Bron (tt 130)quote:WASHINGTON Het Witte Huis is gezwicht
voor de druk van het Congres en heeft
een wet goedgekeurd die het leger en de
CIA verbiedt gevangenen te martelen.
President Bush was aanvankelijk tegen
omdat de wet zijn strijd tegen terreur
ernstig zou kunnen vertragen.
Het is de vraag of de strafkampen (quote:Op donderdag 15 december 2005 22:12 schreef Martijn_77 het volgende:
Gaat die wet ook buiten de USA gelden voor de CIA enzo?
Geen controle is geen wet.quote:Op donderdag 15 december 2005 22:12 schreef Martijn_77 het volgende:
Oekraïnse. Dat is juist de reden dat de kampen in het buitenland zitten. Zo ontlopen ze Amerikaanse wetten.quote:Op donderdag 15 december 2005 22:31 schreef bolivian het volgende:
Het is de vraag of de strafkampen ([afbeelding]) van de CIA in Oekraïne onder Oekraïnse danwel Amerikaanse jurisdictie vallen.
Dus dan heeft zo'n wet eigenlijk weinig zin.quote:Op donderdag 15 december 2005 22:38 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Oekraïnse. Dat is juist de reden dat de kampen in het buitenland zitten. Zo ontlopen ze Amerikaanse wetten.
En in dat soort achterstandsgebieden keuren ze zulke praktijken wél goed?quote:Op donderdag 15 december 2005 22:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Oekraïnse. Dat is juist de reden dat de kampen in het buitenland zitten. Zo ontlopen ze Amerikaanse wetten.
En anders huur je toch een buitenlander in die de klappen uitdeelt.quote:Op donderdag 15 december 2005 22:12 schreef Martijn_77 het volgende:
Ja, zo ken ik er nog wel een paar,quote:"De wet is overbodig omdat het Amerikaanse leger niet martelt."
De linkse NOS weer.quote:Op donderdag 15 december 2005 22:48 schreef bolivian het volgende:
Zojuist op het journaal:
[..]
Ja, zo ken ik er nog wel een paar,.
In dat geval blijft de kwestie van verantwoordelijkheid.quote:Op donderdag 15 december 2005 22:46 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
En anders huur je toch een buitenlander in die de klappen uitdeelt.
Dan kan men zeggen dat technisch gesproken die gevangene niet door een Amerikaan is doodgeslagen.
Het zou best kunnen dat die kampen zo geheim zijn, dat de regeringen er niet eens van op de hoogte zijn. Voor een dienst als de CIA moet het geen probleem zijn om even een geheime smerige deal te sluiten met geheime diensten van andere landen.quote:Op donderdag 15 december 2005 22:44 schreef robh het volgende:
En in dat soort achterstandsgebieden keuren ze zulke praktijken wél goed?
Pfff. En wij maar mopperen op Iran![]()
Ze hebben er een kunst van gemaakt die te ontduiken.quote:Op donderdag 15 december 2005 22:48 schreef bolivian het volgende:
[..]
In dat geval blijft de kwestie van verantwoordelijkheid.
De Geneefse Conventie is een oud, stoffig document vol met gaten en omweggetjes. Dat was tijdens de Vietnam Oorlog al bekend toen Amerikanen het behoorlijk zat waren met vietnamezen die zelf zich niet hield aan die conventies.quote:Op donderdag 15 december 2005 22:02 schreef bolivian het volgende:
Bestaat er ook niet zoiets als de Geneefse Conventie?
inderdaad.quote:Op vrijdag 16 december 2005 00:03 schreef NightH4wk het volgende:
De wet zegt vrij weinig, puur spel om de druk wat te verlagen. Valt wel te begrijpen atm.
Of de Noord-Koreanen, die duizenden Amerikaanse krijgsgevangenen hebben laten kreperen in hun kampen. Is er ooit wel eens een Amerikaan geweest die iets aan de Geneefse Conventie gehad heefd sinds die is bedacht ?quote:Op donderdag 15 december 2005 23:54 schreef maartena het volgende:
[..]
De Geneefse Conventie is een oud, stoffig document vol met gaten en omweggetjes. Dat was tijdens de Vietnam Oorlog al bekend toen Amerikanen het behoorlijk zat waren met vietnamezen die zelf zich niet hield aan die conventies.
meld zich hier een vrijwilliger? gewoon geestelijk breken.quote:Op vrijdag 16 december 2005 18:54 schreef SpuitSnuit het volgende:
wat denken mensen hier wel niet?
dat een terrorist die wil sterven voor allah tijdens een normaal verhoor alles verraad?
hoi samir, hier heb je een kop koffie en een koekje, wil je ons wat vertellen?
nee, dan mag je nu weer terug naar je cel....
trouwens martelingen vallen wel mee, ze breken die mensen geestelijk gewoon...
Of diegene die niks heeft gedaan toch wordt opgepakt. VS is zeer overtuigd dat het een terorist is en diegene wordt gemartled. Dan zeg je dit ook niet meer hoor als diegen je kind is.quote:Op vrijdag 16 december 2005 18:43 schreef Evil_Jur het volgende:
Inderdaad, iedereen zit gewoon vrolijk op de "bash-America bandwagon", en kritisch nagedacht wordt er allang niet meer. Ik wil ze wel eens zien zeuren als een trein met een dierbare wordt opgeblazen, dan zijn extreme maatregelen misschien niet meer zo gek.
En idem in alle serieuze Amerikaanse kranten. Het is echt geen geheim dat Bush een veto wilde uitspreken over deze wet. Hij heeft daar openbaar mee gedreigd.quote:Op vrijdag 16 december 2005 18:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vind het genoeg zeggen over de media en hun objectiefheid dat dit nieuws in vrijwel alle Nederlandse media werd gebracht als "Met grote tegenzin heeft bush de wet ondertekend, bla bla bla"
Dan nog als dat een dierbare van mij zou overkomen zou ik graag zien dat de juiste persoon daarvoor wordt opgepakt en gestraft, ik zie de link niet naar martelen met valse bekentenissen tot gevolg bijvoorbeeld of zou ik dan moeten denken ... gerechtigheid?quote:Op vrijdag 16 december 2005 18:43 schreef Evil_Jur het volgende:
Inderdaad, iedereen zit gewoon vrolijk op de "bash-America bandwagon", en kritisch nagedacht wordt er allang niet meer. Ik wil ze wel eens zien zeuren als een trein met een dierbare wordt opgeblazen, dan zijn extreme maatregelen misschien niet meer zo gek.
dat doet de Nederlandse politie ookquote:Op vrijdag 16 december 2005 19:41 schreef Fonkmeistah het volgende:
Amerikanen martelen niet , die doen aan "krachtige verhoren"
Tsja, er is martelen en er is martelen. Maar ik durf er om te wedden dat veel van de clandestiene praktijken van de CIA / VS meer westerse levens hebben gered van terrorisme dan we ooit zullen weten.quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:03 schreef Re het volgende:
[..]
Dan nog als dat een dierbare van mij zou overkomen zou ik graag zien dat de juiste persoon daarvoor wordt opgepakt en gestraft, ik zie de link niet naar martelen met valse bekentenissen tot gevolg bijvoorbeeld of zou ik dan moeten denken ... gerechtigheid?
Dat geloof je toch zelf niet.quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:12 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Tsja, er is martelen en er is martelen. Maar ik durf er om te wedden dat veel van de clandestiene praktijken van de CIA / VS meer westerse levens hebben gered van terrorisme dan we ooit zullen weten.
aanname...quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:12 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Tsja, er is martelen en er is martelen. Maar ik durf er om te wedden dat veel van de clandestiene praktijken van de CIA / VS meer westerse levens hebben gered van terrorisme dan we ooit zullen weten.
Er zijn dit jaar meer mensen omgekomen door bliksem dan door 'zogenaamde' terroristische aanslagen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:13 schreef SpuitSnuit het volgende:
mensen die commentaar hebben vinden het wel goed dat er terroristische aanslagen komen...
natuurlijk zal er wel eens een onschuldige verhoord worden maar dat weegt wel op tegen de mensenlevens die bespaard worden doordat ze info uit de echte terroristen trekken die je normaal niet krijgt.
maar wat hebben de mensen voor commentaar dan een oplossing om info uit een persoon te trekken die zichzelf wil opblazen voor 71 maagden
ga toch buiten spelen man...quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:13 schreef SpuitSnuit het volgende:
mensen die commentaar hebben vinden het wel goed dat er terroristische aanslagen komen...
nee, wat maakt het ene leven belangrijker dan het andere?.. superioriteits gevoelens?quote:natuurlijk zal er wel eens een onschuldige verhoord worden maar dat weegt wel op tegen de mensenlevens die bespaard worden doordat ze info uit de echte terroristen trekken die je normaal niet krijgt.
legitiem verkregen bewijs verzamelen bijvoorbeeld... ik noem maar een zijstraat hoor?quote:maar wat hebben de mensen voor commentaar dan een oplossing om info uit een persoon te trekken die zichzelf wil opblazen voor 71 maagden
En ik wed om 1000E dat er meer engelen op een speld passen dan jij denktquote:Op vrijdag 16 december 2005 20:12 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Met verhoren of door ze te martelen?quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:12 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
tuurlijk, dus als je tegen martelen bent vind je het goed dat er terroristische aanslagen worden gepleegdquote:Op vrijdag 16 december 2005 20:13 schreef SpuitSnuit het volgende:
natuurlijk zal er wel eens een onschuldige verhoord worden maar dat weegt wel op tegen de mensenlevens die bespaard worden doordat ze info uit de echte terroristen trekken die je normaal niet krijgt.
maar wat hebben de mensen voor commentaar dan een oplossing om info uit een persoon te trekken die zichzelf wil opblazen voor 71 maagden
Waarom is er zo weinig nuance bij de voorstanders van martelen?quote:Op vrijdag 16 december 2005 21:24 schreef Evil_Jur het volgende:
Het is nog altijd beter dan niks doen en wachten op de volgende 9-11, Madrid , Londen of uitgesproken Nederlander.
Precies.quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:19 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Er zijn dit jaar meer mensen omgekomen door bliksem dan door 'zogenaamde' terroristische aanslagen.
Die hele "war on terror" is een grote farce, om de plannen van de neo-conservatieven te kunnen realiseren.
![]()
Dus liever zeker weten 2000 Amerikaanse body bags uit Irak, 30.000+ dode Irakezen door een valse bekentenis afgedwongen door marteling dan een heel kleine kans dat je met diezelfde methode ooit 1 tot 3000 doden kunt vermijden? Nog even los van het feit dat er vele, vele onschuldigen zijn wiens ballen aan de elektra hangen in de 'war on terror'. Goed dat jij nog naar school gaat en voorlopig dit land niet mag besturen als je zulke slechte risico schattingen maakt.quote:Op vrijdag 16 december 2005 21:24 schreef Evil_Jur het volgende:
Het is nog altijd beter dan niks doen en wachten op de volgende 9-11, Madrid , Londen of uitgesproken Nederlander.
Wat is dan de andere optie, op je reet blijven zitten omdat dat geen risico's met zich mee brengt? Dan ben je naief bezig.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:17 schreef multatuli het volgende:
[..]
Dus liever zeker weten 2000 Amerikaanse body bags uit Irak, 30.000+ dode Irakezen door een valse bekentenis afgedwongen door marteling dan een heel kleine kans dat je met diezelfde methode ooit 1 tot 3000 doden kunt vermijden? Nog even los van het feit dat er vele, vele onschuldigen zijn wiens ballen aan de elektra hangen in de 'war on terror'. Goed dat jij nog naar school gaat en voorlopig dit land niet mag besturen als je zulke slechte risico schattingen maakt.
