Kleine stapjes kunnen gelukkig grote invloed hebbenquote:Op maandag 12 december 2005 17:04 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat hoe je zelf in het leven staat voor een groot deel bepaalt wat je in de wereld ziet gebeuren. Of er per saldo veel verandert vraag ik me af, hoewel ik wel de indruk heb dat globaal genomen er toch wel een kleine toename is van wijsheid..
Is je persoonlijke ontwikkeling ook in die richting?quote:Op maandag 12 december 2005 17:06 schreef Posdnous het volgende:
Wat een vrolijkheid.
Ik zie zelf vooral steeds individualistischer, onverschilliger, harteloze mensen die hopeloos op zoek zijn naar een beetje houvast. Niemand lijkt ook maar enig benul te hebben waar de wereld naartoe gaat.
Wat is daar 'ontwikkeling' aan?quote:Op maandag 12 december 2005 17:07 schreef Alicey het volgende:
[..]
Is je persoonlijke ontwikkeling ook in die richting?
Oftewel, hoe je je persoonlijke leven ervaart projecteer je op de hele wereld.quote:Op maandag 12 december 2005 17:13 schreef Posdnous het volgende:
]
[..]
Wat is daar 'ontwikkeling' aan?
Het is meer een constatering, en nee, persoonlijk maar ik me vooral druk om het feit dat iedereen steeds meer overal schijt aan heeft.
Nee hoor, niemand trekt zich wat aan van wat ik zeg, vrees ikquote:Op maandag 12 december 2005 17:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Oftewel, hoe je je persoonlijke leven ervaart projecteer je op de hele wereld.
Onderschat je eigen kunnen nietquote:Op maandag 12 december 2005 17:19 schreef Posdnous het volgende:
Nee hoor, niemand trekt zich wat aan van wat ik zeg, vrees ik.
Mja, oke. Ik geef toe dat ik lichtelijk verzuurd benquote:Op maandag 12 december 2005 17:26 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Onderschat je eigen kunnen nietMisschien moet je de boodschap dan maar iets aanpassen, zodat de message wel aankomt...
![]()
Ik zie het voor mijzelf als de hernieuwde ontdekking van wat Alicey "wijsheid" heeft genoemd. Ik heb het dan eigenlijk ook niet over economie, hoewel dit natuurlijk een belangrijke rol speelt in wat wij zien als "vooruitgang". Je kunt in deze tijd niet om de economie heen en dat maakt het interessant maar tegelijk ook dubbel zo complex. De Club van Rome heeft naar mijn mening een zeer goed onderbouwde en goede analyse gemaakt voor de toekomst. Problemen als voedselvoorziening icm bevolkingsgroei zijn accute problemen in mijn ogen. Er lijken nu al te veel mensen te zijn op aarde en de stijging lijkt nog wel even door te gaan. Maar tegelijkertijd is er op een aantal wetenschappelijke gebieden wel interessant onderzoek naar nieuwe energie, duurzaamheid en is er weer een hernieuwde interesse gewekt voor de natuur en haar werking (of is dit eigenlijk altijd al aanwezig geweest?). Aan de andere kant zijn de ontwikkelingen omtrent globalisatie zeker ook van belang. De vraag is nu denk ik meer dan ooit: waar willen wij als mensheid naar toe?quote:Op maandag 12 december 2005 17:29 schreef Reya het volgende:
Niet zo lang geleden maakte Arie Elshout - adjunct-hoofdredacteur van De Volkskrant - gehakt van het vooruitgangsgeloof dat in vele collectieve zaken dominant is. Het is welhaast kinderlijk om te denken dat het over twintig jaar beter is dan nu, omdat het nu ook beter is dan twintig jaar geleden. Het is imo nog steeds een erfenis van het Verlichtingsdenken; de mens is rationeel en zal dus op een rationele manier zich ontwikkelen. Maar gaan we wel vooruit? En, als we dan vooruit gaan, zitten er dan geen grenzen aan de groei, zoals de Club van Rome in haar beroemde rapport voorspelde? Ik zou op dit vlak voorzichtig willen zijn met voorspellen, maar er valt in ieder geval te stellen dat er niet echt sprake lijkt te zijn van een eenduidige vooruitgang.
Kijk, goede opmerking hier! Voor- en achteruitgang bestaan idd niet. Er is alleen sprake van verandering. Ik ben het met de PM eens dat we nooit eenduidig zullen weten hoe alles nou precies in zijn werk gaat. Voor mijzelf heb ik dit vertaald naar: leef in het nu, leef gepassioneerd en geniet van elke dag hier op aarde. Ikzelf merk dat doordat ik meer respect kan en laat zien, je meer begrip kan kweken voor je standpunten zonder daarbij te hoeven oordelen over wat een ander denkt. Aangezien de ander vanuit een heel ander startpunt is gekomen tot zijn keuzes, dan wanneer ik dezelfde weg zou hebben bewandeld. En misschien heb ik dezelfde weg ook wel bewandeld. Iedereen is uniek en iedereen is mooi/liefdevol/interessant! Misschien ben ik in dit geval dan ook meer een optimist dan een realist, maar ik zal mezelf nooit idealist noemen. Omdat ik weet dat het in de mens zit, lief te hebben. Voor mij is dit duidelijk geworden de laatste tijd. Vandaar o.a. dit topic; ik wil graag mijn kant van het verhaal laten zien. Ik leef in het nu en zie u graag terug!quote:Vanuit een andere invalshoek valt te stellen dat er nooit sprake is van vooruitgang en achteruitgang; dat zijn slechts beelden die we van ontwikkelingen hebben. Uiteindelijk bestaat er slechts gang; de ondoorgrondelijke hyperrealiteit die voortbeweegt zonder dat we ooit eenduidig zullen weten hoe. Het post-modernisme is hier deels op gestoeld; en alhoewel post-modernisten negativisme, verlakkerij en aanverwante zaken wordt verweten, lijkt het me een zeer interessante kijk op bepaalde zaken.
Heb vaak mijn gemengde gevoelens gehad bij jouw posts, maar dat is dus over. Het is gewoon jouw mening over iets welke ik heb te respecteren. En deze woorden.. prachtigquote:Op maandag 12 december 2005 17:57 schreef pmb_rug het volgende:
ik deel het positivisme, ook omdat ik een vergrote intresse zie in God. ik weet uit ervaring wat voor positieve veranderingen dat kan brengen in iemands leven. heel mooi allemaal, hopelijk zet deze trend zich door... dan gaan we mooie dingen beleven in Nederland. (zeker als de relatie tussen Christenen en Moslims positief is)
dank voor deze woordenquote:Op maandag 12 december 2005 18:02 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Heb vaak mijn gemengde gevoelens gehad bij jouw posts, maar dat is dus over. Het is gewoon jouw mening over iets welke ik heb te respecteren. En deze woorden.. prachtig![]()
Dus zoals ik de laatste tijd volgens mij wel vaker heb gezegd: blijf op je pad, geniet van jouw relatie met God en maak er iets van![]()
Cerror was je voor.. (zie boven)quote:Op woensdag 14 december 2005 02:00 schreef Xebrozius het volgende:
HIV is op dit moment een erg seropositieve ontwikkeling in de wereld...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |