abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33057064
dat je meer vermogen hebt met een single turbo dan 2 turbo's, Oke, begrepen.
Maar wat ik hieruit weer niet begrijp, stel: 500 pk’smet grote turbo (dus dat je in feite meer vermogen zou hebben omdat ie 1 turbo heeft)
Laten we dan een kleine turbo (met daarbij horende internals, etc) erbij pleuren, zodat je simpelweg een twinturbo hebt. Dwz er wordt NIKS veranderd aan de oude turbo (de single turbo dus )

Waarom zou je dan minder vermogen hebben
Verwijderd door Admin.
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:36:14 #2
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_33057229
heb je niet, maar je vergeet een ding...een turbo heeft ook pk's nodig om te werken, zo heeft de supercharger van de McLaren SLR 150pk nodig om te werken! en als een turbo dan minder opleverd dan 150 pk 9wat bij de SLR natuurlijk niet het geval is) heb je vermogensverlies met een tweede turbo
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_33057328
Hmmz, bij twin turbo's (de echte dan) is het toch zo dat 1 bij minder toeren al werkt dan de ander? Of niet?
De status 'bagger-user' voorbij
pi_33057386
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:36 schreef funkmaster het volgende:
heb je niet, maar je vergeet een ding...een turbo heeft ook pk's nodig om te werken, zo heeft de supercharger van de McLaren SLR 150pk nodig om te werken! en als een turbo dan minder opleverd dan 150 pk 9wat bij de SLR natuurlijk niet het geval is) heb je vermogensverlies met een tweede turbo
EINDELIJK EEN ANTWOORD!!! Hoeveel pk's heeft een gemiddelde turbo (in benzine) dan? Ook 150 pk's?!?!?

Nee, dat lijkt me sterk
Verwijderd door Admin.
pi_33057392
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Hmmz, bij twin turbo's (de echte dan) is het toch zo dat 1 bij minder toeren al werkt dan de ander? Of niet?
Klopt, maar daar gaat dit topic niet over.
Verwijderd door Admin.
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:44:05 #6
69994 seto
-|||--------|||-
pi_33057474
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Hmmz, bij twin turbo's (de echte dan) is het toch zo dat 1 bij minder toeren al werkt dan de ander? Of niet?
Je hebt ook true twin turbo's, die beginnen allebei vanaf een bepaald toerental te werken
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
pi_33057628
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:44 schreef seto het volgende:

[..]

Je hebt ook true twin turbo's, die beginnen allebei vanaf een bepaald toerental te werken
Nee, biturbo heet dat.
Verwijderd door Admin.
pi_33057698
I know that the Porsche 993 has two turbos, one kicks in a bit before the second one making the ride really powerfull but smooth.

Da Frog
pi_33057713
single turbo wil niet persee zeggen meer vermogen... 2 kleine turbotjes aandrijven die net zo veel opbrengst hebben samen als 1 grote kost ongeveer even veel vermogen... dus daar zit het hem niet in... maar je bereikt precies het zelfde... alleen kost het je veel meer... 2x een dure turbo ipv 1x en dan nog de plaats onder de motorkap die het in beslag neemt... maar wanneer je 2 verschillende maten turbo's gaat monteren met samen de zelfde opbrengst als 1 grote zul je het zelfde maximaal aantal pk's halen alleen bouwt het zich wat trager op en begint het wat vroeger omdat een kleine turbo eerder gaat draaien... nadeel dus.. dit kost pieken
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33057767
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:49 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Nee, biturbo heet dat.
bi = "twee van de zelfde"... dus 2 even grote turbo's... wat je ziet bij bijvoorbeeld VAG's V10 biturbo diesel... 1 turbo voor de linker en 1 turbo voor de rechter cilinderbank... in de regel is een twinturbo uitgerust met 2 verschillende formaten turbo's....
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:55:32 #11
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_33057828
2 turbo's zorgen toch voor een bredere powerband
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_33057858
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:55 schreef Speed-Addicted het volgende:
2 turbo's zorgen toch voor een bredere powerband
2 turbo's van de zelfde grootte niet...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33057944
Ok, en hoeveel vermogen heeft een turbo gemiddeld nodig (zowel bij benzine als bij diesel)?

daar heb ik nou nog nooit van gehoord.
Verwijderd door Admin.
  dinsdag 13 december 2005 @ 23:01:24 #14
80382 manny
30 is best veel
pi_33058020
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:56 schreef Youp het volgende:

[..]

