Het is maar net waar diegene hem voor gebruikt. Als jij het zou gebruiken indien iemand anders je aanvalt met een mes is het ook een wapen.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:59 schreef -calimero- het volgende:
Ik heb ook altijd een zakmes bij me, alleen niet met uitgaan.
Heb het mes nog nooit gebruikt als wapen, maar ontzettent vaak als gereedschap, en dan was ik ook blij dat ik dat mes bij me had. Daarom snap ik ook niet dat mensen je altijd zo raar aankijken als je zegt dat je een mes bij je hebt, het is namelijk gereedschap, en geen wapen!
Dat denk ik dus ook.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:29 schreef The_Mavericks het volgende:
als je uit noodweer een mes trekt dan is de kleinste verwonding al poging tot doodslag geloof ik.
gelukkig hebben hiervoor het bernardsfonds ofzo toch?quote:Op donderdag 15 december 2005 23:26 schreef XiChico het volgende:
Als je bedenkt dat je niet bewust een voorwerp bij de hand mag hebben (waarmee je iemand kan verwonden, knuppel e.d.) mocht er thuis bij je ingebroken worden, en je dit toch doet .. iemand er mee flink mee slaat, en vervolgens JIJ aangeklaagd word .. is het ook niet zo moeilijk om te bedenken dat je tijdens het navigeren op straat geen mes mag trekken in een bedreigende situatie![]()
Waarom is het exces?quote:Op woensdag 14 december 2005 16:30 schreef hobbs het volgende:
Noodweer exces heet dat. En dat kan wel strafbaar zijn.
Ligt aan de situatie, de omstandigheden en het mes.
Huisvredebreuk mag je niet verdedigen; je eigen lijf wel.quote:Op donderdag 15 december 2005 23:26 schreef XiChico het volgende:
Als je bedenkt dat je niet bewust een voorwerp bij de hand mag hebben (waarmee je iemand kan verwonden, knuppel e.d.) mocht er thuis bij je ingebroken worden, en je dit toch doet .. iemand er mee flink mee slaat, en vervolgens JIJ aangeklaagd word .. is het ook niet zo moeilijk om te bedenken dat je tijdens het navigeren op straat geen mes mag trekken in een bedreigende situatie![]()
Verboden wapenbezit doet inderdaad niets af aan een noodweer beroep. Het nemen van strafbare voorzorgmaatregelen echter wel. Als jij weet dat de kans enorm groot is dat iemand je aan gaat vallen (op welke manier dan ook) is het verdedigen met een (verboden) wapen een afbreuk aan een noodweerberoep.quote:Op woensdag 14 december 2005 23:22 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Er werd geïmpliceerd dat het lastig is om noodweer hard te maken als je een wapen bij je hebt, en dat is onzin. Of het wel of geen noodweer is staat los van wapenbezit.
Dat jij een mesje bij je draagt voor noodgevallen, betekent niet dat je erop uit bent om mensen neer te steken. Maar als iemand jou met een mes bedreigt ben je toch ook blij als je er zelf een bij je hebt, al was het maar omdat je dan wat zelfverzekerder bent. Je kunt je immers beter verdedigen als dat nodig is, in geval van noodweer dus.
maar je hebt het idee, dat je wel is aabgevallen kan wordenquote:Op woensdag 14 december 2005 16:28 schreef luciferist het volgende:
stel iemand valt mij aan.
en ik heb standard al een mes bij me. (elke dag altijd)
en ik grijp uit reflex tijdens dat gevecht en steek hem neer.
is dit dan noodweer?
Nee, dat is geen criteria.quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:19 schreef Pappie_Culo het volgende:
noodweer geldt volgens mij alleen als vrijwaring als je iemand met een zelfde soort wapen pakt als hij jou wil doen... maar weet het niet zeker.
nee, dan ben je een pauper omdat je vistquote:Op zaterdag 17 december 2005 21:18 schreef Cattara het volgende:
Als ik zit te vissen;en dat is bij zonnig weer vaak.Ben ik dan ook een pauper omdat ik een mes bij me heb(evt voor verdediging?)....
volgens mij zijn dit sowieso pittige dilemma's voor het gerecht. Als je een inbreker 20 keer in zijn ribben steekt, dan zal je waarschijnlijk horen dat je het ietwat overdone hebt, en dan zul je ook wel een straf krijgen. Ik denk dat als je zelf een vuurwapen in huis hebt, en de inbreker neerschiet, dat je dan alleen een straf krijgt voor verboden wapenbezit. En de schoonmaakkosten zullen ook wel voor eigen rekening zijnquote:Op zaterdag 17 december 2005 20:37 schreef speedfreakssj het volgende:
als iemand je in je hius bedreigt met een pistool en je steet hem dood dan lijkt het me toch echt wel zelfverdediging hoor.
desnoods electrocuteer ik hem.
OK, als ik hem nu doodschiet OK, maar als ik hem afmaak met conventionele middelen dan denk ik dat er weinig ana het handje is als de inbreker/indringer mij met een vuurwapen bedreigt.
een inbreker 20 keer in zijn ribben steken wordt niet gezien als noodweer exces hoorquote:Op zondag 18 december 2005 01:27 schreef P8 het volgende:
[..]
volgens mij zijn dit sowieso pittige dilemma's voor het gerecht. Als je een inbreker 20 keer in zijn ribben steekt, dan zal je waarschijnlijk horen dat je het ietwat overdone hebt, en dan zul je ook wel een straf krijgen. Ik denk dat als je zelf een vuurwapen in huis hebt, en de inbreker neerschiet, dat je dan alleen een straf krijgt voor verboden wapenbezit. En de schoonmaakkosten zullen ook wel voor eigen rekening zijn![]()
Maar probeer het ook van de andere kant te bekijken. Stel dat je met een inbreker in jouw huis mag doen wat je wilt, dan kan dat verdraaid worden. Dan heb je in feite een legale manier om iemand te vermoorden.
ja vriendin van mij kreeg een tog uurtjes bij halt voor pepperspray bij zich hebben. een mes daarin tegen mocht ik welquote:Op zondag 18 december 2005 01:20 schreef P8 het volgende:
[..]
nee, dan ben je een pauper omdat je vist![]()
nee maar dat is anders. een mes bij je dragen puur ter zelfverdediging is kansloos. Laten we dan meteen maar zoals in amerika vuurwapens legaal maken.
zoals ik al eerder zei: koop pepperspray. Veel effectiever dan een mes, plus je brengt de ander geen blijvend letsel toe. Met een mes kan je missen, met pepperspray bijna niet, en je hebt natuurlijk een bereik van een paar meter, met een mes hooguit 1.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |