abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33119849
IMBD: Waking Life

Zelden zo'n goede film gezien. Deze film kan duidelijk meteen aansluiten in de rij van Donnie Darko, EMR en andere diepe films als de recentelijk door mij doorgronde Devil's Advocate.

Waarom, kun je je afvragen.. Heel simpel, deze film doet wat heel veel films nalaten: hij zet je aan het denken. Aangezien ik de laatste tijd bereid ben in een verscheidenheid aan onderwerpen (filosofie, lucid dreaming, mediteren) tijd te besteden ben ik blij dat ik deze film heb gezien. Het is net weer de andere kant van het verhaal. Ik denk daarom ook dat iedereen die ook maar ooit 1 seconde heeft nagedacht over het leven, filosofie, dromen of wat dan ook heel veel kan halen uit deze film. En dan is het niet zo dat je de film meteen moet begrijpen of het eens zijn met de ideeën, maar kijk er gewoon eens naar. Huur em een keertje voor 4 euro, of op welke manier je hem ook krijgt, probeer het eens! Voor mij was het een orkaan van filosofische gedachtengangen, gecombineerd met fabelachtige animatie. Vanaf minuut 1 was ik verkocht en heb ik genoten! En ik denk dat vele dat met mij al hebben gedaan.

Maar goed het is en blijft een vrije keuze. Om dit te illustreren even een passage uit de film:
In a way, in our contemporary world view, it's easy to think that science has come to take the place of God. But some philosophical problems remain as troubling as ever. Take the problem of free will. This problem has been around for a long time, since before Aristotle in 350 B.C. St. Augustin, St. Thomas Aquinas, these guys all worried about how we can be free if God already knows in advance everything we're going to do. Nowadays, we know that the world operates according to some fundamental physical laws, and these laws govern the behavior of every object in the world. These laws, because they are so trustworthy, they enable incredible technological achievements. But look at yourself. We're just physical systems too, right? We're just complex arrangements of carbon molecules. We're mostly water. And our behavior isn't going to be an exception to these basic physical laws. So it starts to look like whether its God setting things up in advance, and knowing everything you're going to do, or whether it's these basic physical laws governing everything, there's not a lot of room left for freedom.

Kort samengevat van dit ene fragment: wanneer we een god hebben aan de ene kant en aan de andere kant wetenschap, wat blijft er dan nog over van je eigen vrijheid?

Ik raad jullie toch wel aan eerst de film te kijken en deze zelf te analyseren en te interpreteren omdat hij gewoon.... ja gewoon heel diep is. Dus niet je gedachten laten afleiden door andere mensen, gewoon je eigen verhaal vormen en genieten!

Voor de mensen welke wel Waking Life hebben gezien, wat is jullie het meest bijgebleven? Wat vond jij zo mooi of slecht aan deze film?
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_33119926
Klinkt goed. Ik ga er eens naar op zoek
[████████████████████]100% Finished loading....
baggeraccount, slotje!
  donderdag 15 december 2005 @ 23:44:31 #3
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_33120046
Schopje naar Film, TV & Radio. Het is meer een filmtip/-discussie dan een filosofische discussie.

WFL >> FTR
'Nuff said
  vrijdag 16 december 2005 @ 00:13:32 #4
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_33121010
Prachtige film dit... zowel visueel als inhoudelijk, een echte aanrader!
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_33123320
quote:
Op donderdag 15 december 2005 23:44 schreef Doffy het volgende:
Schopje naar Film, TV & Radio. Het is meer een filmtip/-discussie dan een filosofische discussie.

WFL >> FTR
Ikzelf ben meer geinteresseerd in de filosofische inhoud.. Maar ik zal mijn topic wel iets anders verwoorden voor het filosofiegedeelte!

On-topic: voor diegene die deze prachtige film nog niet gezien hebben, probeer hem dan ergens vandaan te toveren! Brilliant!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  Moderator vrijdag 16 december 2005 @ 07:01:55 #7
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_33124293
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')