abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33114009
Wat is nou precies de meerwaarde van moeilijke woorden? Goed, er zijn woorden waar je anders een hele zin voor nodig hebt, het is leuk creatief met taal om te gaan en het geeft aan dat je gevoel voor taal hebt.

Maar is het nodig? Waarom zou je discrepantie zeggen ipv verschil, ofschoon ipv hoewel en pathetisch ipv aandoenlijk?

Die vraag kun je pareren met de wedervraag waarom je lul roept ipv klootzak, het komt immers allebei op hetzelfde neer. En inderdaad, ik kan dan ook niet anders concluderen dan dat het gebruik van moeilijk woorden louter berust op het vertonen van taalkundige spierballen. "Aanschouw mijn uitgebreidde woordenschat, ik ben een intellectueel."

Bescheidenheid siert de mens. Letterlijk met je spierballen pronken wordt afgedaan als macho gedrag, net zoals opscheppen in het algemeen. Het getuigt van eigendunk en komt niet sympathiek over.

Als een minister publiekelijk met zijn geweldige spierballen zou rollen of Jan en alleman zou bijpraten over zijn laatste financiële successen zou het volk dit belachelijk vinden. Maar als een minister zich publiekelijk bedient van onnodig moeilijke woorden wekt dit over het algemeen een positieve reactie op. Men ziet dit als een uiting van intelligentie.

Waarom siert bescheidenheid in taalgebruik de mens niet? We zijn niet consequent, of zie ik nou een meerwaarde over het hoofd?
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  donderdag 15 december 2005 @ 21:36:29 #2
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33114853
Je ziet inderdaad vaak ook op dit forum dat mensen in een veel 'moeilijkere'taal gaan praten op het moment dat iemand suggereerd dat ze een lagere opleiding hebben. Altijd wel fascinerend, hoe ze die woorden weten te gebruiken tot iets wat gewoon eigenlijk geen allerdaags taalgebruik is.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 15 december 2005 @ 21:46:29 #3
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_33115242
compensatie van de afwezigheid van fysieke spierballen
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_33115279
Veel van uw "moeilijke woorden" geven een extra nuance aan een woord of begrip, bijvoorbeeld discrepantie: discrepantie betekent verschil, maar vaak in de vorm van een tegenstrijdigheid en met een negative ondertoon. Verder heeft "pathetisch" toch een wat negativere betekenis dan aandoenlijkheid. "Hoewel" geeft een soort impliciete tegenstrijdigheid of afweging weer in een zin waar "ofschoon" weer een meer zijdelingse feitelijke onderbouwing impliceert.

Natuurlijk is het verre van fout om de woorden te gebruiken zonder te kijken naar de details, edoch geeft het correct gebruik ervan een zekere verfijnde sfeer aan een tekst.

Macho, macho, ik denk dat het wel zo kan worden opgevat, maar ik zie het zelf als zijnde een dialect. Ik vind het zelf ook leuk om in een normaal gesprek opeens "vreemde" woorden te gebruiken voor de grap.

Volledig spreken in deze stijl wordt vaak wel irritant bevonden, hetgeen ik zeer goed kan begrijpen. Ik heb er zelf ook een grondige afkeer voor. Wat denkt men wel!
  donderdag 15 december 2005 @ 21:47:48 #5
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_33115292
Moelijke (de moellijkheid van) woorden is iets heel subjectiefs en hangt sterk samen met de frequentie waarmee en omstandingen waaronder je ze tegenkomt.

Daarnaast is taal een expressiemiddel en vind ik het een gewin dat er synoniemen (vaak een 'moeilijk' equivalent) bestaan waarmee je kunt varieren en je zinnen minder eentonig maakt.

Als laatste valt me nog in dat de moelijke versie vaak ook hanteerbaar is in andere talen terwijl de pure nederlandse versie dat niet is.
Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
  donderdag 15 december 2005 @ 21:52:58 #6
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33115540
quote:
Op donderdag 15 december 2005 21:46 schreef Automatic_Rock het volgende:
Dan ben ik bijna verplicht om ook moeilijk taalgebruik te gaan toepassen .
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 15 december 2005 @ 21:55:47 #7
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33115644
En wat mij ook opvalt is dat er ook meteen grote woorden uit de kast worden gehaald in dit topic. Waarschijnlijk niet om op te scheppen, denk ik , maar meer om gewoon iets over te brengen.
Hoogachtend,
Erik.
pi_33115762
quote:
Op donderdag 15 december 2005 21:46 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ja, daar zit wat in.
pi_33115865
Omdat het kut leest
Je kan het taalvaardig niet maken om te vaak hetzelfde woord te herhalen. Het leest makkelijker

En ofschoon een moeilijk woord????????
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:04:24 #10
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33115992
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:01 schreef desiredbard het volgende:
Omdat het kut leest
Je kan het taalvaardig niet maken om te vaak hetzelfde woord te herhalen. Het leest makkelijker

En ofschoon een moeilijk woord????????

Ligt het aan mij of klopt dit gewoon niet?
Hoogachtend,
Erik.
pi_33116101
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:04 schreef Tha_Erik het volgende:

Ligt het aan mij of klopt dit gewoon niet?
Het klopt niet.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:20:34 #12
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_33116698
Wat is nou weer een moeilijk woord? Laat ik even twee mogelijke kanditaten noemen. Incommensurabiliteit (is dat een moeilijk woord?) en turkendisco. Ik denk, dat turkendisco een stuk moeilijker is dan het eerste, omdat maar een paar mensen weten (namelijk, mijn vader en ik) dat we daaronder afklikbare fietslampjes verstaan zoals die bij de HEMA in de schappen liggen. Dat noemen we zo omdat die dingen strontgoedkoop zijn en omdat de lichtjes heen en weer kunnen bewegen (p-a-r-t-y-! Ooh yeah!). Incommensurabiliteit verstaan er wel meer. (Voor de mensen die niet weten wat dat is, dat zijn de problemen die optreden als mijn vader en ik in het bijstaan van anderen over de turkendisco praten, even kort door de bocht.)
Is het de uitspraak? De lengte? De spelling? De frequentie waarmee het in het alledaagse taalgebruik voorkomt? Is frequentie nu ook een moeilijk woord en had ik beter hoeveelheid kunnen gebruiken of was dit toch een nuttige nuance?
Nou ja, het zal.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_33116776
Moet jij eens een stuk schrijven zonder synoniemen te gebruiken....dat is niet te lezen en doet het werk geen goed. Dat sommige synoniemen een moeilijk woord zijn in jouw gedachtenwereldje. Zegt iets over a) je woordenschat b) je taalgebruik.
Onbekend maakt onbemind of hoe gaat dat spreekwoord ook alweer.
Discrepancie is niet een woord dat ik vroeger vaker gebruikte in testverslagen. Nu leest het nog makkelijker voo me terug vanuit descrepancy ofschoon er geen verschil is tussen de woorden:
1) Het verschil tussed de verschillende metingen
2)De descrepancy tussen de verschillende metingen

Kan aan mij liggen maar 2) is voor mij makkelijker te lezen en bergrijpelijk
  donderdag 15 december 2005 @ 22:24:12 #14
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33116883
Voor mij zijn moeilijke woorden woorden die niet veel gesproken worden (in mijn omgeving dan, door de brabanders). En wanneer het woord perfect te vervangen is met een eenvoudiger woord, meestal heeft het dus te maken met lengte en gebruiksfrequentie bij mij.

Hoe anderen dit zien weet ik niet, moeilijk is een relatief begrip.
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:25:34 #15
37950 JAM
pi_33116941
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:07 schreef Kogando het volgende:

[..]

