Dat is Sinterklaas joh...quote:Op maandag 12 december 2005 11:01 schreef Tokay het volgende:
Ehm, wat doe die geestelijke (bisschop? paus?) op dat plaatje?
Nee, als zodanig staat Guido van Arezzo bekend en die leefde toch zo'n 500 jaar vóór mijn meneer.quote:Op maandag 12 december 2005 10:59 schreef peaceman het volgende:
Was hij de man die het notenschrift uitgevonden heeft?
Ah, dan zal Tokay wel gelijk hebben... Zal wel de 1e castraat dan zijn?quote:Op maandag 12 december 2005 11:04 schreef pyl het volgende:
[..]
Nee, als zodanig staat Guido van Arezzo bekend en die leefde toch zo'n 500 jaar vóór mijn meneer.
Juist, dat is de paus die mijn meneer zegent en bedankt voor het moppie dat-ie heeft geschreven.quote:Op maandag 12 december 2005 11:01 schreef Tokay het volgende:
Ehm, wat doe die geestelijke (bisschop? paus?) op dat plaatje?
Is dat een zegening?
Meneer zong wel (hij schijnt op straat te zijn ontdekt, een beetje zoals Rod Stewart vierhonderd jaar later), maar was geen castraat (net zo min als Rod Stewart, trouwens).quote:En was meneer zanger? Een castraat??
quote:Op maandag 12 december 2005 11:57 schreef Tokay het volgende:
Palestina. Palestino. Polestina.
quote:Was in 1537 koorknaap in de S. Maria Maggiore te Rome, van 1544 tot 1551 organist en kapelmeester van de kathedraal van Palestrina en werd in 1551 kapelmeester van de Cappella Giulia in de St.-Pieter te Rome.
In 1555 werd hij door paus Julius III tot zanger van de Sixtijnse Kapel benoemd, maar een half jaar later door paus Paulus IV weer ontslagen, omdat hij geen priester en zelfs gehuwd was.
Hij werd spoedig daarop kapelmeester in de St.-Jan van Lateranen en in 1560 in de S. Maria Maggiore.
In 1566 werd hij muziekleraar aan het Romeins seminarie, in 1567 kapelmeester aan het hof van kardinaal Ippolito II d'Este in Ferrara en ten slotte keerde hij in 1571 als kapelmeester terug naar de Cappella Giulia. Hij werd in de St.-Pieter begraven.
Het indrukwekkende oeuvre van deze grote meester van de polyfone kerkmuziek omvat ca. 105 missen voor vier tot acht stemmen, ca. 400 motetten, ca. 200 hymnen, psalmen, litanieën, magnificats, lamentaties, improperia, enz., ca. 200 wereldlijke en geestelijke madrigalen en negen orgelricercari. Zijn schrijfwijze wordt gekenmerkt door een bijzondere welluidendheid in de harmonie en de stemgroepering.
Hij besteedde uiterste zorg aan de melodiek, was spaarzaam met chromatiek en streng in de voorbereiding en oplossing van dissonanten, waarbij hij de uitdrukking van pathetische bewogenheid bewust vermeed.
Meesterlijk is zijn muzikale behandeling van het woord of van de zin, waaraan hij de techniek van de cantus firmus of van de canon ondergeschikt maakte.
De stijl van Palestrina wist het Concilie van Trente (1545–1563) gunstig te stemmen jegens de polyfone kerkmuziek; later ontving Palestrina de eretitel van componist van de Pauselijke Kapel en werd de ‘palestrinastijl’ tot voorbeeld gesteld van de gewijde polyfonie.
Stil maar. Het geeft niet.quote:Op maandag 12 december 2005 12:13 schreef Neleos het volgende:
Ik zal maar niet beginnen over alle woorden in dat stukje tekst die ik niet ken.
quote:
Zal ik zeker doen....quote:
Nopequote:Op maandag 12 december 2005 12:18 schreef Tokay het volgende:
Hey, die heb ik al vaker gezien.
Is dat de buurvrouw uit Married... with children?
Amanda Bearse?
Met permissie:quote:Op maandag 12 december 2005 12:47 schreef Diaan73 het volgende:
Ga maar verder met een ander plaatje....
Geen Rus, wel een kunstenaar, ja. Collegaatje van Palestrina.quote:Op maandag 12 december 2005 14:30 schreef Neleos het volgende:
Meneer is een Russische kunstenaar?
Heeft hij ook schitterende motetten, litanieën, magnificats, lamentaties, improperia, geestelijke madrigalen en orgelricercari geschreven?quote:Op maandag 12 december 2005 14:36 schreef pyl het volgende:
[..]
Geen Rus, wel een kunstenaar, ja. Collegaatje van Palestrina.![]()
quote:Op maandag 12 december 2005 14:39 schreef Neleos het volgende:
Heeft hij ook schitterende motetten, litanieën, magnificats, lamentaties, improperia, geestelijke madrigalen en orgelricercari geschreven?
Dat is correct, Tokay.quote:Op maandag 12 december 2005 16:22 schreef Tokay het volgende:
Zeg pyl, is die Duitser van jou soms een Fransman?
Mais oui, mon chère! Pourquoi?quote:Op maandag 12 december 2005 16:24 schreef pyl het volgende:
Dat is correct, Tokay.
Weet jij wat "een os op het dak" is in het Frans?
Nou, dan weet je ook hoe een bekende compositie van meneer heet. Je mag voor één keer googlen!quote:Op maandag 12 december 2005 16:27 schreef Tokay het volgende:
Mais oui, mon chère! Pourquoi?
Even wachten nu tot die van Pyl, die ik overigens in het geheel niet (her) ken, geraden is. First thing first.... en ik ben vanaf 17:00 uur ook weer eeen tijdje niet aanwezig.quote:Op maandag 12 december 2005 16:15 schreef dartfanaat het volgende:
Goemiddag Diaan
Ik ga je eens heel lief vragen of je een hintje hebt.
Bij deze: Diaan, heb je een (kleine) hint voor ons raders?
Wat hebt gij een mooi Frans woord van een Engels woord gemaaktquote:Op maandag 12 december 2005 16:33 schreef pyl het volgende:
Allez! Googlez!!
GE-WEL-DIG TO-KAY!!!quote:Op maandag 12 december 2005 16:40 schreef Tokay het volgende:
Et voilà: Darius Milhaud.
Het moest van héééééél ver komen, pyl.
Dag meneer d'n sollicitant!quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |