ja, maar waar baseer je dat doel dan op?quote:op zaterdag 17 december 2005 14:07 schreef pinobot het volgende:
[..]
het ligt er natuurlijk maar aan of leven ook een doel heeft. als leven tot doel heeft om te evolueren tot een intelligent soort dan is de kans natuurlijk groter.
het lokte geen reactie uit.quote:op zaterdag 17 december 2005 15:33 schreef 2l0w4zer0 het volgende:
niemand commentaar op mijn theorie van een beschaving van 10 miljard jaar oud?
ik denk op zich dat er best wel aliens in de ruimte zijn die zeg maar een soort coordinerende functie hebben, omdat ze door andere rasssen gerespecteerd worden vanwege hun supérieuriteit.quote:op zaterdag 17 december 2005 16:27 schreef quarks het volgende:
[..]
het lokte geen reactie uit.
ik ben ook benieuwd hoe het er over 10 miljard jaar uit zal zien, maar daarover kan ik geen zinnige uitspraken doen.
kijk alleen al naar onze eigen radiosignalen. het karakter daarvan is ondertussen ook wel redelijk veranderd in de loop der jaren. am radio kan je nog wel makkelijk uit de lucht plukken maar fm word al moeilijker. dan hebben we het nog niet eens over analoge video kanalen. daar zou je als buitenstaander ook niet echt gelukkig van worden.quote:op zaterdag 17 december 2005 18:10 schreef 2l0w4zer0 het volgende:
alle technieken die we nu gebruiken voor het zoeken naar aliens zijn gebaseerd op onze technologie en niet op technolgie die aliens zullen gebruiken. ik denk dat onze technologie door geavanceerde beschavingen eerder gezien wordt als het werken met rooksignalen.
daarom de vraag of je de microarchitectuur van een i386 uit kon leggen. ik heb het ooit eens (gedeeltelijk) moeten leren, maar ben het gelukkig snel weer vergeten. computers zijn al sinds ze uitgevonden zijn niet meer te bevatten, maar dat is niet erg. we kunnen onbeperkt lagen bouwen bovenop de bestaande/nieuwe technologie bouwen om de complexiteit te reduceren. dit is inherent aan computers en er is geen supermens voor nodig.quote:op zaterdag 17 december 2005 13:29 schreef quarks het volgende:
[..]
de ontwikkeling groeit exponentieel, straks kunnen we het niet meer bijhouden.
nu hebben we al zowat overal computers bij nodig, dat word straks alleen nog maar meer.
computers doen alleen maar wat we ze vertellen, ook die 'intelligente' robots. bovendien kunnen we simpelweg gebruik maken van computers, het is al een extensie van onszelf (kijk maar naar hoe veel we tegenwoordig weten dankzij google) maar dan wel doordat we onze leefomgeving aan ons hebben aangepast.quote:kunstmatige intelligentie?
er zijn nu al robots die zichzelf dingen kunnen aanleren, maar dit staat nog in de kinderschoenen.
maar beschaving is altijd al het aanpassen van onze leefomgeving aan onszelf. waarom het andersom zou moeten is mij een raadsel. (behalve heel oud worden dan, maar dat is over het algemeen niet een hele nuttige bezigheid op evolutionaire schaal)quote:het gaat niet om het aanpassen aan de omgeving, het gaat om het aanpassen van je lichaam om te overleven.
houd die gedachte vast.quote:nu is het zo dat de aarde steeds voller raakt, we zijn onze eigen leefomgeving.
sociaal-culturele ontwikkeling staat naar mijn mening los van evolutie.quote:het is niet een kwestie van beter zijn; dit is ook evolutie.
in het verleden liepen we ook met berenvellen rond, dat doen we nu ook niet meer, nu zeggen we toch ook niet we het beter weten dan evolutie; het is nog steeds dezelfde evolutie.
je gebruikt de term evolutie. dit suggereert dat de 'cyborg' het beter zou doen dan de bestaande mens. ik gaf een tegenvoorbeeld waar een op een iets andere manier aangepaste mens het veel beter deed dan de cyborg. de cyborg zou nog wel bestaan maar geen dominante soort worden (tenzij het daarvoor ongebeschaafde(!) methoden gebruikt) en is in weze dus niet de opvolger van de mens.quote:dit snap ik niet helemaal.