2 turbo's van de zelfde grootte niet...
is alleen de grootte bepalend voor het toerengebied waarin de Turbo z'n werk gaat doen, of kun je dat nog "instellen" o.i.d. ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_33058035
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:59 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Ok, en hoeveel vermogen heeft een turbo gemiddeld nodig (zowel bij benzine als bij diesel)?

daar heb ik nou nog nooit van gehoord.
vrij weinig... precies weet ik het niet maar op 200pk misschien 10-15 ofzo... (gokje)
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33058064
Audi RS6 is een mooie voorbeeld van bi-turbo. (2 cylinderbanken 2 turbo's)

En de 335d/i een mooie voorbeeld van twin turbo. (een kleine + een grote turbo)

Volgens mij kan je ook 2 huge mofo's van turbo's op je auto neerpleuren maar volgens mij bestaat er geen blok die zoveel geweld aankan ?
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:59 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Ok, en hoeveel vermogen heeft een turbo gemiddeld nodig (zowel bij benzine als bij diesel)?

daar heb ik nou nog nooit van gehoord.
Compressor heeft meer nodig dan turbo.

Verder heeft een turbo relatief tot wat ie levert weinig vermogen nodig, vandaar dat het zo populair is... Zie de Daihatsu Charade GTTi, is een 1 liter turbo met 100 pk...
pi_33058069
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:53 schreef Youp het volgende:

[..]

bi = "twee van de zelfde"... dus 2 even grote turbo's... wat je ziet bij bijvoorbeeld VAG's V10 biturbo diesel... 1 turbo voor de linker en 1 turbo voor de rechter cilinderbank... in de regel is een twinturbo uitgerust met 2 verschillende formaten turbo's....
Muv de RB26DETT van de Skyline GTR
Rasechte Twin Turbo maar wel 2 dezelfde turbo's
pi_33058094
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:01 schreef manny het volgende:

[..]

is alleen de grootte bepalend voor het toerengebied waarin de Turbo z'n werk gaat doen, of kun je dat nog "instellen" o.i.d. ?
met een variabele turbo wel... zoals op de diesels van BMW en op de nieuwe porsche... (eerste benzine auto met var. turbo)
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33058130
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:02 schreef Goingin het volgende:

[..]

Muv de RB26DETT van de Skyline GTR
Rasechte Twin Turbo maar wel 2 dezelfde turbo's
waarom dan een rasechte twin turbo?
wat wil een rasechte twin turbo zeggen, wat maakt hem rasecht?

in mijn ogen gewoon een bi turbo... ookal mag hij anders heten...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33058181
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:02 schreef yup het volgende:
Audi RS6 is een mooie voorbeeld van bi-turbo. (2 cylinderbanken 2 turbo's)

En de 335d/i een mooie voorbeeld van twin turbo. (een kleine + een grote turbo)

Volgens mij kan je ook 2 huge mofo's van turbo's op je auto neerpleuren maar volgens mij bestaat er geen blok die zoveel geweld aankan ?
[..]

Compressor heeft meer nodig dan turbo.

Verder heeft een turbo relatief tot wat ie levert weinig vermogen nodig, vandaar dat het zo populair is... Zie de Daihatsu Charade GTTi, is een 1 liter turbo met 100 pk...
nagenoeg ieder blok kan het aan... maar wanneer jij die turbo niet op een toerental krijgt waarbij hij rendement levert (te weinig uitlaatgassen) heb je er geen drol aan he... yeah ik heb 2 giga turbo's op mn 2.0 liggen die allebei wel op 5000 rpm draaien... ipv 90.000-120.000
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33058294
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:06 schreef Youp het volgende:

[..]

nagenoeg ieder blok kan het aan... maar wanneer jij die turbo niet op een toerental krijgt waarbij hij rendement levert (te weinig uitlaatgassen) heb je er geen drol aan he... yeah ik heb 2 giga turbo's op mn 2.0 liggen die allebei wel op 5000 rpm draaien... ipv 90.000-120.000
Oh ja klopt ook he

Ik vind het wel mooie techniek turbo's, juist omdat je op relatief goedkope manier het zo bizar mogelijk kan maken als je zelf wilt.

Opel 2.0i 16v turbo bijv, in de Calibra geleverd o.a., ding tune je met paar centen zo naar 300+ pk... Betrouwbare pk's that is (indien in juiste handen)...

Of de 335d, chipje en u heeft 330 pk

Uiteraard ook de TDi brigade die met weinig moeite + kosten zo dik wat meer vermogen geven...
  dinsdag 13 december 2005 @ 23:11:47 #22
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_33058333
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:02 schreef yup het volgende:


Verder heeft een turbo relatief tot wat ie levert weinig vermogen nodig, vandaar dat het zo populair is... Zie de Daihatsu Charade GTTi, is een 1 liter turbo met 100 pk...
Zie hayabusa 1300cc - 450pk
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_33058397
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:11 schreef Speed-Addicted het volgende:

[..]

Zie hayabusa 1300cc - 450pk
500+ al mogelijk
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 13 december 2005 @ 23:14:49 #24
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_33058427
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:13 schreef Youp het volgende:

[..]

500+ al mogelijk
brrrrrrrrrr als ik het geld toch eens had............................................
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_33058554
Blok weegt geen fuck ze zijn extreem populair in kit cars enzo... 500+ pk geloof ik direct, juist omdat het een motorfiets blok is... (die zijn al bekend om hun extreme pk/liter verhoudingen)...

Maar in autoland, bijv. de E36 M3 met 1100 pk turbo motor (3.2 liter 6 inlijn) (van die gekke turken in istanbul)...
pi_33058670
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:14 schreef Speed-Addicted het volgende:

[..]

brrrrrrrrrr als ik het geld toch eens had............................................
<20.000 euro heb je zo bij elkaar eerder dan je een dure auto bij elkaar hebt gespaard... je hebt er alleen totaal geen ene klote aan....
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33059085
ok, bij welk turbo heb je het meeste vermogen. Dezelfde druk EN dezelfde formaat schoepenrad/turbinehuis: 1 grote single turbo of 1 grote single turbo + kleinere knaas.
Dat bij die kleinere knaas eerst vermogen inlevert, ja maar dan krijg je uiteindelijk meer voor terug. Toch

Hamvraag is dus welke optie het meeste vermogen oplevert.
Verwijderd door Admin.
pi_33059114
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:22 schreef Youp het volgende:

[..]

<20.000 euro heb je zo bij elkaar eerder dan je een dure auto bij elkaar hebt gespaard...
bedenk ff ook bij dat anderen niet zo breed hebben dan jij.
Verwijderd door Admin.
pi_33059144
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:35 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
ok, bij welk turbo heb je het meeste vermogen. Dezelfde druk EN dezelfde formaat schoepenrad/turbinehuis: 1 grote single turbo of 1 grote single turbo + kleinere knaas.
Dat bij die kleinere knaas eerst vermogen inlevert, ja maar dan krijg je uiteindelijk meer voor terug. Toch

Hamvraag is dus welke optie het meeste vermogen oplevert.
Volgens mij maakt dat niet uit omdat de kleinere juist "gebypassed" word als de motor meer toeren gaat maken...

Even veel denk ik dus...
pi_33059524
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:04 schreef Youp het volgende:

[..]

waarom dan een rasechte twin turbo?
wat wil een rasechte twin turbo zeggen, wat maakt hem rasecht?

in mijn ogen gewoon een bi turbo... ookal mag hij anders heten...
Het hele Twin Turbo vs. Bi-Turbo is allemaal marketing, het staat stoer
Twin = 2 gelijken
Bi = 2 gelijken

Je kan het beter hebben over parallel of sequenteel

Valt alleen wel op dat Bi-Turbo iets europees is en Twin-Turbo de rest vd wereld omvat..
pi_33059732
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:49 schreef Goingin het volgende:

[..]