Net of de keuze is: of martelen of terroristische aanslagenquote:Op vrijdag 16 december 2005 22:27 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Wat is dan de andere optie, op je reet blijven zitten omdat dat geen risico's met zich mee brengt? Dan ben je naief bezig.
Je bent niet echt aan het meelezen of wel?quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:51 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Net of de keuze is: of martelen of terroristische aanslagen![]()
jawel hoor. ben het alleen niet met je eens.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:55 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Je bent niet echt aan het meelezen of wel?
ff hypothese, je hebt het over aanslagen op jouw dierbaren en dan mag martelen......quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:27 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Wat is dan de andere optie, op je reet blijven zitten omdat dat geen risico's met zich mee brengt? Dan ben je naief bezig.
Als martelen dan toch soms toe gestaan is, kan je beter mensen als Donald Rumsfeld, Dick Cheney, James Woolsey, Paul Wolfowitz, Richard Perle, Bill Kristol, James Bolton, Zalmay M. Khalilzad, William Bennett, Dan Quayle, Jeb Bush enz... onder pijnbank leggen, om er voor te zorgen dat de motieven achter de [farce] 'war on terror" opgebiecht worden.quote:Op zaterdag 17 december 2005 09:09 schreef Evil_Jur het volgende:
Nu wordt het een beetje uit context getrokken. Jullie doen net alsof martelen tot de standaardopties behoort bij ondervragingen door de VS. Het is een laatste redmiddel, en al is het bij wet verboden, ik weet zeker dat er situaties zullen zijn waarin sommige mensen inderdaad alleen de optie zien; niets doen of martelen.
Ben ik voor martelen? Nee, maar ik zie wel in dat het mogelijk is dat een normale en zelfs "krachtige" verhoring heel soms niet afdoende is. Mooi is anders, maar het is helaas niet ondenkbaar dat het nodig kan zijn.
Als de VS een leider als John McCain hadden ipv Bush jr. dan zou er waarschijnlijk wat minder te bashen zijn.quote:Op vrijdag 16 december 2005 18:43 schreef Evil_Jur het volgende:
Inderdaad, iedereen zit gewoon vrolijk op de "bash-America bandwagon", en kritisch nagedacht wordt er allang niet meer.
Martelen is dus wel OK, zolang er maar mensen gemarteld worden waar je een hekel aan hebt.quote:Op zaterdag 17 december 2005 10:54 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Als martelen dan toch soms toe gestaan is, kan je beter mensen als Donald Rumsfeld, Dick Cheney, James Woolsey, Paul Wolfowitz, Richard Perle, Bill Kristol, James Bolton, Zalmay M. Khalilzad, William Bennett, Dan Quayle, Jeb Bush enz... onder pijnbank leggen, om er voor te zorgen dat de motieven achter de [farce] 'war on terror" opgebiecht worden.
Vast niet aangezien de huidige wetten in de USA ook al als niet geldend worden gezien voor het buitenland (tenzij dit natuurlijk wel uitkomt).quote:Op donderdag 15 december 2005 22:12 schreef Martijn_77 het volgende:
Anders verdiep je je ff in die wet voor dat je met je vooroordelen komt.quote:Op zaterdag 17 december 2005 13:17 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Vast niet aangezien de huidige wetten in de USA ook al als niet geldend worden gezien voor het buitenland (tenzij dit natuurlijk wel uitkomt).
Anders lees je de krant voor je blaatquote:Op zaterdag 17 december 2005 13:23 schreef Pietverdriet het volgende:
hoe bedoel je "ook"
quote:Op zaterdag 17 december 2005 13:14 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Martelen is dus wel OK, zolang er maar mensen gemarteld worden waar je een hekel aan hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |