quote:
Van 5 keer per week spinnen pluk je in
alle opzichten de vruchten, zeg ik altijd maar
![]()
.
quote:
Je kreeg doorleefde adviezen en welgemeende steunbetuigingen die je er niet van mochten weerhouden de vergetelheid te zoeken en als een blok te vallen voor een onweerstaanbare geweldenaar, een intoxicerende hedonist die in de 5e versnelling leeft en je graag deel- en lotgenoot maakt in zijn nakende ondergang..
Ik geef toe dat ik alle adviezen in de wind heb geslagen, maar misschien moet ik me vasthouden aan de wetenschap dat ik dat bij mijn
volle bewustzijn heb gedaan. Ik bedoel: ik voel me geen slachtoffer (niet eens van de verliefdheid). Voor mij moet er zo nodig iets op het spel staan, dat is cruciaal, dus dan moet ik ook niet zeiken.
Ah, ik zie weer licht aan het eind van de tunnel!
quote:
En zo tekent zich het begin af van een tragedie die ons, machteloze bewonderaars, nog lang dreigt te verdrieten. Wat kon dat kind schrijven, zullen we nog menigmaal verzuchten, en wanneer uitgeverij Rothschild & Bach postuum je dagboek uitbrengt (met op de backcover heel triest de enige van jou bekende foto, met alleen je buik erop) zal heel literair Nederland diep met ons meezuchten..
Hmmm...
![]()
... backcovers, literair Nederland, buiken, foto's... ooit kan ik natuurlijk een fictieve versie van deze geschiedenis schrijven... met een serveerster in de hoofdrol, en dan maak ik van D. een tandarts, zo'n zongebruinde tandarts met hele witte tanden... en Madame schrijf ik eruit, en Kim trouwens ook, en als ik toch bezig ben, kan ik net zo goed de kinderen schrappen, weg ermee, kinderen zijn overbodige ballast, bovendien houden ze het verhaal onnodig op, en dan wordt het gewoon een romantische meezinger, dat boek; een verpletterende ballade over de liefde en eeuwige trouw, en daarna ga ik de boer op met mijn Liefdesboodschap; ik maak net als Connie Palmen een tournee langs allerlei treurige zaaltjes vol bejaarden die aan mijn lippen hangen terwijl ik een hoofdstuk - dat ene, hartverscheurende hoofdstuk waarin de tandarts en de serveerster tegen een boom rijden - terwijl ik dus een hoofdstuk voorlees uit mijn liefdesgeschiedenis, en ze pinken een traantje weg, de bejaarden, ze willen na afloop tijdens het vragenuurtje allemaal weten of het echt is gebeurd, met de tandarts en de serveerster, en dan zal ik zeggen: "Nee, het is een leesboek, ik ben schrijfster van leesboeken en die zijn altijd verzonnen, fictief dus, anders is het geen leesboek maar een dagboek. Of een autobiografie." De bejaarden zullen dat wel interessant vinden, denk ik. Misschien maken ze er wel aantekeningen van.
En daarna... daarna neemt het boek een hoge vlucht, het begint namelijk altijd met de bejaarden - literatuur, dat is een bekend gegeven, dankt haar bestaansrecht aan de bejaarden en de vrouwen - en op een dag is er een filmregisseur die het boek wil verfilmen, hij denkt aan een verfilming in de trant van 'The Bridges of Madison County', dat vindt hij namelijk een van de allermooiste en roerendste liefdesgeschiedenissen die hij ooit heeft gelezen, oh..! oh..! en zo
tragisch ook... dat het dus een onmogelijke liefde is, de liefde tussen Meryl Streep en hoe heet hij, die zeventigjarige cowboy, en dat ze aan het eind afscheid nemen in de wetenschap dat ze elkaar nooit-nooit-nooit meer zullen zien, terwijl ze dus wél mooi heel gelukkig met elkaar hadden kunnen worden, godverdomme.
De verfilming van mijn boek wordt ook een daverend succes. Jammer dat Meryl Streep te oud was voor de hoofdrol, maar je hoort de kijkers niet klagen over het fijnbesnaarde spel van Sylvie Meis. Ja, die kan hartstikke goed acteren! Niemand wist het, Sylvie Meis blijkt de revelatie van het jaar, ze staat op de cover van Vrij Nederland en de Groene Amsterdammer, ze mag in haar eentje een heel uur bij Barend & Van Dorp komen volpraten over hoe ze zich heeft ingeleefd in de rol van het eenvoudige serveerstertje ("Ik heb het thuis ook nooit breed gehad") dat de liefde van haar leven vond in de persoon van de witte-tanden-tandarts ("Tijdens de seksscènes dacht ik gewoon aan Raf, acteren is in feite een kwestie van lekker jezelf blijven") en ondertussen trekt de film volle zalen, en het boek staat al maanden op de eerste plaats van de boekentoptien, en de schrijfster van het boek - dan ben ik dus, Nadine S. - krijgt een telefoontje van de ABN/AMRO: of het niet eens tijd wordt om een beleggingsplan op te stellen, met al die miljoenen die maar blijven binnenstromen, en ik ga langs bij de bank, ik krijg een heel pakket opties & aandelen in de maag gesplitst, en op advies van mijn beleggingsadviseur besluit ik stil te gaan leven in Zuid-Frankrijk.
Ik koop een roze villa. En een parasol. Ik zwem, ik eet, ik drink, ik slaap, en ik verveel me te pletter. Ik moet iets om handen hebben, bedenk ik; jammergenoeg ben ik te rijk om computercursussen te gaan geven aan allochtonen. Ze zouden me niet accepteren, de allochtonen. Iets anders, dus. Ik moet iets anders verzinnen. Iets dat net zoveel voldoening schenkt als liefdadigheidswerk in het buurthuis, iets waar ik mijn dagen mee kan vullen. Opeens weet ik het: mijn dagboek! Ik heb nog een oud dagboek liggen, uit de tijd dat ik als kindermeisje werkte. Ik ga het alsnog publiceren - min of meer in de
slipstream van mijn verfilmde megaseller, want je zult zien dat de mensen metéén toehappen bij het zien van de naam Nadine S. op een boekenkaft. Er is weliswaar geen enkele
noodzaak om het dagboek alsnog te publiceren, ik ben schatrijk en nog steeds best jong (jaartje of 33) en bovendien getrouwd met een wereldberoemde toptennisser, maar de toptennisser is veel van huis en ach... ik verveel me zo. En het maakt nu toch niet meer uit. Ik woon allang niet meer in Nederland. Wie maakt me wat? Madame en Daniël zijn schimmen uit een ver verleden; in een poging om hun huwelijk te redden zijn ze trouwens geëmigreerd naar Australië. Ze wonen op een schapenboerderij. Hun contact met de buitenwereld beperkt zich tot de schapen, ze hebben het eenvoudige, pure geluk ontdekt.
En kijk: de geschiedenis herhaalt zich. Het dagboek slaat in als een bom. Het is wéér een
succès fou bij de bejaarden. Leesclubjes vanuit het hele land verzamelen zich tijdens een speciale 'Dagboek'- koffie-ochtend (met een punt echte Limbrugse vlaai), ze lezen met z'n allen een paar hoofdstukken, ze moeten huilen, ze moeten ook lachen, door hun tranen heen - en binnen de korste keren krijgt een filmregisseur lucht van het boek... en... ja... zo gaat dat... zo komt alles op zijn pootjes terecht.
quote:
Of je maakt je los van die maniakale dwingeland en gaat nieuwe dingen doen..
Dát dus
![]()
.