Het hele Twin Turbo vs. Bi-Turbo is allemaal marketing, het staat stoer
Twin = 2 gelijken
Bi = 2 gelijken

Je kan het beter hebben over parallel of sequenteel

Valt alleen wel op dat Bi-Turbo iets europees is en Twin-Turbo de rest vd wereld omvat..
Je hebt echt wel twin turbo's met 2 turbo's met verschillende groottes hoor... Bijv. de Toyota Supra 3.0 inlijn 6 twin turbo. Een kleintje en een grote...

Idd het staat gewoon stoer als er twin turbo of bi turbo staat...
pi_33059778
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:49 schreef Goingin het volgende:

[..]

Het hele Twin Turbo vs. Bi-Turbo is allemaal marketing, het staat stoer
Twin = 2 gelijken
Bi = 2 gelijken
Nee, twin is echt jargon voor kleinere en grotere!
Verwijderd door Admin.
pi_33061016
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:56 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Nee, twin is echt jargon voor kleinere en grotere!
Alhoewel de Nissan 300ZX als het goed is een twin turbo heeft met 2 gelijke turbo's...

En de Toyota Supra juist een twin turbo met sequentiele turbo's.

Verwarrend he
pi_33062507
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:36 schreef funkmaster het volgende:
heb je niet, maar je vergeet een ding...een turbo heeft ook pk's nodig om te werken, zo heeft de supercharger van de McLaren SLR 150pk nodig om te werken! en als een turbo dan minder opleverd dan 150 pk 9wat bij de SLR natuurlijk niet het geval is) heb je vermogensverlies met een tweede turbo
Nou, een turbo "kost" natuurlijk bijna geen vermogen he, aangezien 'ie wordt aangedreven door de uitlaatgassen. Alleen het kleine beetje tegendruk zou wat vermogen kunnen kosten.

Een supercharger wordt echt aangedreven en kost dus ALTIJD vermogen en zal minder opleveren dan een turbo. Een turbo is dan ook een véél efficientere manier om vermogen te winnen.

Dat hele MacLaren verhaal slaat de plank natuurlijk compleet mis, waar komt opeens die "tweede" turbo vandaan!?
pi_33063071
Grote verschil is dit, eigenlijk heeft turbo 1 gigantisch nadeel, nl dat je koppel en vermogenskromme niet meer rechtlopen. Vergelijk met een M3 met kaarsrechte krommen. Turbo heeft dus gigantisch nadeel stiekem als er bochten in het spel zijn. Om nu die klap op te vangen heb je sequentiele turbo's. Supercars zelfs 4 achter elkaar, om toch maar vooral proberen een zo recht mogelijke response op pedaal te creeren over hele gebied. Ze overlappen mekaar als ware. Gaat dus niet zozeer alleen om Pk, maar met name hoe je die zo gelijkmatig op asfalt neer kunt zetten door toerengebied. Als je bochten gaat rijden is dat belangrijk. Supercharger bv kost vermogen, heeft wel voordeel dat geheel rechtlijniger inkomt. Je moet ff puur Pk scheiden van de de krommen. Sprint is bv heel andere tak van hobby, die malen niet om lag.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_33063209
Als je flink aan het trappen bent neem je bochten niet met 1200 toeren lijkt mij... Zo lang je zo'n beetje rond of boven de 3000 toeren zit werkt de turbo prima mee en heb je een koppel waar je echt helemaal eng van wordt. Zo erg zijn bochten dus ook weer niet voor turbo motoren. Uiteraard zal een atmosferische of een motor met een supercharger bij heeeele lage toerentallen wellicht meer vermogen produceren. Maar dan heb je ook over het algemeen weer een grotere inhoud nodig, en dus meer gewicht etc. Alle systemen hebben zo hun voor en nadelen he.
pi_33063974
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:55 schreef yup het volgende:

[..]

Je hebt echt wel twin turbo's met 2 turbo's met verschillende groottes hoor... Bijv. de Toyota Supra 3.0 inlijn 6 twin turbo. Een kleintje en een grote...
De turbo's van een MK4 zijn even groot Alleen is simpel gezegd de uitlaat van de tweede gesloten bij lage toerentallen, waardoor hij niet spoelt en alle uitlaatgas door turbo nr. 1 gaat. Bij 3600 toeren opent die uitlaat langzaam waardoor hij op toeren kan komen en vanaf 4000 RPM draaien ze allebei voluit.

Zie ook http://www.max-boost.co.u(...)d_intake_exhaust.gif En bijbehorende pagina's met uitleg.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_33068572
altijd dat gezeik om twin en bi, et zijn gewoon 2 namen die door elkaar gebruikt worden...
pi_33068701
Even voor de duidelijkheid, een Supercharger "verbruikt" energie. omdat deze via een riem wordt aangedreven door de motor.
Een turbo "verbruikt" nauwelijks vermogen, omdat deze gebruik maakt van de energie in de uitlaatgassen (snelheid en vooral warmte)

Verder is de begin stelling van de TS al fout, één turbo geeft niet per definitie meer vermogen dan twee, ik zou eerder zeggen juist niet.. Er zijn wel configuraties waar het bij voorkomt, maar dat is weer iets anders.
Daarbij is alleen topvermogen (wat je krijgt met één turbo en veel vermogen) alleen handig voor sprinters, in het dagelijks verkeer/Circuit heb je er niet veel aan.
pi_33068848
kwa lag zal het ook wel meevallen als je een twinturbo neem in plaats van een single!
immers de helft van de uitlaatgassen zal de beide twinturbo's gaan aandrijven!

je gaat pas voordeel behalen als je bij een grote single turbo een kleinere (of supercharger) plaatst om de grote wat sneller op te laten spoolen.....respons wordt beter en je volle vermogen is eerder beschikbaar!

dat er meer vermogen met een twinturbo kan worden behaald lijkt me meer dan logisch, meer lucht meer benzine meer power , buiten het feit dat het een complexere inbouw is en er meer zwaktes aan kunnen zitten zodoende!
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_33069504
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:50 schreef digitalfrog het volgende:
I know that the Porsche 993 has two turbos, one kicks in a bit before the second one making the ride really powerfull but smooth.

Da Frog
De porsche 993 had twee evengrote, parallel geplaatse turbo's
De 959 had wel een kleintje en een grote sequentieel geplaatst.
pi_33070372
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:36 schreef funkmaster het volgende:
heb je niet, maar je vergeet een ding...een turbo heeft ook pk's nodig om te werken, zo heeft de supercharger van de McLaren SLR 150pk nodig om te werken! en als een turbo dan minder opleverd dan 150 pk 9wat bij de SLR natuurlijk niet het geval is) heb je vermogensverlies met een tweede turbo
Een turbo draait toch gewoon op uitlaatgassen?? Dan kan dat toch nooit vermogensverlies opleveren??
  woensdag 14 december 2005 @ 13:51:40 #43
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_33070993
quote:
Op woensdag 14 december 2005 13:27 schreef pAin het volgende:

[..]

Een turbo draait toch gewoon op uitlaatgassen?? Dan kan dat toch nooit vermogensverlies opleveren??
Behoorlijk minder vermogensverlies. Het enige verlies dat optreed is de vertraging waarmee de uitlaatgassen uit de motor gaan, en zelfs dat is te minimaliseren. Dus dat het veel vermogen kost is bull.
  woensdag 14 december 2005 @ 13:56:06 #44
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_33071114
quote:
Op woensdag 14 december 2005 12:14 schreef FunnyName het volgende:


Verder is de begin stelling van de TS al fout, één turbo geeft niet per definitie meer vermogen dan twee, ik zou eerder zeggen juist niet.. Er zijn wel configuraties waar het bij voorkomt, maar dat is weer iets anders.
Feit is dat nagenoeg altijd bij serieuze tuning de twin setup wordt vervangen door een big single.
Deze spoelen iets later maar leveren veel meer vermogen dan een kleinere turbo kan. Waarom ze haast nooit een kleine turbo voor een big single zetten om toch bij lagere vermogens al redeljk druk te hebben (en om te helpen de grote op te spoelen) weet ik niet precies.
  woensdag 14 december 2005 @ 14:10:30 #45
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_33071496
quote:
Op woensdag 14 december 2005 12:21 schreef ThaFreak het volgende:
kwa lag zal het ook wel meevallen als je een twinturbo neem in plaats van een single!
immers de helft van de uitlaatgassen zal de beide twinturbo's gaan aandrijven!
Een twinturbo (seq) is juist gemaakt om lag tegen te gaan!

[/quote]

dat er meer vermogen met een twinturbo kan worden behaald lijkt me meer dan logisch, meer lucht meer benzine meer power , buiten het feit dat het een complexere inbouw is en er meer zwaktes aan kunnen zitten zodoende!
[/quote]

Meer vermogen haal je vooral met een grote turbo. Niet met meerdere.
Meerdere heb je voor een bredere powerband, zoals eerder gezegd.
Dus in het opzicht 'veel vermogen' als in dat de auto trekt vanaf zeg maar 2000rpm tot 6000rpm haal je met seq. turbo's. Meer vermogen als in 'ik heb 1200pk' haal je vooral met een grote dikke joekel van een turbo, daar heb je er echt geen 2 voor nodig. Zo'n ding is ook gemaakt voor dragrace en laten ze doorgaans opspoelen met NOS/NX of methanol injectie.
pi_33071646
Turbo's
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_33078059
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:56 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Nee, twin is echt jargon voor kleinere en grotere!
Om je definitief uit je droom te halen een aantal auto's op een rij (vond ik op een andere site).

Supra Twin Turbo = Sequential
996 Twin Turbo = Parallel
RX-7 Twin Turbo = Sequential
CL 600 V12 Twin Turbo = Parallel

Audi B5 S4 Biturbo = Parallel
BMW E34 Alpina B10 BiTurbo = Sequential

pi_33079039
quote:
Op woensdag 14 december 2005 14:10 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Een twinturbo (seq) is juist gemaakt om lag tegen te gaan!
quote:
Meer vermogen haal je vooral met een grote turbo. Niet met meerdere.
Meerdere heb je voor een bredere powerband, zoals eerder gezegd.
Dus in het opzicht 'veel vermogen' als in dat de auto trekt vanaf zeg maar 2000rpm tot 6000rpm haal je met seq. turbo's. Meer vermogen als in 'ik heb 1200pk' haal je vooral met een grote dikke joekel van een turbo, daar heb je er echt geen 2 voor nodig. Zo'n ding is ook gemaakt voor dragrace en laten ze doorgaans opspoelen met NOS/NX of methanol injectie.
lag ga je tegen door een kleinere en een grotere te gebruiken!
maar als je voor beide turbo's een middel gebruikt worden die aangedreven door de helft van de uitlaatgassen en zal je spoolup een beetje verbeteren maar dat het dan erg gaat schelen zal wel meevallen!

niet teveel naar de supra scene kijken want daar zijn ze idd helemaal gek op single turbo......bigger is better volgens hun maar dat klopt toch zeker weten niet!
Kijk eens naar de onderstaande fabrikanten en waarom zullen hun voor vrijwel al hun drag supra's, skylines enz enz een twinturbo gebruiken???
Omdat het hun minder pk's oplevert??

hks supra, 1497hp, twin gt3540
hks skyline twin gt3540 #1 4wd drag record
jun, alle auto die de speedrecords (supra, skyline) hebben geprobeerd en de drag skyline hebben twins
veilside r32 gtr, 1360pk, twin gt3540, veilside supra, 1268pk, twin gt3240
topsecret drag r34, twin turbo, volgens mij hun 310km/u over de snelweg supra ook een twin
blitz supra, 3.1 twin turbo
exvitermini r34 gtr, 1400 pk, veilside gt3542, #2 4wd drag record

[ Bericht 1% gewijzigd door ThaFreak op 14-12-2005 19:52:41 ]
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_33079390
@ThaFreak, hoe kom je dan erbij dat supra 1e zou staan in 4WD record? Volgens mij klopt er daar namelijk GEEN hol van

wat mij opvalt in die Skylines en Supra's is dat Skylines 2500cc afgerond cylinderinhoud hebben en die supra's ruim 3 liter. Is dat wel eerlijk zo, zeker als er ook nog turbo's erbij zitten.
Verwijderd door Admin.
pi_33079751
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:43 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
@ThaFreak, hoe kom je dan erbij dat supra 1e zou staan in 4WD record? Volgens mij klopt er daar namelijk GEEN hol van

wat mij opvalt in die Skylines en Supra's is dat Skylines 2500cc afgerond cylinderinhoud hebben en die supra's ruim 3 liter. Is dat wel eerlijk zo, zeker als er ook nog turbo's erbij zitten.
foutje, moest de hks skyline zijn die het record heeft!
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_33079832
Ok, ere wie ere toekomt.

Bedankt voor je wijziging.
Verwijderd door Admin.
pi_33086204
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:47 schreef Goingin het volgende:

[..]

Om je definitief uit je droom te halen een aantal auto's op een rij (vond ik op een andere site).

Supra Twin Turbo = Sequential
996 Twin Turbo = Parallel
RX-7 Twin Turbo = Sequential
CL 600 V12 Twin Turbo = Parallel

Audi B5 S4 Biturbo = Parallel
BMW E34 Alpina B10 BiTurbo = Sequential

ja leuk en aardig maar eigenlijk kopt het gewoon niet..

bi betekend letterlijk 2 van de zelfde, zoek het maar op in het woordenboek of weet ik veel waar... en dan is het logisch dat dat voor 2 de zelfde turbo's gebruikt wordt en twin voor 2 verschillende... maarja sommige autofabrikanten trekken zich daar niks van aan
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33086497
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:36 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

bedenk ff ook bij dat anderen niet zo breed hebben dan jij.
ik heb het ook helemaal niet zo breed grapjas maar ik bedoel dat 20.000 euro niks is in vergelijking met 2.000.000 voor een bugatti
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33087259
quote:
Op woensdag 14 december 2005 22:31 schreef Youp het volgende:

[..]

ja leuk en aardig maar eigenlijk kopt het gewoon niet..

bi betekend letterlijk 2 van de zelfde, zoek het maar op in het woordenboek of weet ik veel waar... en dan is het logisch dat dat voor 2 de zelfde turbo's gebruikt wordt en twin voor 2 verschillende... maarja sommige autofabrikanten trekken zich daar niks van aan
En twin betekend niet "2 van hetzelfde" ?
Het woord "Twins" is nog altijd tweeling in het engels

Juist het woord bi zou ik gaan denken bij 2 verschillende (om het maar in de richting te mikken van de voortplanting).

Je kan hoog en laag springen, maar het blijft een marketing-truc en de autofabrikanten hebben zelf het bewijs geleverd...
  woensdag 14 december 2005 @ 23:30:28 #55
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_33088536
quote:
Op woensdag 14 december 2005 22:31 schreef Youp het volgende:

[..]

ja leuk en aardig maar eigenlijk kopt het gewoon niet..

bi betekend letterlijk 2 van de zelfde, zoek het maar op in het woordenboek of weet ik veel waar... en dan is het logisch dat dat voor 2 de zelfde turbo's gebruikt wordt en twin voor 2 verschillende... maarja sommige autofabrikanten trekken zich daar niks van aan
bi is latijn voor 2
twin is engels voor 2

do the math
  woensdag 14 december 2005 @ 23:39:11 #56
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_33088838
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:30 schreef ThaFreak het volgende:

[..]


[..]

lag ga je tegen door een kleinere en een grotere te gebruiken!
maar als je voor beide turbo's een middel gebruikt worden die aangedreven door de helft van de uitlaatgassen en zal je spoolup een beetje verbeteren maar dat het dan erg gaat schelen zal wel meevallen!

niet teveel naar de supra scene kijken want daar zijn ze idd helemaal gek op single turbo......bigger is better volgens hun maar dat klopt toch zeker weten niet!
Kijk eens naar de onderstaande fabrikanten en waarom zullen hun voor vrijwel al hun drag supra's, skylines enz enz een twinturbo gebruiken???
Omdat het hun minder pk's oplevert??
ik heb idd geen idee waarom ze dat bij drag doen. Ze 2-steppen tot hun optimale toerental en launchen dan, dus dan zijn ze het turbogat al voorbij.
1 dikke vette (ball-bearing) turbo moet genoeg zijn.

Eigenlijk is het niet eens meer te vergelijken met de auto's die je noemt.
Die hebben eigenlijk gewoon 2 motoren in 1 blok om het maar zo te noemen. per 3 cilinders een eigen turbo, afm (of map natuurlijk), intake en het meest belangrijk: een compleet losstaande fuel computer. Dat is, hoewel feitelijk natuurlijk met 2 turbo's, niet te vergelijken omdat er niets meer stock is. je bent dan volledig custom een motor aan het bouwen en is het net voor welke setup je gaat.

Je kan hoogst waarschijnlijk hetzelfde aantal pk's bereiken met 1 grote turbo. drivability komt dan weer om de hoek kijken.

en idd, ik heb alleen ervaringen met de suprascene, maar bijna elke snelle turbo auto die op de markt komt heeft een single turbo. kijk naar de impreza, evo en dat soort auto's. turbo's zijn tegenwoordig zo goed dat een kleine ervoor zetten maar weinig voordelen bied tegen de nadelen van onderhoud e.d. (zeker van supras weet ik dat) de tweede turbo van een supra twin-turbo wil het nog wel eens begeven vanwege te hoge druk. Dat komt vooral doordat er zo enorm veel druk op gezet wordt.
pi_33092950
Twin vs single discussies kun je ook eindeloos op supraforums.com vinden met goede onderbouwingen van beide kanten. De meerderheid van de mensen daar vindt het onnodig om twins te nemen, tenzij je voor de "bling" gaat. Het is natuurlijk wel imposant twee van die grote HKS turbo's.

Maar ander dan dat, en dat is ook mijn mening, is er geen reden om twins te nemen. Er is namelijk 2x zoveel dat stuk kan gaan, het weegt veel meer, is veel complexer, neemt meer ruimte in en levert geen noemenswaardig kortere spool, hoger vermogen of koppel. Een single maakt in 1 klap veel ruimte en gewicht vrij en is haalt het complexe mechaniek van de twins weg. Natuurlijk gaan de meeste mensen ook veel meer boost draaien, waardoor er weer extra electronica bij komt en alles een veel grotere kans krijgt om kapot te gaan, maar in theorie is een single veel beter.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_33116662
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:39 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

ik heb idd geen idee waarom ze dat bij drag doen. Ze 2-steppen tot hun optimale toerental en launchen dan, dus dan zijn ze het turbogat al voorbij.
1 dikke vette (ball-bearing) turbo moet genoeg zijn.

Eigenlijk is het niet eens meer te vergelijken met de auto's die je noemt.
Die hebben eigenlijk gewoon 2 motoren in 1 blok om het maar zo te noemen. per 3 cilinders een eigen turbo, afm (of map natuurlijk), intake en het meest belangrijk: een compleet losstaande fuel computer. Dat is, hoewel feitelijk natuurlijk met 2 turbo's, niet te vergelijken omdat er niets meer stock is. je bent dan volledig custom een motor aan het bouwen en is het net voor welke setup je gaat.

Je kan hoogst waarschijnlijk hetzelfde aantal pk's bereiken met 1 grote turbo. drivability komt dan weer om de hoek kijken.

en idd, ik heb alleen ervaringen met de suprascene, maar bijna elke snelle turbo auto die op de markt komt heeft een single turbo. kijk naar de impreza, evo en dat soort auto's. turbo's zijn tegenwoordig zo goed dat een kleine ervoor zetten maar weinig voordelen bied tegen de nadelen van onderhoud e.d. (zeker van supras weet ik dat) de tweede turbo van een supra twin-turbo wil het nog wel eens begeven vanwege te hoge druk. Dat komt vooral doordat er zo enorm veel druk op gezet wordt.
turbo met koggellagers?

die zal dan niet veel toeren draaien denk ik?
Hopeloos benzine verslaafd
pi_33125113
waarom niet? Meestal worden deze keramisch uitgevoerd.
pi_33127972
Het wordt pas leuk als straks de foil bearing turbo's wat verder uitontwikkeld zijn Geen olie of koelvloeistof meer nodig in de turbo en toch veel minder wrijving, wat een veel hoger toerental mogelijk maakt.
  vrijdag 16 december 2005 @ 12:08:47 #61
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_33129650
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:20 schreef Youp het volgende:

[..]

turbo met koggellagers?

die zal dan niet veel toeren draaien denk ik?
nee 120.000 ongeveer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')