abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 december 2005 @ 15:58:18 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_32947144
The EU has said the arrest of leading Croatian war crimes suspect Gen Ante Gotovina has cleared a major obstacle to Croatia joining the EU.
Enlargement Commissioner Olli Rehn told the BBC that it was an important turning point for the whole region.

The EU put off Croatian entry talks in March until more was done to find Gen Gotovina. Talks began only in October.

After his arrest in the Canary Islands, he is being held in Spain awaiting transfer to the Hague tribunal.

This indeed is a very important turning point and also for the whole region, because it turns the page from the nationalist past to a European future

Ollie Rehn
EU enlargement commissioner

The 50-year-old general faces persecution and war crimes charges stemming from a 1995 offensive to chase Serbs from their self-declared republic in Croatia.

His supporters have staged small protests in Zagreb and other cities.

The chief prosecutor at The Hague, Carla del Ponte, says Gen Gotovina's arrest will add pressure on Serbia to deliver the only two men above him on the wanted list - former Bosnian Serb leaders Radovan Karadzic and Ratko Mladic.

"I still do not have what they have promised to give me... I am still angry because Karadzic and Mladic are still at large, and that is a real scandal," she said.

Ms del Ponte has set a deadline of 14 December for their arrest.

'Page turned'

In Brussels, Mr Rehn described the arrest of Gen Gotovina as crucial, although Zagreb still had work to do before it could join the EU.

GEN ANTE GOTOVINA
Born 12 Oct 1955
Fought in French Foreign Legion
Commanded Croatian forces against Serb forces in Krajina region, 1995
Early retirement, 2000
Indicted for war crimes in Krajina, 2001
Arrested in Tenerife, Dec 2005

Long road to captivity
In quotes: Arrest welcomed
Send us your comments

"A major obstacle is cleared from the way of Croatia. There are of course other, say, normal conditions which Croatia has to fulfil such as reforming its judiciary," he told BBC Radio 4's Today programme.

"But at the same time this indeed is a very important turning point and also for the whole region, because it turns the page from the nationalist past to a European future."

Croatian Prime Minister Ivo Sanader said the arrest proved Croatia was right when it said Gen Gotovina had fled abroad.

Gen Gotovina's lawyer said his client had denied responsibility in the past and would probably plead not guilty to the charges.

False passport

The retired general was arrested in a hotel restaurant on the island of Tenerife on Wednesday night, the Spanish interior ministry said.

SUSPECTS STILL WANTED
Radovan Karadzic: Former Bosnian Serb leader regarded as the mastermind of the Bosnian war 1992-95. Accused of ethnic cleansing including Srebrenica massacre
Ratko Mladic: Bosnian Serb army commander charged with carrying out the Srebrenica massacre
Zdravko Tolimir: Worked under Ratko Mladic, accused of involvement with Srebrenica
Goran Hadzic: Self-proclaimed Serb president of the breakaway Croat republic of Krajina
Stojan Zupljanin Bosnian Serb commander accused of war crimes around Banja Luka, Bosnia

He was said to be in possession of a false Croatian passport with an assumed name.

It was unclear when he would leave for the UN court in the Netherlands.

Gen Gotovina was indicted for crimes against humanity by the war crimes tribunal in 2001.

He is alleged to have failed to prevent the murder of 150 Serbs killed by shooting, stabbing or burning during Operation Storm, the August 1995 push against Serb forces in Croatia's Krajina region.

The indictment also accuses him of co-ordinating a campaign of plunder and looting throughout operations in ethnically Serb areas of the region.
---------------------------------------------------------

Het is een wat lang artikel en is afkomstig van de BBC. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4513174.stm
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  vrijdag 9 december 2005 @ 16:10:33 #2
110987 ErwinRommel
pi_32947469
Nu praat ik niet goed wat hij heeft gedaan, maar hij heeft de Kraijna Serven wel verdreven in enkele weken. Daarom is het goed dat hij nu is gearresteerd en de verdachte gehoord kan worden over zijn vermeende misdaden en hij daarin zijn visie kan weergeven.
pi_32947580
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:58 schreef ErwinRommel het volgende:

Croatian Prime Minister Ivo Sanader said the arrest proved Croatia was right when it said Gen Gotovina had fled abroad.
Benieuwd hoe legitiem dat argument wordt bevonden door de EU.
  vrijdag 9 december 2005 @ 16:26:29 #4
110987 ErwinRommel
pi_32947893
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 16:14 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Benieuwd hoe legitiem dat argument wordt bevonden door de EU.
Ik denk dat het legitiem word bevonden omdat de arrestatie van deze generaal een van de voorwaarden voor toelating tot de EU is. Dit ondanks het feit dat hij niet in Kroatie is gearresteerd.
Daarbij was deze populaire generaal, want onder het volk is hij nog steeds populair, met een vals paspoort vertrokken en in feite dus niet opspoorbaar voor Kroatische autoriteiten.
pi_32948026
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 16:26 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ik denk dat het legitiem word bevonden omdat de arrestatie van deze generaal een van de voorwaarden voor toelating tot de EU is. Dit ondanks het feit dat hij niet in Kroatie is gearresteerd.
Daarbij was deze populaire generaal, want onder het volk is hij nog steeds populair, met een vals paspoort vertrokken en in feite dus niet opspoorbaar voor Kroatische autoriteiten.
Ow, my bad. Ik dacht dat de EU om daadwerkelijke uitlevering door Kroatie zelf vroeg. Daar was nu dus geen sprake van.

Maar de arrestatie van Gotovina is in ieder geval positief voor Kroatie m.b.t toetreding tot de EU.
  vrijdag 9 december 2005 @ 16:32:19 #6
110987 ErwinRommel
pi_32948031
Hier trouwens een heel interessant artikel.

http://www.cascarino.homestead.com/ante.html
pi_32948059
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 16:26 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Het zou jammer voor Kroatië zijn geweest als hij ergens wer weg met een valse naam was overleden.
  vrijdag 9 december 2005 @ 16:35:59 #8
110987 ErwinRommel
pi_32948126

Deze foto ter illustratie van zijn populariteit bij zeer veel mensen in Kroatie.
pi_32948297
Operatie Storm ging gepaard met oorlogsmisdaden. Met name het neermaaien van burgervluchtelingen. Een jaar voor operatie Storm was ik vrijwilliger in het stadje Pakrac, op de grens van de Krajina. Ook in ons project vielen er slachtoffers door operatie Storm, twee vredesactivisten die aan de Servische kant werkten zijn op de vlucht neergeschoten. Diegenen die aan de Kroatische kant werkten konden op het nippertje ontsnappen. Ik heb dus een aantal verhalen uit zeer betrouwbare bron gehoord, het was schieten op alles wat bewoog. Het gequote aantal gedode burgers vindt ik dan ook zwaar aan de lage kant.
  vrijdag 9 december 2005 @ 16:46:12 #10
110987 ErwinRommel
pi_32948405
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 16:42 schreef ultra_ivo het volgende:
Operatie Storm ging gepaard met oorlogsmisdaden. Met name het neermaaien van burgervluchtelingen. Een jaar voor operatie Storm was ik vrijwilliger in het stadje Pakrac, op de grens van de Krajina. Ook in ons project vielen er slachtoffers door operatie Storm, twee vredesactivisten die aan de Servische kant werkten zijn op de vlucht neergeschoten. Diegenen die aan de Kroatische kant werkten konden op het nippertje ontsnappen. Ik heb dus een aantal verhalen uit zeer betrouwbare bron gehoord, het was schieten op alles wat bewoog. Het gequote aantal gedode burgers vindt ik dan ook zwaar aan de lage kant.
Daarom is het ook goed dat deze oud-generaal is gearresteerd. Om zo te proberen de waarheid naar boven te halen.

Ik wil wel even naar voren brengen dat de Kraijna Serven daar onwettig zaten. dat was land wat zij van Kroatie hadden ingepikt.
Maar goed, in het artikel staat dat de "president" van de door de Kraijna Serven zelf uitgeroepen republiek zelf ook op de lijst staat van gezochte verdachten van oorlogsmisdaden.
  Moderator vrijdag 9 december 2005 @ 17:16:31 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32949110
goede zaak, al die schoften mogen ze wmb oppakken aan alledrie de kanten maar genoeg is op gegeven moment toch genoeg imo. ze moeten het ook naast zich neer kunnen leggen en doorgaan in de regio, hoeveel van die figuren worden er nu eigenlik nog gezocht?

anyways, Carla del Ponte was overtuigd dat hij in Kroatie zat en beschuldigde dat land dus ook van alles en nog wat en dat Kroatie zo de unie niet binnen mocht als het aan haar lag ... blijkt dat Gotovina zonder haar toestemming zelf de unie is binnengeslopen

of wastie alleen ff op vakantie?
zou ook kunnen hoor want op de kanarische eilanden heeft hij wat minder volgelingen natuurlijkk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 9 december 2005 @ 17:24:18 #12
110987 ErwinRommel
pi_32949293
Ik neem aan dat hij gewoon op vakantie was. Althans dat is wat ik op de site van de BBC lees:

"He was held in a hotel in the Tenerife resort of Playa de las Americas on Wednesday night after being followed for several days, the Spanish news agency Efe reported."
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4510122.stm
  vrijdag 9 december 2005 @ 17:25:56 #13
110987 ErwinRommel
pi_32949326
En enkele gezochten zijn oa:

Radovan Karadzic: Former Bosnian Serb leader regarded as the mastermind of the Bosnian war 1992-95. Accused of ethnic cleansing including Srebrenica massacre

Ratko Mladic: Bosnian Serb army commander charged with carrying out the Srebrenica massacre

Zdravko Tolimir: Worked under Ratko Maldic, accused of involvement with Srebrenica

Goran Hadzic: Self-proclaimed Serb president of the breakaway Croat republic of Krajina

Stojan Zupljanin Bosnian Serb commander accused of war crimes around Banja Luka, Bosnia
  Moderator vrijdag 9 december 2005 @ 17:27:35 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32949359
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 17:24 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik neem aan dat hij gewoon op vakantie was. Althans dat is wat ik op de site van de BBC lees:

"He was held in a hotel in the Tenerife resort of Playa de las Americas on Wednesday night after being followed for several days, the Spanish news agency Efe reported."
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4510122.stm
dat vind ik dan weer heel erg slim van de inlichtingendiensten e.d.
  FOK!fotograaf vrijdag 9 december 2005 @ 18:54:26 #15
73911 ultra_ivo
pi_32951263
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 16:46 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]
Ik wil wel even naar voren brengen dat de Kraijna Serven daar onwettig zaten. dat was land wat zij van Kroatie hadden ingepikt.
Ik wil dit even nuanceren. De Servische inwoners van de Krajina zaten er al eeuwen. Tijdens het Habsburgse rijk hebben ze zich daar gevestigd, lang voordat er sprake was van een Kroatische staat dus.
Het zich met wapengeweld en terreur losmaken van Kroatië, en zeker de oorlogsmisdaden die daarmee gepaard gingen, staat idd op gespannen voet met de wet.
pi_33057070
Erwin Rommel, dat andere topic is dicht, maar waarom ga je stoppen ?

Ik vond je ECHT een prachtuser, waarom???
Verwijderd door Admin.
  woensdag 14 december 2005 @ 13:12:16 #17
110987 ErwinRommel
pi_33069979
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 18:54 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ik wil dit even nuanceren. De Servische inwoners van de Krajina zaten er al eeuwen. Tijdens het Habsburgse rijk hebben ze zich daar gevestigd, lang voordat er sprake was van een Kroatische staat dus.
Het zich met wapengeweld en terreur losmaken van Kroatië, en zeker de oorlogsmisdaden die daarmee gepaard gingen, staat idd op gespannen voet met de wet.
Ok, maar we hebben het over dat de Kroaten de zelf uitgeroepen republiek welke onwettig is uitgeroepen door de Krajina Serven een directe bedreiging voor Kroatie vormden. Dus kroatie viel binnen en verdreef de Krajina Serven in 48 uur (heb ik me laten vertellen).
  woensdag 14 december 2005 @ 13:13:48 #18
110987 ErwinRommel
pi_33070020
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:32 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
Erwin Rommel, dat andere topic is dicht, maar waarom ga je stoppen ?

Ik vond je ECHT een prachtuser, waarom???
Dank je voor het compliment.
ER gaat er echt vantussen. Over het hoe en waarom laat ik me niet uit. Maar ik heb het "hier" wel weer even gezien. Eens kom ik sterker terug. Daar kan de mensheid op rekenen
pi_33070439
quote:
Op woensdag 14 december 2005 13:13 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dank je voor het compliment.
ER gaat er echt vantussen. Over het hoe en waarom laat ik me niet uit. Maar ik heb het "hier" wel weer even gezien. Eens kom ik sterker terug. Daar kan de mensheid op rekenen
Ik herken het, ik hou het soms ook voor het gezienmet al die ego's met hun o zo typische reply's hier.

maar wat mij nog intrigeert, is dat je NIKS wilt los laten over hoe/wat/waarom van je vertrekt. Beetje grimmig vind ik. 1 ding kan ik je wel vertellen: je was een topuser, met veel kwalitatieve leerzame posts

dankjewel
Verwijderd door Admin.
  Moderator woensdag 14 december 2005 @ 16:40:03 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33075183
quote:
Op woensdag 14 december 2005 13:12 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ok, maar we hebben het over dat de Kroaten de zelf uitgeroepen republiek welke onwettig is uitgeroepen door de Krajina Serven een directe bedreiging voor Kroatie vormden. Dus kroatie viel binnen en verdreef de Krajina Serven in 48 uur (heb ik me laten vertellen).
afaik klopt dat wel van die 48 uur maar dat is ook niet heel erg moeilijk als bij de vijand zo'n beetje alles wat achter de frontlijn aan stukken wordt geschoten door een kleine 1000 nato jachtbommenwerpers

maar het waren echt niet van die lieverdjes die kroaten, ze hebben zich ook gewoon misdragen en VN posten beschoten (Medak pocket bv) en elke burger die niet snel genoeg weg kon komen werd over de kling gejaagd in de Krajina.

goed dat ze ook die gasten nu gaan aanpakken, nu de bosnische moslims nog en het lijkt net eerlijk
  woensdag 14 december 2005 @ 16:45:47 #21
110987 ErwinRommel
pi_33075315
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

afaik klopt dat wel van die 48 uur maar dat is ook niet heel erg moeilijk als bij de vijand zo'n beetje alles wat achter de frontlijn aan stukken wordt geschoten door een kleine 1000 nato jachtbommenwerpers

maar het waren echt niet van die lieverdjes die kroaten, ze hebben zich ook gewoon misdragen en VN posten beschoten (Medak pocket bv) en elke burger die niet snel genoeg weg kon komen werd over de kling gejaagd in de Krajina.

goed dat ze ook die gasten nu gaan aanpakken, nu de bosnische moslims nog en het lijkt net eerlijk
Plus het feit dat de Kroaten werden gesteund met geld en wapens door het westen.
Dat is waar.
Ik wil ook niet de misdaden van de Kroaten goedpraten, en het is goed dat Generaal Gotovina nu verantwoording moet afleggen voor wat zich daar heeft afgespeeld. (stiekum kan ik ergens toch een soort van respect voor hem opbrengen, vraag me niet waarom).
De Kroaten waren zeker geen lieverdjes. net zoals de Bosniers en Serven dat waren.
pi_33075566
quote:
Op woensdag 14 december 2005 13:12 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Op het moment van de inval vormde de RSK geen bedreiging voor de rest van Kroatië. Het klopt dat de RSK niet internationaal erkend werd. Of dat voldoende reden is om met volledig militair geweld binnen te vallen is iig discutabel. Het verdrijven van de burgerbevolking was een flagrante schending van het internationaal recht. Het over de kling jagen van vluchtelingen zo mogelijk nog meer. Gotovina is zo te zien niet aangeklaagd voor de aanval persé maar voor de moord op burgers.
pi_33075583
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:45 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Plus het feit dat de Kroaten werden gesteund met geld en wapens door het westen.
Dat is waar.
Recentelijk is uitgekomen dat de Kroatische eenheden die Operatie Storm uitvoerden getraind waren door Amerikanen.
  Moderator woensdag 14 december 2005 @ 17:03:45 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33075740
dat is toch geen recentelijk nieuws?

deden ze bij de bosniers ook, VN troepen noemde de CIA toestellen die nu (gevangentransport doen geloof ik ) surrogate Bosnian Airforce ... erm ...
  woensdag 14 december 2005 @ 17:05:16 #25
110987 ErwinRommel
pi_33075779
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:56 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Op het moment van de inval vormde de RSK geen bedreiging voor de rest van Kroatië. Het klopt dat de RSK niet internationaal erkend werd. Of dat voldoende reden is om met volledig militair geweld binnen te vallen is iig discutabel. Het verdrijven van de burgerbevolking was een flagrante schending van het internationaal recht. Het over de kling jagen van vluchtelingen zo mogelijk nog meer. Gotovina is zo te zien niet aangeklaagd voor de aanval persé maar voor de moord op burgers.
Daarom vind ik het prima dat hij nu in de Scheveningse gevangenis zit. Misdaden tegen burgers mogen wat mij betreft hard bestraft worden. En Laat Generaal Gotovina ni bevelhebber zijn geweest van de invasie en dus kan worden gezien als hoofdverantwoordelijke.

Ik ben heel benieuwd naar dit proces. Eigenlijk nog meer dan naar dat van Milosevic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')