Het klopt niet.
Nou, daar zit nog wel wat in hoor, ga dat maar eens na in je eigen taalgebruik. Mensen zoeken, vooral in de spreektaal, constant naar andere woorden voor gelijkwaardige dingen. Misschien is dit niet het beste voorbeeld, maar ik zal het even proberen te demonstreren.

'Gisteren nam ik om twaalf uur de trein naar Amsterdam, ik ging alvast erin zitten, maar dat ding vertok pas een half uur later.'

Dat klinkt me allemaal heel naturel in de oren. Een mens zegt niet...

'Gisteren nam ik om twaalf uur de trein naar Amsterdam, ik ging alvast in de trein zitten, maar de trein vertrok pas een half uur later..'
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_33116987
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:20 schreef JAM het volgende:
Wat is nou weer een moeilijk woord? Laat ik even twee mogelijke kanditaten noemen. Incommensurabiliteit (is dat een moeilijk woord?) en turkendisco. Ik denk, dat turkendisco een stuk moeilijker is dan het eerste, omdat maar een paar mensen weten (namelijk, mijn vader en ik) dat we daaronder afklikbare fietslampjes verstaan zoals die bij de HEMA in de schappen liggen. Dat noemen we zo omdat die dingen strontgoedkoop zijn en omdat de lichtjes heen en weer kunnen bewegen (p-a-r-t-y-! Ooh yeah!). Incommensurabiliteit verstaan er wel meer. (Voor de mensen die niet weten wat dat is, dat zijn de problemen die optreden als mijn vader en ik in het bijstaan van anderen over de turkendisco praten, even kort door de bocht.)
Is het de uitspraak? De lengte? De spelling? De frequentie waarmee het in het alledaagse taalgebruik voorkomt? Is frequentie nu ook een moeilijk woord en had ik beter hoeveelheid kunnen gebruiken of was dit toch een nuttige nuance?
Nou ja, het zal.

Geweldig .... wel je hebt met deze post wel de woordenschat van een aantal fokkers vergroot waarmee de kans op Incommensurabilitaire verwaring bij het horen van het woord Medelanders-feestje weer iets verminderd is.

Kennen die kassamiepjes bij de HEMA het woord nog niet
  donderdag 15 december 2005 @ 22:26:57 #17
37950 JAM
pi_33117013
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:24 schreef Tha_Erik het volgende:
Voor mij zijn moeilijke woorden woorden die niet veel gesproken worden (in mijn omgeving dan, door de brabanders). En wanneer het woord perfect te vervangen is met een eenvoudiger woord, meestal heeft het dus te maken met lengte en gebruiksfrequentie bij mij.

Dus, voor u de Brabander, is kankerjood een moeilijk woord? Ik neem aan dat u dat toch niet vaak hoort, als benaming voor een politieagent.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:27:24 #18
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33117031
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:25 schreef JAM het volgende:

[..]

Nou, daar zit nog wel wat in hoor, ga dat maar eens na in je eigen taalgebruik. Mensen zoeken, vooral in de spreektaal, constant naar andere woorden voor gelijkwaardige dingen. Misschien is dit niet het beste voorbeeld, maar ik zal het even proberen te demonstreren.

'Gisteren nam ik om twaalf uur de trein naar Amsterdam, ik ging alvast erin zitten, maar dat ding vertok pas een half uur later.'

Dat klinkt me allemaal heel naturel in de oren. Een mens zegt niet...

'Gisteren nam ik om twaalf uur de trein naar Amsterdam, ik ging alvast in de trein zitten, maar de trein vertrok pas een half uur later..'
Ik zou toch echt zeggen: "ik ging er alvast in zitten".
Niet dat dat echt van belang is...
Hoogachtend,
Erik.
pi_33117040
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:24 schreef Tha_Erik het volgende:

Inderdaad volkomen mee eens , maar een moeilijk woord word dus een makkelijker woord als je het vaker gebruikt
  donderdag 15 december 2005 @ 22:30:13 #20
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33117137
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:26 schreef JAM het volgende:

[..]

Dus, voor u de Brabander, is kankerjood een moeilijk woord? Ik neem aan dat u dat toch niet vaak hoort, als benaming voor een politieagent.
Ik hoor het nooit als benaming voor een politieagent, maar de samenstelling van kanker en jood is niet moeilijk, aangezien die woorden toch wel vaak voorkomen. En mijn uitleg is wel een beetje lek, maar het is gewoon moeilijk om onder woorden te brengen wat nou precies "moeilijke woorden" zijn in mijn ogen.
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:32:05 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33117209
Ik vind JAM maar een onmetelijke praalhans, met zijn 'incommensurabiliteit'.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:32:39 #22
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33117238
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:27 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Inderdaad volkomen mee eens , maar een moeilijk woord word dus een makkelijker woord als je het vaker gebruikt
In zekere zin wel, je woordenschat groeit gewoon bij. Als jonger kind vond ik, bijvoorbeeld, gecompliceerd een moeilijk woord, maar enkele jaren later is het toch echt geen moeilijk woord meer, althans, voor mij niet.
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:32:49 #23
37950 JAM
pi_33117245
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:30 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Ik hoor het nooit als benaming voor een politieagent, maar de samenstelling van kanker en jood is niet moeilijk, aangezien die woorden toch wel vaak voorkomen. En mijn uitleg is wel een beetje lek, maar het is gewoon moeilijk om onder woorden te brengen wat nou precies "moeilijke woorden" zijn in mijn ogen.
Nee hoor, hiermee zijn we er wel. Het zal altijd een kwestie blijven van 'in mijn ogen'. Dus het discussiëren erover lijtk me ook een vrij zinloze excercitie, dat is net zo'n discussie als wat nu de mooiere kleur is, blauw of rood.
pi_33117309
quote:
Nou ja, het zal.
.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:34:58 #25
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33117347
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:32 schreef JAM het volgende:

[..]

Nee hoor, hiermee zijn we er wel. Het zal altijd een kwestie blijven van 'in mijn ogen'. Dus het discussiëren erover lijtk me ook een vrij zinloze excercitie, dat is net zo'n discussie als wat nu de mooiere kleur is, blauw of rood.
Maar is bijna elke discussie niet opgebouwd uit persoonlijke meningen en visies?
Hoogachtend,
Erik.
pi_33117382
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:21 schreef desiredbard het volgende:
Moet jij eens een stuk schrijven zonder synoniemen te gebruiken....dat is niet te lezen en doet het werk geen goed. Dat sommige synoniemen een moeilijk woord zijn in jouw gedachtenwereldje. Zegt iets over a) je woordenschat b) je taalgebruik.
Discrepancie is niet een woord dat ik vroeger vaker gebruikte in testverslagen. Nu leest het nog makkelijker voo me terug vanuit descrepancy ofschoon er geen verschil is tussen de woorden:

Ten eerste moet je echt iets aan je spelling doen, en ten tweede begrijp je de OP niet helemaal volgens mij. Ik propageer hier niet het schrijven zonder synoniemen, ik stel alleen de meerwaarde van het gebruik van zogenaamde moeilijke woorden aan de kaak.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:36:13 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33117405
Het nodeloos gebruik van "moeilijke" woorden vind ik overigens slecht taalgebruik.
Goed taalgebruik is in staat zijn om precies te kunnen zeggen wat je bedoeld, en wanneer dit bij de lezer of toehoorder ook zo aankomt.
Wanneer ik nu een, voor de lezer, te moeilijk woord gebruik, komt mijn boodschap dus niet goed over. Er is dan geen goed gebruik gemaakt van de taal.
Anderzijds, zoals al is aangegeven, kun je door gebruik te maken van een synoniem met een nét iets andere gevoelswaarde, er nét even een draai aan geven.
Wanneer ik bv zeg: Ik ben gisteren naar de kroeg geweest, klinkt dit toch weer anders als: Ik ben gisteren naar het café geweest. Het plaatje wat de ontvanger zich hierbij voorstelt is toch anders.

(Moeilijk woord café )
The End Times are wild
  donderdag 15 december 2005 @ 22:36:58 #28
37950 JAM
pi_33117430
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:34 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Maar is bijna elke discussie niet opgebouwd uit persoonlijke meningen en visies?
Klopt, maar is het ook niet zo dat elke discussie feiten behoeft aan de hand waarvan men er meningen en visies op kan loslaten? Wat zijn nu de feitelijkheden die hier zijn gepresenteerd?
pi_33117445
hetzelfde herhalen in verschillende verwoordingen helpt bij het overdragen van een boodschap

daarbij hebben bepaalde woorden misschien dezelfde betekenis maar een andere gevoelswaarde
  donderdag 15 december 2005 @ 22:39:49 #30
37950 JAM
pi_33117564
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:37 schreef Classics het volgende:
hetzelfde herhalen in verschillende verwoordingen helpt bij het overdragen van een boodschap

daarbij hebben bepaalde woorden misschien dezelfde betekenis maar een andere gevoelswaarde
Wat is nu het verschil tussen betekenis en de (gevoels)waarde van een woord?
  donderdag 15 december 2005 @ 22:40:07 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33117566
Je kiest een 'moeilijk woord' als dat het beste uitdrukt wat je bedoelt. Als je 'moeilijke woorden' louter of hoofdzakelijk gebruikt om uitdrukking te geven aan je vermeende superioriteit, dan ben je gewoon een dikke snoever.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:40:29 #32
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33117576
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:36 schreef LXIV het volgende:
Het nodeloos gebruik van "moeilijke" woorden vind ik overigens slecht taalgebruik.
Goed taalgebruik is in staat zijn om precies te kunnen zeggen wat je bedoeld, en wanneer dit bij de lezer of toehoorder ook zo aankomt.
Wanneer ik nu een, voor de lezer, te moeilijk woord gebruik, komt mijn boodschap dus niet goed over. Er is dan geen goed gebruik gemaakt van de taal.
Anderzijds, zoals al is aangegeven, kun je door gebruik te maken van een synoniem met een nét iets andere gevoelswaarde, er nét even een draai aan geven.
Wanneer ik bv zeg: Ik ben gisteren naar de kroeg geweest, klinkt dit toch weer anders als: Ik ben gisteren naar het café geweest. Het plaatje wat de ontvanger zich hierbij voorstelt is toch anders.

(Moeilijk woord café )
Of als je bijvoorbeeld taveerne gebruikt . Huppa, weer een ander plaatje, tenminste ik dan.

Ik denk dat je met die post precies zegt waar het om gaat bij taal en converseren, zeggen wat je bedoeld, maar ook zo dat het ontvangen wordt zoals je het bedoeld.
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:41:19 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33117610
Een veel gebruikte tactiek van politici is door middel van het gebruik van veel nietszeggende "moeilijke" woorden eigenlijk helemaal niks te zeggen. Ze praten wel veel, maar achteraf blijkt dat ze eigenlijk niets gezegd hebben. Ook een reden om moeilijk te praten.
Orwell noemde dat Ducktalk.
The End Times are wild
pi_33117619
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:21 schreef desiredbard het volgende:

Het gebruik van "moeilijke" woorden is alleen te billijken indien de gebruiker het Nederlands ook daadwerkelijk beheerst.

dis·cre·pan·tie (de ~ (v.), ~s)
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_33117648
quote:
Op donderdag 15 december 2005 21:16 schreef Kogando het volgende:
Wat is nou precies de meerwaarde van moeilijke woorden? Goed, er zijn woorden waar je anders een hele zin voor nodig hebt, het is leuk creatief met taal om te gaan en het geeft aan dat je gevoel voor taal hebt.

Maar is het nodig? Waarom zou je discrepantie zeggen ipv verschil, ofschoon ipv hoewel en pathetisch ipv aandoenlijk?

Die vraag kun je pareren met de wedervraag waarom je lul roept ipv klootzak, het komt immers allebei op hetzelfde neer. En inderdaad, ik kan dan ook niet anders concluderen dan dat het gebruik van moeilijk woorden louter berust op het vertonen van taalkundige spierballen. "Aanschouw mijn uitgebreidde woordenschat, ik ben een intellectueel."

Bescheidenheid siert de mens. Letterlijk met je spierballen pronken wordt afgedaan als macho gedrag, net zoals opscheppen in het algemeen. Het getuigt van eigendunk en komt niet sympathiek over.

Als een minister publiekelijk met zijn geweldige spierballen zou rollen of Jan en alleman zou bijpraten over zijn laatste financiële successen zou het volk dit belachelijk vinden. Maar als een minister zich publiekelijk bedient van onnodig moeilijke woorden wekt dit over het algemeen een positieve reactie op. Men ziet dit als een uiting van intelligentie.

Waarom siert bescheidenheid in taalgebruik de mens niet? We zijn niet consequent, of zie ik nou een meerwaarde over het hoofd?
pareren
wedervraag
concluderen
louter
taalkundige spierballen

ik vind dat je zelf nogal een ingewikkeld verhaal ophangt

waarom
pi_33117660
quote:
Nou ja, het zal.
Ik snap wat je zegt, maar dit topic gaat niet over wat moeilijke woorden zijn. Dat is inderdaad subjectief want zodra je het woord kent is het voor jou niet moeilijk meer. Wat ik bedoel is het gebruiken van woorden die de massa niet kent, ofwel moeilijke woorden.

Waarom niet gewoon taal gebruiken die de massa snapt? De woorden waar geen goed alternatief voor is uiteraard daargelaten.

Nogmaals, ik ben hier niet voor. Zelf ben ik het liefst ook lekker veelzijdig in mijn taalgebruik, gewoon om de variatie van de spijs die doet eten en omdat het bijvoorbeeld grappig kan zijn. Maar heeft het behalve dat ook echt meerwaarde vroeg ik me af?

Turkendisco..
  donderdag 15 december 2005 @ 22:42:16 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33117662
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:39 schreef JAM het volgende:

[..]

Gevoelswaarde (connotatie): die kwaliteit van een woord die aan de begripsinhoud een niet-zakelijke schakering geeft of er iets aan toevoegt
  donderdag 15 december 2005 @ 22:44:07 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33117714
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:39 schreef JAM het volgende:

[..]

De betekenis drukt eerder de letterlijke betekenis van een woord uit. Kroeg: etablissement waarin dranken verkocht worden. Voor café of taveerne zal dit dezelfde omschrijving zijn in het woordenboek.
Het plaatje wat de gemiddelde gebruiker van de Nederlandse taal bij de drie woorden heeft is echter heel anders. Kroeg: volks, café: net iets chiquer, taveerne: ouderwetse drinkgelegenheid.
The End Times are wild
pi_33117717
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:41 schreef Overlast het volgende:

[..]

Het gebruik van "moeilijke" woorden is alleen te billijken indien de gebruiker het Nederlands ook daadwerkelijk beheerst.

dis·cre·pan·tie (de ~ (v.), ~s)
je enigzins aanpassen aan je publiek getuigt van sociaal gedrag... ook best ok

mensen die dure woorden gebruiken en het min vinden dat anderen niet begrijpen wat ze zeggen, zijn losers
  donderdag 15 december 2005 @ 22:45:18 #40
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_33117762
Wat een moeilijk woord is, is afhankelijk van je woordenschat. Persoonlijk heb ik het idee dat het hebben van een groter vocabulaire (woordenschat dus, maar dan met een ander woord) mij de mogelijkheid geeft om mezelf nauwkeuriger, preciezer en met een grotere mate van accuratesse (hoewel dat in feite natuurlijk alledrie hetzelfde betekent) uit te drukken.
Was het niet Shakespeare die zei: 'Je woordenschat is het pallet aan kleuren dat je tot je beschikking hebt om de wereld om je heen in vast te leggen. Woorden zijn als een schilderij van de wereld om je heen, zodat ook anderen kunnen zien wat jij ziet!'
Inderdaad, het was Shakespeare niet, maar dat maakt het niet minder waar...

ik lul maar wat, maar als je maar genoeg moeilijke woorden gebruikt, klinkt het best plausibel...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:45:34 #41
37950 JAM
pi_33117767
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:41 schreef LXIV het volgende:
Een veel gebruikte tactiek van politici is door middel van het gebruik van veel nietszeggende "moeilijke" woorden eigenlijk helemaal niks te zeggen. Ze praten wel veel, maar achteraf blijkt dat ze eigenlijk niets gezegd hebben. Ook een reden om moeilijk te praten.
Orwell noemde dat Ducktalk.
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 15:33 schreef The.Lizard.King het volgende:
"Om een gebrek aan werkelijke ideeën te verhullen zijn er velen die voor zichzelf een indrukwekkend apparaat ontwerpen van lange samengestelde woorden, ingewikkelde stijlbloempjes en frases, enorme volzinnen, nieuwe en nog nooit gehoorde uitdrukkingen, die bij elkaar een uiterst ingewikkeld jargon opleveren dat zeer geleerd klinkt. Maar met dit alles zeggen ze… helemaal niets; we doen geen nieuwe ideeën op en hebben niet het gevoel dat ons inzicht groter wordt."

~ Arthur Schopenhauer

Daar is de kous wel mee af denk ik.
Ook toepasselijk. .
pi_33117819
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:42 schreef Kogando het volgende:

[..]

Ik snap wat je zegt, maar dit topic gaat niet over wat moeilijke woorden zijn. Dat is inderdaad subjectief want zodra je het woord kent is het voor jou niet moeilijk meer. Wat ik bedoel is het gebruiken van woorden die de massa niet kent, ofwel moeilijke woorden.

Waarom niet gewoon taal gebruiken die de massa snapt? De woorden waar geen goed alternatief voor is uiteraard daargelaten.

Nogmaals, ik ben hier niet voor. Zelf ben ik het liefst ook lekker veelzijdig in mijn taalgebruik, gewoon om de variatie van de spijs die doet eten en omdat het bijvoorbeeld grappig kan zijn. Maar heeft het behalve dat ook echt meerwaarde vroeg ik me af?

Turkendisco..
je geeft zelf aan dat je het gebruikt
het geeft meerwaarde ja - niet zozeer omdat ze moeilijk zijn maar wat je zegt - het geeft variatie en soms dus vanwege de gevoelswaarde.
bij een brief / email probeer ik ook af te wisselen met mijn woorden. een synoniem voldoet prima als ik 2 dezelfde woorden ontdek
  donderdag 15 december 2005 @ 22:46:55 #43
37950 JAM
pi_33117828
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:45 schreef Abbadon het volgende:
Wat een moeilijk woord is, is afhankelijk van je woordenschat. Persoonlijk heb ik het idee dat het hebben van een groter vocabulaire (woordenschat dus, maar dan met een ander woord) mij de mogelijkheid geeft om mezelf nauwkeuriger, preciezer en met een grotere mate van accuratesse (hoewel dat in feite natuurlijk alledrie hetzelfde betekent) uit te drukken.
Was het niet Shakespeare die zei: 'Je woordenschat is het pallet aan kleuren dat je tot je beschikking hebt om de wereld om je heen in vast te leggen. Woorden zijn als een schilderij van de wereld om je heen, zodat ook anderen kunnen zien wat jij ziet!'
Inderdaad, het was Shakespeare niet, maar dat maakt het niet minder waar...

ik lul maar wat, maar als je maar genoeg moeilijke woorden gebruikt, klinkt het best plausibel...
Het was wel Leonardo da Vinci die zei: 'Oh, schrijver, hoeveel woorden heeft u nodig om te tonen wat één tekening kan?', dit als kritiek op de boeken over anatomie van zijn eigen tijd.
Nu wil ik hem wel eens een tekening zien maken van zijn eigen citaat.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:48:17 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33117864
Overigens ben ik een voorstander van het gebruik van archaïsche (dus in onbruik geraakte) woorden. Niet omdat men mij hierdoor beter begrijpt, maar om deze woorden te behoeden voor uitsterving. Laten we de soortenrijkdom van de Nederlandse taal zoveel mogelijk behouden!
The End Times are wild
  donderdag 15 december 2005 @ 22:49:01 #45
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_33117904
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:46 schreef JAM het volgende:

[..]

Het was wel Leonardo da Vinci die zei: 'Oh, schrijver, hoeveel woorden heeft u nodig om te tonen wat één tekening kan?', dit als kritiek op de boeken over anatomie van zijn eigen tijd.
Nu wil ik hem wel eens een tekening zien maken van zijn eigen citaat.
Een tekening zegt meer dan duizend woorden, maar ironisch genoeg is dat een sentiment dat slechts met woorden kan worden uitgedrukt.
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:51:20 #46
37950 JAM
pi_33117978
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

De betekenis drukt eerder de letterlijke betekenis van een woord uit. Kroeg: etablissement waarin dranken verkocht worden. Voor café of taveerne zal dit dezelfde omschrijving zijn in het woordenboek.
Het plaatje wat de gemiddelde gebruiker van de Nederlandse taal bij de drie woorden heeft is echter heel anders. Kroeg: volks, café: net iets chiquer, taveerne: ouderwetse drinkgelegenheid.
Het lijkt me nogal een zwaktebod om de letterlijke betekenis van een woord bij het woordenboek te leggen. Maar, toch even verder hierop gaande, kan ik prima in een woordenboek zetten onder...
Kroeg.
Volks etablissement waarin dranken verkocht worden.
Taverne.
Ouderwets etablissement waarin dranken verkocht worden.
Café.
Iets chiquer etablissement waarin dranken verkocht worden dan de 'kroeg', -> zie kroeg.

Dus, what's the point you're making here?
  donderdag 15 december 2005 @ 22:51:48 #47
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33117985
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:49 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Een tekening zegt meer dan duizend woorden, maar ironisch genoeg is dat een sentiment dat slechts met woorden kan worden uitgedrukt.
Daar ben ik het niet mee eens . Een beeld kan enorm veel sentiment uitdrukken en een bepaalde klank of gezichtsuitdrukking/lichaamstaal kan ook soms meer zeggen dan woorden.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:53:09 #48
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_33118033
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:51 schreef Tha_Erik het volgende:
Daar ben ik het niet mee eens . Een beeld kan enorm veel sentiment uitdrukken en een bepaalde klank of gezichtsuitdrukking/lichaamstaal kan ook soms meer zeggen dan woorden.
dat zeg ik ja goed lezen
  donderdag 15 december 2005 @ 22:54:05 #49
37950 JAM
pi_33118066
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:48 schreef LXIV het volgende:
Overigens ben ik een voorstander van het gebruik van archaïsche (dus in onbruik geraakte) woorden. Niet omdat men mij hierdoor beter begrijpt, maar om deze woorden te behoeden voor uitsterving. Laten we de soortenrijkdom van de Nederlandse taal zoveel mogelijk behouden!
Ik doe met je mee. ULSTER. DUCHTEN. DORSTEN.
  donderdag 15 december 2005 @ 22:54:53 #50
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33118094
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:53 schreef Abbadon het volgende:

[..]

dat zeg ik ja goed lezen
Ja dat klopt... beetje overheen gelezen.
Het wordt al laat voor een 16-jarige vwo-er die wanhopig probeert zich staande te houden tussen woorden waar die nog maar zeer weinig mee in aanraking is gekomen .
Hoogachtend,
Erik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')