Jaaa ! Nu ga ik even helemaal los op mijn stokpaardje "correcte bhmaten" nu ik hier allemaal mensen enge dingen hoor zeggen.
Er bestaat namelijk helemaal geen universele cup D. BH-maten gaan uit van de omvang van iemands ribbenkast, want daar moet je de steun voor je borsten vandaan halen. En vanuit je omvang redeneren ze naar de cup die erbij hoort. Er is dus geen standaard "cup D".
De omtrek van mijn ribbenkast is 65 cm, dus ik heb een hele smalle ribbenkast. Als je dan een bh van mij erbij pakt, dan zie je dat er in verhouding heel veel cup is in verhouding tot de rest van de bh. Dit komt omdat ik verder wel gewoon standaard borsten heb voor iemand met een standaard postuur. En daarom heb ik cup E, zonder grote borsten te hebben. Iemand met dezelfde borsten als ik, maar met een bredere ribbenkast zal een bh in 70D of 75C dragen. En andere mensen met cup E kunnen weer veel grotere borsten hebben dan ik. 75 E bijvoorbeeld is groter dan 75C, en 75C is identiek aan de grootte van mijn borsten.
In plaats van 1 variabele in je cupmaat, de cup, zijn het er dus twee, namelijk je cup en je omvang. En die twee moet je allebei vermelden voordat je iets over iemands borsten kan zeggen. "Cup D" is niet genoeg.
Dus kan dat hele 12 " tabelletje de prullebak in. Ik heb namelijk cup E en een 12".
![]()
.