abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33066018
Zo, een deeltje twee! Want drie jaar de avonden lezen in een topic, dat zou wel heel erg triest zijn.

Is het herlezen van de avonden iets te veel voor Uw schema? Herlees dan het 'integraal De Avonden lezen' topic, onder deze blauwe letters.
Hilariteit!

De originele OP
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 20:41 schreef corc het volgende:
HOEI BOEI!

Fok! herleest dit jaar �De Avonden� van G.K. (Simon) van het Reve!
Doe van 22 t/m 31 december mee in het �integraal (her)lezen van �De Avonden� van G.K. (Simon) van het Reve�-topique!

�De Avonden� van G.K. van het Reve is de eerste volwaardige roman die de volksschrijver afleverde, en het belangrijkste boek in de Nederlandse Literatuur. Het is klassiek geworden als de aangrijpende beschrijving van de saaiheid, die Nederland in de naoorlogse jaren beheerste. In Frits van Egters weerspiegelt zich de jeugd, die zijn leven ziet verlopen in zinloosheid, eentonigheid en eenzaamheid. Humor en de hoop dat er toch een hoger, groter Iets bestaat, houden hem op de been.

�Bij een langer aanhouden van deze gesteldheid loopt de geestelijke gezondheid van Reve ernstig gevaar!� - Godfried Bomans
�Van dit zeldzaam navrante slot, dat de gehele roman draagt, is geen denkbeeld te geven, men moet het gelezen hebben. Het behoort tot het aangrijpendste wat ik ooit onder ogen kreeg.� - Simon Vestdijk

Het boek beschrijft in tien hoofdstukken de laatste 10 dagen van het jaar. Het begint op 22 december in de vroege morgen als de held van het verhaal ontwaakt.
Om integraal mee te lezen houdt men zich aan de indeling van het boek, dus leest men een dag van Frits (= een hoofdstuk, +/- 20 pagina's) per dag. U bent klaar op oudejaarsavond. Tip: houdt een fles bessen-appelsap bij de hand!

Het boek is antiquarisch goed verkrijgbaar, voor elk budget (van E5,- voor een Bezige Bij-Pocket tot E 1000,- voor een gesigneerde eerste druk (AioloZ Leiden of Pergamon Bredevoort)

Heb je ook zin om een wintervertelling in de juiste sfeer te lezen? Om de saaiheid van een kerstvakantie met maximale intensiteit te ondergaan, en te herkennen in het boek dat je leest? Of wil je een cultureel gat plamuren? Lees dan dit jaar de avonden en post je bevindingen in dit topic!

Wat levert het op?
- Irriteer andere mensen met zeldzaam sarcastische humor
- Krijg inzicht in een ander tijdperk
- Wordt ontroerd door het aangrijpende relaas van een ziel in nood
- Herken andere avonden-lezers aan citaten ("het gaat slecht, maar verder gaat het goed")
- Troost je met de gedachte, dat het altijd nog erger kan
- Kom hier aan je obsessie met kaalheid!

Andere topics:
Special edition Avonden
Centraal de avonden
strip van de avonden
U bent welkom

... toch?
" there is nothing to not be amazed at "
pi_33066414
Echt zwak dat je je principes opzij zet voor Reve, corc.
pi_33066678
Liever dat toegeven dan onder een laffe kloon gewoon verder posten.

En Danny heeft me laatst een prachtig stoomstrijkijzer verkocht.
pi_33068256
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:49 schreef corc het volgende:
Liever dat toegeven dan onder een laffe kloon gewoon verder posten.
Precies, dit is een erezaak. De familienaam staat op het spel.
quote:
En Danny heeft me laatst een prachtig stoomstrijkijzer verkocht.
Wat een veelzijdig man, ik zag hem laatst nog de straat vegen!
pi_33073462
Ik heb de aankoopbon, met zijn naam erop
En wie blijft er nu boos met een messcherpe vouw in zijn broek?

Maar leuk om hier weer eens te komen. Wat een belevenissen met dat kindermeisje, zo gebeurt er nog eens iets in het normaal zo rustige (ofwel: doodse, saaie en vergeten) literaire subforum.

Waarom zouden we in godsnaam eigenlijk dat belegen boek van die seniele oude homo herlezen als een van de eerste uitingen van nieuwe en spannende vormen van literatuur onder onze ogen ontstaat? Wie leest er nu over saaiheid als smeuige chicklit slechts een muisklik verwijderd is?
  woensdag 14 december 2005 @ 15:31:48 #6
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_33073600
Tvp.

[ Bericht 91% gewijzigd door De-oneven-2 op 14-12-2005 15:45:37 ]
...dass wir fliegen.
pi_33076938
quote:
Op woensdag 14 december 2005 15:25 schreef corc het volgende:
Maar leuk om hier weer eens te komen. Wat een belevenissen met dat kindermeisje, zo gebeurt er nog eens iets in het normaal zo rustige (ofwel: doodse, saaie en vergeten) literaire subforum.
Subforum? Zitten we in een subforum? Dat klinkt alsof we rond een klein kampvuurtje zitten op de bodem van een ravijn, knieën opgetrokken, tandklapperend. TTK-forum mag de naam 'forum' niet eens dragen. Wat wordt er geforumeerd? Een losse greep uit een aantal TTK-topics onthult juist een minimum aan communicatie. Plaatjes posten, daar gaat het om. Of sullige zinnen ontleden, net doen of je kunstenaar bent, kliekjes, cabaret-topics die nooit verder dan 15 reacties komen. Dit is geen subforum, dit is een spookdorpje dat alleen nog op de kaart staat vanwege een overijverige cartograaf.
quote:
Waarom zouden we in godsnaam eigenlijk dat belegen boek van die seniele oude homo herlezen als een van de eerste uitingen van nieuwe en spannende vormen van literatuur onder onze ogen ontstaat? Wie leest er nu over saaiheid als smeuige chicklit slechts een muisklik verwijderd is?
Noodzaak, corc, noodzaak. Slechtgeschreven 'chicklit' is een modegril van dommige mensen die nergens voor durven staan. Staan zeg ik je, met de rug recht, kin omhoog: stáán! Stáán voor tijdloze monumenten, stáán voor de ogenschijnlijke niksigheid van De Avonden. Stáán zullen we. Met hoge en hardgesteven boorden moeten wij tegenwicht bieden aan die benen-wijd-lectuur van tegenwoordig. Ik heb een hekel aan 'chicklit', het is een nieuwe variant van een damesblad, maar dan voor vrouwen in de dertig die nog steeds niet weten hoe ze moeten leven en daarom gedienstig hun oor te luister leggen bij wat andere vrouwen - met matige schrijftalenten - hierover te vertellen hebben. 'Chicklit' gaat nergens over, het is een degeneratieve vorm van vereenzelviging. Chicklitlezeressen zijn schapen vermomt als hoeren. Subhumaan, verloren, behoeftig.

