Hwal (The Bow) (2005)Het verhaal is bekend bij de meesten en anders druk je maar op de link, die is er niet voor niks.
![]()
![]()
Ik ben een groot fan van Ki-duk Kim. Ik vink hem persoonlijk één van tien beste nog levende regisseurs. Hij weet als geen andere met minimale middelen een verhaal op prachtige, eenvoudige maar toch complexe en inhoudsvolle wijze te vertellen.
Net zoals in zijn andere films word er in Hwal niet tot nauwelijks gesproken, de oude man, (die ik trouwens heel erg op Takashi Shimura vond lijken
![]()
) en het meisje(, die er heel lief en leuk uitzag,) spreken zelfs de hele film niet (verstaanbaar) met elkaar.Na wat andere reviews o.a. hier was ik eigenlijk bang geworden dat het teveel een gimmick zou zijn geworden. Maar gelukkig was dat niet het geval, de absentie van spraak werkt nog steeds. Dat komt omdat Kim als geen ander weet dat acties en blikken veel duidelijker, mooier en eerlijker spreken dan woorden. Ki-duk Kim weet met wat enkele blikken uit te leggen waar anderen een half uur dialoog en voice-overs voor nodig zouden hebben. In Bin-jip bracht Ki-duk Kim zonder dialoog op een prachtige manier in beeld hoe twee geliefden naar elkaar toe groeien en totaal verliefd op elkaar worden. In Hwal doet hij het omgekeerde en laat hij prachtig zien hoe twee geliefden, die tegelijkertijd een soort vader-dochter relatie hebben, uit elkaar groeien en er een steeds grotere kloof tussen hen onstaat.
![]()
En net als in zijn vorige films toont hij ook weer dat je voor een goede film aan één simpele lokatie waar alles zich afspeelt meer dan genoeg hebt. De film zit dan ook weer vol met prachtige rustgevende shots die vergezelt gaan met even prachtige en rustgevende muziek.
Net als bij zijn andere films kan je de film compleet de grond in bagatelisseren. Een oude man die een meisje ontvoert op een boot voor 10 jaar om meer te trouwen,gadver wat is dat voor pedo. En waarom doet niemand aangifte als ze met pijlen worden beschoten door een oude gek? En dan dat einde met die ontmaagding-scené dat slaat helemaal nergens op. Zijn argumenten die je dan zou kunnen gebruiken. Tegen die mensen zeg ik: "
![]()
jullie snappen het totaal niet." Het loslaten van (westerse) moraliteit op de oude man is compleet van de pot gerukt. Ki-duk Kim is (ondanks dat hij zelf Christen is) duidelijk sterk beïnvloed door het Boedistische idee dat niemand puur goed of slecht is. Dit komt als bij geen ander in de oude man op een prachtige manier tot uiting. Ki-duk Kim's films moeten imo op erg symbolische en metaforische manier bekeken worden en daarom is overredenatie van wat er feitelijk gebeurt totaal niet op zijn plaats bij zijn films. Hwal gaat in mijn ogen over het loslaten van iets geliefd en vertrouwd en het accepteren en aangaan van verandering.
Ik zal nog wel door kunnen gaan over het hoe, wat en waarom van deze film Maar de review is volgens mij allang genoeg en ik wil ook zo naar bed.
![]()
Dus laat ik eindigen met te zeggen wat ik er van vond i.v.m met zijn eerdere werk.
Hwal is imo misschien nog geen Spring, summer, etc., maar hij komt zeker in de buurt van Bin-jip. En is beter imo dan Samaria of Seom en die gaf ik beiden al een 9.5 Dus..
cijfer: 10
Niet slecht lijkt me voor een film die in drie weken is opgenomen!
Tijdens het lezen over de film kwam ik wat tegen over Ki-duk Kim's plannen voor zijn volgende project. Voor de geïnteresseerden staat het hieronder:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Lonewolf2003 op 23-12-2005 01:40:11 ]