Heerlijk van die vrouwen die beseffen dat ze op de wereld zijn gezet om zich voort te planten.
'Bijbels gezien niets tegen op vrouw in politiek'
Marja Verhoeve-Meeuse (23) woont in Dordrecht, is getrouwd en heeft een dochter. Zij studeerde Nederlands aan de Universiteit Utrecht en is - hoewel ze momenteel met zwangerschapsverlof is - docente aan het reformatorische Wartburg College, locatie Guido de Brès in Rotterdam.
,,Ik ben het middelste kind uit een negen kinderen tellend predikantsgezin. Mijn ouders hebben mij heel erg gestimuleerd een universitaire studie te volgen.
Mijn karakter is uitgesproken, ik houd ervan initiatieven te ontplooien. Soms worstel ik met de bijbelse visie op de plaats van de vrouw. Ik wil beslist niet tegen de Bijbel ingaan. Mijn opvatting dat ik er als vrouw mag zijn en ook een positie in het maatschappelijk leven mag innemen, verschilt met een deel van de kring waarvan ik deel uitmaak. Soms merk ik onbegrip. Maar ik zie om mij heen dat steeds meer moeders in deeltijd gaan werken. Dat is niet verkeerd.
Ik vind het belangrijk om voor m'n dochter te zorgen, er voor haar te zíjn. Binnenkort ga ik weer een paar dagen aan het werk. Mijn man gaat één dag voor ons dochtertje zorgen. Niet op haar passen, nee: voor haar zorgen. Ze is van ons samen. De tweede dag past een vriendin op. Dat betekent dat ik de meeste dagen van de week volledig bij mijn kindje ben. Ik ben van mening dat vrouwen werk en de zorg voor hun gezin kunnen combineren, in samenspraak met hun man.
Ik voel een sterke betrokkenheid bij en sympathie voor de SGP. De visie op de plaats van de vrouw is voor mij geen reden de partij vaarwel te zeggen. Ik ben het met dit standpunt echter niet eens. Net als het officiële partijstandpunt grond ik dat op bijbelse argumenten.
Het SGP-standpunt is onder meer gebaseerd op de scheppingsorde. In de Bijbel staat dat de vrouw is gemaakt als hulp voor haar man, maar daarvoor wordt in de grondtekst een prachtig woord gebruikt. Zoals de vrouw haar man tot hulp is, is God Zijn volk tot hulp. Daar is niets minderwaardigs of ondergeschikts aan. Er is een bepaalde volgorde, maar dat moet niet worden verward met rangorde. Vaak wordt ook uit de Bijbel geciteerd dat de man heerschappij zal hebben over de vrouw en dat de vrouw met smart kinderen zal baren. Dat is echter geen bevel, maar een straf op de zonde. Je hoeft je hier niet zonder meer bij neer te leggen.
Vrouwen op belangrijke posities in het Oude Testament, Mirjam, Hulda, koningin Esther en de richteres Deborah, werden niet teruggefloten. Ik geloof niet dat zij de uitzondering zijn die de regel bevestigen. Er waren in het Oude Testament inderdaad weinig vrouwen op belangrijke posities, maar dan hebben we het ook over een patriarchale samenleving. Waar je geen vrouwen ziet, is in de priesterdienst. Dat maakt duidelijk dat er een verschil is tussen de ambten in de kerk en het vervullen van politieke functies.
Met de SGP ben ik van mening dat de discussie principieel moet worden gevoerd. Wanneer tweederde van de jongeren uitspreekt geen moeite te hebben met een vrouwelijk SGP-Kamerlid, denk ik dat veel jongeren dat zeggen op basis van wat gangbaar is in de maatschappij. Dat moet niet onze leidraad zijn, maar dat betekent ook niet dat alles per definitie bij het oude moet blijven. Wanneer het SGP-hoofdbestuur stelt dat het vrouwenstandpunt 'beter uitgelegd moet worden', vind ik dat niet afdoende.
Dat er anders wordt gedacht onder jongeren, komt voor een belangrijk deel doordat het opleidingsniveau sterk is gestegen. Een opleiding leidt tot zelfstandig denken. Veel vrouwen leggen zich na verloop van tijd echter neer bij de situatie dat ze een andere rol dan de man krijgen toebedeeld. Toch denk ik dat vrouwen die dat echt willen, de mogelijkheid hebben uit hun isolement te komen.
Mijn overtuiging is een principiële. Dat ik het wel leuk zou vinden om iets in de politiek te doen, komt op de tweede plaats. Een vrouw kan daarin heel waardevol zijn.
Wanneer de SGP het standpunt dichttimmert, zal ik het lastiger vinden de partij trouw te blijven. Zo zou ik het moeilijk vinden te betalen voor een standpunt dat ik niet deel, vanwege het eventuele gemis aan subsidie. Tegelijk vind ik dat de partij veel waardevols heeft. Eenzaam voel ik me vanwege mijn standpunt niet; soms wel moedeloos. Maar aan de andere kant denk ik: mogelijk wordt het nog eens veranderd.''
Het gemis aan subsidie zou haar pijn doen, verder staat ze achter de standpunten van de club. Mar het geld kan ze niet missen
![]()
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !