quote:
Vreemde formatie ja. Ik denk dat ik die aanvallers zou mandekken, omdat er weinig spelers zijn die voorin ook mee opkomen en dicht bij jouw doel. Wanneer je erin slaagt die twee aanvallers uit te schakelen zouden ze al een heel stuk minder gevaarlijk moeten zijn. Ik dnek dat ik een sweeper zou gebruiken (zon centrale verdediger die tussen de laatste verdedigers en de doelman staat, dus vlak voor het doel) en daarvoor 2 centrale verdedigers en die ieder die spitsen te laten mandekken. Daarvoor zou ik een mandekker zetten die close downed, zodat opkomende spelers uit het midden door hem worden aangepakt. De vleugelverdedigers iets naar voren met een pijltje terug, zodat ze de middenvelders kunnen opvangen wanneer ze aan de zijkant opereren.
Verder lijkt het me een goed idee om via de flanken te opereren, aangezien je in het midden die twee verdedigende middenvelders naast elkaar tegenkomt. Door het midden spelen is nu dus geen goed idee.
Ik heb even zitten tekenen op een voorbeeldformatie die je zou kunnen uitproberen. De blauwe stippen zijn de tegenstanders. Er is te zien dat de diepste spitsen worden gedekt door die 2 centrale verdedigers. De sweeper staat erachter voor als er toch een verdediger langsgaat bijvoorbeeld. De twee middenvelders van de tegenstander hebben een pijltje naar buiten. Wanneer zij in de aanval zijn zullen ze dus naar buiten lopen. In dat geval zullen de vleugelverdedigers ze opvangen, die op hun beurt oppassend zijn en teruglopen wanneer er balverlies wordt geleden. Komen de middenvelders (of de opkomende verdedigende middenvelders!) toch naar binnen , dan staat daar de verdedigende middenvelder om ze op te vangen. Zet deze op close down en hard tackelen, zodat hij ze goed aanpakt.
Op de flanken staan bij balbezit diepgaande vleugels, die voor gevaar kunnen zorgen aan de zijkanten waar enigzins ruimte wordt gelaten door de tegenstander. Het is vaak een goed idee om op de counter te spelen, vooral als je uitspeelt. Probeer eerst korte pass en laag tempo en veel wijdte wanneer je goede passende spelers hebt. Gebruik anders hoog tempo, directe passing en redelijke wijdte. Je zou de aanvallende middenvelder als playmaker kunnen laten fungeren, maar ik twijfel erg of hij genoeg ruimte krijgt voor zijn acties met al die tegenstanders in het midden.
Het blijft uitproberen. Ik noem dit allemaal op vanuit logische gedachten en mijn ervaring van het spel. Door dingen te proberen en te kijken of het werkt en het te veranderen wanneer niet, zal het beter gaan.
Succes!
![]()
edit: zorg ervoor dat je diepste spits en je verdedigende middenvelder de bal wat langer bij zich houden (hold up ball in de engelse versie), zodat andere spelers naar voren kunnen komen.
[ Bericht 3% gewijzigd door PPWB84 op 28-12-2005 02:13:38 ]