quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:27 schreef Evil_Jur het volgende:[..]
Wat is dan de andere optie, op je reet blijven zitten omdat dat geen risico's met zich mee brengt? Dan ben je naief bezig.
ff hypothese, je hebt het over aanslagen op jouw dierbaren en dan mag martelen......
Saddam Houssein martelde ook. En hij martelde nog ongeveer dezelfde mensen als de VS. Is Saddam dan wel goed bezig? Hij martelde ook om z'n regime in stand te houden, hij martelde ook om het verzet de kop in te drukken. Ik zie ei'k geheel geen verschil tussen martelen van de VS en SH, het resultaat is hetzelfde.
En jouw dierbaren... agus..... Moet je je eens voorstellen dat je in Iraq woont en je krijgt een verdwaalde kruisraket op je hoofd... dan ben je ook weg... en je dierbaren zijn dan ook iemand kwijt. Nu heeft Bush zelf aangegeven dat er 30k 'onschuldige' Iraqezen dood zijn gegaan in Iraq. De verhoudingen doen er ff niet toe... maar ga er ff vanuit dat een heleboel families ook een heleboel dierbaren zijn verloren. Sterker nog, met die 30k doden zijn er in Iraq veel meer dierbaren verdwenen dan in de gehele westerse wereld door alle bomaanslagen van de afgelopen 100 jaar bij elkaar. Israel incluis.
Nu stel jij dat het mogelijke verlies van jouw dierbare jouw regering het recht geeft op martelen. In Iraq zijn oneindig veel meer mensen die veel meer dierbaren al reeks kwijt zijn (door napalm of clusterbommen) dus die hebben volgens jou nu het volste recht om keihard terug te slaan. Feitelijk legitimeer je dus terreur avant la lettre, feitelijk stimuleer jij een neerwaartse spiraal van geweld..... en indien ik jouw martelbereidheid en felheid daaromtrent zo extrapoleer naar de Iraqeze bevolking moet ik zeggen dat die Iraqezen zich nog een heel stuk beschaafder opstellen dan een mogelijk land vol Evil_Jur's.
Maar waar hebben we het over: 30k doden volgens Bush. Misschien zijn het er meer? Misschien zijn het er veel meer? Het zullen er iig niet minder zijn. Maar hoeveel gewonde Iraqezen zijn er dan? Met zware brandwonden, onwrichte ledematen door clusterbommen, Uraniumvergiftiging? Die levende mensen hebben ook dierbaren... en die worden elke dag herinnert dat Evil_Jur dat volstrekt normaal, menselijk, humaan en adequaat vindt.
Maar goed, de neerwaartse spiraal doorbreken is ei'k doodsimpel: Evil_Jur marginaliseren en dus niet naar luisteren.