[ Bericht 0% gewijzigd door zodiakk op 14-12-2005 17:59:50 ]
  woensdag 14 december 2005 @ 17:56:24 #8
15869 gr8w8
Better by design.
pi_33076997
Maar, gaat men dit doen? En wie allemaal?
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_33077209
Ik heb het boek nog nooit gelezen, wel bij nederlands gehad op school. Maar hoeveel pagina's heeft het boek?
pi_33077821
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:56 schreef gr8w8 het volgende:
Maar, gaat men dit doen?
Ja, natuurlijk. Doe je mee?
quote:
En wie allemaal?
Nou, ik geloof dat een paar mensen daar nog een beetje over aan het bakkeleien zijn. Maar ik doe mee, & in het vorige topic, onder die mooie blauwe letters in de OP, kun je lezen wie zich nog meer hebben aangemeld. Laten we tegen de tijd dat het de 22e is even een lijstje maken van de mensen die zich aan- dan wel afgemeld hebben, zodat niet meer iedere post hoeft te beginnen met: "Ik heb me niet aangemeld, maar..." of "Ik heb me wel aangemeld, en..."
  donderdag 15 december 2005 @ 00:05:08 #11
135316 phish852
Tiocfaidh ár Lá
pi_33089801
tvp
Last.FM
Everybody seems to think I'm lazy
I don't mind, I think they're crazzy
  donderdag 15 december 2005 @ 00:08:52 #12
15869 gr8w8
Better by design.
pi_33089936
Voorruit dan, morgenavond dat boek eens uit mijn kast plukken. Mijn kast die nog, geheel in sfeer, op mijn oude kamer in het ouderlijk huis staat, in een dorpje nabij de Strabrechtse heide.
Welkom bij de V&D der webfora.
  donderdag 15 december 2005 @ 02:05:53 #13
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_33092648
Zodiakk, vind je het goed als ik even door de vensters van de tijden toeschreeuw?

Ik dacht er, na je schrijven, zowaar eventjes over na om ook maar de Avonden te gaan lezen. Niet omdat het me nu zo'n bijzonder goed boek leek (naar mijn idee woorden goede boeken enkel in het Engels geschreven, omdat je in het Engels 'fuck you, you faggity fag' kan zeggen), maar uit principe!

Maar ja, principes hè, principes. Sorry.

Ik hoop dat ik je niet teleurgesteld heb.

[ Bericht 65% gewijzigd door JAM op 15-12-2005 02:36:25 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 15 december 2005 @ 13:28:29 #14
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_33100411
Zoals ik in het vorige topic al schreef, moet ik 'm maar gauw eens terugvorderen van mijn broer, dan wel een nieuw exemplaar aanschaffen.
Het is wel een aardige traditie verder.
pi_33101979
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:56 schreef gr8w8 het volgende:
Maar, gaat men dit doen? En wie allemaal?
Dit zijn de (aangemeldde) lezers van vorig jaar:

# Zodiakk
# Whiskers
# ir. Baboon
# keeper
# Gellius
# Seborik
# Frollo
# beeer (ja, helemaal beer. We zijn geen mietjes)
# aldostuta
# ASquare
# de-oneven-2
# Wolfje
# SlaatjeBla
# plunk
# gimme.shelter

En dit die van het jaar daarvoor:
# corc
# Troel
# SlaatjeBla
# zodiakk
# I.R.Baboon
# Isabeau
# Plunk
# beeer
# eenuitduizend
# Wolfje
# Koekepan

Dus ja, dat gaan we echt doen.
pi_33102029
Nou JAM, wat een geklieder! is dat nu nodig? Shampoo gewoon in het haar, is mijn devies.

En wat is er up met al die gewijzigde berichten? Zijn we erbarmelijke spellers of schamen we ons voor onze eerste ingevingen?
  donderdag 15 december 2005 @ 14:52:43 #17
15967 Frollo
pi_33102523
quote:
Op donderdag 15 december 2005 14:32 schreef corc het volgende:

En wat is er up met al die gewijzigde berichten? Zijn we erbarmelijke spellers of schamen we ons voor onze eerste ingevingen?
quote:
[ Bericht 0% gewijzigd door zodiakk op 14-12-2005 17:59 ]
Dat zal wel een PI behelsd hebben.
pi_33103025
Denk ik niet. Een zodiakk beheerst zijn posticonen met een angstwekkende perfectie. Zijn d's en t's, daarentegen...
Wittgenstein
pi_33103197
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:53 schreef zodiakk het volgende:

Noodzaak, corc, noodzaak. Slechtgeschreven 'chicklit' is een modegril van dommige mensen die nergens voor durven staan. Staan zeg ik je, met de rug recht, kin omhoog: stáán! Stáán voor tijdloze monumenten, stáán voor de ogenschijnlijke niksigheid van De Avonden. Stáán zullen we. Met hoge en hardgesteven boorden moeten wij tegenwicht bieden aan die benen-wijd-lectuur van tegenwoordig. Ik heb een hekel aan 'chicklit', het is een nieuwe variant van een damesblad, maar dan voor vrouwen in de dertig die nog steeds niet weten hoe ze moeten leven en daarom gedienstig hun oor te luister leggen bij wat andere vrouwen - met matige schrijftalenten - hierover te vertellen hebben. 'Chicklit' gaat nergens over, het is een degeneratieve vorm van vereenzelviging. Chicklitlezeressen zijn schapen vermomt als hoeren. Subhumaan, verloren, behoeftig.
Ach, modegril. Wie zijn wij om onze neus op te halen voor de tijdsgeest? Wie zijn wij om nukkige intellectualistische mannetjes te blijven tegenover de belofte van bloeiende meisjes met een baarlijke promiscuiteit? Wie zijn wij om ons intellect niet in te zetten om een leidend pad te vormen voor die verlorenen en behoeftigen (mits vrouw en onder de dertig, welteverstaan), als daarmee de weg naar geld en open-benencultuur open staat?

Ach, zonder gekheid, voorlopig blijf ik nog even trots staan met de kin omhoog, ik heb al genoeg geloofwaardigheid verloren door me hier na maanden weer te vertonen.

Maar eigenlijk ben nihilistisch genoeg om hoogstpersoonlijk uit ijdelheid en financieel gewin een bijdrage aan die degeneratieve vorm van vereenzelving te leveren. Een nieuwe chicklithit afleveren moet voor ons een makkie zijn (*Gorecki uit de CD-speler haalt en een ietshippige cultureel correcte 'blue note' verzamelaar aanzet*). Zullen we binnenkort afspreken bij Dudok om een beginnetje te maken met zo'n tijdschriftboek?

ps, die gesteven boorden zijn prima in orde, ik kan niet genoeg lof zingen van dat stoomstrijkijzer.

Gr8w8, hoe is het in Lierop?
  donderdag 15 december 2005 @ 15:27:21 #20
15967 Frollo
pi_33103462
quote:
Op donderdag 15 december 2005 15:12 schreef Koekepan het volgende:
Denk ik niet. Een zodiakk beheerst zijn posticonen met een angstwekkende perfectie. Zijn d's en t's, daarentegen...
Mmm... Een posticonbeheersing waar ik nog iets van zou kunnen leren dus...
pi_33103526
quote:
Op donderdag 15 december 2005 15:27 schreef Frollo het volgende:

[..]

Mmm... Een posticonbeheersing waar ik nog iets van zou kunnen leren dus...
Ja, maar da's niks om je voor te schamen hoor. Want wie niet?

(zodiakk had voor deze post ongetwijfeld precies het juiste posticoon geweten. Ik blijf steken op de lightbulb. .)
Wittgenstein
  donderdag 15 december 2005 @ 15:34:40 #22
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_33103683
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:04 schreef wlsandman het volgende:
Maar hoeveel pagina's heeft het boek?
Ligt aan het lettertype, mijne heeft 201 pagina's
Feyenoord!!! * Barça
  zaterdag 17 december 2005 @ 02:24:12 #23
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_33152928
Mijn versie heeft 8 CD's.

En het wilde plan om hem op m'n MP3speler te zetten gaat niet door want die doet ongeveer 2 uur met z'n batterijen. En bovendien denk ik dat de avonden-ervaring in het donker op mijn bank liggend toch beter tot z'n recht komt.

Tevens tvp.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_33165296
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:53 schreef zodiakk het volgende:
Stáán zullen we. Met hoge en hardgesteven boorden moeten wij tegenwicht bieden aan die benen-wijd-lectuur van tegenwoordig.
Verdomd als het niet waar is.
En ik ga De avonden natuurlijk niet herlezen. Ben je mal.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33165505
Oh, ik doe het ook wel weer, en hoe zit het met die 8 CD's, IR?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')