EINDELIJK EEN ANTWOORD!!! Hoeveel pk's heeft een gemiddelde turbo (in benzine) dan? Ook 150 pk's?!?!?quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:36 schreef funkmaster het volgende:
heb je niet, maar je vergeet een ding...een turbo heeft ook pk's nodig om te werken, zo heeft de supercharger van de McLaren SLR 150pk nodig om te werken! en als een turbo dan minder opleverd dan 150 pk 9wat bij de SLR natuurlijk niet het geval is) heb je vermogensverlies met een tweede turbo
Klopt, maar daar gaat dit topic niet over.quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Hmmz, bij twin turbo's (de echte dan) is het toch zo dat 1 bij minder toeren al werkt dan de ander? Of niet?
Je hebt ook true twin turbo's, die beginnen allebei vanaf een bepaald toerental te werkenquote:Op dinsdag 13 december 2005 22:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Hmmz, bij twin turbo's (de echte dan) is het toch zo dat 1 bij minder toeren al werkt dan de ander? Of niet?
Nee, biturbo heet dat.quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:44 schreef seto het volgende:
[..]
Je hebt ook true twin turbo's, die beginnen allebei vanaf een bepaald toerental te werken
bi = "twee van de zelfde"... dus 2 even grote turbo's... wat je ziet bij bijvoorbeeld VAG's V10 biturbo diesel... 1 turbo voor de linker en 1 turbo voor de rechter cilinderbank... in de regel is een twinturbo uitgerust met 2 verschillende formaten turbo's....quote:
2 turbo's van de zelfde grootte niet...quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:55 schreef Speed-Addicted het volgende:
2 turbo's zorgen toch voor een bredere powerband
is alleen de grootte bepalend voor het toerengebied waarin de Turbo z'n werk gaat doen, of kun je dat nog "instellen" o.i.d. ?quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:56 schreef Youp het volgende:
[..]
2 turbo's van de zelfde grootte niet...
vrij weinig... precies weet ik het niet maar op 200pk misschien 10-15 ofzo... (gokje)quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:59 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Ok, en hoeveel vermogen heeft een turbo gemiddeld nodig (zowel bij benzine als bij diesel)?
daar heb ik nou nog nooit van gehoord.
Compressor heeft meer nodig dan turbo.quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:59 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Ok, en hoeveel vermogen heeft een turbo gemiddeld nodig (zowel bij benzine als bij diesel)?
daar heb ik nou nog nooit van gehoord.
Muv de RB26DETT van de Skyline GTRquote:Op dinsdag 13 december 2005 22:53 schreef Youp het volgende:
[..]
bi = "twee van de zelfde"... dus 2 even grote turbo's... wat je ziet bij bijvoorbeeld VAG's V10 biturbo diesel... 1 turbo voor de linker en 1 turbo voor de rechter cilinderbank... in de regel is een twinturbo uitgerust met 2 verschillende formaten turbo's....
met een variabele turbo wel... zoals op de diesels van BMW en op de nieuwe porsche... (eerste benzine auto met var. turbo)quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:01 schreef manny het volgende:
[..]
is alleen de grootte bepalend voor het toerengebied waarin de Turbo z'n werk gaat doen, of kun je dat nog "instellen" o.i.d. ?
waarom dan een rasechte twin turbo?quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:02 schreef Goingin het volgende:
[..]
Muv de RB26DETT van de Skyline GTR
Rasechte Twin Turbo maar wel 2 dezelfde turbo's
nagenoeg ieder blok kan het aan... maar wanneer jij die turbo niet op een toerental krijgt waarbij hij rendement levert (te weinig uitlaatgassen) heb je er geen drol aan he... yeah ik heb 2 giga turbo's op mn 2.0 liggen die allebei wel op 5000 rpm draaien... ipv 90.000-120.000quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:02 schreef yup het volgende:
Audi RS6 is een mooie voorbeeld van bi-turbo. (2 cylinderbanken 2 turbo's)
En de 335d/i een mooie voorbeeld van twin turbo. (een kleine + een grote turbo)
Volgens mij kan je ook 2 huge mofo's van turbo's op je auto neerpleuren maar volgens mij bestaat er geen blok die zoveel geweld aankan ?
[..]
Compressor heeft meer nodig dan turbo.
Verder heeft een turbo relatief tot wat ie levert weinig vermogen nodig, vandaar dat het zo populair is... Zie de Daihatsu Charade GTTi, is een 1 liter turbo met 100 pk...
Oh ja klopt ook hequote:Op dinsdag 13 december 2005 23:06 schreef Youp het volgende:
[..]
nagenoeg ieder blok kan het aan... maar wanneer jij die turbo niet op een toerental krijgt waarbij hij rendement levert (te weinig uitlaatgassen) heb je er geen drol aan he... yeah ik heb 2 giga turbo's op mn 2.0 liggen die allebei wel op 5000 rpm draaien... ipv 90.000-120.000
Zie hayabusa 1300cc - 450pkquote:Op dinsdag 13 december 2005 23:02 schreef yup het volgende:
Verder heeft een turbo relatief tot wat ie levert weinig vermogen nodig, vandaar dat het zo populair is... Zie de Daihatsu Charade GTTi, is een 1 liter turbo met 100 pk...
500+ al mogelijkquote:Op dinsdag 13 december 2005 23:11 schreef Speed-Addicted het volgende:
[..]
Zie hayabusa 1300cc - 450pk![]()
![]()
brrrrrrrrrr als ik het geld toch eens had............................................quote:
<20.000 euro heb je zo bij elkaarquote:Op dinsdag 13 december 2005 23:14 schreef Speed-Addicted het volgende:
[..]
brrrrrrrrrr als ik het geld toch eens had............................................
bedenk ff ook bij dat anderen niet zo breed hebben dan jij.quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:22 schreef Youp het volgende:
[..]
<20.000 euro heb je zo bij elkaareerder dan je een dure auto bij elkaar hebt gespaard...
Volgens mij maakt dat niet uit omdat de kleinere juist "gebypassed" word als de motor meer toeren gaat maken...quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:35 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
ok, bij welk turbo heb je het meeste vermogen. Dezelfde druk EN dezelfde formaat schoepenrad/turbinehuis: 1 grote single turbo of 1 grote single turbo + kleinere knaas.
Dat bij die kleinere knaas eerst vermogen inlevert, ja maar dan krijg je uiteindelijk meer voor terug. Toch
Hamvraag is dus welke optie het meeste vermogen oplevert.
Het hele Twin Turbo vs. Bi-Turbo is allemaal marketing, het staat stoerquote:Op dinsdag 13 december 2005 23:04 schreef Youp het volgende:
[..]
waarom dan een rasechte twin turbo?
wat wil een rasechte twin turbo zeggen, wat maakt hem rasecht?
in mijn ogen gewoon een bi turbo...ookal mag hij anders heten...
Je hebt echt wel twin turbo's met 2 turbo's met verschillende groottes hoor... Bijv. de Toyota Supra 3.0 inlijn 6 twin turbo. Een kleintje en een grote...quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:49 schreef Goingin het volgende:
[..]
Het hele Twin Turbo vs. Bi-Turbo is allemaal marketing, het staat stoer
Twin = 2 gelijken
Bi = 2 gelijken
Je kan het beter hebben over parallel of sequenteel
Valt alleen wel op dat Bi-Turbo iets europees is en Twin-Turbo de rest vd wereld omvat..
Nee, twin is echt jargon voor kleinere en grotere!quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:49 schreef Goingin het volgende:
[..]
Het hele Twin Turbo vs. Bi-Turbo is allemaal marketing, het staat stoer
Twin = 2 gelijken
Bi = 2 gelijken
Alhoewel de Nissan 300ZX als het goed is een twin turbo heeft met 2 gelijke turbo's...quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:56 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
Nee, twin is echt jargon voor kleinere en grotere!
Nou, een turbo "kost" natuurlijk bijna geen vermogen he, aangezien 'ie wordt aangedreven door de uitlaatgassen. Alleen het kleine beetje tegendruk zou wat vermogen kunnen kosten.quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:36 schreef funkmaster het volgende:
heb je niet, maar je vergeet een ding...een turbo heeft ook pk's nodig om te werken, zo heeft de supercharger van de McLaren SLR 150pk nodig om te werken! en als een turbo dan minder opleverd dan 150 pk 9wat bij de SLR natuurlijk niet het geval is) heb je vermogensverlies met een tweede turbo
De turbo's van een MK4 zijn even grootquote:Op dinsdag 13 december 2005 23:55 schreef yup het volgende:
[..]
Je hebt echt wel twin turbo's met 2 turbo's met verschillende groottes hoor... Bijv. de Toyota Supra 3.0 inlijn 6 twin turbo. Een kleintje en een grote...
De porsche 993 had twee evengrote, parallel geplaatse turbo'squote:Op dinsdag 13 december 2005 22:50 schreef digitalfrog het volgende:
I know that the Porsche 993 has two turbos, one kicks in a bit before the second one making the ride really powerfull but smooth.
Da Frog
Een turbo draait toch gewoon op uitlaatgassen?? Dan kan dat toch nooit vermogensverlies opleveren??quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:36 schreef funkmaster het volgende:
heb je niet, maar je vergeet een ding...een turbo heeft ook pk's nodig om te werken, zo heeft de supercharger van de McLaren SLR 150pk nodig om te werken! en als een turbo dan minder opleverd dan 150 pk 9wat bij de SLR natuurlijk niet het geval is) heb je vermogensverlies met een tweede turbo
Behoorlijk minder vermogensverlies. Het enige verlies dat optreed is de vertraging waarmee de uitlaatgassen uit de motor gaan, en zelfs dat is te minimaliseren. Dus dat het veel vermogen kost is bull.quote:Op woensdag 14 december 2005 13:27 schreef pAin het volgende:
[..]
Een turbo draait toch gewoon op uitlaatgassen?? Dan kan dat toch nooit vermogensverlies opleveren??
Feit is dat nagenoeg altijd bij serieuze tuning de twin setup wordt vervangen door een big single.quote:Op woensdag 14 december 2005 12:14 schreef FunnyName het volgende:
Verder is de begin stelling van de TS al fout, één turbo geeft niet per definitie meer vermogen dan twee, ik zou eerder zeggen juist niet.. Er zijn wel configuraties waar het bij voorkomt, maar dat is weer iets anders.
Een twinturbo (seq) is juist gemaakt om lag tegen te gaan!quote:Op woensdag 14 december 2005 12:21 schreef ThaFreak het volgende:
kwa lag zal het ook wel meevallen als je een twinturbo neem in plaats van een single!
immers de helft van de uitlaatgassen zal de beide twinturbo's gaan aandrijven!
Om je definitief uit je droom te halen een aantal auto's op een rij (vond ik op een andere site).quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:56 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
Nee, twin is echt jargon voor kleinere en grotere!
quote:Op woensdag 14 december 2005 14:10 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Een twinturbo (seq) is juist gemaakt om lag tegen te gaan!
lag ga je tegen door een kleinere en een grotere te gebruiken!quote:Meer vermogen haal je vooral met een grote turbo. Niet met meerdere.
Meerdere heb je voor een bredere powerband, zoals eerder gezegd.
Dus in het opzicht 'veel vermogen' als in dat de auto trekt vanaf zeg maar 2000rpm tot 6000rpm haal je met seq. turbo's. Meer vermogen als in 'ik heb 1200pk' haal je vooral met een grote dikke joekel van een turbo, daar heb je er echt geen 2 voor nodig. Zo'n ding is ook gemaakt voor dragrace en laten ze doorgaans opspoelen met NOS/NX of methanol injectie.
foutje, moest de hks skyline zijn die het record heeft!quote:Op woensdag 14 december 2005 19:43 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
@ThaFreak, hoe kom je dan erbij dat supra 1e zou staan in 4WD record? Volgens mij klopt er daar namelijk GEEN hol van
wat mij opvalt in die Skylines en Supra's is dat Skylines 2500cc afgerond cylinderinhoud hebben en die supra's ruim 3 liter. Is dat wel eerlijk zo, zeker als er ook nog turbo's erbij zitten.
ja leuk en aardig maar eigenlijk kopt het gewoon niet..quote:Op woensdag 14 december 2005 18:47 schreef Goingin het volgende:
[..]
Om je definitief uit je droom te halen een aantal auto's op een rij (vond ik op een andere site).
Supra Twin Turbo = Sequential
996 Twin Turbo = Parallel
RX-7 Twin Turbo = Sequential
CL 600 V12 Twin Turbo = Parallel
Audi B5 S4 Biturbo = Parallel
BMW E34 Alpina B10 BiTurbo = Sequential
![]()
ik heb het ook helemaal niet zo breed grapjasquote:Op dinsdag 13 december 2005 23:36 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
bedenk ff ook bij dat anderen niet zo breed hebben dan jij.![]()
En twin betekend niet "2 van hetzelfde" ?quote:Op woensdag 14 december 2005 22:31 schreef Youp het volgende:
[..]
ja leuk en aardig maar eigenlijk kopt het gewoon niet..
bi betekend letterlijk 2 van de zelfde, zoek het maar op in het woordenboek of weet ik veel waar... en dan is het logisch dat dat voor 2 de zelfde turbo's gebruikt wordt en twin voor 2 verschillende... maarja sommige autofabrikanten trekken zich daar niks van aan
bi is latijn voor 2quote:Op woensdag 14 december 2005 22:31 schreef Youp het volgende:
[..]
ja leuk en aardig maar eigenlijk kopt het gewoon niet..
bi betekend letterlijk 2 van de zelfde, zoek het maar op in het woordenboek of weet ik veel waar... en dan is het logisch dat dat voor 2 de zelfde turbo's gebruikt wordt en twin voor 2 verschillende... maarja sommige autofabrikanten trekken zich daar niks van aan
ik heb idd geen idee waarom ze dat bij drag doen. Ze 2-steppen tot hun optimale toerental en launchen dan, dus dan zijn ze het turbogat al voorbij.quote:Op woensdag 14 december 2005 19:30 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
[..]
lag ga je tegen door een kleinere en een grotere te gebruiken!
maar als je voor beide turbo's een middel gebruikt worden die aangedreven door de helft van de uitlaatgassen en zal je spoolup een beetje verbeteren maar dat het dan erg gaat schelen zal wel meevallen!
niet teveel naar de supra scene kijken want daar zijn ze idd helemaal gek op single turbo......bigger is better volgens hun maar dat klopt toch zeker weten niet!
Kijk eens naar de onderstaande fabrikanten en waarom zullen hun voor vrijwel al hun drag supra's, skylines enz enz een twinturbo gebruiken???
Omdat het hun minder pk's oplevert??
turbo met koggellagers?quote:Op woensdag 14 december 2005 23:39 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
ik heb idd geen idee waarom ze dat bij drag doen. Ze 2-steppen tot hun optimale toerental en launchen dan, dus dan zijn ze het turbogat al voorbij.
1 dikke vette (ball-bearing) turbo moet genoeg zijn.
Eigenlijk is het niet eens meer te vergelijken met de auto's die je noemt.
Die hebben eigenlijk gewoon 2 motoren in 1 blok om het maar zo te noemen. per 3 cilinders een eigen turbo, afm (of map natuurlijk), intake en het meest belangrijk: een compleet losstaande fuel computer. Dat is, hoewel feitelijk natuurlijk met 2 turbo's, niet te vergelijken omdat er niets meer stock is. je bent dan volledig custom een motor aan het bouwen en is het net voor welke setup je gaat.
Je kan hoogst waarschijnlijk hetzelfde aantal pk's bereiken met 1 grote turbo. drivability komt dan weer om de hoek kijken.
en idd, ik heb alleen ervaringen met de suprascene, maar bijna elke snelle turbo auto die op de markt komt heeft een single turbo. kijk naar de impreza, evo en dat soort auto's. turbo's zijn tegenwoordig zo goed dat een kleine ervoor zetten maar weinig voordelen bied tegen de nadelen van onderhoud e.d. (zeker van supras weet ik dat) de tweede turbo van een supra twin-turbo wil het nog wel eens begeven vanwege te hoge druk. Dat komt vooral doordat er zo enorm veel druk op gezet wordt.
nee 120.000 ongeveerquote:Op donderdag 15 december 2005 22:20 schreef Youp het volgende:
[..]
turbo met koggellagers?
die zal dan niet veel toeren draaien denk ik?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |