Dat beide apparaten goed geluid hebben, dat geloof ik wel; dat is op de huidige generatie ook prima in orde.quote:Op vrijdag 16 december 2005 19:12 schreef Retuobak het volgende:
Trouwens, goed geluid heeft de Xbox 360 gewoon (niet geweldig, true, maar welk mainstream apparaat heeft dat wel?), en ik zie niet in waarom dat niet zou gelden voor de PS3 persoonlijk.
Wat bedoel je precies met 3D audio? Hoe werkt dat?quote:Op vrijdag 16 december 2005 19:17 schreef chibibo het volgende:
[..]
Dat beide apparaten goed geluid hebben, dat geloof ik wel; dat is op de huidige generatie ook prima in orde.
Het is ook meer een persoonlijk iets; ik ben namelijk wel gecharmeerd van 3D audio en zie er een meerwaarde in (hoewel die misschien niet echt groot is zo lang gamen is 'beperkt' tot een plat scherm voor je neus); daarom vind ik het jammer dat het (bijna) nooit wordt toegepast, ondanks dat de eerste Xbox er al de capaciteiten voor had, als ik het me goed herinner.
3D audio stelt je in staat om overal om je heen geluid te horen: niet alleen links en rechts van je (stereo / 1D) of voor en achter je (surround / 2D), maar ook boven en onder je. Door kleine variaties aan te brengen in het geluid (volume, vertraging, toonhoogte) voor het linker- en rechter oor, kun je dit met slechts twee speakers al bereiken.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:24 schreef peristilius het volgende:
Wat bedoel je precies met 3D audio? Hoe werkt dat?
Dat klinkt best stoer.quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:58 schreef chibibo het volgende:
[..]
3D audio stelt je in staat om overal om je heen geluid te horen: niet alleen links en rechts van je (stereo / 1D) of voor en achter je (surround / 2D), maar ook boven en onder je. Door kleine variaties aan te brengen in het geluid (volume, vertraging, toonhoogte) voor het linker- en rechter oor, kun je dit met slechts twee speakers al bereiken.
Jaren terug heb ik er een artikel over gelezen, toen de eerste 3D audio kaarten werden geproduceerd; het schijnt namelijk redelijk wat rekenkracht te vereisen. Daarna heb ik er niks meer over gehoord, en 3D audio kaarten worden volgens mij niet meer gemaakt.
quote:Op vrijdag 16 december 2005 19:03 schreef chibibo het volgende:
Wat is er eigenlijk bekend over de sound processor van de PS3? Als ik de specs lees ('Cell-base processing') lijkt het erop dat er, net als bij de Xbox 360, geen dedicated sound chip komt.
Persoonlijk vind ik dat wel jammer, omdat bijv. 3D audio deze generatie waarschijnlijk opnieuw wordt genegeerd; ik verwacht althans dat developers niet geneigd zullen zijn om hier CPU-kracht voor in te leveren die ook aan graphics, physics en AI kan worden besteed.
Hèhè...quote:Op vrijdag 16 december 2005 19:05 schreef chibibo het volgende:
Ik verwacht trouwens binnen 5 minuten een reactie van P-Style. Dank u.
Vergeet niet dat Surround Sound niet hetzelfde is als 3D audio; zie mijn uitleg boven. Ik verwacht wel dat wat jij beweert ook geldt voor 3D audio, en dat een enkele SPE hiervoor genoeg rekenkracht in huis heeft, maar waar ik bang voor ben is dat developers deze rekenkracht liever benutten ten behoeve van visuele zaken (graphics, physics, AI). Hoewel er genoeg spellen zijn met prachtige soundtracks, heb ik de indruk dat de games-industrie geluid altijd op de tweede plaatst zet, of lager. Het ontbreken van een dedicated sound processor (voor het eerst op een PlayStation console) lijkt dit min of meer te bevestigen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 05:01 schreef P-Style het volgende:
Het is in ieder geval duidelijk dat Cell méér dan genoeg rekenkracht heeft om real-time een 5.1 Dolby Digital of DTS-streampje te genereren. Eén SPE is zelfs genoeg daarvoor en dan nog moet die SPE kracht over hebben voor andere dingen.
Het laten ontbreken van een dedicated sound processor is puur om de kosten te drukken. Overigens waren de sound processoren in alle vorige consoles gewoon om het mixen van het geluid af te handelen en (in het geval van de xbox) real-time een 5.1 dd-stream te genereren. Er heeft in consoles nooit een sound processor gezeten die zelf 3D audio berekende (dus geluidsreflectie en accoustiek) ze konden hooguit effecten als echo en reverb toevoegen. Fatsoenlijk overtuigend 3D geluid moet je uit software halen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 07:21 schreef chibibo het volgende:
Vergeet niet dat Surround Sound niet hetzelfde is als 3D audio; zie mijn uitleg boven. Ik verwacht wel dat wat jij beweert ook geldt voor 3D audio, en dat een enkele SPE hiervoor genoeg rekenkracht in huis heeft, maar waar ik bang voor ben is dat developers deze rekenkracht liever benutten ten behoeve van visuele zaken (graphics, physics, AI). Hoewel er genoeg spellen zijn met prachtige soundtracks, heb ik de indruk dat de games-industrie geluid altijd op de tweede plaatst zet, of lager. Het ontbreken van een dedicated sound processor (voor het eerst op een PlayStation console) lijkt dit min of meer te bevestigen.
Yep me too, beetje de kinderziektes afwachten, waarschijnlijk een prijsverlaging tussendoor en dan genieten maarquote:Op donderdag 15 december 2005 14:37 schreef SocialDisorder het volgende:
ik koop em sowieso niet op de launchdag, uberhaupt niet de eerste twee batches. Vanaf de derde batch ga ik pas kopen
Als ik onze grote vriend Ken mag geloven over de prijs dan wacht ik idd ook een paar lichtingen (of er moet een echt geweldige titel uitkomen die ik gewoon direct moet hebben)quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:28 schreef erikh het volgende:
[..]
Yep me too, beetje de kinderziektes afwachten, waarschijnlijk een prijsverlaging tussendoor en dan genieten maar
Nee hoor, de SNES, PS1 en (volgens mij) PS2 hebben allemaal dedicated sound processors, die niet alleen het mixen van het geluid regelen + eventuele effecten, maar ook het afspelen van muziek. Daarom gaat de muziek op deze consoles meestal vrolijk door wanneer je spel crasht.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:14 schreef P-Style het volgende:
Overigens waren de sound processoren in alle vorige consoles gewoon om het mixen van het geluid af te handelen en (in het geval van de xbox) real-time een 5.1 dd-stream te genereren.
Ja, ook het afspelen van muziek, maar dat is niets anders dan het mixen van samples. Het leuke is dat de sound processoren in de SNES, PS1 en PS2 allemaal van Sony zijn en de latere dus op de eerdere gebaseerd zijn. Ken Kutaragi is verantwoordelijk voor de geluidsprocessor in de SNES.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:50 schreef chibibo het volgende:
Nee hoor, de SNES, PS1 en (volgens mij) PS2 hebben allemaal dedicated sound processors, die niet alleen het mixen van het geluid regelen + eventuele effecten, maar ook het afspelen van muziek. Daarom gaat de muziek op deze consoles meestal vrolijk door wanneer je spel crasht.
Daar heb je op zich gelijk in, maar bij een dedicated processor zit alle data, zoals de samples en de muziekcode, in het geheugen van de chip zelf, in plaats van in het 'algemene' RAM geheugen. Het enige wat de CPU van de console doet is de data er in pompen, en de chip de opdracht geven "begin maar met spelen". Vervolgens kan de CPU zich volledig wijden aan het runnen van de game code, en hoeft hij zich over de muziek geen zorgen meer te maken.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:55 schreef P-Style het volgende:
Ja, ook het afspelen van muziek, maar dat is niets anders dan het mixen van samples.
Klopt, en je kunt van Kutaragi zeggen wat je wilt, maar geluidsprocessoren ontwerpen kan-ie. De sound chip van de SNES was zijn tijd ver vooruit.quote:Ken Kutaragi is verantwoordelijk voor de geluidsprocessor in de SNES.
Inderdaad. Destijds was dat een behoorlijke CPU-ontlasting. Maar tegenwoordig is dat zo verschrikkelijk marginaal dat ze de SPU's maar weggelaten hebben.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:24 schreef chibibo het volgende:
Daar heb je op zich gelijk in, maar bij een dedicated processor zit alle data, zoals de samples en de muziekcode, in het geheugen van de chip zelf, in plaats van in het 'algemene' RAM geheugen. Het enige wat de CPU van de console doet is de data er in pompen, en de chip de opdracht geven "begin maar met spelen". Vervolgens kan de CPU zich volledig wijden aan het runnen van de game code, en hoeft hij zich over de muziek geen zorgen meer te maken.
Natuurlijk is het in de praktijk wat complexer, maar dat is het globale idee.
Klopt, maar 3D audio schijnt wel weer behoorlijk wat kracht nodig te hebben. Kracht waarvan ik me afvraag of developers die willen gebruiken ten koste van bijv. physics. En zo is het cirkeltje weer rond.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:27 schreef P-Style het volgende:
Inderdaad. Destijds was dat een behoorlijke CPU-ontlasting. Maar tegenwoordig is dat zo verschrikkelijk marginaal dat ze de SPU's maar weggelaten hebben.
Alleen van mooie physics kan iedereen meteen genieten en van uber de puber geluid alleen het selecte groepje dat een 6 speaker dolby surround bang en olufsen super set in zijn woonkamer heeft staan.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:47 schreef Retuobak het volgende:
Persoonlijk zie ik deze generatie liever een grotere investering in geluid dan in physics, echt leuke dingen doen met physics (dus veeeeeeel verder dan ragdolls ed.) is nog veel te duur en mogelijk ook nog te zwaar. Daarentegen betwijfel ik of de kleine extra dingen die ze nu wel kunnen doen met physics (zoals haar dat realistisch reageert) opwegen tegen de grote sprongen die nog te maken zijn wat geluid betreft.
Toch blijft het een feit dat de 3D audio met 2 speakers waar jij het over hebt eigenlijk alleen tot zijn recht kan komen als je gebruik maakt van een koptelefoon. En dan èigenlijk in-ear oordopjes.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:43 schreef chibibo het volgende:
Klopt, maar 3D audio schijnt wel weer behoorlijk wat kracht nodig te hebben. Kracht waarvan ik me afvraag of developers die willen gebruiken ten koste van bijv. physics. En zo is het cirkeltje weer rond.
Dat moet gequote wordenquote:Zo heb ik een keer een experiment gedaan, waarbij ik 2 kleine microfoontjes in m'n oren moest doen
Dat is waar. De weergave is alleen maar goed wanneer de luisteraar perfect gepositioneerd is ten opzichte van beide speakers. Hoewel het me niet zou verbazen als ze hier al iets op gevonden hebben, o.a. door gebruik te maken van gerichte speakers.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:53 schreef P-Style het volgende:
Toch blijft het een feit dat de 3D audio met 2 speakers waar jij het over hebt eigenlijk alleen tot zijn recht kan komen als je gebruik maakt van een koptelefoon. En dan èigenlijk in-ear oordopjes.
[...]
Als je dit afspeelt op 2 losse speakers, dan komt de accoustiek van de ruimte waarin de speakers staan er ook nog bij, plus de plaatsing van de speakers, plùs het feit dat nu allebei je oren beide speakers waarnemen. Dan kun je beter 5.1 gebruiken. Scheelt veel processorkracht en geeft in ieder geval al richting aan het geluid!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |