abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32996034
Bij deze start ik een topic over de muzieksmaak onder de TRUTH-ers. Is die net zo divers als onder mensen in het algemeen of zit er een bepaald verband in aangezien we allemaal min of meer geïnteresseerd zijn in het onbekende. Hebben we allemaal een CD in huis met een walvissenkoor of is dat absoluut een groot vooroordeel en je reinste bullshit? Als we erover discussieren komen we erachter.

Ook is dit topic bedoeld om een recensie te schrijven over de muziek waarvan jij vindt dat die op één of andere manier bij TRUTH past en dat meer mensen die zouden moeten horen. Als je dat gaat doen moet je beschrijven wat jou zo aantrekt aan die muziek. Anderen hebben er dan ook wat aan.
pi_32996050
Allereerst vermeld ik Substrata van Biosphere. Biosphere is een éénmansproject door Geir Jenssen uit Noorwegen. Hij is geboren en gevestigd in de boven de poolcirkel gelegen stad Tromsø en de muziek die hij maakt heeft ook een arctische mysterieuze sfeer.

Al past Substrata misschien niet binnen het genre New Age, toch kan je hier heerlijk bij relaxen. De muziek is over het algemeen griezelig, duister en onheilspellend. En tegelijkertijd weer heel rustgevend. Toen ik de CD pas had maakte deze emoties maar vooral heel veel beelden bij me los; ik waande me in een andere (arctische) wereld en had het verlangen om daar te zijn. Dit zegt nogal wat, want het is louter elektronische muziek en de laatste jaren ben ik meer geïnteresseerd in akoestische muziek. Ik heb nog steeds veel plezier van Substrata, het is dus niet iets wat je na een aantal draaibeurten zat wordt. (Hoewel dat voor iedereen anders kan zijn natuurlijk.) Er zit weinig melodie in de muziek. De nadruk wordt meer gelegd op contrasten tussen de verschillende aanwezige geluiden waardoor er veel dynamiek en ruimtelijkheid ontstaat.

Substrata werd uitgebracht in 1997, maar in 2001 kwam er een geremasterde versie uit met daarbij de soundtrack van de film Man With A Movie Camera. Die laatste is een stomme Russische film uit 1929 geregisseerd door Dziga Vertov, maar in 1996 kwam die opnieuw uit voor het Tromsø International Film Festival. Geir Jenssen componeerde naar Vertov's instructies de soundtrack. Die soundtrack is een stuk minder toegankelijk om te beluisteren dan Substrata. Er is hierbij nauwelijks sprake van muziek; eerder van geluidskunst. Maar toch erg interessant om op zijn tijd naar te luisteren. De film heb ik niet gezien, maar is wel te bestellen bij Bol.com.

(Ik zie bij de beschrijving trouwens nergens de naam Geir Jenssen staan. Ik lees wel dat er meerdere edities zijn. Bij deze editie heeft Michael Nyman de soundtrack gecomponeerd, ook naar de aantekeningen van Dziga Vertov.)

Hieronder is een tracklist van Substrata / Man With A Movie Camera. Door op één van de gelinkte namen te klikken kun je luisteren naar een audiofragment van de betreffende track.

disc 1 - Substrata:
01. As The Sun Kissed The Horizon
02. Poa Alpina
03. Chukhung
04. The Things I Tell You
05. Times When I Know You'll Be Sad
06. Hyperborea
07. Kobresia
08. Antennaria
09. Uva___Ursi
10. Sphere Of No___Form
11. Silene

disc 2 - Man With A Movie Camera:
01. Prologue
02. The Silent Orchestra
03. City Wakes Up
04. Freeze___Frames
05. Manicure
06. The Club
07. Ballerina

Substrata - Japanese tracks
08. The Eye Of The Cyclone
09. Endurium
  maandag 12 december 2005 @ 03:36:12 #3
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_33006122
-Aeryon
album : into the electric castle
album : Dream sequencer
-Lacrimosa
remix
-Meander
daybreak (do birds dream)
-Muse
alles van muse doh.
-Apocaliptica
same.
-ARc twilight of spirits OST
-Suikoden 2 OST
-SHCovenant OST
-Louis armstrong
a kiss to build a dream on
what a wonderfull world
-Glenn miller
therell be blue birds over
-Vangelis
alles.
-Mike oldfield
alles
-Enigma
alles
-Lionel richie
i love you (geloof ik)

dezen luister ik.
laatste zong mijn moeder voor me toen ik nog babytje was.

vind het iig aan te raden allemaal Aeryon te gaan bestellen/downloaden/rippen
want dat is echt een top project van Arjen lucassen
een verhaal en prachtige muziek tegelijk.

de OSTs (official sound track) zijn van bepaalde console spellen
maar de muziek is dus rustgevend
vooral van Arc the lad . twilight of spirits

Muse heeft echt heel veel kracht in de muziek , en de teksten zijn zo helder als het maar kan , vooral prachtige nummers zijn :
Stockholm Syndrome
en
Ruled by secrecy.

een must voor alle truthers vind ik.

de rest kent iedereen wel
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_33006531
Ik ben helemaal niet de mens van de new age en relax vooral muziek.
Walvisgeluiden........ ik heb het ooit gekregen maar speel het nooit.
Ik wil juist dansen en zingen om me af te reageren. Om alles aan de kant te zetten. Om me te laten raken.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  maandag 12 december 2005 @ 08:23:00 #5
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_33006753
muziek vind ik een heel belangrijk element in me leven, maar als je denkt dat ik naar hippy shit luister heb je het helemaal verkeerd.

true ik heb Merlin's Magic met gechannelde muziekstukken die rustgevend zijn van tijd tot tijd. grotendeels luister ik toch maar naar metal.

mijn favoriete sub-genre is speed/power metal. dat is snel, melodieus, opzwepend met mooie zang. de teksten vertellen meestal verhalen over krijgers die draken verslaan of monniken en vrouwen in nood. voornamelijk fantasy/middeleeuwse teksten dus. de beste band in dit genre vind ik Avantasia. Dragonland, Rebellion, Paragon, Hammerfall kunnen er ook wat van. dan luister ik ook nog naar de wat hardere varianten van black metal zoals Dimmu Borgir, Barakthrum, Samael etc erg lekker om naar te luisteren en al je frustraties van de dag los te laten. thrash/hardcore bands zoals blood for blood en hatebreed hakken er ook altijd wel lekker in. gothic metal van The vision Bleak is ook erg inspirende en originele muziek. nog een vrij nieuwe band, maar ze klinken erg orgineel.

heb ook nog een lading klassiek instrumenteel en opera stukken waar ik van tijd tot tijd naar luister. de grote mozart, beethoven, tchaikovsky kom je daar wel tegen.

rap is iets waar ik ook zelden naar luister, maar sommige nummers van xzibit vind ik wel aardig. DMX vind ik gewoon goed aangezien zijn teksten nog over iets gaan ipv de blinbling-gangsta onzin van tegenwoordig. Insane clown posse vind ik ook leuk aangezien ze erg komisch, droog en sadistisch zijn.

dance/trance luisterde ik vroeger naar, maar vind dat ook troep geworden de laatste paar jaar. net zoals hardcore van vroeger. van tijd tot tijd voor nostalgische waarde draai ik nog wel eens een oude Thunderdome cd

top-40/hip hop/rnb troep zul je absoluut niet in me speellijst tegen komen tenzij er een goed nummer tussen zit dat me aanspreekt. en aangezien dat een zeldzaamheid is... alhoewel, top-40 muziek van de jaren 80 is op zich nog wel aan te horen met Phil Collins en dat soort gouden ouden. maar tegenwoordig, wat een bagger zeg.

in kort ik luister naar zo'n beetje alles, als het maar goed klinkt met een lekker ritme. veel mensen denken ook dat ik een agressief/deprisief mannetje ben vanwege me muzieksoort, maar das absoluut niet zo
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
William James (1842 - 1910)
  maandag 12 december 2005 @ 10:11:20 #6
91333 displission
||stockpile wierrook || +30 :)
pi_33008140
Bob Marley zegt ook gelijk alles: get high pass out
een heks zorgt altijd voor een goede zak appels..twee groene en een bruine..zorg er als heks voor dat er een mooie rode in het midden legt en dat deze als eerste wordt gepakt omdat hij er smakelijk uitziet..Sluit het gesprek af met: eet smakelijk
  maandag 12 december 2005 @ 15:16:09 #7
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_33015564
A Perfect Circle - PET
Saul Williams - September 12th
The D.O.C. - Secret Plan
System of a Down - Prison Song + toxicity
Doe Maar - Doe maar net alsof je neus bloed
Paris - What would you do ?
Raymzter - echte gangsters
UB40 - Burden of Shame
David Bowie & Queen - Under Pressure
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
pi_33016717
Ik heb van alles en nog wat, ik heb zelfs een hele collectie Hollands Glorie met Bauer, Weber, Hazes etc.

Ik heb ook wel muziek die een beetje in de Truth-sfeer past. Dan denk ik aan Vangelis, Jean Michel Jarre, Mike Oldfield en Enya.
  maandag 12 december 2005 @ 16:20:00 #9
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_33017244
riep je hehe
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
William James (1842 - 1910)
pi_33024634
-alanis morisette - utopia
-enya
-muse
-nirvana
-after forever
-anuna
-nightwish
-thisascension -mysterium
-clanned
-mary black
-eimear quinn - angel dream
-dht- my dream
ect...
pi_33024847
Ik ben nog van the old skool

- Joy Division
- Pink Floyd
- Tuxedomoon

en recenter Joe Satriani

Hedendaagse muziek zitten wel wa leuke dingen tussen maar weinig bijvends.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_33025831
- Ayreon
The Final Experiment
Actual Fantasy
Into the Electric Castle
The Dream Sequencer
Flight of The Migrator
Ayreonauts Only

- Therion
Lemuria
Secret of the runes
Deggial
Live in Midgãrd

- Nightwish
Angels Fall First
Oceanborn
Nightwish - Century Child
Over the Hills and Far Away
Wishmaster

- After forever (Wings of illusion, prison of desire, Dechiper, emphasis)
- Kamelot (!) erg goede muziek vind ik, voor het nummer The haunting. Heb hier het album Epica liggen en ben nog op zoek naar waar ik het nieuwe album van ze kan kopen, nergens te krijgen
- Eminem (ja afwisseling he)
- Boudewijn de groot
- Pink floyd
- Rammstein, op zijn tijd.
- jaren 80 popmuziek

- Nirvana
- Muse - bliss

Dat is in elk geval wat ik vaak draai, maar kijk niet raar op als ik ook wel eens klassiek of frank sinatra op heb staan
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_33030451
Metal, met name beukende black metal, maar ik luister naar alle stijlen.
- Hypocrisy
- Darkthrone
- Exodus
- Emperor
- Dimmu Borgir
- Funeral Mist
- Deathspell Omega
- Moonsorrow
- Thyrfing
- Epica

Om maar wat uiteenlopende bands te noemen.
Old school thrash attack: www.violent-assault.tk
pi_33049113
quote:
Op maandag 12 december 2005 03:36 schreef BaajGuardian het volgende:
vind het iig aan te raden allemaal Aeryon te gaan bestellen/downloaden/rippen
want dat is echt een top project van Arjen lucassen
een verhaal en prachtige muziek tegelijk.
Ik zal 's naar audiosamples luisteren, op Bol.com ofzo.
pi_33049293
Queens of the stone age en het side-project van Josh Homme: The Desert Sessions

JJ72 - Heat
pi_33544932
De nieuwe cd van Enya
pi_33564409
Grappig topic. Ik luister naar alles Maar wat ik het meest draai is:

Lacuna Coil
Nightwish
Therion
Nirvana
Enya
Within Temptation
Madonna
Placebo
Kamelot
Pink Floyd
David Bowie
Depeche Mode
Various klassieke muziek
pi_33570087
Dit zijn een beetje mijn trut(h ) nr's:

* Falco - Jeanny
* Enya - Only time
* Julee Cruise - Fallen
* Tracy Chapman - Fast car
* Tom Petty - Learning to fly
* Shakespeare's Sister - Stay
* Madonna - Power of Goodbey
* Youssouf & Neneh Cherry - Seven seconds

En nog wel wat..
pi_33590990
Hmmm...

De cd's van Sigur Rós en de CD's van Loreena Mckennitt. Prachtig.
Tralalalaaa
pi_34052651
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 03:18 schreef sweetgirly het volgende:
Dit zijn een beetje mijn trut(h ) nr's:

* Falco - Jeanny
* Enya - Only time
* Julee Cruise - Fallen
* Tracy Chapman - Fast car
* Tom Petty - Learning to fly
* Shakespeare's Sister - Stay
* Madonna - Power of Goodbey
* Youssouf & Neneh Cherry - Seven seconds

En nog wel wat..
Zelfde smaak als ik.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 18:45:16 #21
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_34055478
Biosphere is echt te vet gewoon, deze kan ik ook van harte aanbevelen, is doesn't get anymore zweverig than THAT

Ik vind het trouwens absoluut niet griezelig of onheilspellend.

Het is DE muziek om bij af te dalen in jezelf.

Sommigen noemen het geen muziek overigens, maar soundscapes.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_34432535
Ik heb pas geleden Daft van The Art Of Noise aangeschaft. Het is vreemde (maar lekkere) muziek, maar ik weet niet of het zweverig is of enigzins thuishoort in de context TRUTH.
pi_34435556
Misschien een leuke tip:
Luister eens naat het programma X rated op Kink fm,
zondagavond tussen 2100 en 2400.
Biosphere komt er iig nogal eens voorbij
http://www.kinkfm.com/programs/xrated.php
Goed programma als je van lekker wazige muziek houd,
met bands zoals bijvoorbeeld Current 93, Lidia Lunch, Biospere en Laibach,
verder ook gedichten enzo.
pi_34435696
Dit topic vind ik wel bij TRU passen... lekker zweverig. .

Ambient topic - Selected works -
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')