek van Brabanders die het de hele dag over 'aanrijden', 'ons mam', 'jij zit langs mij' en 'houdoe' hebben. Het is gewoon geen ABN.
Ik ook niet. Wel in het Brabants. En wat er in Amsterdam in plaats van "houdoe" komt, is helemaal om te janken. "Doei doei" of "Masssssel".
pi_43246172
De Brabanders hier in Amsterdam (waar ik mezelf voor het gemak even onder reken) spreken onder elkaar ook platter dan normaal hoor. Maar de charmante bourgondische tongval blijf je natuurlijk toch houden
Ik kwam er vandaag achter dat als je zegt: "Dat heb ik nog nooit op" mensen het ook niet begrijpen. (dat heb ik nog nooit gegeten)
  zaterdag 4 november 2006 @ 22:58:21 #230
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43246884
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:43 schreef Serendips het volgende:

[..]

Ik word toch liever in het Limburgs aangesproken dan in het een of andere Randstedelijke accent hoor!

Of dan in het ABN, wat dat betreft.

Limburgs!
The End Times are wild
pi_43262761
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 22:58 schreef LXIV het volgende:
Ik word toch liever in het Limburgs aangesproken dan in het een of andere Randstedelijke accent hoor!

Of dan in het ABN, wat dat betreft.

Limburgs!
Ja, ik weet dat jij Limburgs heel leuk vind...
Toch geloof ik niet dat je de hele dag in het Limburgs wilt worden aangesproken. Beetje lastig als je de helft niet verstaat...

Ik heb het niet over accenten, iedereen heeft namelijk een accent. Ik heb het over woorden die binnen een bepaalde gemeenschap worden gebruikt en dat je die woorden daarbuiten niet moet gebruiken. Je praat of Nederlands of plat Brabants, maar je moet het niet door elkaar gaan gooien. En zeker niet denken dat mensen die jouw 'taaltje' niet spreken het waarderen als je lokale woorden of streeksuitdrukkingen door je Nederlands heengooit.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  zondag 5 november 2006 @ 16:34:00 #232
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43263036
quote:
Op zondag 5 november 2006 16:25 schreef Serendips het volgende:

[..]

Ja, ik weet dat jij Limburgs heel leuk vind...
Toch geloof ik niet dat je de hele dag in het Limburgs wilt worden aangesproken. Beetje lastig als je de helft niet verstaat...

Ik heb het niet over accenten, iedereen heeft namelijk een accent. Ik heb het over woorden die binnen een bepaalde gemeenschap worden gebruikt en dat je die woorden daarbuiten niet moet gebruiken. Je praat of Nederlands of plat Brabants, maar je moet het niet door elkaar gaan gooien. En zeker niet denken dat mensen die jouw 'taaltje' niet spreken het waarderen als je lokale woorden of streeksuitdrukkingen door je Nederlands heengooit.
Och, af en toe een regionaal woord, waarvan de betekenis uit de verdere context te achterhalen valt, kan een gesprek of tekst juist heel wat kleur geven. Ook wanneer het dialect mij onbekend is. Ik vind sommige van die woorden vaak juist treffender of grappiger dan het Nederlandse equivalent.
Het moet natuurlijk wel te volgen blijven.
The End Times are wild
pi_43263152
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 22:29 schreef hoM3r het volgende:
Ik kwam er vandaag achter dat als je zegt: "Dat heb ik nog nooit op" mensen het ook niet begrijpen. (dat heb ik nog nooit gegeten)
Da's inderdaad ook zo'n streekuitdrukking. Ik begrijp 'm wel, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat doet. Om verwarring te voorkomen, dus alleen gebruiken in Brabant in conversaties met mede-Brabanders.

Laatst hoorde ik een Limburger (buiten Limburg) zeggen; 'Vorige week hebben we de buurvrouw moeten begraven'. Dat komt gewoon dom over. Ik weet dat die persoon daarmee bedoelde dat ze op de begrafenis van haar buurvrouw was geweest, maar ik kan me voorstellen dat mensen die het Limburgse dialect niet machtig zijn al beelden in hun hoofd hadden van diegene in de weer met een schop om een gat te graven voor de kist.

Niet gebruiken buiten de plaatsgebonden context dus...
  zondag 5 november 2006 @ 16:39:22 #234
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43263191
quote:
Op zondag 5 november 2006 16:38 schreef Serendips het volgende:

[..]

Da's inderdaad ook zo'n streekuitdrukking. Ik begrijp 'm wel, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat doet. Om verwarring te voorkomen, dus alleen gebruiken in Brabant in conversaties met mede-Brabanders.

Laatst hoorde ik een Limburger (buiten Limburg) zeggen; 'Vorige week hebben we de buurvrouw moeten begraven'. Dat komt gewoon dom over. Ik weet dat die persoon daarmee bedoelde dat ze op de begrafenis van haar buurvrouw was geweest, maar ik kan me voorstellen dat mensen die het Limburgse dialect niet machtig zijn al beelden in hun hoofd hadden van diegene in de weer met een schop om een gat te graven voor de kist.

Vind ik niks vreemds aan, eigenlijk. Natuurlijk neem je dat niet letterlijk.
  zondag 5 november 2006 @ 16:45:19 #235
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43263379
quote:
Op zondag 5 november 2006 16:38 schreef Serendips het volgende:

[..]

Je moet natuurlijk wel in je achterhoofd houden hoe het op je gesprekspartner overkomt. Zo zeg ik ook wel eens "ik ben vanochtend om 10 uur aangereden". Dat zorgt dan voor verwarring.

Maar wanneer degene waarmee je praat leuk en bevallig is, en ze weet een woord uit het dialect goed te plaatsen, dan vind ik dat toch vaak charmant. Het hangt natuurlijk ook van het betreffende dialect af. Uit het Haags schieten me weinig woorden te binnen die in die context vallen. Zeker voor vrouwen.

Limburgs vind ik een vrouw sowieso beter staan dan een man.
The End Times are wild
pi_43264021
quote:
Op zondag 5 november 2006 16:45 schreef LXIV het volgende:
Je moet natuurlijk wel in je achterhoofd houden hoe het op je gesprekspartner overkomt. Zo zeg ik ook wel eens "ik ben vanochtend om 10 uur aangereden". Dat zorgt dan voor verwarring.

Maar wanneer degene waarmee je praat leuk en bevallig is, en ze weet een woord uit het dialect goed te plaatsen, dan vind ik dat toch vaak charmant. Het hangt natuurlijk ook van het betreffende dialect af. Uit het Haags schieten me weinig woorden te binnen die in die context vallen. Zeker voor vrouwen.

Limburgs vind ik een vrouw sowieso beter staan dan een man.
Je hebt een punt. Het hangt van de context af en het ligt eraan hoe je een woord gebruikt. Ik vind het meestal pas storend als degene die de uitdrukking gebruikt niet in de gaten heeft dat die uitdrukking geen correct Nederlands is.

Je man/vrouw-onderscheid snap ik niet...Op te vatten als positieve discriminatie?
  zondag 5 november 2006 @ 17:10:47 #237
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43264133
quote:
Op zondag 5 november 2006 17:07 schreef Serendips het volgende:

[..]

Je hebt een punt. Het hangt van de context af en het ligt eraan hoe je een woord gebruikt. Ik vind het meestal pas storend als degene die de uitdrukking gebruikt niet in de gaten heeft dat die uitdrukking geen correct Nederlands is.

Je man/vrouw-onderscheid snap ik niet...Op te vatten als positieve discriminatie?
Maar ik snap nog steeds niet wat er volgens jou fout en/of streekgebonden is aan 'Vorige week hebben we de buurvrouw moeten begraven'?
pi_43264254
quote:
Op zondag 5 november 2006 17:10 schreef Lienekien het volgende:
Maar ik snap nog steeds niet wat er volgens jou fout en/of streekgebonden is aan 'Vorige week hebben we de buurvrouw moeten begraven'?
Gewoon geen goed Nederlands.
  zondag 5 november 2006 @ 17:18:40 #239
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43264338
quote:
Op zondag 5 november 2006 17:15 schreef Serendips het volgende:

[..]

Gewoon geen goed Nederlands.
Ik zie niet wat er mis mee is.
  zondag 5 november 2006 @ 17:18:53 #240
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43264342
quote:
Op zondag 5 november 2006 17:07 schreef Serendips het volgende:

[..]

Voor zover discriminatie positief kan zijn...

Nee, ik vind dat sommige dialecten nu eenmaal beter bij een vrouw passen, en andere beter bij een man. Zo vind ik het Tukkers best wel een leuk taaltje voor mannen die de hele dag op de trekker gezeten hebben, en nu met hun kameraden gaan afbieren in de kroeg. Voor vrouwen is het dan weer minder charmant.
Net zoals een Brabants accent voor vrouwen echt past bij een niet al te grote, wat stevigere meid met rode wangen en een opgeruimd karakter.
Zo een zei er ooit tegen me -met een zachte G - : "O ja, wat jij nu zo doet dat is echt kei-lekker ja." /
Dat vind ik dan toch wel iets hebben. Het past er in ieder geval bij.
The End Times are wild
pi_43265400
quote:
Op zondag 5 november 2006 17:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Voor zover discriminatie positief kan zijn...

Nee, ik vind dat sommige dialecten nu eenmaal beter bij een vrouw passen, en andere beter bij een man. Zo vind ik het Tukkers best wel een leuk taaltje voor mannen die de hele dag op de trekker gezeten hebben, en nu met hun kameraden gaan afbieren in de kroeg. Voor vrouwen is het dan weer minder charmant.
Net zoals een Brabants accent voor vrouwen echt past bij een niet al te grote, wat stevigere meid met rode wangen en een opgeruimd karakter.
Zo een zei er ooit tegen me -met een zachte G - : "O ja, wat jij nu zo doet dat is echt kei-lekker ja." /
Dat vind ik dan toch wel iets hebben. Het past er in ieder geval bij.
pi_43292997
fiepke, nie zo mauwen jij!

Jij kinderlijk persoon, gelieve niet zo te zeuren.
Aaah the beauty of digital reproduction.
Is it alive, or is it Phalanx?
--- Cameron Hodge ---
pi_43293184
Leuk taaltje Ik had een tijdje een vriendin uit Brabant, maar al die rare uitdrukkingen heb je snel genoeg door... al moest ik wel wennen aan dat afwerken
Work hard, play harder!
Last.fm
  maandag 6 november 2006 @ 19:29:50 #244
1986 Jane
pi_43300543
Nog een vraagje... Kennen jullie het woord 'sneukeltjes'?

pi_43300591
quote:
Op maandag 6 november 2006 19:29 schreef Jane het volgende:

Neu, maar jij gaat nu vertellen wat het betekend neem ik aan?
Work hard, play harder!
Last.fm
  maandag 6 november 2006 @ 19:41:19 #246
242 Pinball
Electric Monk
pi_43301000
quote:
Op maandag 6 november 2006 19:29 schreef Jane het volgende:

Nee, maar wel als werkwoord: 'sneukelen'.
"Haal eens wat te sneukelen."
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
  maandag 6 november 2006 @ 19:42:03 #247
1986 Jane
pi_43301022
quote:
Op maandag 6 november 2006 19:31 schreef TheEgoHasLanded het volgende:

[..]

Neu, maar jij gaat nu vertellen wat het betekent neem ik aan?
Nou ja, zelf kom ik natuurlijk niet uit Brabant, dus eigenlijk vind ik dat degene die dit woord aan mijn vocabulaire heeft toegevoegd (een bevriende mede-FOK!ker uit Brabant) moet reageren, maar ik ben bang dat hij dat niet gaat doen.

Het schijnt Brabants te zijn voor (borrel-)'hapjes' of zo.
  maandag 6 november 2006 @ 19:42:39 #248
1986 Jane
pi_43301051
quote:
Op maandag 6 november 2006 19:41 schreef Pinball het volgende:

[..]

Nee, maar wel als werkwoord: 'sneukelen'.
"Haal eens wat te sneukelen."
Jij kent het ook!
  Moderator maandag 6 november 2006 @ 19:47:23 #249
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_43301250
quote:
Op maandag 6 november 2006 19:42 schreef Jane het volgende:

[..]

Jij kent het ook!
Zie je, het bestaat!
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  maandag 6 november 2006 @ 19:48:00 #250
242 Pinball
Electric Monk
pi_43301281
quote:
'n háúwènt (weet nie hoe je het schrijft, heb het zo goed mogelijk proberen te translittereren)
Ook wel: dun digger.
quote:
kúkske
"Noem eens een woord met 3 q's?"
"kúúkske."

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_43301511
Het is wit en staat in de wei?
- Witte gij et?

Het is zwart en vliegt in de lucht.
- Drie ker roaen

pi_43301815
ook met hullie zullie en gullie is prachtig in het noorden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 6 november 2006 @ 20:47:06 #253
82453 friskvind
vivere pericoloso
pi_43303776
quote:

Misschien bedoel je 'anhauwend' (déger) = voortdurend
Als het leven geen zin heeft dan maakt het maar zin.
  maandag 6 november 2006 @ 22:59:31 #254
101811 Nicky_Rincon
ilharaka baraka
pi_43310160
quote:
Op maandag 6 november 2006 20:47 schreef friskvind het volgende:

[..]

Misschien bedoel je 'anhauwend' (déger) = voortdurend
juist
la taqta il-amal
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:01:35 #255
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_43318933
In Tilburg zitten of wonen we niet langs of naast mensen maar d'r neffe....
pi_43319027
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 11:01 schreef mousemicky het volgende:
In Tilburg zitten of wonen we niet langs of naast mensen maar d'r neffe....
Ja, maar Tilburgs is sowieso een verhaal apart.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  dinsdag 7 november 2006 @ 11:22:12 #257
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_43319449
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 11:05 schreef Levitation het volgende:

[..]

Ja, maar Tilburgs is sowieso een verhaal apart.
Gelukkig wel ja... We moeten ons toch ergens op onderscheiden, de stad zelf is nou niet zó bijzonder (ja, dat moet ik dan wel weer toegeven )
  MOL-held zaterdag 11 november 2006 @ 22:51:34 #258
44635 XMN8R
mag dat?
pi_43464838
Ik werk in Rotterdam en werd gebeld door iemand met een zachte G :

zij: "wit oe messchien of Mestreech murrege los esz?"
ik : "ehm... nee, dat zit gewoon vast hoor!"

MAAR MENEER AGENT
IK HEB ALLEEN MAAR
AVONTUURLIJK DNA ! ... en nou opzouten
pi_43496210
quote:
Op maandag 6 november 2006 19:54 schreef bladibladibla het volgende:

Het is zwart en vliegt in de lucht.
- Drie ker roaen

Die snap ik niet...
  maandag 13 november 2006 @ 00:47:55 #260
82453 friskvind
vivere pericoloso
pi_43496239
.
.
drie kraaien (drie keer raaien)
Als het leven geen zin heeft dan maakt het maar zin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')