de vruchtbaaarheid aanpassen heeft weinig met transhumanisme te maken, het zal ook niet snel gebeuren met zo'n overvolle wereld.
ik heb het wel begrepen, maar ben het er niet mee eens. ik vind het achteruitgang. je zou kunnen zeggen dat ik meer een jetsons toekomstbeeld heb. alle personen in the jetsons zijn mensen zoals we ze sinds de flintstones kennen, maar hun leefomgeving is volledig aan hun aangepast.quote:volgens mij heb je het niet helemaal begrepen.
de beschaving word ook gewoon doorgezet, dit is de volgende stap.
prothesen en lichaamsaanpassingen zijn bedoeld om gebreken te corrigeren en ons in weze weer een gemiddeld mens te maken.quote:we passen onszelf nu ook al aan met protheses en andere medische ingrepen - zelfs een bril dragen is hier al een klein voorbeeld van - dit is toch ook niet natuurlijk, zo zal het in de toekomst worden uitgebreid.
je bedoelt: kijk eens hoe goed we onze leefomgeving aan onszelf hebben aangepast.quote:en natuurlijk gaat het prima nu, maar we moeten niet stilstaan, vooruitgang is er altijd.
en duizend jaar geleden ging het ook prima, kijk eens hoever we nu zijn.
dat merken is subjectief.quote:transhumanisten propageren ook niet een radicale omslag die binnen enkele jaren plaats vind, het doet enkel een voorspelling hoe het er uit kan komen te zien (je kunt het nu al merken) en ondersteunen dat principe.
quote:op maandag 12 december 2005 22:43 schreef quarks het volgende:
in het universum is iets of iemand die intelligent leven opspoort en vervolgens uitroeit als 'ongedierte'.
lolquote:op dinsdag 3 januari 2006 14:15 schreef forno het volgende:
je kunt ook de mogelijkheid opperen dat de 'improbabilitydrive' in de toekomst zijn noodzaak verliest vanwege technologische verbeteringen. wie zal het zeggen.
kortom, er worden nogal wat termen besproken waar veel en onmogelijke aannames worden gedaan. even voor de goede orde, ik heb er geen kaas van gegeten. maar als jij je leven over 5 jaar kunt voorspellen, wat op zich al knap is of je hebt een uitkering, en dat maal zeg een miljoen maal de hele wereldbevolking. dan komen er toch een aantal vraagtekens bij mij opzetten.
is dat kardasjev-geneuzel uberhaupt een wetenschap, of is het een obsure zijtak van de wetenschap? een van de meest voor de hand liggende vragen, waarom zijn wij nog niet door aliens bezocht? en waarom zou het ons, beperkte aardse wezentjes dan wel lukken?
ik krijg de neiging door het voorgaande stukje een nieuwe betekenis aan god te koppelen. een slonzige cyberslet die de ene planeet na de andere planeet bezwangert met leven. en er vervolgens niet meer naar omkijkt.
ik heb geen idee wat het is, maar het ziet er prachtig uit.quote:op maandag 16 januari 2006 16:29 schreef integrity het volgende:
ik heb nog wel een mooie link, als aanvulling op dit topic. het heet wingmakers en het schijnt een hoax te zijn, maar als je de filosofie leest.. zet dat je wel aan het denken:
www.wingmakers.com
als je tijd ervoor over hebt, neem het dan een keertje door. het beschrijft op een systematische technische manier hoe het leven ontstaan is, heel bijzonder uitgedacht vind ik zelf.quote:op maandag 16 januari 2006 16:36 schreef quarks het volgende:
[..]
ik heb geen idee wat het is, maar het ziet er prachtig uit.
ik ben het aan het lezen.quote:op maandag 16 januari 2006 16:49 schreef integrity het volgende:
[..]
als je tijd ervoor over hebt, neem het dan een keertje door. het beschrijft op een systematische technische manier hoe het leven ontstaan is, heel bijzonder uitgedacht vind ik zelf.
dat klopt, maar dat heeft ie leuk verzonnenquote:op maandag 16 januari 2006 16:53 schreef quarks het volgende:
[..]
ik ben het aan het lezen.
het lijkt erop dat de maker een heel verhaal heeft verzonnen om zijn eigen muziek, boeken en schilderijen te verkopen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |